BMW X1 sDrive20i Business (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X1 sDrive20i Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 187.211 km |
KM-stand laatst | 190.320 km |
Langleve the X1
- 187.422 km
We hebben de afgelopen 10 weken met een 2002 New Beetle gereden, Het was een tussenoplossing nadat een aankoop van een Volvo S60 fout gelopen was en ik onze Volvo S60 al verkocht had. Ik had mijn zinnen gezet op een NA 2010 Volvo S60 2.0 Turbo met handbak, leren bekleding onder de 200.000km met NAP. Daar zijn er niet veel van en toen de zoektocht startte stegen de prijzen van rond de € 8.500 naar nu € 11.000.
Terug naar de tekentafel.
Jaguar X-type 3.0 popte op, in de juiste kleur, mooi leer keurige kilometer stand maar... Roest op de plekken waar je het niet wilt.
Terug naar de tekentafel.
In de tussentijd overleed de brandstofpomp van de Beetle. Geen van onze € 1000 auto's had ons ooit laten staan. Maar wel €300 lichter...
Iets heel ander dan deze keer, een Ford Mondeo 220 station. Echt zeldzaam, Nederlandse auto met NAP deze had een slechte versnellingsbak.
Terug naar de tekentafel.
Okay, ongeveer dezelfde maat, een Mazda 6 station in Soul Red Crystal. Net zo groot als de Mondeo en onze S60, de Skyactiv-G motor liep niet fraai een leek wat ontdaan in lage toerentallen 2 en 3. Okay, de eigenaar had de auto op stal gezet nadat hij in maart zijn BYD had gekregen, dat zou de storing kunnen verklaren maar het vertrouwen had een deukje.
Terug naar de tekentafel.
Dan maar eens naar wat anders kijken. Een BMW maatje van ons raadde alle nieuwere auto’s van dat merk af. Had een 320 Si op het oog. Hij heeft er twee in onderhoud en waarschuwde voor de zwakke differentieels en de dure, zwakke injectoren.
Terug naar de tekentafel.
Ergens was er een zaadje gepland...
Dus geen 3 serie maar een X3 of een X1. Mijn vrouw dacht dat ik gek geworden was. Er volgde een proefrit met een X1 en haar gelaat vertoonde een goedkeurende glimlach.
Daar staattie dan!
ONZE X1 2011. Een 2 ltr met 6bak en alle accessoires die wij belangrijk vinden. Navigatie, kloeke stereo, panorama dak. Okay, geen leren bekleding maar verder alles wat we wilde.
Veel schrijvers wagen zich na een paar kilometer al aan een rijtest. Dat komt wel, maar na een paar weken, na de vakantie.
Korte update
- 190.320 km
Met dit lijstje bracht ik de X1 naar onze lokale BMW Specialist, Jeroen. Kleine Jeroen werkte als 14 jarige al aan mijn MG, die je ook in de reviews terug vind.
29-SNZ-4
• We hebben deze auto 3 weken terug gekocht. Rijdt en stuurt goed. Inmiddels 2300km gereden.
• Hoe staat het met onderhoud?
• Hoe staat het met de distributieketting
• Soms springt de auto na inschakelen achteruit uit de versnelling.
• Volgens de boordcomputer moeten remblokken voor over 3000km vervangen worden verder onderhoud over iets van 12.000km na nu.
• 2e sleutel werkend maken
• Telefoons aan de carkit hangen
Hij belde dat het allemaal wel mee viel. Het oliefilter had een productie code juni 23 en het luchtfilter was wat ouder. In zijn ogen was de olie nog in goede staat. De distributieketting en de geleiders zouden zijn vervangen. Alleen is dat niet vermeld in het serviceboekje. Ook de remblokken voor zagen er keurig uit, geen aanleiding voor een snelle ingreep.
De 2e sleutel heeft hij naar een reparateur gezonden voor controle en evt reparatie. Het aanhaken van de telefoons bleek een iets andere procedure te zijn dan dat er in het instructieboekje stond. Werkt nu super.
Het uit de achteruit springen van de bak overkwam hem ook bij het uit de werkplaats rijden. "Tja... gewoon door rijden tot het vervelend wordt. Het is geen afstelling."
Dus al met al een solide auto! Altijd prettig om van een rastechneut te horen.
Ohja, brandstof verbruik ligt net boven de 1 op 13
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.