BMW iX xDrive50 (2021)

autoreview

BMW iX xDrive50 (2021)
BMW iX xDrive50 (2021)BMW iX xDrive50 (2021)BMW iX xDrive50 (2021)BMW iX xDrive50 (2021)BMW iX xDrive50 (2021)BMW iX xDrive50 (2021)BMW iX xDrive50 (2021)

Signalement

UitvoeringiX xDrive50
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf4.040 km
KM-stand laatst5.990 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 10 dagen full electric

  • 5.840 km

Na 40 jaar Mercedes Benz diesel te hebben gereden heb ik het gewaagd over te stappen naar een full electric BMW. Spannend! Mijn laatste MB was een E 350 diesel. Een super fijne auto. Ik wou echter een SUV en had de voorkeur voor een MB GLE 350 hybride d of e, maar ik kon de door mij gewenste uitvoering niet vinden. Er is nauwelijks aanbod.
Hoewel ik twijfelde aan de actieradius ben ik me gaan oriënteren op full electric. De EQC van MB vind ik te braaf (en te klein) en ik kwam uit bij Audi E-tron 55 quattro S. Mooi model, maar ik was niet onder de indruk van het interieur. Ik zag daarna bij toeval een YouTube review van de iX 40 BMW en dat was aanleiding om een proefrit aan te vragen. Na een paar dagen rijden was ik verkocht!

Ik heb de BMW op 25 februari opgehaald en heb tot en met vandaag (11 maart) bijna 2.000 km. gereden. Het rijden is een feest! Het elektrisch rijden is fantastisch. De souplesse en snelheid zijn verbazingwekkend. Deze zware auto (2.500 kilo) doet daarin nauwelijks onder voor de 6 cilinder MB. Het comfort en de uitrusting van BMW is pure verwennerij. Maar, de overstap is groot, zowel van MB naar BMW als van diesel naar full electric evenals naar de overweldigende techniek. De instructie en begeleiding die je daarbij krijgt is te matig, ondanks de welwillendheid van de zeer zorgvuldige verkoper. Het laat zich aanzien dat de kennis bij de dealer(s?) niet toereikend is. Dat geeft bij deze gebruiker zo nu en dan stress. Dat is een minpunt.

Ik zal een dezer dagen iets schrijven over mijn eerste ervaringen met actieradius, laden, laadmogelijkheden en verbruik.

Actieradius en laadmogelijkheden

  • 5.990 km

Na twee weken rijden begin ik ervaring te krijgen hoe om te gaan met de actieradius en de laadmogelijkheden. De eerste lange afstand die ik moest afleggen was 162 km. naar Den Helder. Ik ben gestart in een voorverwarmde auto met de accu’s op 100% en een bereik van 316 km. Buitentemperatuur 4-9 graden. De route ging via de A28-A32-A7-Afsluitdijk-N250. Vrijwel de gehele weg met cruise control op 110 km/u. gereden. In Den Helder aangekomen was de resterende actieradius 170 km, 15 km. meer dan de te verwachten (circa) 155 km. Ter plaatse heb ik na het bezoeken van verschillende adressen nog circa 25 km gereden.

De terugreis zou met omwegen uitkomen op circa 175 km. daarom zijn de accu’s in een verlate lunchpauze bijgeladen tot 72% (30 kWh in 43 minuten) en was het aangegeven bereik 225 km. en dat is 50 km. meer dan nodig, dus ruim voldoende zou je denken. Echter, na een korte stop voor de Afsluitdijk gaf de routeplanner bij het opstarten het signaal dat de batterij niet voldoende was geladen om het opgegeven einddoel (thuis) te halen en werd het laadstation aan de A7 bij Bolsward als mogelijkheid aangegeven. Dat was onverwacht (en eigenlijk balen).

Bij Bolsward heb ik 12 kWh bijgeladen in 8 minuten, voldoende voor circa 50 km. extra. De verspilde tijd viel dus mee, maar het blijft een tegenvaller(tje).

Bij thuiskomst had de BMW nog een bereik van 100 km! Als je terugrekent dan blijkt dat het bijladen derhalve geheel onnodig is geweest want het bereik was dan uitgekomen op 50 km., exact de uitkomst die ik bij vertrek uit Den Helder had berekend. Het is dus allemaal even wennen. Het wachten is nu op de wall laadbox (3-fasen) waarmee ik de accu’s volledig kan opladen in iets meer dan 7 uur. De huidige laadbox is bedoeld en geschikt voor onze hybride (Volvo V60), maar heeft te weinig capaciteit voor de BMW. Het laden duurt daarmee (1-fase) soms meer dan 12 uur!

Nu de temperaturen oplopen wordt de actieradius merkbaar groter. Gisteren (15 graden) ben ik geëindigd op 59% en nog 218 km. bereik. Derhalve: (218 km/59%)*100% = 369,5 km. De accu is vandaag weer geladen op 100% en wordt een actieradius aangegeven van 361 km. Gaandeweg ervaar ik dat de actieradius (tot op heden, althans) geen enkele beperking vormt voor de normale dagelijkse afstanden en werkzaamheden. En de kosten vallen heel erg mee. Daarover schrijf ik de volgende keer.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.