BMW iX xDrive40 Essence (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | iX xDrive40 Essence |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 4.500 km |
KM-stand laatst | 4.500 km |
Hoe ik steeds meer verkikkerd raak, aan elektrisch rijden.
- 4.500 km
Ik had al enige ervaring in een Volvo XC 60, hybride.
Maar in de iX was ik direct verkocht.
Hoe je als oude man, van over de 80, na verslaafd
- 4.500 km
Zal me even voorstellen.
Een oude man, van net in de 80, maar sinds zijn jeugd, autofanaat.
En nog steeds een liefhebber ... Dat gaat nooit over ...
*
Heb vrijwel alles gereden, met name Duits.
Heel veel VW 's. Mijn 1e was een Kever. Woonde toen in Duitsland.
Later Golfs, en een fors aantal Passat 's. Heerlijke auto 's.
Vele Audi 's. Vergelijkbaar met de latere 100.
Tussen door nog een 4-tal Volvo 's , en aantal Saabs. Die waren leuk!
Mijn laatste Saab, een EMS, was een absolute schoonheid ...
Maar een drama in 't budget.
*
En toen kwam BMW. Sindsdien heb ik bepaalde affectie met dat Merk.
Heb de: 3 Serie, 4 Serie, 5 Serie, 6 Serie, X1, X5, Z4.
Dus vrijwel de hele serie gehad. Weet dus, waar 't over heb ....
Met name veel cabrio's.
Waar ik in de loop der tijd, enorm van ben gaan houden.
Alle cabrio 's waren 6 cilinders. Eerst ongeblazen.
De laatsten, met turbo.
Een feest om die heerlijke bromtoon, te horen als je gas gaf.
-
Toen m 'n ouwe lijf, steeds meer begon te zeuren, over 't instappen,
besefte ik, dat ik met pijn in 't hart afstand moest nemen van de cabrio 's.
De zon op mijn kop moest missen....
De geur van de stront en 't verse gras moest missen ...
De zang van de vogels, niet meer zou horen ...
Dat accepteren doet pijn. Maar is realiteit. Gerelateerd aan leeftijd.
-
De laatste is dus een iX. Dat is m 'n 15e BMW.
Maar wat heeft me dat ding een hoop dingen teruggegeven ...
*
Zal proberen, in grote lijnen weer te geven, wat er zo positief is aan deze auto.
1e. Tijdens de proefrit, voel je je er al in thuis.
Ik had eerder reeds, een X5 gereden. Kende dus een koets als deze.
Vooraf heb ik nog serieus getwijfeld, over een X5, 4,5 E.
Die ik eerlijk gezegd, aanvankelijk, mooier vond.
Maar wilde uiteindelijk toch, elektrisch.
Aanvankelijk vond ik het "design" niet mooi.
Na in de auto gereden te hebben, maakt me dat geen moer meer uit ...
stommer nog, ik begin het mooi te vinden.
-
Alle gezeur, over de niet meer "fysieke knopjes". En de hoeveelheid "Apps"
Ik heb alle knoppen, die je niet moet bedienen tijdens het rijden,
ingesteld. En hoef er amper meer aan te komen.
-
Vergelijk de iX met de X60 van Volvo, die ik net voordien had ...
De BMW is vele malen vriendelijker in de behandeling.
De Volvo, hybride, was, vervelend aanwezig in de stuurcorrecties.
En heb die altijd uitgezet.
De BMW iX, is wat mij betreft een een voortreffelijke auto.
Gelet op mijn km's, amper noodzakelijk te laden, aan de snellaadpalen.
Om die reden, heb ik zeer bewust gekozen, de € 20.000.-- te besparen,
aan een upgrade, van de 70 naar een 105 kWh accu.
Voor die 1 1/2 keer, dat we dat nodig hebben.
Ik ervaar de luchtvering, niet als een gemis.
En ook de 4-wheeldrive steering, amper als een gemis.
Al zul je er soms best behoefte aan hebben in een nauwe parkeergarage.
Hoe vaak per jaar komt dat voor?
*
Al die "prachtige testertjes", kletsen elkaar na ...
Heb het lef te kiezen, wat voor jou wezenlijk is ....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW iX xDrive50 Business Edition Plus 112 kWh Warmtepomp Trekhaak Dodehoek
- 2023
- 47.018 km

BMW iX xDrive40 High Executive 77 kWh INCL BTW | Trekhaak af Fabriek | Panodak | Lederen Comfortzetels Massage & Memory | 360 Camera | Head Up | Widescreen | 22"L.M | Harman Kardon |
- 2022
- 36.506 km

BMW iX xDrive50 High Executive 112 kWh Laser
- 2022
- 72.794 km