BMW iX xDrive40 (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | iX xDrive40 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 9.500 km |
KM-stand laatst | 9.500 km |
Luxe en groot, maar niet perfect
- 9.500 km
Na een tijdje in de BMW iX 40 te hebben gereden, hierbij mijn review.
De BMW iX is zeer smaakgevoelig vormgegeven, zowel van binnen als vooral van buiten. In deze review zal ik hier niet op ingaan, over smaak valt niet te twisten.
De iX is een grote en zware SUV en het is duidelijk merkbaar dat het onderstel het daar zwaar mee heeft. Ook met luchtvering slaagt het onderstel er niet in om drempels en hobbels in de weg goed te verwerken. Met name de achterzijde van de iX is minder comfortabel dan ik hiervan had verwacht. Naar mijn mening rijdt de iX eigenlijk niet echt 'als een BMW'.
De comfortstoelen in de iX zijn anders vormgegeven dan in bijvoorbeeld een X5 of een 5-serie: de zijdelingse steun is beperkt en de stoelen zijn 'platter'. Verder valt op dat de basisfuncties van de stoelen via knoppen in de deur verstelbaar zijn (dit werkt perfect), maar dat de uitgebreidere functies via het menu moeten worden aangepast. Dit laatste is lastig, vooral omdat het touchscreen menu tijdens het rijden eigenlijk niet (veilig) kan worden bediend.
De iX heeft weinig fysieke knoppen en ook basisfuncties, zoals de airco, moeten via het touchscreen worden bediend. Tijdens het rijden is dat eigenlijk niet te doen, ook omdat het scherm vrij ver van de bestuurder af staat. Soms is het zoeken om een bepaalde functie in het menu terug te vinden. Overigens is het touchscreen prachtig groot en scherp en werkt het ook razendsnel en stabiel.
De iX heeft een glazen dak, maar het dak is niet doorzichtig en het kan ook niet geopend worden. Per saldo zie ik niet echt een voordeel ten opzichte van een normaal dak.
De BMWiX 40 heeft ongeveer 325 pk, wat vergelijkbaar is met de 40i benzinemotor. Toch is het verschil in de praktijk vrij groot: de elektrische 40-variant is, zoals alle elektrische auto's, enorm snel bij het stoplicht weg, maar boven 80kmh is de trekkracht er wel een beetje uit. De 40i benzinemotor trekt bij die snelheid nog enorm door en is per saldo een stuk sneller. Voor normaal gebruik is de iX uiteraard ruimschoots snel genoeg, maar het is zeker geen sportieve auto.
De iX kan worden gereden in de standen D en B. In de B-stand kan de iX one-pedal gereden worden en heb je het rempedaal dus eigenlijk nauwelijks meer nodig. Dit vereist wel enige gewenning, om je passagiers niet wagenziek te maken.
Qua verbruik: op een volle lading kan in de zomer ongeveer 400km worden gereden. De boordcomputer berekent dit zeer betrouwbaar. Als je de bestemming vooraf invoert, klopt de opgave van de boordcomputer steeds vrijwel exact.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.