BMW iX xDrive40 (2023)

autoreview

BMW iX xDrive40 (2023)
BMW iX xDrive40 (2023)BMW iX xDrive40 (2023)BMW iX xDrive40 (2023)BMW iX xDrive40 (2023)BMW iX xDrive40 (2023)

Signalement

UitvoeringiX xDrive40
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst34.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inleiding

  • 3 km

Al sinds ik in 2009 mijn eerste BMW - een E61 530d - uit Duitsland importeerde ben ik fan van de auto's die BMW maakt. Een heerlijk onderstel in combinatie met achterwielaandrijving was een concept dat samen met de doordachtheid van de producten mij sindsdien bij dit Duitse merk heeft weten te houden.

Na de E61 volgde een F31 3-serie en een G31 5-serie. Toen mijn vrouw ergens in 2019 toe was aan een andere auto, wilde ze graag zo'n eigenwijze i3. Ik was toen nog vooral bezig met het rondkijken naar een fijne 1-serie, terwijl ik ondertussen mijn vrouw probeerde te overtuigen van de voordelen van een 1-serie en de nadelen van zo'n elektrische auto. Bovendien vond ik de i3 helemaal niet mooi (eufemisme), dus waarom zou dat een serieuze kandidaat zijn?

Onze dealer attendeerde mij er op dat we dan eigenlijk naar een i3s moesten uitkijken, deze had niet die gekke dunne bandjes, stond één cm lager op zijn pootjes en had guitige spatbordverbreders. Geheel uitgevoerd in het zwart en mét mooie donkerbruine lederen bekleding, stond daar uiteindelijk toch een geinig autootje op onze oprit, naast mijn 5 Touring.

Waarom nu deze lange inleiding? In de dik vier jaar dat we de i3s hadden, bleek dit zo'n fijne auto, dat we alleen nog maar mijn 5-serie pakten voor de lange afstanden. De rest reden we in de i3.

Om die reden besloten we toen de iX werd geïntroduceerd om eens te kijken of dit wellicht een mooie opvolger voor mijn 5-serie én de i3 van mijn vrouw zou zijn. Ik werk vanuit huis en mijn vrouw gaat op de fiets naar haar werk, dus vaak (lees meestal) stonden er twee auto's werkeloos op de oprit.

Net als velen moest ik erg wennen aan de neus van de iX. Bovendien vond ik de 5-serie op de een of andere manier veel chiquer van binnen dan de iX. Het gekke houten plankje in de iX kon mij niet bekoren - daar waar ik mooie fineline antraciet houten lijsten in de 5 had -, de deuren klonken bij het dichtgooien niet zo massief en ook de elektrische rolhoes die in de kofferruimte van de 5 zit, zit niet in de iX. Het waren misschien kleinigheden, maar ik had wel zoiets van 'deze auto kost zoveel meer, maar heeft een heleboel fijne features minder, waarom zou ik voor deze auto kiezen?'

In een jaar tijd heb ik drie keer in de iX proefgereden, waarvan één lange rit met het hele gezin. Elke keer besloot ik 'dit wordt 'm niet', maar telkens had ik een week na die proefrit dat ik de auto miste. Waar het in zat? Het comfort, de stilte, de aandrijflijn, de ruimte in het interieur. Tegen elk van deze eigenschappen moest mijn 5-serie het afleggen. Wel vond ik na elke proefrit mijn 5-serie ineens gigantisch verouderd vergeleken met die ultramoderne iX.

Maar in mijn achterhoofd speelde wel dat de iX40 maar 400km ver komt op één lading. En uit ervaring met de i3 wisten we dat dat in de winter zelfs maar 3/4 van die afstand zou worden.

Uiteraard heb ik ook rondgekeken naar andere merken, maar keer op keer bevestigde onze i3 wel dat ik een BEV als opvolger van onze auto's wilde. De keuze werd echter beperkt doordat we een paar keer per jaar onze boot moeten kunnen trekken. Met 1900kg (inclusief trailer) blijft er dan niet heel veel keuze over.

Sterker nog, ten tijde dat het speelde was alleen Tesla's Model X een alternatief, maar die was toen alleen als Plaid leverbaar (en dus te duur).

Ook speelde nog even door mijn hoofd om alleen de i3s te vervangen door een Tesla Model Y en dan de 5-serie aan te houden voor vakanties en voor het trekken van de boot, maar dan hadden we nog steeds twee auto's.

Het besluit tot aankoop

  • 3 km

Na veel wikken en wegen en ideeën en overwegingen weken laten bezinken, hebben we uiteindelijk toch maar de knoop doorgehakt. In mei 2023 zijn we naar de BMW dealer gestapt en hebben daar een Storm Bay grijze iX40 besteld.

Wat betreft de uitrusting was ik er wel uit. Mijn twee vorige BMW's hadden Driving Assist Pro en daar zou ik niet meer zonder kunnen of willen. Verder wilde ik wel graag echt leer, simpelweg omdat ik dit er mooier uit vind zien dan de vegan variant. En het gekke houten plankje? Uiteraard niet. Tijdens de proefritten op zomerse dagen werd ik meerdere keren verblind door de kristallen iDrive knop en stoelbedieningsknoppen, die samen met het FSC-houten plankje in het 'Clear & Bold' pakket zitten, dus die bijna dertienhonderd euro stopte ik liever in een elektrische trekhaak.

Ook in de vorige twee auto's had ik Harman Kardon audio, dus in de iX mocht dat ook niet ontbreken. De Bowers & Wilkins audio heb ik (bewust) nooit gehoord, maar die heeft ook zo'n enorme meerprijs dat dat nooit een optie voor mij is geweest.

In feite zitten de meeste opties er op, al dan niet omdat die meekwamen in een pakket. Zo zou ik zelf nooit dik tweeduizend euro betalen voor Laser light, ik zie nog steeds niet het verschil met mijn 5-serie met adaptieve LED, of mijn 3-serie met adaptieve xenon. Misschien rijd ik daarvoor te weinig op écht donkere plekken.

Toen de auto in productie was liep ik de bestelling nog eens na en toen kwam ik er tot mijn schrik achter dat ik vergeten was soft close te bestellen. Juist bij de iX vond ik dit belangrijk, omdat het dichtslaan van de deuren gewoon niet premium klinkt bij de iX. Met soft close duw (of trek) je de deur tegen de aanslag, waarna de deur vanzelf sluit. Erg jammer dat ik uitgerekend dit vergeten was.

Wel had ik nog op tijd de optie luchtvering toe kunnen voegen. Ik had hier goede reviews over gelezen en voor de stroomlijn van een EV lijkt het me ook van belang dat deze altijd recht op zijn 'pootjes' staat, ongeacht de belading.

Drie maanden na akkoord stond mijn gloednieuwe iX klaar bij de dealer. Uitleg hoefde ik niet, ik had de gebruiksaanwijzing net als bij mijn vorige auto's al uitgebreid doorgenomen in de maanden dat ik op mijn nieuwe auto wachtte. Op naar een nieuw avontuur met enkel een BEV als vervoermiddel en geen ICE meer achter de hand!

Vier maanden en 6.800km verder

  • 6.800 km

De iX heeft zich de afgelopen maanden bewezen als een heerlijk comfortabele auto, die zowel in de stad als op de lange afstanden geen moment teleurstelt. In het begin viel de stilte in het interieur op, maar na een tijd raak je hieraan gewend en begin je je af te vragen of je altijd al "zoveel" windgeruis hoorde. Totdat je weer in een conventionele auto stapt, in dit geval een X5 van een maat van me (niet bepaald de minste auto). En dan besef je weer wat een rust (en ruimte!) er is aan boord van de iX.

De iconic sounds heb ik vrij snel uitgezet. Dit is even leuk, maar in feite zit je helemaal niet te wachten op kunstmatig geluid als je in een BEV zit.

Wat elektrisch rijden zo fijn maakt - en dat is iets wat ik in de i3s voor het eerst heb ervaren - is de souplesse van de aandrijflijn bij zowel het accelereren, als bij het tot stilstand komen. Geen schokjes van automaten (hoe goed de ZF-bakken ook zijn), geen schokken bij het tot stilstand komen, maar altijd een lineaire ervaring van acceleratie en deceleratie.

In feite zet ik de auto hiervoor direct in de B stand, waardoor one pedal drive mogelijk is en de auto tot stilstand af kan remmen zodra je het pedaal loslaat. In het begin zette ik de auto op de snelweg nog wel eens in D, maar aangezien ik vrijwel overal (in de stad, buitenweg of snelweg) op de Driving Assistant rijd, is die noodzaak er niet.

Grappig hoe ik uiteindelijk toch gewend ben aan de aparte vormgeving van met name de neus. Er is veel te doen geweest over de neus van de iX, maar nu ik 'm elke dag zie weet ik zelfs de voorkant te waarderen. De achterkant kon mij altijd al wel bekoren en en profiel vind ik de auto ook lekker dik smoelen.

Niet onbelangrijk bij een EV, de range

In de (na-)zomermaanden was de range ongeveer als fabrieksopgave (WLTP), zo rond de 400km. Nu moet ik wel bekennen dat ik tegenwoordig niet meer zo sportief rijd als vroeger, dus ik hou me met behulp van de cruise control altijd aan de maximale snelheid. Wanneer de temperaturen gunstig zijn en de afstanden wat langer is 17-18kWh/100km geen probleem.

De afgelopen maanden echter, is het een stuk kouder. En dan merk je dat de warmtepomp en het warmtepakket (verwarmde armsteunen op alle buitenste zitposities, verwarmd stuurwiel en zelfs infraroodverwarming in het dashboard) relatief veel energie verbruiken om het aangenaam warm te krijgen. Op de korte ritjes ligt het gemiddelde verbruik dan zeer hoog, zo rond de 25kWh/100km. Op de langere ritten zit het verbruik dan (bij max 100km/u) op 19kWh/100km.

Met snelladen heb ik nog geen ervaring, we laden de auto altijd thuis. En met een dynamisch contract laden we alleen tijdens de voordelige uurtjes, waardoor we tot nu toe voor gemiddeld 22 cent per kWh hebben kunnen laden. Met een winterse range van in het ergste geval slechts 300km kom je qua kilometerprijs dan op iets meer dan 5 cent per kilometer, dat is de helft van wat ik in het allergunstigste geval haalde met mijn ICE, maar minder dan een derde van wat ik onder gelijke omstandigheden haalde met de 5-serie (die zuiniger was dan de 3-serie).

Een ander verhaal wordt het wanneer de boot achter de auto hangt. De combinatie van 1900kg voel je vrijwel niet bij het acceleren, de auto heeft er geen enkele moeite mee. De range wordt echter gehalveerd, in ieder geval op de kortere ritten die ik heb gemaakt van trailerhelling naar huis, of van huis naar de winterstalling. Met de boot achter de iX naar Italië wordt zo wel een onmogelijke opgave. Maar die intentie hebben we ook niet.

Binnenkort zal ik wat meer vertellen over mijn ervaringen met iDrive 8.5. Want de software in de BMW is verre van perfect...

Een buggy Operating System

  • 6.900 km

Voordat ik in ga op de software van de iX wil ik nog even wat dieper in gaan over de stoelen in de iX. In tegenstelling tot de sport- en comfortstoelen in mijn vorige auto's zien de stoelen in de iX er vrij simpel uit. Dit betekent echter niet dat ze meteen minder zijn. Ja, ze hebben geen uitschuifbaar deel om langere benen goed te ondersteunen, maar dat betekent daardoor ook dat de voorkant van de stoel heerlijk zacht is. Zelf hoef ik met mijn 1m75 nooit gebruik te maken van deze uitschuiffunctie en sterker, omdat ik vrijwel altijd op de adaptieve cruise control rijd zet ik op langere ritten vaak mijn voeten vlak voor me neer. Het uitschuifbare deel - in de 3 handmatig, dus met een kunststof handle om deze uit te schuiven, in de 5 elektrisch - is behoorlijk hard waardoor het in die auto's een stuk minder comfortabel was dan in de iX. De stoelen in de iX zijn zachter dan in welke BMW ik eerder heb gezeten.

Wanneer je de multifunctionele stoelen bestelt, dan kun je ook in de iX de wangen opblazen en naar binnen of buiten toe bewegen, waardoor je rug uiteindelijk toch heerlijk door je stoel omvat wordt. Ook een lendesteun ontbreekt niet, deze wordt tevens gebruikt voor de massagefunctie. Daar moet je echter niet al te veel van voorstellen.

Wat de stoelen van de iX niet kunnen en wat ik heerlijk vond van de comfortstoelen in de 5, is het halverwege de rugleuning kunnen knikken. Samen met de hoofdsteunen met verstelbare kussentjes kon je in die stoelen geen kant meer op als je een bochtje net wat harder aansneed. Dat mis ik op zich wel in de iX, al is de iX zeker geen auto om lekker mee te boenderen. De 5-serie was dat al veel minder dan de 3-serie, de iX is nóg een stap verder verwijderd van sportiviteit. Maar ik word ook een dagje ouder, dus voor mij hoeft het allemaal niet meer zo te stuiteren en messcherp te sturen.

Stoelventilatie is op de warmere dagen echt heerlijk en het eerder genoemde warmtepakket is tijdens de koude dagen heerlijk comfortabel. Wel heb ik het idee dat zowel stuur- als stoelverwarming niet zo heet worden als in mijn vorige auto's. Het zal ongetwijfeld iets met het stroomverbruik te maken hebben.

Wat ik jammer vind is dat je de infraroodverwarming niet meer afzonderlijk kunt instellen ten opzichte van de stoelverwarming. In iDrive 8.5 staat het nu aan als je de stoelverwarming aan zet, of uit. In iDrive 8.0 kon je de sterkte hiervan nog afzonderlijk instellen.

De basisfuncties van de stoelverstelling bedien je via de knoppen op het deurpaneel, wil je de lendesteun of wangen aanpassen, dan moet je in het iDrive menu duiken. Nu heb ik eerder YouTube reviews gezien waarbij geklaagd wordt dat je dan heel onhandig via verschillende stappen in het juiste menu komt, maar naast de meeste knoppen in de iX die versimpeld zijn, zoals de verlichting en de stoelverstelling, zit ook een knop om rechtstreeks in het juiste menu te komen.

Wel is het zo dat met fysieke knoppen aan de stoel het aanpassen van de stoel intuïtiever was dan via de iDrive.

De iDrive zelf

In mijn E61 zat een van de eerste versies van iDrive, het door BMW bedachte systeem om middels een draaiknop door het uitgebreide menu de scrollen. De iDrive had destijds zelfs nog gemotoriseerde feedback, als je aan het einde van het menu was kon je gewoon (bijna) niet meer verder draaien. Zo wist je zelfs zonder te kijken waar je in het menu was.
In de 3-serie was die feedback verdwenen, maar was er functionaliteit om op de knop te kunnen schrijven voor teruggekomen. Als de spraakinvoer je niet begreep, dan kon je zo relatief eenvoudig je adres invoeren.
In de 5-serie was er niet veel vernieuwends te bemerken, het werkte allemaal perfect. Een fijne grote knop die in alle richtingen voldoende 'travel' had. Je wist perfect wat je deed.
Hoe anders is dit in de iX. De knop zelf is een dun transparant exemplaar geworden dat door haptische feedback suggereert in een bepaalde richting te bewegen. Je voelt nauwelijks wat je doet en soms reageert de knop niet eens bij het indrukken met een paar vingers. Ik druk nu vaak met de vlakke hand op de knop om zeker te weten dat hij mijn commando overneemt. Wat mij betreft is dit de slechtste uitvoering van de iDrive knop die ik tot nu toe heb meegemaakt.

Mijn auto beschikt over de nieuwere hardware en is daardoor uitgerust met iDrive 8.5. De dealer gaf aan dat deze op termijn vervangen wordt door iDrive 9.0, maar dat moet ik nog maar eens zien. iXen van vóór maart 2023 hebben nog oude hardware en zitten voorgoed vast aan iDrive 8.0.
Sinds versie 8.5 is er een snelmenu voor de belangrijkste functies bijgekomen, waaronder Media, Navi, Communicatie en Apple CarPlay.

Na een korte gewenningsperiode is er best goed mee te werken en het werkt allemaal snel en soepel. Wél vind ik dat meer configuratieopties wenselijk zijn. Nu snap ik dat de huidige variant al overweldigend kan zijn voor mensen die er minder feeling mee hebben, maar ik zou graag bepaalde opties configurabel zien. Een voorbeeld? De spiegels klappen bij afsluiten automatisch in, of niet. Maar ik wil dat ze overal inklappen, behalve als ik thuis geparkeerd sta. De reden hiervoor is dat de spiegels vast kunnen vriezen en de auto laten voorverwarmen helpt daar niet tegen.

Zelfde geldt voor de automatische ontgrendeling van de auto. Het is echt super dat ik geen autosleutel meer nodig heb, zolang ik mijn Apple Watch om heb of mijn iPhone bij mij draag herkent de auto mij en worden de deuren ontgrendeld. Superhandig, maar eigenlijk overal gewenst behalve op mijn eigen oprit. Als ik nu naar buiten loop om de brievenbus te legen of om iets in de container te gooien worden de deuren ontgrendeld en klappen de spiegels uit om even later weer in te klappen.

Ook zijn de Drive Modes (wat voorheen Eco, Comfort en Sport) was nauwelijks te configureren. Alleen in Sport kan ik de gasrespons, het stuurgevoel en het onderstel aanpassen, in alle andere modes niet. Juist in de persoonlijke modus zou ik graag de settings die ik wel in Sport kan aanpassen kunnen aanpassen.

Versie 8.5 is daarnaast niet altijd even betrouwbaar gebleken. Soms zijn de instellingen die ik in drive mode Sport heb gedaan weer terug naar een oudere setting, soms klappen de spiegels niet meteen uit als ik in de auto stap en ik heb ook het vermoeden dat de stoel niet altijd op de ingestelde plek staat nadat mijn vrouw er in heeft gereden. Tuurlijk, even op knop één drukken en het staat weer goed, maar dit soort bugjes heb ik nog niet eerder ervaren in mijn BMWs.

Wat echt een draak van een functionaliteit is in OS8.5 de spraakbesturing. Behalve iemand uit je adresboek bellen kun je niet veel. Oke, in alle eerlijkheid, je kunt middels het commando 'Hallo BMW' wel je stoel- of stuurverwarming activeren of deactiveren, maar iets simpels als een adres invoeren gaat met geen mogelijkheid. Ik heb de taal van de iDrive eens in het Engels gezet en toen begreep ie alles! Behalve natuurlijk Nederlandse adressen, dus daar heb je dan ook weinig aan. Het probleem schijnt bekend te zijn bij BMW, maar ondanks dat ik in de maanden dat ik de auto heb een OTA update heb gehad, werkt het nog steeds niet. De snelste manier is dus om via je BMW app een adres op te zoeken en die naar de auto te sturen. Al kan invoeren via het touchscreen of de iDrive knop natuurlijk ook nog steeds.

Al met al is mijn bevinding dat de software nog lang niet uitontwikkeld is, maar ondertussen is BMW toch alweer bezig met versie 9. Nu heb ik ergens gelezen dat versies 8.x op basis van Linux zijn en versie 9 op basis van Android, dus een compleet ander OS. Geen idee of dat de werking ten goede komt of niet, de toekomst zal dat uitwijzen.

iDrive scherm op zwart

  • 7.959 km

Kleine update naar aanleiding van een recent voorval. Vorige week was na een korte rit het rechter scherm totaal zwart. Ook de knoppen om de lay-out van het dashboard te wijzigen werkten niet meer.

Nu kun je sinds jaar en dag een iDrive resetten, in de iX doe je dit door de volumeknop ingedrukt te houden voor ten minste 30 seconden.

Helaas werkte zelfs dit niet en ook de diagnostische modus oproepen werkte niet. Enige remedie hiertegen was de auto afsluiten en wachten tot deze in slaap viel. Daarna zijn alle systemen weer opgestart en werkte alles weer helemaal naar behoren.

Dit voorval bevestigt bovenstaande maar weer, het OS is geheel niet vrij van bugs. Gelukkig was de auto wel gewoon te gebruiken ondanks de uitval van het rechter scherm en ook de snelheid werd nog steeds weergegeven. Maar ideaal is het niet.

We zijn inmiddels bijna 30.000km verder

  • 34.000 km

Inmiddels heb ik de auto bijna twee jaar en staat de kilometerteller op 34.000. Enkele weken geleden heb ik mijn iX naar de dealer gebracht omdat er niet lang nadat ik hem had een heel zacht maar uiterst vervelend kraakje/tikje in de voetenbak zat. Niemand die bij me in de auto zat die het hoorde of zich er aan stoorde, maar ik werd er helemaal gek van.

Hij was overigens al eerder naar de dealer geweest hiervoor, ook om een kraak in de rechter C-stijl op te lossen, die hebben ze destijds weten te verhelpen (was een probleem dat vaker voorkomt bij de iX), maar het kraakje in de voetenbak hoorde ik direct al weer toen ik bij de dealer wegreed. Bij een tweede poging is het de dealer gelukkig wel gelukt om het te verhelpen, ik had er een beetje een hard hoofd in omdat de monteur die meereed al aangaf het nauwelijks te horen, maar goed snapte dat het mij enorm stoorde.

Bij het ophalen kreeg ik dan ook goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws was dat het kraakje nu echt weg was, het slechte nieuws was dat mijn achterbanden tot op de slijtindicatoren versleten waren. Die zag ik even niet aankomen bij een kilometerstand van (toen) 33.000!

Voor zat er nog 3,5 mm op, maar achter waren ze echt op. Op de vraag wat een nieuwe set banden me zou gaan kosten begon de medewerker even driftig te typen, riep nog iets van 'en dan nog 25% korting...', dat wordt dan €2.000,-. Ondertussen had ik mijn huiswerk al gedaan en ik wist dus dat een set van 4 nieuwe banden van een A-merk, met ster-markering, dus BMW goedgekeurd ongeveer €1.200,- zou gaan kosten. Het laten monteren bij de lokale garage kost €100,-, dus voor €700,- minder dan bij de dealer zou ik weer veilig op nieuwe bandjes rondrijden. Ik heb de dealer vriendelijk bedankt en heb bij thuiskomst direct vier nieuwe banden besteld, deze keer van het merk Pirelli (P-Zero E). Er zaten Bridgestones onder, die hebben het slechts 33.000km volgehouden, dus ik wilde nu Pirelli eens een kans geven zich te bewijzen. Wat bij nieuwe eco-banden echter wel zo is, ze worden nieuw geleverd met slechts iets meer dan 6 millimeter profiel. Tja, dan snap ik wel dat de levensduur zo kort is. Lekker eco!

Qua rijeigenschappen merk ik geen verschil, ook qua bandengeluid niet. Optisch zijn ze iets anders, maar waar het mij vooral om gaat is de levensduur.

Eerder schreef ik over de spraakbesturing van BMW OS8.5. Gelukkig is dat bij een update ruim een jaar geleden weer naar het niveau gebracht dat ik gewend was van mijn 5-serie. Af en toe nog steeds een beetje ruzie als 'ze' me niet begrijpt, maar doorgaans werkt het goed. Nu dus ook de routebegeleiding.

BMW update de auto geregeld, al is het niet zo vaak als bij Tesla (wat ik daarvan meekrijg via internet of Tesla rijders). Grote software updates vinden (schat ik) twee tot drie keer per jaar plaats, het bijwerken van apps gebeurt vaker en vindt op de achtergrond plaats.

Ook de MyBMW app wordt doorlopend verbeterd en er komen af en toe nieuwe functies bij.

Een zeer prettige update van OS8.5 was recent dat je eindelijk uit kon schakelen dat wanneer je auto thuis geparkeerd staat de portieren niet steeds ontgrendeld worden als je met je digital key (telefoon of smart watch) of autosleutel in de buurt kwam. Als ik de deur uitliep om de honden uit te laten begroette de iX me altijd met zijn verlichting, kwam ik iets te dichtbij dan gingen de spiegels open en werden de portieren ontgrendeld. Dat is nu gelukkig dus verleden tijd.

Of het er iets mee te maken heeft weet ik niet, maar de laatste weken krijg ik een melding van het energiemanagement dat er meer energieverbruik is geweest tijdens het parkeren, waardoor remotefuncties zijn uitgeschakeld. Daarvoor gaat de auto volgende week naar de dealer.

Voor de rest is de auto tot nu toe storingsvrij (ik verwacht ook niet anders) en is het een heerlijk comfortabele reiswagen.

Onlangs had ik een 3-serie als vervangende auto mee (toen mijn iX bij de dealer was voor het kraakje) en ondanks dat deze gloednieuwe 3-serie met verbrandingsmotor ouderwets aanvoelde vergeleken met mijn iX, werd ik wel weer enthousiast hoe zo'n 3-serie rijdt. Eventjes droomde ik weer weg naar hoe mijn prachtige Tanzanit blauwe F31 reed, een echte rijdersauto en een wereld van verschil met de luxe en comfortabele reiscocon die een iX is.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.