BMW iX xDrive40 (2022) #3

autoreview

BMW iX xDrive40 (2022)

Signalement

UitvoeringiX xDrive40
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst16.500 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Overstap naar elektrisch

  • 16.500 km

Na jaren met diesels gereden te hebben (laatste was een Audi 4 - 2.0 tdi 150pk, sport business edition), vorig jaar de overstap naar elektrisch gemaakt. Dat omdat het moest (car policy): de wagen is immers een leasing.

Dankzij de fiscaliteit in België wordt je richting elektrisch geduwd en dat biedt ook opportuniteiten: het budget waarmee we aan de slag kunnen is een stuk groter.

Lang getwijfeld: elektrisch moest het zijn, wat hoger was mooi meegenomen, ruim genoeg voor een gezin met 2 opgroeiende kinderen.
- Tesla Model Y - mijn vrouw is geen fan
- Audi Etron - model liep toen op z'n laatste benen en de vorige twee waren Audi's
- BMW iX3 - mee gereden, toch wat het gevoel dat het model gedateerd was
- BMW iX - gaat niet in het budget

Of toch? Toch wel: met wat puzzelen was een iX ook mogelijk. Maar vinden we de wagen nu mooi? Moeilijk te zeggen: speciaal is ie wel, na verloop van tijd wordt ie minder lelijk. Echt mooi vind 'k m nog steeds niet maar goed: ruim, elektrisch, wat hoger, en bijzonder veel opties. En in het zwart met optionele velgen gaat het wel.

Hoe valt ie mee? Rijdt super comfortabel, gaat eigenlijk - zeker voor zo'n grote en zware wagen - vlot door de bocht. Gigantisch veel ruimte achterin, comfortabele stoelen, alles zit erop en eraan. Bovendien werkt de BMW app eigenlijk verrassend vlot, dat was bij Audi wel anders.

Zijn er dan geen nadelen? Toch wel: de koffer is een stuk kleiner dan je zou verwachten en vooraan zit geen frunk, de draaicirkel is (zeker met de 21" wielen) die van een tank, het navigatiescherm start soms gewoon niet op wanneer je de wagen start, de voice control is erbarmelijk slecht voor een wagen van meer dan 80k.
Cruise control met adaptieve afstandsregelaar: ik ben er geen fan van. De cruise control bediening zelf werkt bij Audi veel makkelijker (met een hendel aan het stuur ipv een knop), adaptief wil zeggen bijzonder veel afstand houden. Veel meer dan je zelf zou doen (zelfs al scroll je door de menu's en zet je afstand op de kleinst mogelijke).

Laden gaat vlot, een extra laadpoort aan de voorzijde was wel een gemak geweest (zoals de Etron), zeker wanneer je in parkings staat en de wagen achterwaarts moet parkeren ... en je vaststelt dat je de koffer niet meer openkrijgt (waar uiteraard de kabel ligt).
En dan is er het verbruik / rijbereik: dat weet je als je de wagen kiest ... Maar toch - een overzicht:
- December: 25,7kWh overheen 2.000 km
- Januari: 26,2 kWh overheen 3.500 km
- Februai: 24 kWh overheen 1.700 km
- Maart: 23,5 kWh overheen 2.100 km
- April: 22,7 kWh overheen 2.100 km
- Mei: 20 kWh overheen 2.300 km

De winter doet er duidelijk geen deugd aan, veel autostrade rijden (ik doe gemiddeld genomen een 50/50 parcours) ook niet. In de winter geeft de wagen dan ook een rijbereik aan van +- 300km (soms er net over, soms er net onder). In de zomer geeft ie 400km aan maar daar kom ik in de praktijk nooit aan.
Benieuwd wat dat in de zomer gaat geven: we gaan binnenkort richting het zuiden van Frankrijk met een volgepakte wagen.

Samengevat: zoals zowat alle elektrische wagens belachelijk duur, matig energie-efficiënt (maar dat is eigen aan een SUV), super comfortabel en goed uitgerust.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.