BMW iX xDrive40 (2022) #2

autoreview

BMW iX xDrive40 (2022)
BMW iX xDrive40 (2022)BMW iX xDrive40 (2022)BMW iX xDrive40 (2022)BMW iX xDrive40 (2022)BMW iX xDrive40 (2022)BMW iX xDrive40 (2022)BMW iX xDrive40 (2022)

Signalement

UitvoeringiX xDrive40
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf8.143 km
KM-stand laatst48.904 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na de iX3 kwam de iX

  • 16.858 km

Na 9 maanden een iX3 in bezit gehad te hebben (zie review #7) ben ik mede vanwege een mooie aanbieding van mijn BMW dealer en een overtuigende proefrit overgestapt naar een BMW iX XDrive40. Het betreft een demo met 8.000 kilometer op de teller met vrijwel alle opties behalve laserlicht en de Bowers en Wilkins audioset. Auto is afgeleverd op winterbanden (235/65-20) en binnenkort gaan de zomerbanden (275/40-22) er weer op.

Waarom de overstap: De IX3 beviel goed, maar comfort; stilte, rijgedrag, ruimte in de cabine, stoelen, infraroodpanelen, uiterlijk, vierwielaandrijving, trekgewicht en tempo van snelladen onder 10 graden celsius deden mij zwichten voor de iX.

Zoals ik schreef heb ik twee maanden geleden afscheid genomen van de iX3. Ik heb in korte tijd veel gereden (circa 35.000 km in 9 maanden) en met de realistisch beschikbare range van ongeveer 300 km (bij een batterij percentage van 80% tot 10%) en dat is voor mij heel goed te doen. De enkele keren dat ik net iets te kort kwam was het vaak voldoende om even 5 minuten bij te laden aan een snellader (duurt ongeveer net zo lang als tanken).
Vandaar dat ik het ook zeker aandurf om de de iX40 verder te gaan; de iets kleinere batterij, iets hoger verbruik en daarmee iets kleinere range lijken voor mij in het dagelijks gebruik geen belemmering.


Hieronder wat persoonlijke observaties opgedaan gedurende de eerste 2 maanden en een kleine 9.000 gereden winterse kilometers.

Uiterlijk
Eerste indruk van de auto was via internet t/m live kennismaking. Eerst ronduit lelijk en bij nader/vaker zien wordt de auto steeds mooier. Voor mij ‘groeit’ het uiterlijk blijkbaar door de tijd heen. Heb dat ook wel eerder met andere auto’s gehad; eerst spuug lelijk, later erg mooi; en die auto’s blijven vaak mooi ;)!

De eerste indrukken tijdens de proefrit
Heerlijke ruime cabine, goede zit, zeer stil en erg mooi afgewerkt interieur, zeer comfortabel onderstel en dito rijgedrag en meevallend verbruik. Helaas geen open dak, maar wel een groot glazen ‘dak’. Zicht naar achteren is beperkt, maar camera’s en sensoren compenseren dit weer ruimschoots. Kortom de auto beviel erg goed en na enig onderhandelen tot overeenstemming gekomen.

Autopilot
Ik rijd standaard in de adaptieve regeneratie modus en dat werkt prima, alleen als ik veel moet remmen, zoals in de stad, zet ik de auto in de B stand waarin de auto altijd maximaal regenereert en onder pedaal driving mogelijk is. Dat gaat eenvoudig met het naar achter tikken van de schakelknop. Merk dat het systeem net weer wat beter anticipeert en stuurt en het daardoor weer een stukje volwassener werkt dan bij de iX3 en toch ook de tesla autopilot: iX is met name beter anticiperend waardoor soepeler en minder dwingend. Deze versie bevat ook de auto lane-change en die optie heeft de iX3 niet.

Wel ben ik mij een keer kapot geschrokken: ik stond op een oprit naar de snelweg stil in de file met de autopilot ingeschakeld en was een email aan het lezen(niet verstandig?). En blijkbaar begon de auto voor mij te rijden en mijn iX trok zelf ook fors op in een rechte lijn en schiet hierbij wel uit de bocht… en ik botste bijna tegen een auto aan die al op de snelweg stond… als ik niet heel snel geremd had was het behoorlijk mis geweest… In dit soort situaties is een dergelijk systeem nog niet betrouwbaar.

Verlichting
De demo die ik gekocht heb heeft (helaas) geen laserlicht, en mij valt op dat het dimlicht net iets minder ver schijnt dan het adaptieve dimlicht van de iX3; dat is echt erg goed! Het grootlicht daarentegen schijnt wel weer beduidend verder dan het grootlicht van de iX3. Per saldo ben ik er niet op vooruitgegaan omdat ik meestal met dimlicht rij. Maar om e.e.a. in perspectief te plaatsen: het licht is echt heel veel beter dan mijn voorgaande BMW's met xenon en led en Tesla’s en met de iX dus altijd voldoende licht.

Geluidsniveau
De auto is erg stil, wind geruis is vrijwel afwezig. Wel hoor je (daardoor) het omgevingsgeluid weer wat beter., bijvoorbeeld in een tunnel. Nog nooit in zo’n stille auto gereden. Nu alleen nog maar ervaring met de winterbanden (235/65-20) en ben benieuwd hoe dit met de zomer banden is (275/40-22).

Rijden en wegligging
Ondanks de schroefveren is het rijcomfort in de auto erg hoog, snelle bochten gaan goed, maar dan is er met hobbels wel wat deining waarneembaar. Adaptieve dempers van de iX3 deden dit weer beter en auto leek wat strakker te liggen. Maar door de kortere wielbasis was de iX3 wel wat hobbeliger. Nu al met al meer rust in de auto. Ook hier weer geldt weer; comfort ligt op een erg hoog niveau!

Ook bij 200 km/h ligt de auto als een huis en zoeft zeer stil en comfortabel over de weg.

Vierwielaandrijving
Nog niet in omstandigheden geweest waar vierwiel aandrijving het kritische verschil zou uitmaken. Bij snel accelereren in korte bochten is er nu geen wielspin terwijl dit bij de iX3 wel voorkwam (maar dat is nu ook juist onderdeel van de fun?). Hierdoor wordt de iX heel voorspelbaar.

Idrive 8 en knoppen en instellingen
Geeft erg veel informatie, en uiteraard meer dan bij idrive 7. Zaken zoals accu percentage en aantal kw/h bij regeneratie zijn nu wel direct zichtbaar: voor een cijfernerd zoals ik ben, best belangrijk. Integratie met Spotify is ook net weer wat beter: systeem onthoudt beter waar je gebleven bent als je bijvoorbeeld de rit onderbroken hebt. Maar ook zoeken is makkelijker omdat bij veel situaties je een toetsenbord gepresenteerd krijgt. En dat is zeker handig omdat de spraak commando’s echt nog onder ontwikkeld zijn. Dit moet en kan echt beter.
Ik mis de 8 fysieke voorkeuze toetsen van m’n iX3 wel. Nu zijn er ook 8 voorkeuzes in te stellen, maar dan moet je eerst over het scherm swipen en dan zijn ze er, werkt goed, maar knoppen zijn handiger!

Headup display is ook erg goed, hoewel je bij de iX3 meer informatie gepresenteerd krijgt in één scherm. Bij de iX heb je dan weer verschillende weergave menu’s. Kwestie van smaak.

Argumented reality is echt een goede toevoeging bij de navigatie. Grote richtingpijlen gecombineerd met live beeld genomen met de camera vanaf de voorruit en gepresenteerd op je middenscherm. Dit maakt het vergissen bij het nemen van de juiste afslag steeds moeilijker.

Binnenruimte zetels en materiaalgebruik
Anderen schreven ook al dat de zittingen van de stoelen kort ogen. Maar schijn bedriegt; met mijn lengte van 1,93 m ervaar ik tijdens lange rit naar Italië de stoelen als super comfortabel en heb op geen enkele manier last na ruim 10 uur sturen. Stoelen zijn wat zachter dan de goede sportstoelen uit de iX3 en daarmee ook een stuk comfortabeler. Ze kunnen zich makkelijk meten met de comfort stoelen uit mijn vorige 5 series en voelen bovendien een stuk comfortabeler.

Afwerking van de cabine met leer, stof, ‘glas’, kunststof en metaal ligt op een erg hoog niveau en spreekt mij erg aan.

Geluidsinstallatie
Sublieme kwaliteit, ik houd van verschillende soorten muziek en alles klinkt erg goed. En nu zijn mijn oren met ruim 50 jaar ervaring natuurlijk al wat minder, maar mijn zoons bevestigen de kwaliteit van de installatie?.

Aanhanger
Paar korte ritjes gemaakt met een aanhanger met ongeveer 700 kg gewicht. Je merkt alleen aan de melding op het systeem dat er een aanhanger aangekoppeld is: autopilot werkt dan niet meer. Nadeel is wel dat je in de spiegels de aanhanger niet ziet om dat de iX een stuk breder is dan de aanhanger, maar dat speelt vooral bij achteruitrijden, maar dan heb je weer een camerabeeld om je aanhanger te zien.

Verbruik en snelladen
De iX heeft een netto accu capaciteit van ongeveer 71 kw/h, en geld voor een grotere 105 kwh accu heb ik er niet voor (over). Dat is niet heel veel capaciteit en natuurlijk is een grotere accu prettiger, maar het is ook altijd een financiële afweging. En in deze vind ik luxe belangrijker dan iets meer ‘rangecomfort’. Dit komt mede door mijn eerdere ervaringen met mijn Tesla model S 75, Tesla model 3 long range en BMW iX3 met ongeveer dezelfde accucapaciteit. Voor mij was dit altijd voldoende, hoewel het in het begin wel wennen is. Maar vind het ook wel een aardigheid om iets bewuster met je auto om te gaan in termen van bereik en plannen. Daarnaast kan ik thuis laden en dat vergemakkelijkt veel en vergroot de zekerheid op een goed gevulde accu de volgende dag. Als ik afhankelijk zou zijn van een laadpaal in de buurt die niet altijd beschikbaar zou zijn, zou ik het lastiger vinden.

Op korte winterse ritten is initieel het verbruik hoog om alle (verwarming) systemen op bedrijfstemperatuur te krijgen, dat vergt de eerste 5 tot 10 minuten wel 7-10 kw/h extra. Daarna zakt het verbruik rap, zo gebruikt de opgewarmde iX bij temperaturen rond de 5 graden ongeveer 1 á 1,5 kwh voor de systemen: voornamelijk warmtepomp en infrarood panelen.

Verbruik is bij 5 graden celsius en 100 km/h circa 20 kw/h per 100km. Bij temperaturen rond de 10 graden daalt het verbruik naar circa 18,5 kw/h. Dit zijn gemiddelde waarden gemeten over een afstand van ongeveer 100 km, waarvan 80% op snelwegen overdag, dus 100 km/h. In de avond waarbij een groot deel van de route 130 km/h is ligt de gemiddelde waarde dan rond de 23 kw/h.

Ik heb wel iets met comfort, dus de verwarming/airco staat altijd ingeschakeld staan op 21,5 graden celsius, inclusief stoel en stuurwiel verwarming (wat heerlijk is dat). En ik rij altijd in efficiënt modus, omdat de auto dan ook wat relaxter op het stroompedaal reageert.

Retour ritje naar Dusseldorf: 600 km gemiddeld verbruik 22,6 kw/h per 100 km, temperatuur tussen 4-5 graden. In NL 100, in Duitsland paar stukken voluit: 201 km/h, rest 130km/h.

Ben heel benieuwd hoe deze waarden zijn bij zomerse temperaturen.

Wintersport ervaring
Wintersport naar Italiaanse Alpen: Heen gemiddeld 19,8 kWh/100 km bij een temperatuur van gemiddeld 10 graden. Snelheid in NL 100 km/h, in Duitsland gemiddeld 110 km/h. Oostenrijk en Italië circa 105 km/h.
Eerste stuk met 100% batterij 325 km gereden en vervolgens iedere keer ongeveer 50 kw/h geladen in circa 30 minuten en dan weer 250 km rijden. Voor mij een prima ritme en levert ook op zo’n afstand van circa 1100 km een nette reistijd op en je komt relatief uitgerust en zeker relaxed aan. Totale laadtijd gedurende de rit was 1,5 uur, en dat is ongeveer een half uur meer dan ik met mijn dieseltje stopte.
Tijdens de terugrit heb ik mij aan de advies snelheden gehouden: 100 en 130 en was het verbruik gemiddeld 21,6 kw/h over circa 1100 km. Gedurende de gehele rit heb ik in totaal 2 uur gestopt om te laden. Uiteraard elke pauze gebruikt om een koffie te nemen of even te eten.

Verschil in reistijd tussen heen en terugreis met hogere snelheid heb ik niet gemeten, maar ik vermoed dat ik beide ritten ongeveer even snel heb afgelegd. Drukte op de weg was ongeveer gelijk. Snelheidswinst wordt min of meer teniet gedaan door een keer extra laden.

Met mijn voorgaande BMW’s 520d en 530d lag de topsnelheid in Duitsland circa 50 km/u hoger. Dat lijkt veel, maar van de door Duitsland af te leggen 600 km naar Oostenrijk is nog maar maximaal 200 km niet begrensd qua snelheid. Dus het uiteindelijke totale tijdsverschil is niet eens heel groot. En met een diesel zou ik wellicht een half uur korter gestopt hebben.


Voor mij is het reizen met de iX ook in de winter een prima alternatief voor een ICE.

Snelladen
Snelladen gaat door het voorverwarmen erg snel ook bij hele lage temperaturen. Dat is echt veel beter dan bv bij mijn iX3 pre lci die de voor verwarmingsfunctie niet heeft.

Maximum waarde waarmee de auto snel-laad is 158 kw/h maar die waarde is relatief kort en zegt niet zoveel. Gemiddeld laad ik in 30 minuten 50 kw/h bij een >150 kw/h lader en dat is voor mij prima. Snelladen doe ik alleen op lange afstanden omdat ik thuis kan laden en vaak ook op bestemming.

In Nederland reis ik maximaal 250 km op een dag en dat heb ik tot op heden, in dat is in de winter, altijd gehaald met 80% vulling. Bovendien is er op mijn bestemmingen ook bijna altijd mogelijkheid tot laden. Moet ik onverwacht een keertje meer rijden dan is 10 minuten snelladen altijd voldoende om weer ruim 100 km verder te komen. Die onverwachte lange extra ritten zijn nu juist wel de momenten dat een ICE echt wel praktischer is.

400 volt vs 800 volt
Snelladen gaat helaas niet zo snel als met de huidige Tesla’s (ook 400 volt) en 800 volt Porsche en ‘Koreanen’ waarden: Vraag mij bij dergelijke hoge wattages wel af wat het effect is op de levensduur van de accucellen?, want het voltage van de lithium-ion cellen is immers ongeveer het zelfde, de onderlinge schakeling is een andere: meer in serie geschakeld(800 volt) versus meer parallel geschakeld(400 volt). En dezelfde batterijcel wordt in een kortere tijd volgeladen… Dat moet toch consequenties hebben, tenzij de chemie van de cellen een andere is, bijvoorbeeld door meer kobalt toe te voegen.
Wellicht is dat ook de reden dat Porsche sinds enige tijd een lagere laad snelheid aanbiedt. Een snelheid die overigens nog steeds heel hoog is.
800 volt geeft minder verlies door stroom kabels, maar de snelladers zijn 400 volt en dat moet door de auto weer omgezet worden naar 800 volt en omzetten leidt altijd tot verlies. Dus zo lang 800 volt niet standaard door de laders geleverd wordt, vraag ik mij af wat het voordeel is. Teslabjorn heeft over dit onderwerp een interessant Youtube filmpje gemaakt waarin hij het veel beter uitlegt dan ik hierboven doe. https://www.youtube.com/watch?v=TS6pc8jCxd4

App
App functionaliteit is uitgebreider dan bij de iX3, nu is het wel mogelijk om een laad doel in te stellen, maar veel meer ook nog niet. Daar is Tesla ook nog echt de standaard.

Tot op heden erg tevreden met mijn mooie iX en zal weer een update schrijven na wat meer voorjaarskilometers. Wens jullie in de tussentijd veel fijne en veilige kilometers!

Circa 16.000 km en 6 maanden ervaringen rijker!

  • 32.936 km

Circa 16.000 km en 6 maanden ervaringen rijker!

Inmiddels weer heel wat onder heel verschillende omstandigheden afgelegde kilometers verder; sneeuw, ijs, zacht lente weer, tropische buien, storm, mooi zomer weer, af en toe een aanhanger en als pièce de résistance de kanaaltunnel en Engelse wegen…

Rijden in de sneeuw met een 4X4
Ineens hadden we in de tweede week van maart een flink pak sneeuw, en dat was in het noorden zoveel (circa 10 cm)dat het niet lukte om de wegen sneeuwvrij te maken, dus mijn eerste ervaring opgedaan met 4X4 rijden in de sneeuw! En het verschil is best heel groot, zeker ten opzichte van de achterwiel aangedreven BMW’s waar ik mee gereden heb. Op een 100 km weg lukt het prima om ook echt met 100 km te rijden. De auto was toen nog voorzien van niet al te dikke (235) winterwielen en in combinatie met het hoge gewicht rijdt de auto als op rails. Ook baan wisselen op de snelweg voelt in de dikke sneeuw en sporen een stuk veiliger. Mijn gevoel is wel dat als je gaat glijden er ook geen houden meer aan is, dus schijnveiligheid ligt op de loer…

Met de iX3 met achterwiel aandrijving heb ik één keer in de sneeuw gereden en daar schrok ik bij het loslaten van het stroompedaal op de snelweg, in max regeneratiestand (B-modus), van het uitbreken van de achterkant… Blijkbaar grijpen veiligheidssystemen dan niet in, best slordig eigenlijk. Dit gedrag is mij met de iX niet opgetreden: of dit komt door afremmen op 4 wielen of omdat systemen bij deze auto wel ingrijpen. Verbruik tijdens deze circa 100 km durende rit met temperaturen ruim onder 0, lag wel een stuk hoger: 26,4 wh/km.

Verbruik
Zo snel als de temperaturen daalden, zo snel stegen deze ook weer en ineens en daalde het verbruik navenant. Bijgaand een overzichtje van de maandgemiddelden uit de BMW app:

Januari: 22,3 kwh/100 km
Februari: 21,0 kwh/100 km
Maart: 22,7 kwh/100 km (veel aanhanger ritten)
April: 19,7 kwh/100 km
Mei: 18,2 kwh/100 km
Juni: 17,9 kwh/100 km
Juli: 17,5 kwh/100 km
Augustus: 19,1 kwh/100 km (veel aanhanger ritten)
September: 18,0 kwh/100 km

Voor mijn gevoel is het verschil in gebruik tussen winterse en zomerse temperaturen bij de iX minder groot dan bij de Tesla Model S die ik heb gehad, waarschijnlijk is dat voor een groot deel te verklaren door het ontbreken van een warmtepomp in de Tesla en de aanwezigheid van infrarood verwarming in de iX; erg comfortabel! Dat laatste ontbrak ook in mijn iX3 en bij deze auto was het verschil tussen zomer en winter ook iets groter dan bij de iX.

Ik rijd vrijwel altijd de toegestane snelheid en maak zeer regelmatig lange ritten van meer dan 100 km. ’s Avonds als het rustig is op de snelweg wil ik nog wel eens flink door rijden. Airco heb ik meestal aan staan en temp op 21/22 graden, dus qua gebruiksgedrag redelijk doorsnee lijkt mij ;).
Daarnaast ook een aantal roadtrips gemaakt in noord-west Europa en dan maak ik meestal gebruik van de snelladers van Ionity en soms Tesla. Dat gaat eigenlijk altijd probleemloos en vlot: tot op heden één keer 10 minuten moeten wachten tot er een Ionity snellader vrij kwam. Dit was in de UK vlak voor de kanaaltunnel; de mensen die ik daar sprak wilde nog even volladen voordat ze naar ‘the continent’ gingen.

Met snelladen probeer ik meestal aan te komen met circa 10% lading waar ik dan laad tot circa 80% (circa 50 kwh), en dat duurt dan meestal tussen de 25 en 30 minuten. Kan dan weer ongeveer tussen de 250 en 300 km verder. Prima te doen zo. Het valt mij wel op dat de auto in zomerse omstandigheden regelmatig sneller dan de beloofde 150 kw laadt en de hogere laadsnelheid ook langer aanhoudt (Zie foto’s: 121 kw laden bij 55% en 92 kw laden bij 69% accuvulling (zie foto’s).

Kanaaltunnel
Met mijn zoons een paar dagen een roodtrip gemaakt door de UK en gekozen voor de Kanaaltunnel. Met 100% van huis en vlak voor de Kanaaltunnel de eerste keer geladen (381 km gereden) en toen de trein in. En dan merk je de iX best breed is, de spoorbreedte van de wielen is breder dan de beschikbare spoorbreedte in de wagons die je door de tunnel naar de UK en terug vervoeren… Dus spiegels ingetrokken en aan één kant met de wielen op het ‘trottoir’ in wagon rijden, en dat over een lengte van circa 400 meter… Dat ging met mijn BMW 5 serie (F11) toch wat makkelijker, maar het is te doen met een iX.

Aangekomen in de UK geschrokken van de treurige kwaliteit van de wegen (en andere openbare voorzieningen): veel vorstelijke gaten in de wegen en slecht asfalt; dan zijn grote banden best prettig. Openbaar laden op straat vond ik in de UK nog best een uitdaging, dus alles met snelladers gedaan en één keer in het hotel.

Hoe bevalt de iX na circa 25K gereden kilometers?
Auto is erg comfortabel, vlot, stil en relatief zuinig. Bovendien sinds de aanschaf geen mankementen gehad.

Hulp systemen werken goed en lijken na een update weer iets beter te worden: de auto rijdt nu wel zelf zelfstandig weg na even (ook na >1 minuut) stil te hebben gestaan in de file zonder piep en zelf gas te hoeven geven.

App functionaliteit verbetert ook langzaam maar zeker: nu meer instellingen om laden aan te passen en diverse statistieken, maar het is nog geen Tesla.

Aanhanger assistent had ik nog nooit gebruikt, maar werkt ook verbluffend goed: je kunt eenvoudig met de auto en aanhanger een route achteruit (inclusief bochten) rijden; bediening gaat via touchscreen.

Soms mis ik het open dak wel een beetje; vond dat wel een heerlijke optie met lente en zomerweer. Maar het grote glazen dak geeft wel een heel ruimtelijk effect in de auto. Stoelen zowel voor als achter zitten echt heel comfortabel (ik ben 1,93m).

Korte update na ruim 40k comfortabele kilometers

  • 48.904 km

Nog steeds erg tevreden met de comfortabele iX 40. Geen problemen gehad met de auto, behalve een ruit vervanging als gevolg van Spaanse steen.

Ruit vervanging was voor de BMW dealer wel een kluif: was de eerste keer dat ze dit deze bij een iX en icm met het glazen panoramadak uitvoerdern en dat vergt blijkbaar iets meer dan een gebruikelijke ruitvervanging. Was daarom de iX uiteindelijk 3 dagen kwijt ipv een ochtend.
Kreeg dag 1 een net uitgeleverde een X5 50e mee, ook een heerlijke auto, maar dit is qua rijgeluid en toch wat schokkende, vanwege schakelende, aandrijflijn wel een stap terug tov de iX.
5 jaar geleden was deze 8 traps ZF automaat het summum van schakelcomfort en nu voelt het voor mij als gedateerd. Gek hoe snel je went aan comfort. Het geluid van de 6 in lijn was wel weer een genot voor mijn oren, wat klinkt dat toch mooi!

Dag 2 en 3 kreeg ik een BMW i4 M50 mee: wat een raket! echt spectaculair! Het is omdat ik een hoge zit en wat meer ruimte prettig vind, maar anders was dit mijn auto: super wegligging, fenomenale prestaties en behoorlijk stil. Wel opvallend dat het verbruik weinig gunstiger lijkt dan dat van mijn iX.

Dit is trouwens ook een auto waarvan het goed is dat ik deze niet kon rijden als twintiger: nodigt te veel uit tot héél snel héél snel rijden in rechte lijn en bochten…

Terug naar mijn iX40:

Eind september een roadtrip naar Noord Spanje gemaakt en dat is prima met de iX40 te doen.

Laad infrastructuur in Frankrijk is inmiddels gewoon er goed, waarbij ik alleen gebruik gemaakt heb van Ionity en Tesla snelladers. Altijd voldoende plek en probleemloze laders. Bij de reguliere tankstations kun je inmiddels ook overal snelladen maar daar is de prijs vaak het dubbele tot soms het drievoudige. Ionity/Tesla (beide met abonnement) gemiddeld €0,30 - €0,35 tegenover €0,65 - € 0,80 per KW/H bij de olieboeren… Die zijn natuurlijke forse marges gewend en houden dat graag in stand;)!

In Spanje is de dekking iets minder goed en planning verdient iets meer aandacht (als je goedkoper wilt snelladen), maar is prima te doen met een range van een kleine 300 km bij 80% lading. Onderweg alleen maar bij snelladers geladen en een enkele keer bij een hotel.

De iX is erg voorspelbaar en betrouwbaar bij de snellader, mits deze genoeg prik heeft. Zonder uitzondering lukt het om 50KW/h binnen 30 minuten te laden; van circa 10% naar max 80%. En dan kun je weer zo’n 275 -300 km verder afhankelijk van je rijstijl. In mijn geval circa 120 km/h op de Spaanse en Franse snelwegen. Dus na ruim 2 uur weer tijd voor een heerlijke espresso en een zoetige traktatie! Gemiddeld verbruik over 3600 km was 17,6 kw/h per 100 km.

Oktober: 19,6 kwh/100 km
November: 22,8 kwh/100 km

Stijging in verbruik wordt natuurlijk verklaard door dalende temperaturen, maar ook doordat mijn werkdagen wat langer duren en ik vaak na 19 uur terug keer naar huis en dan is 130+ km/u eerder regel dan uitzondering.

Vanwege mijn werk moet ik de laatste tijd soms wat meer rijden op één dag, en dan is een 80% lading in combinatie het het koude weer te weinig en ik merk dat dit soms wel tot ongemak en irritatie leidt. Zeker als het mij niet lukt om tussendoor even wat bij te laden, op zulke momenten denk ik wel eens aan de iX50 met z’n 50% grotere accu… ;)

Wens jullie veilige en comfortabele kilometers en kijk uit naar jullie reviews!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.