BMW iX xDrive40 (2021) #2

autoreview

BMW iX xDrive40 (2021)
BMW iX xDrive40 (2021)BMW iX xDrive40 (2021)BMW iX xDrive40 (2021)BMW iX xDrive40 (2021)BMW iX xDrive40 (2021)BMW iX xDrive40 (2021)BMW iX xDrive40 (2021)BMW iX xDrive40 (2021)BMW iX xDrive40 (2021)

Signalement

UitvoeringiX xDrive40
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf36 km
KM-stand laatst29.000 km
Lezerswaardering: 66%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 373 km

Afgelopen vrijdag mocht ik mijn nieuwe iX 40 ophalen.

Na een jaar geleden als 2e auto een Mini Electric te hebben aangeschaft zijn wij definitief overgestapt naar elektrisch. De Mini bevalt zo goed dat ik deze het afgelopen jaar vaker reed dan de nu ingeruilde benzine BMW. Ik moet als voormalig petrol head toegeven dat ik het elektrisch rijden echt heerlijk vind. En dat had ik tot een jaar geleden echt nooit verwacht.

Ondanks de beperkte actieradius van de Mini (realistich max. 190 km) hebben we maar 1 keer bij de snellader gestaan. De rest was thuis opladen of op de plaats van bestemming. Met een dak vol zonnepanelen is het naast goed voor het milieu ook nog eens erg goed voor de portemonnee.

En dus daarom nu de iX. Een auto met een veel besproken uiterlijk waarvan ik eerlijk gezegd op papier ook niet zo kapot was. Maar in het echt was het meteen raak.

Schitterende imposante auto vond en vind ik het. Tesla Y en X kunnen me niet bekoren. Ik vind ze gewoonweg niet mooi. Het zijn eitjes op wielen zonder karakter. Maar gelukkig heeft iedereen recht op een eigen smaak en zijn er genoeg mensen die Tesla heel mooi vinden. Omgekeerd gaat dit ook gelden voor deze uitgesproken iX. Love it or hate it.

Qua techniek is Tesla echt wel verder dan BMW maar qua afwerking en comfort kunnen ze nog wel wat leren.

Eigenlijk liep ik de dealer binnen om eens te kijken voor de nieuwe i4. Mooie bak en zeker in de M50 versie fantastisch. Alleen met 2 opgroeiende kinderen vond ik de ruimte achterin te klein en de achterbank ook niet lekker zitten. Te recht en onnatuurlijk voor mijn gevoel. Maar daarnaast stond dus deze blauwe iX die het nu geworden is. Wel wat duurder dan gepland maar dan heb je ook wat :).

De iX is goed uitgerust. O.a.; High Executive, CoPilot pack,
Harman Kardon, Laserlight, panoramadak, wegklapbare trekhaak en sportpakket. Aan luxe en comfort dan ook geen gebrek.

De kinderen vinden de ruimte achterin fantastisch. Is ook bijna limo-nivo. Daarnaast hebben ze ook nog eigen stoelverwarming en usb poortjes. Ze zijn de koning te rijk. Ook het iPad-achtige voorscherm valt in de smaak.

Voorin is het voor mijzelf ook genieten. Voorzien van alle luxe en ruimte die je maar kan bedenken. Het instellen van je profiel kost je een weekendje maar als je het eenmaal door hebt, gaat het verders vanzelf.

Wat ik wel klein een minpunt vind is de spraaksturing. Dat vond ik bij mijn ingeleverde BMW al en bij deze ook. Had toch verwacht dat dit verder ontwikkeld zou zijn in 2021.

Verder niets dan lof. Vooral de verwarmde panelen, (massage)stoelen, stuur en middensteun geven een enorm luxe gevoel.

De auto heeft meer dan voldoende vermogen en gaat volgens de opgave in 6.1 seconde naar de 100. Meer dan genoeg power is ten allertijde beschikbaar. Echter voor mij geldt dat naast dat deze auto elektrisch is dit ook mijn eerste SUV is. Na een aantal buikschuif BMW's merk ik dat ik in deze auto rustiger rijd. Het zal de leeftijd wel zijn.

Afgelopen weekend de eerst heerlijke ritjes gemaakt. Allemaal redelijk korte ritjes tussen de 25 en 50 kilometer. Qua actieradius verwacht ik dat de auto rond de 300-350 kilometer uitkomt. Voor mij meer dan voldoende. Wil je meer dan komt in 2022 de iX50 beschikbaar maar voor mij niet nodig.

Ik zal jullie over het verbruik en de actieradius binnenkort updaten. Ook zal ik dat doen over de betrouwbaarheid, comfort en de bediening. Een weekendje is te kort om daar zinnige uitspraken over te doen.

PS; Een tekortkoming van elektrische auto's kan ik nu al vast vermelden. En dat is de zeer beperkte actieradius met een aanhanger/caravan. De iX mag 2500 kilo(!) trekken maar zal dan schat ik zo in niet veel verder komen dan 150-200 km. Moeten we nog proberen. Met de oplaadstructuur in NL niet zo'n probleem. Met 1 keer een half uurtje snelladen op de heen- en terugreis kom je overal in NL.

Maar voor ons voor de zomervakantie naar het buitenland geen optie. Voor komende zomer hebben we dan ook al een auto met trekhaak voor 3 weken gehuurd. Hoe we het de jaren erna gaan doen moeten we nog maar eens later bekijken. Vooralsnog vinden we camperen en de caravan voor ons en de kinderen te leuk om de caravan weg te doen.

Wordt vervolgd!

Kleine update

  • 550 km

Tja... Heel veel kilometers worden er op dit moment niet gemaakt dus nog lastig om iets te zeggen over het verbruik op langere termijn. En daar ben ik nu net zo benieuwd naar.

De ingeplande meeting in Zwolle werd toch weer online dus het blijft deze week bij 1 retourtje Delft en ritjes binnen het dorp naar school en de sporthal. De ritjes binnen het dorp geven weinig info want dat is alleen maar kachel aan en uit. De retour Delft (kleine 100 km) geeft echter wel een kleine indruk.

En eerlijk gezegd vind ik het niet tegenvallen. Met een gemiddelde buitentemperatuur van rond de 4 graden kom ik op een verbruik van 23,5 Kwh per 100 kilometer. De auto had ik niet voorverwarmd, stoelverwarming aan, 90% snelwegkilometers en lekker met het verkeer meegereden (100-110 km/u) op de snelweg. Denk persoonlijk dat dit gemiddelde voor de wintermaanden nog wel omlaag kan als je voorverwarmd, langere afstanden rijdt en alles in de efficiency mode gaat rijden. Door de verwarming schiet je de eerste kilometers naar 60 Kwh per 100 kilometer. Dat neemt daarna rap af.

Als ik het verbruik doortrek kom ik op een winteractieradius van rond 320 km bij normaal gebruik en dat kan denk ik nog wel wat hoger komen. Zomer moet dan makkelijk boven de 350 km kunnen komen. Denk gezien de omvang van de accu en de grote en gewicht van de auto niet zo slecht en in ieder geval conform mijn verwachting. Actieradius past prima binnen mijn reguliere gebruik.

Het comfort van de auto is verders van grote klasse en elke keer stap ik weer in met een big smile. Wat een luxe en verwennerij. Rijcomfort en wegligging zijn top en ook vind ik de adaptive cruise control en de rij-assistenten voortreffelijk werken. Stoelen, afwerking en de binnenruimte zijn echt fantastisch.

Harman Kardon installatie is goed, zeker ten opzichte van de standaardinstallatie die in mijn vorige BMW zat. Die vond ik toch wel blikkerig en ondermaats voor een merk als BMW.

Lachtertje blijft wel de spraaksturing. Gaat bijna nooit in 1 keer goed en we wachten elke keer in spanning af waar ze nu weer mee komt. Alleen daarom al wordt het nooit eentonig in deze auto :).

Verders merk ik wel dat deze auto nogal een verschijning is. Veel aanspraak en mensen vinden de auto zowel van binnen als buiten schitterend. Dat had ik niet verwacht is een veelgehoorde reactie.

Enigzins verrassend want de reacties van mensen op het internet die de auto nog nooit in het echt hebben gezien zijn op zijn zachts gezegd niet altijd positief. Haha.

Ik ben echter blij dat ik te eigenwijs ben geweest om hier in mee te gaan. Deze auto is naast mijn oude 530d, en die werd bij de introductie ook niet door iedereen positief ontvangen, de fijnste auto die in mijn bezit is (geweest).

update na 1200 km

  • 1.200 km

Tja.. de kilometers worden momenteel niet gemaakt. Gedurende de kerstvakantie 3 weken naar Mexico geweest dus stond de auto stof te happen op Schiphol.

In Mexico 3 weken rondgehobbeld in een Nissan, wat een verschrikkelijk slechte stoelen overigens, en in 3 weken tijd 1 elekrische MG gezien in Merida. Daar hield het wel mee op en denk dat het daar nog heel lang gaat duren voordat elektrisch rijden doorbreekt. Geen enkele laadpaal gezien. Haha.

Dus tot afgelopen weekend was mijn langste rit naar Schiphol (90 km) en weer terug. Deze rustig gereden en kwam toen al tot de conclusie dat 300-350 dan haalbaar is in de winter.

Afgelopen weekend voor het eerst een rit van 150 km (enkele reis) naar de familie in Brabant. Heen rustig gereden en daar gearriveerd met nog 54% in de accu. Opladen had niet gehoeven maar bij de ouders als schoonouders kunnen we dit doen. Ook de oudjes gaan met de tijd mee :). Met het oog op een snellere terugreis in de avond de auto aan de oplader gehangen.

Op de terugreis de auto dan eindelijk eens gebruikt hoe je in mijn ogen deze auto dient te gebruiken. De snelweg op en de active cruise control op 140 km/u waar max. 130 geld. En dan kom je er nog meer achter wat voor een heerlijke reiswagen dit is. Meer dan voldoende vermogen, ruim maar vooral comfortabel en erg stil. Kids op de achterbank hoor je niet met stoelverwarming aan, een zee van ruimte en 2 usb-poortjes per persoon.

Verders wat positieve en negatieve eigenaardigheden over de auto;

De algehele bediening kost in het begin wat tijd maar daar wen je aan en zovaak verander ik de instellingen verders niet. Alles kun je per bestuurder opslaan in een profiel en dat werkt goed. Wat verders ook goed werkt is de bediening via gebaren. Geluid bedienen, volgende nummer etc. Nadeel is dat de kinderen dit ook doorhebben. Dat kan soms irritant worden...

Wat echt slecht werkt is de spraaksturing. Werkte in mijn vorige BMW ook niet optimaal maar nog beter dan de dame die ze in deze hebben gepropt. Het is dat ik nog nooit een vrouw geslagen heb. Ze luistert bijzonder slecht.

Verders werkt de autopilot goed zolang het niet al te druk is op de weg. Wordt het wat drukker dan duurt het soms echt te lang voordat de auto reageert. Lijkt me bijzonder irritant als je achter me rijdt. Zet het systeem dan maar uit of geef zelf even wat gas bij.

Verder had ik in het begin wat twijfels over de stoelen. Ik was de sportstoelen gewend en in de iX kun je de zitting niet verlengen en heb je wat minder steun. In de praktijk zitten ze echter goed en de stoelmassage werkt goed. Dus die twijfel was niet terecht.

Al met al wel erg tevreden met de iX en het elektrich rijden in het algemeen. Zeker met de Nederlandse infrastructuur.

Het verbruik

  • 2.000 km

Na 2 maandenlang veelal hele korte stukken werden er afgelopen weekend eens echte kilometers gereden. Op vrijdag naar Zwolle voor een heerlijk culinair weekendje. Jullie mogen raden waar .. :).

185 kilometers enkele reis. Was weleens benieuwd wat de auto nu ging doen qua verbruik. Al die korte stukjes gaven weinig info hierover. Nou; dat valt me niet tegen. 95% snelweg met gemiddeld tussen de 105-110 km en een buitentemperatuur van gemiddeld 8 graden kwam ik op een verbruik van 19,2 Kwh per uur. Totale actieradius zou volgens de boordcomputer dan uit moeten komen op 372 km realistische kilometers. Voor zo'n zware auto helemaal top in mijn ogen.

In Zwolle werd de auto weggezet aan de laadpaal en op zondag konden we met een volgeladen accu op pad naar Brabant om de kinderen op te halen.
171 kilometers ook weer met 105-110. Kwam ietsje hoger uit qua verbruik maar had bij aankomst in Hapert nog 190 kilometer actieradius over.

Meer dan genoeg voor de terugreis van 150 km naar huis. De uitdaging blijft toch de snellader te vermijden. Eerste stuk van deze thuisreis was een stuk binnendoor, gunstig, dus eenmaal op de snelweg gaf de boordcomputer met nog 100 kilometer te rijden aan dat ik nog 142 kilometer zou moeten kunnen. Mooi nieuws; dat laatste stuk cruise control op 135 en op naar huis. Verbruik gaat dan wel omhoog maar thuis aangekomen zat ik nog op een resterende 8% in de accu. Dus mooi gelukt zonder billenknijpen.

Al met al kan ik niets anders concluderen dan dat de actieradius van de IX meer dan voldoende is voor 95% van alle ritten die ik zal gaan doen zonder een snellader aan te raken. Top!

Op pad met de caravan,,,.

  • 4.000 km

Door het mooie weer besloten om nog snel een weekendje Limburg te doen. Let wel met de caravan.. Enkele reis 240 km. Leek ons een mooi experiment.

Onze caravan is helaas niet de lichtste. Een Fendt met een leeg gewicht van 1100 kilo. Dus er zal ongeveer 1300 kilo achter de auto hebben gehangen. Niet gewogen verders.

Vrijdagochtend de accu tot 100% volgeladen en de eerste stop gepland na 130 km bij Fastned. Rustig tuffend (95-100 gemiddeld) halen we dit. Restant van de accu 22%. Dus actieradius met caravan zou dan met volle accu uitkomen op 160-170. Klopte ook wel met mijn inschatting dat het verbruik van de auto minimaal zou verdubbelen tov rijden zonder caravan.

Laden van de accu tot 70% gaat vervolgens snel. Boven de 100 kwh. Daarna zakt het laden terug naar ongeveer 60-70 kwh. Auto tot 80% opgeladen en vervolgens weer op pad. Bakje koffie met wat lekkers was eigenlijk pas net op dus dat viel mee. Daarna weer 80 km gereden naar de volgende Fastned en daar de auto voor de zekerheid nog even 10 minuten aan de oplader gezet vanwege het ontbreken van een laadmogelijkheid op de camping.

Al met al kost de reis naar Limburg dus ongeveer 40 minuten langer dan met een conventionele benzineauto. Te overzien wat mij betreft.

De pluspunten;

- De Ix met een caravan erachter rijdt als een trein. Je moet uitkijken dat je niet vergeet dat er wat achter de auto hangt. Door het enorme koppel en het gewicht van de auto licht het superstrak op de weg en het rijdt heerlijk.
Auto mag 2500 kilo trekken.

- De aanhangermodus en het koppelen van de caravan mbv de camera's maken het aankoppelen een fluitje van een cent.

- Je hebt heel veel bekijks en wordt bij elk Fastned oplaadstation aangesproken omdat je elektrisch rijdt met een caravan.

- De actieradius werkt op je lachspieren. Terug naar paard en wagen.

Het grootste minpunt;

- de actieradius; Haalbaar is een actieradius van 160-170 km maar gezien dat je 10-20% in de accu reserve wil houden rijdt je maximaal 130 km van het ene oplaadpunt naar het andere.

In NL met de vele Fastned punten nog best te doen en startend met een volle accu redt je 90% van NL met 1 keer opladen. Ga je verder weg dan kost het toch wel heel veel tijd en planning om een beetje op pad te blijven. Gaat het niet worden voor ons zolang we niet met pensioen zijn.

Na dik een jaar de ervaringen

  • 29.000 km

Na ruim een jaar rijden lijkt het mij wel eens leuk om wat plus- en minpunten van de IX te vermelden;

Pluspunten;
- Ruimte en rijcomfort. Nog nooit zo'n fijne auto gehad voor dagelijks gebruik en voor de lange ritten. Soms naar Frankfurt (480 km) voor werk. Gaat prima met 1 keer opladen (ca. 20-25 minuten). Die stop had ik anders ook wel even gemaakt voor een bakkie koffie. Qua rijcomfort verkies ik echt een EV boven een ICE. Het is zo enorm rustig.
- Afwerking van binnen is echt topniveau.
- Stoelen zitten goed ondanks mijn eerdere bedenkingen. Maar zie ook mijn opmerking bij de minpunten.
- Actieradius afhankelijk van temperatuur en rijgedrag tussen 280-380 km. Voor mij meer dan voldoende.
- Snelladen gaat ook snel. Tussen 100-150 kwh tot aan de 80% wordt ook daadwerkelijk gehaald.
- Uiterlijk. Je kan het mooi vinden of niet maar het is in ieder geval niet 10 in een dozijn. Ik word er nog steeds blij van en gezien de reacties ben ik daar niet alleen in. Maar ieder zijn smaak.
- Onderhoud tot nu toe 0 euro op 2 banden na.

Minpunten;
- Banden slijtage is enorm. Na ongeveer 23k. de voorbanden moeten vervangen. Met vorige auto's haalde ik makkelijk 40-50k.
- Geen keus in de stoelen. Stoelen zitten goed zoals hierboven reeds genoemd maar denk dat er mensen afhaken doordat ze geen andere (sport)stoelen kunnen bestellen. Zou ik zelf namelijk ook gedaan hebben.
- Tot aan een grote software-update in het najaar werkte de spraaksturing, BMW-app en wat software niet goed of niet altijd. Maar dat lijkt vooralsnog opgelost. Alles werkt nu naar tevredenheid.
- Actieradius met zware aanhanger/caravan gaat terug naar 50-60%. Geldt helaas nog voor elke EV. Jammer want qua rijden is het heerlijk. Combinatie ligt als een blok op de weg.
- De minimale aanwezigheid van knoppen is in mijn ogen doorgeslagen. Na enige gewenning kan ik nu goed omgaan met de bediening maar voor stoel/stuurverwarming mogen er van mij wel wat knoppen terug.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (59)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.