BMW i5 eDrive40 M Sport Edition Touring (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i5 eDrive40 M Sport Edition Touring |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 27.790 km |
Technisch hoogstandje
- 795 km
Zoals aangeven in de laatste update van mijn vorige auto, een BMW 520d Touring, ben ik overgegaan op elektrisch rijden! Afgelopen dinsdag is mijn nieuwe auto geleverd, een i5 Touring eDrive40. Onderstaand volgt het keuzeproces, de samenstelling en de eerste ervaringen met de auto na 1 week in bezit. Uiteraard zal ik zoveel mogelijk zaken zo gedetailleerd mogelijk beschrijven, en zal deze review veelvuldig worden geüpdatet.
De 520d was na ruim 325.000 kilometers aan vervanging toe. En dat kwam niet door reparaties, slechte kwaliteit of ontevredenheid over de auto. Integendeel zelfs! Reden voor inruil was tweeledig: enerzijds kreeg ik er nu nog 'iets' voor terug, anderzijds is de diesel in de ban en was inruilen de beste optie. Met pijn in het hart overigens!
Ik had een aantal criteria in mijn zoektocht:
1. E-segment station: ondanks dat alle kinderen het huis uit zijn inmiddels, vind ik de ruimte en met name het comfort van een E-segmenter erg prettig. Een 3-serie of A4 Avant zijn hele fijne auto's, maar eenmaal gereden in een 5-serie of A6 Avant voelt het (heel oneerbiedig gezegd) toch als een stap terug.
2. Elektrisch of plug-in hybride. Ik rijd de auto zakelijk, dus kostentechnisch scheelt het veel of je een benzine auto of plug-in/elektrische kiest.
2.1 In het geval van een elektrische auto, een minimale praktijkrange van 400 kilometers, liefst 500 km.
3. Voldoende comfort. Dat wil zeggen comfortstoelen of iets vergelijkbaars, minimaal dezelfde uitrusting als in de 520d, stil en goed veercomfort.
4. Voorkeur voor wat extra opties t.o.v. de 520d: panoramadak (liefst met mogelijkheid tot openen), stoelventilatie, stuurverwarming.
5. Enigszins sportief uiterlijk (M-pakket, S-line etc.)
Bij de zoektocht naar mijn vorige auto, heb ik enkele auto’s uitgebreid bekeken en getest. Dat heb ik nu niet gedaan; simpelweg omdat er weinig auto’s zijn die aan mijn gestelde criteria voldoen. Onderstaand een aantal opties die ik wel overwogen heb op papier:
- De nieuwe Audi A6 e-tron is mooi, maar door eerdere ervaringen in het verleden met Audi en het feit dat pas in september 2024 besteld kan worden heb ik hier niet langer naar gekeken.
- VW ID7 Tourer ziet er best goed uit, maar is ook een beetje saai. Ik vond ‘m daarnaast ook erg duur.
- BMW X5 vind ik veel te groot/log. Rijdt erg goed, knap hoe ze zo’n zware, hoge auto zo goed kunnen laten rijden, maar niet aan mij besteed.
- BMW 330e: net te klein en, zoals hierboven al benoemd, toch een stap terug.
Er stond daarom maar 1 echte auto op mijn shortlist: de nieuwe i5 Touring. Voor het eerst gezien op een industrieterrein bij Rotterdam (Closed Room). De sedan kon met niet direct overtuigen, maar de Touring vond ik op het eerste gezicht erg geslaagd! Op de een of andere manier heeft BMW moeite om haar nieuwe modellen goed op de foto te krijgen; in het echt komen ze vaak beter uit de verf.
Zodra het kon een proefrit aangevraagd bij Van Poelgeest en de auto een weekend meegekregen. Erg verrast door de stille aandrijflijn, de power en met name het interieur. Echt een enorme sprong voorwaarts t.o.v. het vorige model! Veel instellingsmogelijkheden, duidelijke graphics en haarscherp beeld. Tevens beviel het grote scherm mij erg goed.
Thuis gaan configureren, nadenken en inlezen. Naast de i5 was er natuurlijk ook nog de 530e, die op een lading +/- 110 km kan rijden en daarnaast altijd de beschikking heeft over een elektrische motor. Daar viel ook wat voor te zeggen… Toch voelde het als een tussenstation, en merkte ik dat behoefte had aan een ‘radicalere’ overstap naar elektrisch rijden. De i5 zou een actieradius hebben van +/- 450-500 km, en dat is voldoende voor mij.
Daarom een week later bij Van Poelgeest een i5 Touring samengesteld, uitgaande van al mijn bovengenoemde wensen. Uiteindelijk is daar onderstaande configuratie uitgerold:
BMW i5 Touring eDrive40
Uitvoering: M Sport Edition
Kleur: M Brooklyn Grau
Velgen: standaard 19inch Styling 935M (Bicolor Schwarz – Grau)
Interieur: comfortstoelen in Veganza Espressobraun (sensatec, vegan leer) met interieurlijsten finewood fineline silberbronze
Paketten:
- Travel Pack (comfort acces, travel & comfort systeem, USB-C aansluiting)
- Comfort Pack (4-zone airconditioning, stoelverwarming voor- en achterin, stoelventilatie voorin, elektrisch verstelbare stoelen)
- Innovation pack (head-up display/Live Cockpit Professional, parking assistant plus, interieur camera)
Opties:
- Levering zonder typeaanduiding (helaas niet goed gegaan, zie onder)
- Stuurwielrand verwarmd
- Elektrisch verstelbare lendensteun voorstoelen
- Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel (gebruik ik niet, maar zou volgens BMW goed voor de restwaarde zijn. Ik ben benieuwd)
- Parking Assistant Professional met BMW Digital Key (auto open- en dichtdoen met telefoon)
- Glazen panoramadak
Een zeer uitgebreide samenstelling dus. Voor mij zijn alle gewenste opties (en meer) aanwezig. Het is des BMW’s om voor een gewenste optie een pakket te moeten kiezen (waardoor ik nu bijvoorbeeld stoelverwarming achterin heb – waar niet vaak iemand zit), maar goed.
Aflevering:
In maart is de auto besteld; eind juli was ‘ie al binnen bij Van Poelgeest. Ik wilde graag voor de laatste keer met de 520d op vakantie, dus uiteindelijk is de levering verplaatst naar dinsdag 17 september.
De aflevering was erg goed georganiseerd! De Product Genius heeft me in 2.5 uur door de auto heen gelopen. Erg uitgebreid. Dan merk je echt dat er na de G30/G31 weer een flinke stap is gezet. De technologie die in de auto zit is niet normaal.
Bij aflevering kwam ik er helaas achter dat de model- (i5) en typeaanduiding (eDrive40) niet zijn verwijderd. Dit wordt later kosteloos verholpen.
Verder kwam ik er bij de aflevering achter dat bij het selecteren van de M Sport Edition, automatisch de optie ‘Driving Assistant Plus’ wordt geselecteerd. Deze optie omvat o.a. active cruise control, lane assist, side assist en speed limit assist. Opties die ik niet per se wilde hebben, ik had mijn voorkeur uitgesproken voor reguliere cruise control. De active cruise control is mij daarom een doorn in het oog. Bij het samenstellen van de auto heb ik dit echter niet goed genoeg gezien helaas en ook de dealer heeft me hier niet over geïnformeerd. Langere stukken snelweg rijden wordt hierdoor wel even wennen.
Eerste indrukken:
- Imposante wagen! Ik ben nog steeds van mening dat het vorige model eleganter was, maar ik vind ‘m in deze samenstelling erg geslaagd.
- Een hightech, doch ‘gezellig’ interieur. Mooie stoelbekleding, sfeerverlichting is prachtig en past zich bij elke driving mode aan. Comfortstoelen zitten erg goed.
- Wat fijn dat de i-drive knop er nog is!
- Stil, geruisloos, snel: elektrisch rijden bevalt erg goed.
- De b-stand zorgt ervoor dat je nauwelijks hoeft te remmen. Na een uur was ik verkocht.
- Veel ruimte, grote koffer.
- Laden gaat erg soepel, zeker met eigen laadpaal op de oprit. De app werkt hierbij prettig en snel.
- Zuinig! 100 rijdend levert een vebruik op van 17-18 kWh/100km, wat ik meer dan prima vind voor het formaat auto.
Kleine minpunten:
- Wist ik van tevoren, maar wat jammer dat het (overigens zeer fijne) panoramadak niet geopend kan worden. Ik las dit al in een andere review van een 530e, en sluit me hier volledig bij aan.
- Wist ik van tevoren, maar wat jammer dat het separaat te openen achterruitje niet terug is gekomen. Ik gebruikte het vaak, zeker op vakantie om snel iets te pakken.
- Wist ik van tevoren, maar wat jammer dat de ‘afdekking’ in de kofferbak niet meer elektrisch open en dicht gaat. Een besparing die m.i. niet past bij dit type auto.
- De i-drive knop werkt redelijk stroef en klikt soms niet. Gewenning?
- 130-140 km/uur rijden resulteert (logisch!) in een zeer hoog verbruik (24 kWh/100 km).
De komende tijd ga ik de auto goed inrijden en met name het gehele i-Drive systeem ontdekken. Er zijn nog een hoop opties die ik nog niet ontdekt heb. Tevens zal ik het publiek laden en laden aan snelladers gaan testen.
Al met al enorm tevreden en blij. Wordt vervolgd!
Eerste ervaringen!
- 27.790 km
Sinds de aanschaf van de i5, in september vorig jaar, geen update meer geschreven. Hoog tijd daarom voor een nieuwe review! De kilometerteller staat inmiddels op bijna 28.000 na 8 maanden. Dat is wat minder dan gebruikelijk (50-60k per jaar).
COMFORT
Zéér goed. Als ik meer dan 5 sterren kon geven, had ik dat gedaan. Echt een voortreffelijke auto: soepel, snel, mooi gebalanceerd onderstel. Alle oneffenheden in het wegdek worden goed weggepoetst. Het rijdt echt geweldig. Wat licht tegenvalt, is het veercomfort ten gevolge van de (zware) accu's achterin. Bij verkeersdrempels dient wat meer te worden afgeremd dan met de vorige 5-serie.
Het one-pedal driving is erg prettig. Ik rijd vrijwel altijd in de B-stand in efficiency-mode. Dan beschik je over voldoende vermogen, kun je energie terugwinnen door te regeneren en krijg je er zo 25 km bij.
De stoelen zitten erg goed en zien er fraai uit. De ondersteuning in de onderrug is prettig. Stoelverwarming en -ventilatie werken naar behoren en worden veelvuldig gebruikt, evenals de stuurverwarming. Ik mis wel het uitschuifbare zitvlak uit de 520d (G30, ook comfortstoelen). Er zijn zeer veel verstelmogelijkheden, waardoor je echt even de tijd moet nemen om alles goed in te stellen en weer zo lekker te zitten als in de vorige 5.
Het grote scherm went zeer snel. De menustructuur is redelijk overzichtelijk; in principe heb je alles bij de hand. Wel zit ik af en toe flink te zoeken in alle mogelijkheden en opties, wat niet per se bevordelijk is voor het opletten op de weg. Bepaalde zaken (bijv. adaptieve cruise control omzetten naar 'gewone' cruise control, of de lane assist uitzetten) zitten gewoonweg te verstopt. Volgens mij kun je deze acties onder een sneltoets zetten, maar nog niet de tijd voor genomen om dat goed uit te zoeken. Lane assist is overigens te bemoeizuchtig, zélfs als je netjes je richtingaanwijzer gebruikt. Dodehoekassistent is dan wel weer erg prettig en accuraat, evenals de 360 graden camera's en de uitrijassistent. De adaptieve cruise control werkt opzich goed, maar ik kan er niet helemaal aan wennen. Gewone cruise control blijft toch het meest prettig.
Wat tenslotte opvalt is de grootte van de auto. Ondanks dat 'ie slechts iets groter is dan de vorige 5-serie, lijkt het alsof je onderweg bent met een veel grotere auto. Dat valt de achterpassagiers trouwens ook op, in positieve zin: je zit comfortabeler achterin door de toegenomen beenruimte (dat kwam overigens ook door het feit dat de comfortstoelen in de G30 zeer pompeus zijn).
PRESTATIES, VERBRUIK, LADEN
Soepel is het woord dat de i5 het beste omschrijft. Soepel in omgang, soepel in versnellen, soepel in geluid. Er is altijd voldoende vermogen beschikbaar en je kunt zowel sportief als relaxt rijden. Eigenlijk heb je niet veel meer nodig.
Het gemiddelde verbruik is na 8 maanden 20 kwh/100 km. Dat is een prima score. Overzicht van de afgelopen maanden:
1. September 2024: 18.7
2. Oktober 2024: 18.3
3. November 2024: 20.7
4. December 2024: 20.9
5. Januari 2025: 21.5
6. Februari 2025: 21.8
7. Maart 2025: 20.3
8. April 2025: 18.9
9. Mei 2025: 17.9
Eigenlijk precies wat je verwacht bij een elektrische wagen: in de wintermaanden onzuinig; lente en hogere temperaturen (en weinig regen!) zijn zeer bevordelijk voor een net verbruik. Gemiddeld kom je tot 350km in de winter en >400km in de zomer. Dat valt, gezien de prijs en de accu, licht tegen maar volstaat. Je past je rijstijl er (deels) op aan.
Een lange rit van omgeving Arnhem naar Haarlem zorgt voor een verbruik van 16.5 kWh/100 km over 109 km en 1.5 uur. Erg netjes! Veel in efficiency-mode rijden helpt daar wel bij.
Ik laad vrijwel altijd thuis. In 3-4 uur is de auto dan volledig opgeladen. Ik vermijd laden boven de 80% zoveel mogelijk, en probeer de auto zo min mogelijk onder de 20% te laten komen. Al is dat soms gewoonweg niet mogelijk, en wil je doorrijden om snel thuis te zijn. Laden langs de snelweg nu een aantal keer gedaan; in het begin gaat dat zéér rap, tot ongeveer 40%. Daarna zakt het af. Vanaf 70-80% erg langzaam. 20-80% gaat in een klein halfuur.
BETROUWBAARHEID
Sinds aanschaf heeft de auto me niet in de steek gelaten. Wel is de dealer enkele keren bezocht:
- De (elektrische) stuurverstelling werkte kort na aflevering al niet meer. De dealer heeft hiernaar gekeken en daarmee is het verholpen. Helaas is het sinds een maand weer terug. Dit zal zodra ik in de gelegenheid ben om langs te rijden, worden opgelost. Niks wereldschokkends, wel irritant (zeker met meerdere berijders, waardoor je stuur niet altijd op de gewenste hoogte zit).
- Daarnaast kreeg ik kort na aflevering de melding 'bestuurders- en assistentiesystemen uitgevallen'. Erg irritant als je opeens niet meer je cruise control kunt gebruiken. Dealer heeft een update uitgevoerd en daarmee is dit euvel opgelost. De melding komt soms nog terug, maar alles blijft werken (?). Iets om in de gaten te blijven houden.
- i5-logo en e-drive logo zijn verwijderd van de achterkant. Veel beter!
Helaas ook de eerste schade gereden... In een krappe parkeergarage, de auto achteruit in het vak gereden. Daar stak een metalen buis uit, precies ter hoogte van de achterklep. In de flank tussen het logo en de achterruit zit daardoor nu een deukje. Dit zal binnenkort worden verholpen. Flink balen wel; die parkeergarage wordt vanaf nu gemeden!
KOSTEN
Een i5 (en een BMW in het algemeen) is een dure auto. Ik heb echter nog geen kosten gehad aan onderhoud, gebruikskosten zijn laag, de auto is redelijk zuinig (zie hierboven), opladen gaat via zakelijke laadpas en de mrb is slechts 25% van het volledige tarief (in 2025).
CONCLUSIE
Erg tevreden! Een zeer moderne, ietwat bemoeizuchtige, fraaie, grote en comfortabele wagen. Zin in de zomer: de eerste lange (1.600 km enkele reis) rit voor de i5 Touring!
Keep you posted!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW i5 Touring eDrive40 M-Sport - Onderstel Prof - Bowers & Wilkins - Trekhaak
- 2024
- 9.840 km

BMW i5 Touring eDrive40 M-Sport Pro - Onderstel Prof - Pano - Comfortzetel - Stoelventilatie
- 2024
- 7.987 km

BMW i5 Touring M60 xDrive - Onderstel Prof - Pano - Carbon IN+Exterieur - Bowers & Wilkins
- 2024
- 6.681 km