BMW 216d Gran Tourer Corporate Lease Edition (2015) #3

autoreview

BMW 216d Gran Tourer Corporate Lease Edition (2015)

Signalement

Uitvoering216d Gran Tourer Corporate Lease Edition
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst185.945 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking smaakt naar veel meer

  • 3.807 km

Man, man, man. Wat een contrast. Drie weken geleden mocht ik de sleutels van mijn C4 Grand Picasso inruilen voor die van een BMW 2 Gran Tourer. Wie mijn review van de Citroen heeft gelezen, zal begrijpen dat op die bewuste dag bij ons de vlag uit ging. Wellicht een tikkeltje voorbarig, want de BMW moet zich nog bewijzen, maar na eerste 3.800 kilometer weten we al één ding: het contrast tussen de Fransoos en de Duitser is énorm. (Ja, ook in prijs…)

Maar laat ik beginnen met het voorstellen van mijn rij-ijzer. Ik heb hem laten bouwen als Corporate Lease High Executive met Sport pakket, waarbij ik vervolgens onder meer het Hifi-pakket, elektrische lendensteun, panoramisch dak, achteruitrij camera, easy entry en donker getint glas achter heb aangevinkt als opties. Van buiten liet ik ‘m zwart spuiten; binnen werd geperforeerd licht leder gemonteerd met aangepaste, donkerbruine decoratiepanelen.

Onder de motorkap ligt een 3-cilinder 1.5 diesel motor, die zijn 116 pk via een 6-traps automaat naar de voorwielen brengt. Een budget-keuze. Ik wilde per sé 20% bijtelling. Oh, en een automaat om mijn wat broze linker knie te ontzien.
Natuurlijk kan ik met zo’n verse auto op de stoep nog geen afgewogen oordeel vellen. Maar laat ik een paar zaken aanstippen die mij zijn opgevallen.

Ten eerste de rust aan boord. Die is ongekend. De motor hoor je niet pruttelen (tot je uitstapt, dan klinkt ‘ie toch echt als een 3-cilinder…), het bandengeruis is prima onder controle en ook de windgeluiden zijn keurig buiten gesloten. Het zitcomfort is bovendien top, hoewel de middelste zitplaats op de achterbank wat smalletjes is om de buitenste twee plekken extra comfort (breedte) te geven. Maar goed, die stek is ook relatief weinig in gebruik.
Met z’n 4-en of 5-en in de auto is de beenruimte uitstekend. Zitten we er met z’n 6-en in, dan is ‘ie door de montage van smallere rugleuningen vergelijkbaar met de (van buiten toch veel grotere) Citroen: het kan nèt.

Tot mijn stomme verbazing is het rijcomfort van een hoger niveau dan in de Citroen. Mijn dochters merkten los van elkaar op dat de auto wel lijkt te glijden over de weg. En dat is precies wat je voelt. Maar ondertussen is het onderstel bijzonder communicatief en voor een MPV ongekend scherp sturend. Wat ook sterk bijdraagt aan dat comfort is de verbazingwekkend soepele automaat. Je voelt hem nauwelijks schakelen. Wel functioneert het start-stop-systeem soms wat bruusk en wil ‘ie niet zo ferm afremmen op de motor.

De krachtbron moet er behoorlijk aan trekken. Daar merk je overigens niet zoveel van, anders dan dat het doortrekken boven de 100 kilometer per uur wel lang-zaam-aan gaat. Daaronder gaat het prima en word je getrakteerd op een duidelijk duw(tje) in de rug. Het hoeft geen betoog dat de prestaties er niet beter op worden als het hele gezin aan boord is. Maar allez, daar had ik al rekening mee gehouden. 116 pk is de wereld niet.
Met veel stadse kilometers ‘doet’ het nog niet ingesleten torretje ongeveer 1 op 17; op de snelweg kom ik makkelijk uit op 1 op 22. Indrukwekkend! Zodra je het gaspedaal diep intrapt, zie je het beperkte vermogen echter terug in het verbruikscijfer. Dat accelereert dan namelijk sneller dan Max Verstappen in zijn Torro Rosso.

De navigatie (ik heb zo’n smurfen IMAX theater breedbeeld formaat) start traag op, maar heeft een heel fraaie GUI en werkt geweldig - net als de bediening en werking van de rest van de domotica aan boord overigens. De spraakbediening is daarbij op het niveau van de Toyota Prius Wagon die ik reed: werelds!
Wie graag naar een moppie muziek luistert, doet er goed aan om te investeren in het audiosysteem. De standaard boxen klinken behoorlijk dof en vlak – en zijn wat mij betreft BMW onwaardig. De Hifi-set die ik heb meebesteld, is de middelste grade en presteert ruim voldoende, maar zeker niet meer dan dat: ik kruis een volgende keer zeker de topversie aan.

En dan de door mij bij de Citroen zo bekritiseerde bouwkwaliteit. Die lijkt (op twee kleine missers – zie verderop) onberispelijk te zijn. Knoppen en materialen voelen alsof ze een meltdown zullen overleven, de passing is voortreffelijk (naadloos, en waar naden zijn, zijn ze minimaal en overal gelijk) en alle onderdelen zijn extreem goed gefixeerd. Verder is mijn auto wars van resonanties en vibraties en zelfs op (echt!) ontiegelijk slecht wegdek met diepe kuilen en een asfaltlaag waar sinds de Napoleontische oorlog geen wegbeheerder naar heeft gekeken, valt de auto geen piep of kraak te ontlokken en blijft het onderstel extreem stil. Maar goed, de auto is nog zo nieuw dat dat ook niet zo mogen. I know…

Is het louter hosanna? Welnu: Ik kom opberg- en aflegruimte ‘tekort’. De Citroen had aanmerkelijk meer plekken om allerhande materialen (van pennen en een pleister tot veiligheidshesjes en een zonnebril) op te bergen. In de armsteun kun je wel wat kwijt, maar de telefooncradle verkleint de ruimte tot formaat ‘geschikt voor een pen en pakje kauwgom’. Ook is de zonneklep (in vergelijking met die van de Grand Picasso) wat kort (in breedte), wat vervelend is als je hem wilt gebruiken om de zon van opzij buiten te sluiten.

Dan de twee beloofde steekjes: de 12V-aansluiting tussen de voorstoelen blijkt alleen te werken als je er een BMW-orginele oplader instopt (...) en de camera van het anti-bots systeem vertoont kuren. De dealer heeft daar al een nieuwe voor besteld en deze wordt eind september achter de voorruit geschroefd.

Héél fijne auto met een trage navi

  • 12.305 km

Het gaat hard. De BMW is 2 maanden en inmiddels staan er ruim 12.000 kilometers op de teller. En nog steeds ben ik bijzonder content met mijn wagen. Wat zijn zaken die me zijn opvallen?

- Het weg- en stuurgedrag maken nog steeds van elke rit een feestje!
- De automatische transmissie is echt top. Ik sta de laatste tijd veel in de file en ben als een kind zo gelukkig met de bak: soepel, bijna onmerkbaar.
- Het verbruik op de snelweg is echt verbazingwekkend goed. 1 op 22 is zonder veel problemen haalbaar als je goed anticipeert en bij het accelereren het gaspedaal met beleid richting schutbord duwt. Daar staat het verbruik in de stad tegenover. Dat is niet bepaald indrukwekkend. Wellicht wat aanmatigend, maar ik denk dat ik goed weet hoe ik extreem zuinig kan rijden en kom in stads omgevingen met verkeerslichten en afremdrempels echt niet zuiniger uit dan 1 op 14. Dat het Start-Stop systeem nogal scherp is afgesteld – laat je voet niet per ongeluk het gaspedaal schampen – helpt in elk geval niet.
- Zodra je hard gaat op de Duitse Autobahn, wordt de Gran Tourer een ietsiepietsie lichter in de neus. Oók in de Sportstand. Ligt dat aan mijn lichtgewicht 3-cilindertje boven de voortrein?
- Motorisch gaat het op die Duitse Autobahn allemaal best. Het torretje is bovendien ingelopen en dat zie je terug in de acceleratie. Nee, het gaat nog steeds niet snel, maar voor mij is het voldoende.
- Remmen doet ‘ie voortreffelijk. Tussen Koblenz en Trier zag een Poolse (…) trucker mij over het hoofd waardoor ik bij 170 vol in de ankers moest. De vertraging ging hard en snel, zonder drama. Dát voelt fijn, kan ik je zeggen!
- Het online zoeken via de spraakbediening is waanzinnig! Zelfs als je de naam van zelfs een school of snackbar inspreekt, loodst het systeem je erheen. Elke keer weer bijzonder!
- De werking van de easy entry werkt niet zo sophisticated als bij Toyota. De sleutel moet wel verrekte dicht in de buurt van het portier zijn. Zit ‘ie in de rugzak op je rug, dan weigert ‘ie regelmatig dienst. Zowel bij het openen als afsluiten. Bovendien werkt het systeem niet op de kofferklep. Je moet dus altijd via een van de voorportieren de auto afsluiten. Of via de afstandsbediening. Achteraf had ik die 400 euro liever anders uitgegeven, denk ik.
- Ik had een irriterende rammel achter, die zich alleen openbaarde op de snelweg. De dealer kon niets vinden, maar mijn zoon van 11 wist het euvel wel te lokaliseren: de bekerhouder in de middenarmsteun. Deze is nu vervangen: rammel weg.
- De camera achter de voorruit is vervangen en herkent nu inderdaad voorliggers, maar ik vind de werking niet overtuigend. Hij mist nog wel eens een auto… Ik zou er in elk geval maar niet al te zeer op vertrouwen.

Veel hosanna, dus. Maar de navi kan niet tippen aan mijn verwachtingen - ingegeven door het gelijksoortige systeem uit de BMW van mijn vrouw. Twee punten:
- De navi zelf oogt fantastisch en biedt een schitterende interface en fijne features. Alleen werkt 'ie ècht te traag. Nieuw ingevoerde routes berekent ‘ie sloom en aanpassingen in de routes (tussenstop toevoegen, omleidingen) worden verrekte langzaam doorgerekend. Ook duurt het een flinke tijd voordat de Real Time Traffic Informatie (RTTI) zichtbaar wordt. Niet alleen na het starten van de auto, maar zelfs bij in- of uitzoomen. Zonder overdrijven: mijn auto heeft soms (en soms dus ook niet, inderdaad) vier (snelweg)kilometers nodig om helemaal op stoom te komen. Lastig als je wilt weten of je de stad beter linksom of rechtsom kunt uitrijden. Mijn dealer herkent zich overigens niet in dit verhaal. De BMW-dealer van mijn vrouw daarentegen wel en vertelde dat mijn systeem feitelijk niets anders is dan een opgesmukte standaard navi, met dito rekenkracht en (waarschijnlijk) iets meer traagheid omdat de processor niet alleen een veel groter beeldscherm moet aansturen, maar ook meer applicaties…
- De Real Time Traffic Informatie hapert soms. Auto parkeren en de motor uitzetten (maar dan ook helemaal!) is de enige remedie om alles weer aan de praat te krijgen. Alleen dan duurt het weer een eeuwigheid voordat de navi weet hoe je moet rijden. Voelt een beetje Citroën. Omdat mijn eigen dealer niets anders weet dan de software te updaten, heb ik BMW Nederland gebeld en zij zoeken dit nu samen met BMW in Duitsland.

Geen sores, wel wat kleine zaken

  • 28.890 km

Mijn 'Bimmer' tikt bijna de 30.000 kilometer aan. Reden om opnieuw een tussenbalans op te maken. Ik doe het redelijk staccato:

Wat is (nog steeds) goed:
- Motor en bak zijn een uitstekende combi, zo lang je geen haast hebt, dan, of anderszins aansprekende prestaties verwacht. De Ardennen door gaat soepel zo lang je alleen in de auto zit. Met het gezin aan boord is het buffelen voor de motor en moeten de inzittenden geduld betrachten.
- Ruimte aan boord is zelfs met 4 pubers (net 'an) voldoende - maar is niet toereikend voor een achterbankruzieloos retourtje Toscane.
- Afwerking, passing en (het ontbreken van) kraak-geluiden.
- Geen olieverbruik.

Wat kan beter:
- Mijn bestuurdersstoel kraakte. Na een behandeling van het frame met siliconenspray bleef het kraken een paar duizend kilometer weg - maar steekt nu weer de kop op.
- Het hoge rendement van de motor beïnvloedt de snelheid waarmee de auto opwarmt behoorlijk (negatief).
- De Easy Entree werkt plotseling ook op de achterklep, maar afsluiten via de 5e deur gaat niet.
- Als tweede zitrij niet volledig naar achteren is geschoven, tikken de loshangende veiligheidsgordels tegen de C-stijl.
- Mijn probleem met de RTTI is niet opgelost. De klantenservice belt ook niet terug (zoals beloofd) als ik hierover een niet direct te beantwoorden vraag stel. Moet ik zelf weer bellen. Mmmmm....
- De ruitenwissel achter schraapt 'op de terugweg' van zijn veegbeweging. Gevolg: ik zet 'm niet graag aan. Garage gaat er naar kijken.
- De buitenspiegel aan de bestuurderszijde kan niet ver genoeg naar buiten worden gedraaid voor lange mensen. Ik zie daardoor meer van de zijkant van mijn auto dan mij lief is - en dan te bedenken dat ik de stoel bij lange na niet in de achterste stand heb staan. Ook hier gaat de garage naar kijken.

Algemene constatering:
- Het brandstofverbruik is door het koude weer en de gemonteerde winterbanden opgelopen naar 1 op 17. Cijfers van MultiTankCard.
- Het is jammer dat de climate control alleen kan worden bijgeregeld met hele graden. Er zijn geen tussenstapjes.
- In lange doordraaiers (A15>A2, knooppunt Deil / A12>A2, knooppunt Oudenrijn) op de snelweg grijpt de auto steevast in door de snelheid wat naar beneden te brengen - ook als je er op een normale snelheid doorheen rijdt. Vast gedaan om de auto veiliger te maken, maar het voelt wat onrustig aan.

Heerlijke kilometervreter

  • 43.971 km

Ten opzichte van de vorige verslagen, zijn er geen grote zaken te melden. De auto blijft zijn werk keurig doen. In alle rust, met een hoge mate van comfort en zonder al te veel dorst. Het is een heerlijke kilometervreter, dus.

- De ruimte op de 1e zitrij is voortreffelijk voor elkaar. Ik ben 1.97 lang en kan een uitstekende zitpositie vinden. Alleen zou de hoofdsteun iets hoger moeten kunnen. Deze staat eigenlijk net te laag.
- Als ik lekker zit, blijft er op de 2e zitrij voor kinderen tot een jaar of 14 meer dan genoeg ruimte over. Mijn kroost maakt echter een enorme groeispurt door en daardoor wordt het allemaal wat krapper. Onze oudste (zoon, bijna 16, 1,90 meter) kan niet meer comfortabel achter mij zitten. Laat staan dat er dan nog een passagier achter hem (op zitrij nummer 3) kan plaatsnemen. Anders gezegd: met z'n zessen in de auto (papa, mama plus onze 4 kids van 16, 14, 13 en 12) gaat alleen nog maar als iedereen inschikt, en dan is een ritje van een uur of 2 echt wel de limiet.
- De wintersportvakantie zijn we daarom met 2 auto's gaan rijden. Op de Autbahn vond de afgeladen BMW 216d het allemaal best. Ja, je wordt links en rechts voorbij geknald door automobilisten met meer vermogen, maar cruisen met de cruise op 160 is echt heel relaxed. Berg af, vol gas, en na lang aandringen, haalde ik 201 kilometer per uur volgens de snelheidsapp op mijn iPhone. Maar goed, doet dat ertoe? Veel belangrijker is dat 'ie op dergelijke hoge snelheden vertrouwenwekkend goed vertraagd. En dat doet 'ie!
- Ik heb een recall gehad op de camera achter de voorruit. En nu werkt 'ie zoals het moet!
- De verlichting die in de pook van de automatische transmissie verwerkt zit, dimt NIET mee met de rest van de autoverlichting. En dat is jammer, want het LED'je brandt behoorlijk fel. Overdag is dat een prima eigenschap, maar als je 's avonds of 's nachts aan het cruisen bent, zou je hem graag een paar lumen lager zien.
- Wat ronduit irritant blijft, is de trage werking van de navi. Zowel bij het opstarten als bij het opvolgen van nieuwe commando's zit er geen gang in. Zelfs het in en uitzoomen is tranen trekkend traag, zeker in combinatie met RTTI. Laatst getimed: Tussen het aanzetten van de auto en het volledig operationeel zijn van het systeem zit soms méér dan 2 minuten! Bij uitzoomen of inzoomen bouwt het beeld zich (inclusief RTTI) sneller op: maar tussen de 10 en 15 seconden is zeker realistisch... Zonder RTTI gaat het (zeker) een factor drie sneller.
- Ook het feit dat de klantenservice van BMW NL zich niet aan afspraken houdt (beloven steeds terug te bellen, maar dat gebeurt gewoonweg niet...) strekt niet echt tot de aanbeveling.
- De kraak in de bestuurdersstoel speelt verstoppertje. Hij kan zich dagen achter elkaar manifesteren, om vervolgens twee weken afwezig te zijn. Ik laat het maar zo tot de auto weer voor zijn beurt op moet. Dat duurt nog 18.000 kilometer volgens de boord computer.

Going strong

  • 58.154 km

Bijna 60.000 kilometer. De afgelopen maanden zijn niet geheel probleemloos geweest maar op wat kleine zaken na – ik laat de sores met mijn navi even buiten beschouwing – ben ik nog altijd als een klein kind zo blij met mijn BMW. Hij rijdt heerlijk, het meubilair zit uitstekend, de afwerking is bovengemiddeld goed, hij ligt strak op de weg, is extreem stil en is lekker spaarzaam.

Maar dat neemt niet weg dat ‘ie mij de afgelopen 3 maanden 2 keer onderweg bij een tankstation kort heeft laten staan. Ik had getankt, startte de auto en als reactie begon de motor met een enorme bak herrie stevig te bokken. Uiteindelijk de auto met hulp van wat omstanders van het tankeiland weggeduwd, waarna een toevallig passerend Wegenwachter de auto een aantal keren ‘doorstartte’ – daarbij alle vreemde geluiden onder de motorkap negerend. Bij de derde of vierde poging sloeg de motor onder protest aan, maar liep ‘ie daarna weer als een zonnetje.

Een week of vier geleden gebeurde hetzelfde. Doorstarten hielp ook toen, maar er was toen al wat extra aandrang nodig. En sindsdien lijkt elke start (warm of koud, maakt niet uit) ietwat moeizaam te gaan. Omdat het probleem zich niet manifesteert als het stop-start systeem werkt, heb ik het idee dat het in de startmotor zit en niet in het vliegwiel. De garage gaat er in elk geval naar kijken, volgende week bij zijn eerste grote beurt.

Wat verder opvalt, is het vele ‘dansende’ water tussen de buitenspiegel en de ramen in de voorportieren. Bij regen blijft dat maar in de luchtwervelingen op je ramen spelen. Storend? Nee. Maar zeker als je in je buitenspiegels kijkt, leidt het wel wat af.

De wegligging bij een volgepakte auto is overigens prima. Natuurlijk. De remweg wordt wat langer en het stuurt allemaal net iets minder strak, maar ik heb het gevoel dat BMW met de 2 GT wel de benchmark is. Heel fijn! Heel veilig!

Het brandstofverbruik is indrukwekkend. In de Eco Mode is een (werkelijk) verbruik van 1 op 19 zeker haalbaar, mits je je aan de maximum snelheden houdt en er vrede mee hebt dat je ook wat minder vurig kunt optrekken. In de Sport Mode noteer ik een (werkelijk) verbruik van 1 op 16,5. Dat komt enerzijds doordat de transmissie later opschakelt, de motor voelbaar meer aan het gas hangt en je door die dynamiek welhaast automatisch in standje ‘attack’ rijdt. Anderzijds helpt het vast ook niet dat de airco in die sport stand een heel stuk harder zijn best doet. Overigens merk je ook qua sturen wel dat je in de Sport Mode zit: dat gaat merkbaar zwaarder.

Verder is de bouwkwaliteit prima. De auto is stil en lijkt weinig te torderen. Twee puntjes: de bestuurdersstoel kraakt nog steeds zo nu en dan en de armleuning piept soms mee. Over die armleuning gesproken: de telefoon cradle die je daarin kunt klikken, raakte defect en werd zonder morren door mijn garage vervangen. Top, want ik had ‘m 2e hands bij hen gekocht!
Overigens kan je telefoon met warm weer in die afgesloten ruimte wel oververhit raken – en als gevolg daarvan uitvallen. Oplossing: koelen. Eureka: de ruimte tussen de lamellen van de luchtroosters blijkt precies even dik als een iPhone 5S…

Tot slot: De problemen met mijn navi zijn nog altijd niet opgelost. Ik heb hierover opnieuw uitvoerig contact gehad met BMW Nederland. Helaas verbaast het mij inmiddels niet meer dat de klantenservice opnieuw niets van zich heeft laten horen nadat ik op hun verzoek opnieuw bewijsmateriaal in de vorm van foto’s, inclusief locatie (wegnummer en hectometerpaal) en tijdstip had toegestuurd.

Vallende steekjes

  • 64.120 km

Voor het eerst mocht 'ie mee op zomervakantie, onze BMW. Maar voordat het zover was, keek de garage nog even onder de motorkap. De grote beurt leverde weinig bijzonderheden op, anders dan dat de startmotor inderdaad niet helemaal okselfris meer was. "Een probleem dat we vaker bij deze motor tegenkomen", aldus de garage. De oplossing? "Een nieuwe startmotor. Moet 'ie wel 2 of 3 daagjes bij ons logeren. Ach, en start 'ie niet meer in Oostenrijk, dan hebben ze daar ook een BMW garage hoor!" Mmmm...

's Avonds op hoop van zegen de auto gepakt voor een retourtje Oostenrijk/Slovenië/Italië en na bijna 4.300 volstrekt probleemloze kilometers parkeerde ik de auto afgelopen week weer voor het huis. Morgen gaat 'ie naar de garage voor een nieuwe startmotor. En dan mogen ze meteen ook even de rechter achterstoel fixen. Daarvan is het mechanisme om de stoel te verschuiven afgelopen namelijk vrijdag overleden. Als gevolg hiervan zit de piloot op de rechterstoel helemaal achterin nu als een vorst, maar is er op de tweede zitrij voor hem hooguit plek voor een lilliputter.

Verder is de capaciteit van de airco zo-zo. Voorin gaat het prima. Op de tweede zitrij begint het klagen en op de derde zitrij schiet de koeling serieus tekort. Dat moet beter kunnen, BMW! Als je een auto als 7-zitter verkoopt, moet je ervoor zorgen dat inzittenden 6 en 7 niet als stoofvlees op de achterbank gaan lillen.

En dan nog een update over de RTTI. Die is er niet... ;-(
Ik heb ten lange leste maar weer eens met BMW gebeld. Het was een vreemd gesprek. "Er is een ticket aangemaakt. Uw verhaal ligt in Duitsland.Wij hebben nog niets gehoord. En hadden we beloofd uiterlijk medio juli feedback te geven? Oh, nou, ik ga u natuurlijk niet updaten als er niets te vertellen valt." Zucht...

Tot slot steek ik nog even de loftrompet over de motor en het onderstel. Die minidiesel in combinatie met de automatische versnellingsbak is een snoepje. Ook vol beladen. In de bergen. Op een steile pas (23%!) met talloze haarspeldbochten. Geen krimp! Gemiddeld verbruik tijdens mijn zware vakantie kilometers: 5.8 liter per 100 kilometer.
En het onderstel is al even schitterend. Ook als het wat harder gaat en/of de auto zwaar beladen is, wekt de afstelling zoveel vertrouwen! Héérlijk!

Startmotor vervangen - Maar geen oplossing

  • 69.453 km

Mijn dealer heeft de auto de afgelopen tijd twee keer binnenstebuiten gekeerd om het nukkige karakter bij het starten te elimineren. De monteur omschreef het startgedrag als 'nogal bokkig', en dat was een mooie omschrijving voor de situatie toen - en nu. Want ondanks het feit dat de garage een nieuwe startmotor gemonteerd heeft en de software een update heeft gegeven, start de BMW 216d GT als vanouds: met een klapje. Of zoals vanochtend: met een flinke dreun.
Ik heb het gevoel dat dit het is. Op basis van de feedback die ik van de monteur kreeg - en het feit dat 'ie mij nog een keer heeft gebeld om mij als een volleerd rechercheur uit te horen - ben ik ervan overtuigd dat in de werkplaats van Van Laarhoven het euvel niet kan worden verholpen. Het is zoals het is. De auto rijdt er niet minder om. En zo lang ik niet stil kom te staan...

Overigens hult BMW Nederland zich nog altijd in stilzwijgen over mijn RTTI probleem. Een regelrechte schande, wat mij betreft.

Recht zo die gaat

  • 86.423 km

Mijn leasecontract reikt 180.000 kilometers ver. De 216dA en ik zijn dus bijna halfway. En eerlijk is eerlijk: het blijft een fijne auto. Niet foutloos. Maar is voel me bevoorrecht dat ik met deze MPV de kilometers aan elkaar mag rijgen.

Na 85.000 kilometer bleken de voorremmen (blokken) op hun laatste benen te lopen - waarschuwde het centrale display, fraai in kleur. In overleg met de leasemaatschappij werd besloten de nakende beurt (90k) naar voren te trekken. De dealer verving vervolgens mij 86.423 kilometer niet alleen het frictiemateriaal vóór, maar lichtte ook de blokken achter uit hun klauwen, omdat deze ook bijna op waren.

De beurt bleek verder een appeltje-eitje. Er kwamen geen bijzonderheden aan het licht. Wel werd de software voor de carkit opnieuw geladen omdat binnenkomende gesprekken plotseling niet meer konden worden aangenomen. Die 'flash' bleek geen oplossing voor het probleem. Mogelijk dat het euvel in de telefoon (iPhone) zit. Dat moet ik nog uitzoeken.

Verder kraakte de klep van het dashboardkastje sinds een week dat het een lieve lust was. Door de klep opnieuw te stellen, is dat probleem opgelost. De kraakbestendigheid van het interieur is verder prima. De zetels voor hebben bij kou nog altijd last van wat reumatiek en bij het wegrijden vanuit een oneffenheid hoor je de carrosserie na bijna 90.000 kilometer lichtjes torderen, maar het is niet storend.

Opmerkwaardig: het bokkige startkarakter van de auto is verdwenen. Vanzelf. Bijzonder. En fijn!

Tot slot nog een update over de RTTI. BMW Nederland heeft na een pittig gesprek (...) toch nog maar eens met Duitsland gebeld. Kort verhaal lang: daar bleek mijn case nooit te zijn behandeld. Iets van verkeerde persoon. En verkeerde stapeltje. Aangezien al mijn informatie inmiddels 'te oud' was om mee aan het stoeien te gaan, kreeg ik het verzoek nieuwe input aan te leveren. Voor de vierde keer. Ik heb bedankt. Wat een sof... Als pleister op de wonde werd mij overigens wel een rijvaardigheidstraining aangeboden. Dat is dan toch weer vriendelijk. Maar de kater blijft.

Vervanging steunlagers

  • 91.010 km

De afgelopen weken kreunde de stuurinrichting van mijn auto zorgwekkend op rotondes en in haakse bochten. Snelheid deed er niet toe. Wringende, zuchtende, schurende geluiden die deden denken aan aanlopende remschijven welden op uit de wielkasten.

Volgens de werkplaats van mijn BMW-dealer waren de steunlagers van de veerpoten debet aan die geluiden. "Vervangen door nieuwe, gemodificeerde exemplaren", luidde het devies van BMW Nederland. De onderdelen werden besteld en in afwachting van de koerier mocht de 216d een nachtje onder zeil in de werkplaats.

Met de nieuwe steunlagers is het gekreun inderdaad verdwenen. Volgens mijn dealer gaat het om een producteigenschap van de steunlagers en was het defect niet gerelateerd aan het rijgedrag van de bestuurder. Pffff... :-)

Verbruik in de winter opgelopen

  • 105.430 km

Geen echte bijzonderheden, anders dan dat het verbruik van de auto de wintermaanden behoorlijk is opgelopen. Zal wel de combinatie winterbanden en (wat) kouder weer zijn. Ik rijd nu gemiddeld 1 op 17. Beter dan 1 op 18,5 is het niet geweest.

Morgen gaat het zomerse rubber weer onder de auto. Dan wordt meteen een recall op mijn remmen uitgevoerd. Softwaredingetje waar geen bloedspoed achter zat, volgens de garage. Wel hoop ik (samen met de garage) dat die software update het nog altijd hoorbaar slepende geluid op lage snelheden elimineert. Blijf het zo ontzettend slordig vinden klinken...

Oh, en een laatste dingetje: Een collega heeft in zijn nieuwe 218dA GT de Harman Kardon geluidsinstallatie laten monteren.Wat een enorm verschil voor 400 euro. Zoveel voller. Zoveel sprankelender. Zoveel meer dynamiek. Ik zeg: Niet twijfelen. Doen!!!

Perfect is 'ie niet...

  • 115.612 km

Freude am fahren. Maar perfect is ‘ie echt niet. Inmiddels heeft mijn auto zijn tweede grote beurt achter de kiezen. Die werd iets naar voren gehaald vanwege wat ‘onvolkomenheden’. Handsfree bellen of gebeld worden lukte plotseling vaker niet dan wel. Ook niet na een reset van mijn iPhone. Of met de mobiele telefoon van mijn kinderen. Het kostte – verspreid over drie weken – in totaal twee dagen om dat probleem succesvol te tackelen. Net als de garage ook twee dagen nodig had om een resonantie achterin de auto te lokaliseren én op te lossen. Iets met de bevestiging van de hemelbekleding. De experts van BMW Nederland bleken in elk geval nodig om mee te denken hoe het issue écht uit de wereld kon worden geholpen.

Verder blijkt de GT 216d gevoelig voor snelheid. Na een verhuizing sta ik in de ochtend vaker vast én rijd ik ’s avond langere stukken 130 kilometer per uur. Mijn gemiddelde is hierdoor behoorlijk opgelopen (of terug, zo je wilt) naar 1:16,1. Reden om een sterretje weg te halen bij 'gebruikskosten'.

Wat blijft: het is een heerlijke auto om mee te rijden!

We gaan dóór!

  • 141.023 km

De BMW 216dA blijft een heerlijke reisauto met prima meubilair en een voor dit segment relatief sportief en scherp rijgedrag. Verder is het interieur nog strak, zijn de stoelen nog stevig (met nog altijd harde wangen) en is het aantal piepjes en kraakjes minimaal - hoewel er op glimmende, zwarte kunststof op het middenconsole inmiddels wel allerlei krasjes zitten. Maar dat is inherrent aan zo'n pianolak laagje.

Wat korte zaken:
- Een gemiddeld verbruik van net iets meer dan 1 op 17 (bron: mijn tankkaart) is de norm geworden.
- De problemen met mijn carkit zijn ondanks alle inzet van mijn dealer (talloze keren flashen software, vervangen onderdelen) niet verholpen. Opvallend is dat de carkit wél feilloos werkt als de telefoon uit de cradle in de armsteun is getakeld. Zit 'm dus niet in de bluetooth connectie.
- Voor het eerst leek de motor de afgelopen 30.000 kilometer een beetje extra olie te hebben verbruikt. Houden we in de gaten.
- De transmissie maakt soms wat kreunende geluiden vlak voor de auto vanuit rollende positie tot stilstand komt. Alsof er speling in de aandrijflijn zit. No big deal, voorlopig.
- Na 140.000 kilometer ben ik toe aan een nieuw setje zomerbanden. De winterbanden zijn ook bijna op. De auto eet dus ongeveer 1 set rubber per 70.000 kilometer. Keurig!

Mmmmm...

  • 148.989 km

Laat ik vooropstellen: het blijft een heerlijke auto. In eigenlijk alle opzichten. Maar wat baal ik ervan dat BMW het maar niet lukt om mijn telefoon goed te laten werken met de carkit en audiospeler. En dat zit écht in de auto. Daarvan zijn mijn dealer en ik inmiddels allebei overtuigd. Waarom? Er zijn drie redenen. 1) In alle leenauto's die ik krijg, kan ik wel bellen en muziek afspelen via mijn telefoon. 2) Mensen met een identieke telefoon, ondervinden dezelfde problemen. 3) Als ik mijn telefoon uit de cradle haal, lossen alle problemen op (vermits ik de bluetooth instellingen eerst wis en vervolgens weer installeer).

De software van de domotica aan boord is inmiddels al een keer of 4 geflasht en/of geüpdate. De cradle zelf werd vervangen. En na heel veel getouwtrek kreeg mijn dealer ook toestemming om twee units (computers) te wisselen. Resultaat: geen verschil.

Voor de laatste 30.000 kilometer laat ik het denk ik nu maar zo. Ik ben er klaar mee - maar begrijp er niets van. Mijn dealer (Van Laarhoven, Eindhoven - echt fijne ervaringen mee) weet overigens niet van opgeven. Bravo!

Verder reed ik de afgelopen week rond met een gloednieuwe X1 - nadat iemand haar auto bij het achteruitrijden vol in de flank van de mijne had geparkeerd. Die leenauto was voorzien van dezelfde 116 diesel motor, alleen met een handbak. Ik was echt diep onder de indruk. Nee, natuurlijk trek je met die handgeschakelde aandrijflijn de stenen nog altijd niet uit het wegdek. Maar het verschil met de automaat is werkelijk énorm. Er zit zoveel meer vreugde in zo'n manuele aandrijflijn... Wie in de markt is voor een 116d en twijfelt tussen een handgeschakelde transmissie of een automaat: maak een proefrit!

Nog even hartstochtelijk genieten

  • 168.891 km

Dodelijke saai. Hij rijdt nog steeds voortreffelijk en fluisterstil, deze BMW. Maar kampt ook nog steeds met een ronduit nukkige carkit/navi. De afgelopen maanden waren er geen bijzonderheden. Behalve dan dat bij de grote beurt de poelie van de nokkenas vervangen werd. Deze bleek helemaal verroest te zijn. Hadden ze in de garage nog nooit gezien.

We gaan de laatste periode in. Ik heb inmiddels een nieuwe wagen besteld. Geen BMW – want die waren in de lease echt belachelijk duur geworden – maar na lang wikken en wegen een voor de portemonnee wat vriendelijker Opel Insignia met 136 pk diesel in Innovation trim. Van mijn BMW mag ik nog een week of 10 genieten. Dat gaan we dan ook maar hartstochtelijk doen.

Afscheid met een traan

  • 185.945 km

Veni vidi vici. Hij kwam, hij zag en hij overwon - vergeef me de slechte vervoeging. En nu is 'ie weg. Ingeruild voor een voorloper. Omdat mijn nieuwe auto nog niet binnen is en ik wel dik door de bovengrens van 180.000 kilometer zit.

Het is een afscheid met een traan. De BMW heeft door de bank genomen weinig verkeerd gedaan, op een twijfelachtig audio/navi systeem na. Ja, er waren wat krakende geluiden uit de stoelleuning aan het begin van zijn leven. En ja, hij heeft een tijdje gebokt bij het starten. Maar beide euvels zijn vanzelf over gegaan. Bovendien stond daar zo belachelijk veel rijplezier - in het prima meubilair - tegenover, dat de balans voor mij overduidelijk positief is. Of het privé ook een goede aankoop is, weet ik niet. Ik verkeerde in de luxe positie dat ik mij geen zorgen hoefde te maken over verbruik (1 op 16/17), het onderhoud of afschrijving (volgens de lease maatschappij -/-32.000 euro in 3 jaar tijd). Dus dat aspect laat ik buiten beschouwing. Ik weet alleen dat ik hem ontzettend ga missen. Als leaserijder.

---

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 2-serie Tourer

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.