BMW 116i Business (2011) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | 116i Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 15.250 km |
Nog even geduld
Na bijna 4 jaar met veel plezier te hebben gereden in mijn Toyota Avensis Wagon Luna Business D4D was ik toe aan een nieuwe zakelijke auto. De kofferbakruimte van de Toyota gebruikte ik in mijn vorige functie. Na het switchen van functie lag er voornamelijk een paraplu in... Veel te veel ruimte over dus.
Gezien de leeftijd van de Toyota werd het tijd voor een andere auto. Mijn shortlist bestond uit een Alfa Romeo Giulietta en een Lexus CT200h. Deze laatste had absoluut mijn voorkeur gezien de financiële bijtelling van 14%. Nu ben ik geen veeleisend persoon. Mijn criteria voor een auto zijn daarom alleen Bluetooth en navigatie. Ook moest de nieuwe auto max. 20% bijtelling hebben. Standaard moet de auto natuurlijk goed uitgerust zijn en voorzien zijn van de nodige luxe, maar extra opties als bijvoorbeeld lederen bekleding of sportieve velgen kunnen mij niet bekoren. Ondanks dat ik het wel mooi vind om naar te kijken.
Buiten deze criteria om moet er in de nieuwe auto ook genoeg ruimte zijn voor een kinderwagen. Dit werd direct het Waterloo voor de Lexus CT200h. Een goede vriend van mij importeerde er een uit Duitsland en ik was de eerste "externe" die in zijn auto mocht rijden. Wát een genot! De auto stuurde prima en was heerlijk stil (op het gas geven na met de meegeleverde CVT automaat). Toen ik de kofferbak opendeed schrok ik behoorlijk. Wat een kleine ruimte! Die werd het dus niet.
Na wat rond zoeken op internet wist ik nog niet goed wat het moest gaan worden. Inmiddels had ik een proefrit met een 170pk Giulietta achter de rug, maar die kon mij niet overtuigen. Tot ik een advertentie zag van de nieuwe BMW 1 Serie met 20% bijtelling. Mijn eerste gedachte was: "Die zal wel boven mijn budget zijn, want het is een BMW". Toch even bij de dealer (om de hoek!) langsgereden en de wagen van dichtbij bekeken. WOW! Wat een pracht van een auto. Toen ook nog eens bleek dat de auto wel degelijk binnen mijn budget lag was de afspraak voor de proefrit snel gemaakt. Sindsdien ben ik compleet verkocht!
Inmiddels staat mijn BMW bij de dealer, maar wacht hij nog op zijn kenteken. Volgende week kan ik hem ophalen en zal ik mijn ervaringen met jullie delen!
Afspraak
Vandaag contact gehad met de garage en afgesproken dat ik morgen 10-01 om 14:30u de BMW kan komen ophalen. De garage zelf was erg te spreken over de auto (geen BMW garage). Morgen dus eindelijk in het bezit van de Beemer en de eerste kilometers!
De eerste kilometers
- 200 km
10-01-2012 Was het eindelijk zover. Ik mocht de Beemer gaan ophalen bij de dealer. Na alle papieren in orde gemaakt te hebben kreeg ik een uitleg van de auto. Het leeuwendeel wist ik al, wat de uitleg erg kort maakte. En dan... Eindelijk de eerste kilometers met mijn nieuwe BMW 1 Serie. Wát een genot!
De 116i is enorm stil en op de Comfort-stand toch nog redelijk pittig. Het rijden is een belevenis op zich. De cockpit is perfect op de bestuurder afgericht en alles zit goed binnen handbereik. De iDrive is natuurlijk even wennen, vooral als je een touchscreen gewend bent. De NaviProfessional is absoluut geen overbodige luxe. Xenon is ook een optie op mijn auto en daar heb ik nog geen seconde spijt van. Ondanks dat ik weinig om uiterlijk vertoon geef zijn de angel eyes wel erg gaaf om te zien. Inmiddels staat er zo'n 200km op de klok en zit ik natuurlijk nog in de nieuwigheidsroes. Gisteren de eerste regen gehad en het was even kijken hoe de interval werkte bij de ruitenwisser. Doorgaans is dat 1x omhoog, maar bij de BMW is dat een knopje aan de zijkant van de hendel. Wennen dus. De reacties bij ons op kantoor en van familie en vrienden zijn zeer enthousiast. Iedereen bevestigd wat ik al eerder heb aangegeven; in het echt ziet hij er veel beter uit dan op de persfoto's.
Waar ik wel nog enorm aan moet wennen is dat de radio en navigatie, na het uitzetten van de auto, door blijven gaan. Pas als ik de auto op slot doe sluit alles af.
Ik kan op dit moment nog geen verbinding maken met mijn bluetooth. Dit kan komen doordat mijn telefoon (HTC Hero) niet in de compatibility lijst staat. Hier probeer ik nog een oplossing voor te vinden. Wanneer er meer kilometers op de teller staan zal ik de review uitbreiden.
1500km
- 1.500 km
We zijn inmiddels 1500km verder en kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben met/over mijn einzer. Vooral in de avond is het een genot om naar de auto te lopen, de deuren te ontgrendelen waarna de prachtige xenon angeleyes mij aanstaren en lijken te smeken om alsjeblieft een ritje te maken. Het rijden blijft een genot en ik stap iedere keer weer met veel plezier in en uit de auto. Het verbruik van de auto valt me nog een beetje tegen. Momenteel zit ik op 8.4/8.5l p/100km. De Toyota draaide met gemak 7.6l p/100km. Mijn rijstijl is niet aangepast en ik rijd altijd in de Comfort-stand. De ruitensproeivloeistof was bijna op en dit werd prima kenbaar gemaakt middels een akoestische toon en melding op het dashboard. Chapeau voor dit systeem, want er is niets irritanter dan in de wintertijd, waarin ik veel ruitensproeivloeistof gebruik, ineens zonder te zitten terwijl je ruiten steeds smeriger beginnen te worden met strepen. Ook hiervoor dus weer pluspunten.
De navigatie is werkelijk een fantastisch stukje techniek. Ik heb het aanzicht op perspectief gezet, waardoor alles in 3D wordt getoond. Na ritjes langs/door Arnhem, Utrecht en Rotterdam zag ik 3D gebouwen en de voetbalstadiums in vol ornaat. De passagiers in de auto keken hun ogen uit (ik ook)!
BMW Live werkt echter nog niet, maar ik heb hier ook nog geen melding van gemaakt. Dit moet ik binnenkort nog eens doen. Ik lees op diverse websites dat praktisch niemand het aan de gang krijgt dus houd de diverse fora nog in de gaten.
Tot dusver louter positieve kreten over mijn 1-Serie!
2.500km
- 2.500 km
Inmiddels zijn we weer 1000km verder in de Einzer. De grootste nieuwigheid is er vanaf en de ervaringen worden eerlijker. Op moment van dit schrijven ben ik nog steeds super enthousiast over de auto. De rij-eigenschappen zijn en blijven fantastisch. Ik heb het vaststaan van het stuur in een lange bocht nog niet meegemaakt. Wellicht een gelukje voor mij. Met de koude temperaturen van nu is de 116i wel wat "brommeriger"dan anders. De Beemer houdt overduidelijk niet van kou. Met de opgevroren sneeuw in de woonwijken heb ik de achterwielaandrijving eens goed kunnen testen. Complimenten voor alle elektronica, want je krijgt het haast niet voor elkaar de auto dwars te gooien. Zodra je de traction controle uitzet valt er meer succes te behalen, maar blijft het moeilijk. Op de snelweg doortrekken in de 6e versnelling van bijv. 130 tot 150 gaat moeizaam. Het optrekken daarentegen verloopt uiterst soepel. In de Comfort-stand houdt de auto wel van een keer planken. Je wordt heerlijk in je stoel gedrukt en de voorkant komt gewillig omhoog. Genoeg pit in dat 116-blok dus!
6210 km
- 6.210 km
Intussen zijn we de 6000km gepasseerd en worden volgende week de zomerslofjes onder de Beemer gelegd. Ben benieuwd hoe hem dat staat i.c.m. de lichtmetalen velgen. Verder geen bijzonderheden. Het is en blijft een fantastische auto. Pas heb ik de Sport-stand nog eens aangezet bij +/- 30 km/h, omdat ik extra power wilde voor inhalen. De auto begon direct zeer gewillig te reageren. Het is net of de auto tot leven komt en als een wilde stier wil aanvallen. Geen problemen tot nu toe. Erg tevreden!
- 8.750 km
We zijn inmiddels weer wat kilometers verder en de auto begint steeds zuiniger te worden. Verder vanaf deze kant alleen nog maar lof over deze wagen!
Het eerste probleempje
- 14.000 km
Helaas moet ook mijn einzer er aan geloven nu.
Na een korte rit tot stilstand te zijn gekomen kwam de melding in beeld dat ik het niveau van de koelvloeistof moest controleren. 2 Dagen hierna stond mijn auto ingepland voor de zomercheck, omdat ik eind augustus nog naar Zuid-Frankrijk ga (kan niet wachten!). Bij het inleveren de service manager geattendeerd op de melding, welke inmiddels niet meer in beeld was gekomen, en gevraagd om er direct even naar te kijken.
Tijdens de zomercheck hebben ze de koelvloeistof iets bijgevuld en daarmee zou het verholpen moeten zijn. Helaas voor mij (en hen) kwam na 3 dagen dezelfde melding in beeld. Direct langs de BMW dealer en wat bleek: De sensor die het koelvloeistofpeil controleert geeft geen goede waardes door. Deze wordt besteld en zal er over een kleine 2 weken ingezet worden. Verder bevalt de auto nog UIT-STE-KEND.
Onderdelen vervangen
- 15.250 km
Woensdag was het zover. De 1-serie mocht naar de dealer voor vervanging van het expansiereservoir, de sensor en een bijbehorende kabelboom. Volgens de dealer was dit een bekend probleem bij BMW dus wellicht dat er meerdere mensen hier zullen volgen...
Tot nu toe heb ik de melding over het koelvloeistofpeil niet meer ontvangen en dat is een geruststellende gedachte met een autorit naar Zuid-Frankrijk voor de boeg. Verder is het altijd weer prettig dat je auto gewassen en gestofzuigd klaar staat!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.