BMW 116d EfficientDynamics Edition (2013)

autoreview

BMW 116d EfficientDynamics Edition (2013)

Signalement

Uitvoering116d EfficientDynamics Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst20.777 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Update 41.377 km BMW 116d

  • 20.777 km

Na 5 jaar een BMW 118d 2.0 3 deurs uit 2008 te hebben gereden werd het de hoogste tijd voor een verse. Deze had het tot 160.000 km prima gedaan, maar richting de 2 ton kwamen er toch serieuze motorische problemen. Maar evengoed toch weer een BMW... Waren er geen alternatieven?
Jazeker!

1) Volvo V40 1.6D
De Volvo kreeg 14% bijtelling, ziet er uiterlijk goed uit, maar helaas ik vond het weinig inspirerend rijden..
2) De 316d werd te duur dus viel af.
3) Alfa Guillietta 1.6 JTD. Ik vond hem sportief rijdend, het uiterlijk is blits, alleen vond hem iets minder premium aanvoelen + werkgever had voorkeur BMW.
Dus weer een BMW 1 serie.

Van 2.0D naar 1.6D.. (20% bijtelling..)

Dit is gelijk een pijnpunt voor mij. Als liefhebber van sportief rijden. Die 2.0 liter ging echt als de brandweer! In zijn 6 met 100 km/pu en hup gas erop en vlot naar rijbewijsverslindende snelheden!
Maar die 1.6, bij 100 in zijn 6 gaat hij gewoon niet... Je moet echt naar z'n 5!
Ook op die zeer goed gecontroleerde 80 km wegen (veiliger als bij je thuis met al dat blauw) gaat hij vanaf 80 km/pu een auto inhalen in zijn 5 niet vooruit... Je moet echt naar zijn 4! Hoezo efficients dynamics?! Dus ik vroeg me sterk of of hij uberhaupt zuiniger zou zijn als niet 2.0...

Zuinig!

Maar naar 20.000 km kan ik concluderen; hij is echt onwijs zuinig! Nu intresseert mij dit vanwege een tankpas niet bijster veel, maar het is echt opvallend!
Nog steeds heeft hij een lullige 50 liter tank. Waar ik bij de vorige 118 d met moeite 700-750 km haalde op een volle tank rijdt ik nu vrij makkelijk 900 km! Ik denk als ik mijn best zou doen dat ik 1000 km haal, dus 1 op 20!Dus hij is minder snel maar echt wel veel zuiniger.

Uiterlijk:

Wel een heel belangrijk punt vind ik. Was de vorige 1 als 5 deurs niet zo heel geslaagd, mijn 3 deurs vond ik prachtig. Wegens gezinsuitbreiding heb ik nu ook een 5 deurs gekozen in een wat donkere grijstint en ik moet zeggen dat het in het echt toch echt wel een dikke auto is. Zeker met die led/xenon lampen vind ik het van voor net een 5 serie GT. Ook de achterkant vind ik wat dikker als de vorige en lijkt m.i. echt niet op een Polo wat sommige suggereerden. (stond er laatste 1 naast me) Zijkant vind ik het minst geslaagd. Ook had ik liever 17 inch velgen gehad, maar i.c.m. 20% bijtelling ging dat niet af fabriek. Wellicht dat ik vd zomer andere wielen haal aangezien hier nu winterbanden op zitten. Interieur vind ik keurig netjes afgewerkt, alleen het design vond ik in de vorige even wat strakker. Dat navigatie scherm zakt niet mooi weg maar blijft gewoon rechtop staan, wat de lijn een beetje verstoort. Maar voor de rest prima en netjes.

Luxe en ruimte:
De nieuwe 1 is duidelijk ruimer als de oude. Met name achterin kunnen volwassenen
prima zitten. Voorin was die andere ook al prima. ua luxe ben ik er echt op vooruit gegaan. BMW had een Business pakket waardoor je bijna alles erop en eraan hebt. O.a. Navigatie, Xenon , led , PDC , Climate enz enz. Ik heb alleen sportstoelen toegevoegd. Vind die standaard stoelen + stof niet echt des BMW's.

Al met al een prima wagen die het na 20.000 km uiteraard nog probleemloos doet. 1x ben ik teruggeweest omdat mijn deurrubbers op slecht wegdek piepten. Dit is netjes opgelost door Poelgeest. (gratis leenauto)

UPDATE 41.377 km:

Auto doet het (uiteraard) bijna probleemloos
Heeft bij 30.0000 km zijn beurt gehad en voor de rest bijna niets.
Maar binnenkort een afspraak gemaakt voor wat dingen
1) Nadat ik bij een andere pomp (wel A-merk)had getankt begon hij in te houden af en toe. Daarna een aantal tanken niet, en laatst weer een paar keer. Vreemd..
2) Condens in mijn achterlamp
3) Navigatie systeem is nu al gedateerd..
Wegen waar ik redelijk vaak rijdt en die wel vrij nieuw zijn herkent hij niet. O.a. A5 nieuw en A2 bij Utrecht niet. Dit is allemaal recent vernieuwd, maar auto is maar 3/4 jaar oud. Schijnt een update te komen.
Dus op deze dingen na bevalt hij prima. Motortje komt ook wat meer los en begint aardig vlot te worden, maar blijft wennen 1.6 ipv 2.0D..
Heb ook 17 inch zomervelgen geplaatst met runflats (gebruikt) Rijdt veel strakker dan die Michelin Energy's en staat effe dikker vind ik. Bij een ton geef ik weer een update.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.