BMW 116d Business (2012) #3

autoreview

BMW 116d Business (2012)

Signalement

Uitvoering116d Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst22.600 km
Lezerswaardering: 30%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne rijmachine met karakter

  • 22.600 km

Sinds 3 februari heb ik het voorrecht om in een leasebolide van de zaak te rijden. Na een uitgebreid orientatieproces viel de keus op een BMW 116d Business. Ik had ook een 120d kunnen kiezen maar dan werd het een kale standaarduitvoering en ik heb liever een aangeklede versie met een kleine motor. Wat heb ik aangekruist op de lange optielijst:

Exterieur: Mineralweiß metallic
Interieur: Leder Dakota Oyster

Opties:
* Xenon
* Glazen schuifdak
* Sportstoelen
* verwarmde voorstoelen,
* Rijcomfortpakket (servotronic en PDC achter)
* PDC voor
* Hifi Actief luidsprekers

Accessoires:
* 16"lichtmetaal (Styling 376)
* Grill type Urban

De Business uitvoering heeft standaard:
* cruise control
* verschuifbare middenarmsteun voor
* sportstuurwiel
* mistlampen voor
* navigatie Business

Waarom de keus voor de nieuwe 1-serie? Ik rij sinds een aantal jaren BMW en dat bevalt me uitstekend. Maar dat betekent niet dat er geen alternatieven waren. Andere kandidaten waren de Ford Focus, VW Golf, Alfa Giulietta, Citroen DS4, Renault Megane/Laguna en de Lancia Delta. Ook de Lexus CT200h was een optie. Uiteindelijk ging de keus tussen de Golf 2.0 TDI of de 116d. Die 24 extra pk's en de nog completere uitrusting van de Golf waren aantrekkelijk. Maar de auto mist fun en net dat beetje extra. En daarnaast zie je het ding op elke straathoek. Ook bleek de stoel mij tijdens de proefrit helemaal niet te bevallen. De BMW sportstoelen zitten subliem. Het rijgedrag, de afwerking en de looks van de 116d bieden mij de beste mix. Ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn keuze. Ook vind ik het wel leuk dat het model zeker geen allemansvriend blijkt te zijn. Lees de kritieken op dit forum er maar op na. Er zijn best veel mensen die de nieuwe 1 hondslelijk vinden. Toen ik de eerste foto's zag was ik ernstig geschokt, maar bij de eerste presentatie van BMW was ik om. Live ziet de F20 er wel goed uit! Hij oogt laag en gestrekt en het front is lekker eigenzinnig. De achterzijde is niet de sterkste kant van het ontwerp, maar lelijk vind ik 'm absoluut niet. En zet er een Polo naast en ze blijken helemaal niet zo op elkaar te lijken. Het dashboardontwerp vind ik top. Ook het materiaalgebruik is goed (zeker in vergelijking met de vorige 1). Toch is er ruimte voor verbetering in de lagere regionen en de op de middenconsole. In de jaren 90 deed BMW dat beter. Maar ook bij bv Mercedes zie je dat er hier bespaard is.

Wat zijn de bevindingen na een dikke 5500 km?

MOTOR
Met 116pk is de auto zeker niet ondergemotoriseerd, ook niet als je uit een dikke V8 met 286pk komt. De auto heeft pit genoeg en zeker in de Sportstand reageert hij lekker direct op het gaspedaal. EcoPro blijkt prima te voldoen voor de dagelijkse ritten en in de stad heb je eigenlijk niet meer vermogen nodig. Maar het haalt de lol er wel van af want de auto voelt wat stroperig aan. De uitdaging zit 'm in het zoveel mogelijk kilometers extra winnen ( de boordcomputer geeft dat aan in blauwe cijfers) door goed gebruik te maken van het systeem. Grappig dat je toch je best doet om zoveel mogelijk extra km's te scoren! Maar soms wil ik gewoon meer power voelen en dan gaat ie op Sport. Dan is de auto helemaal in zijn element!

Boven de de 160 is de pit eruit en een top van 200 is haalbaar, maar wel met wat meer geduld. Op de snelweg is de auto heerlijk stil, ook bij topsnelheid. Echt heel prettig. Het geluid bij lagere snelheden, en bij stationair, vind ik echter BMW onwaardig. Dat heeft PSA bv. beter voor elkaar. Het is geen tractor, maar ik mis verfijning. Eigenlijk mijn enige echte punt van kritiek, samen met het start-stop systeem dat geen toonbeeld van raffinement is. Bij aanslaan trilt de pook gewoon teveel. Dat doen PSA en VAG beter. Ook doet het systeem het onregelmatig maar dat schijnt door allerhande invloeden zoals acculading en buitentemperatuur te komen. De dealer heeft het systeem uitgelezen maar vond geen onregelmatigheden.
Het gemiddelde verbruik ligt nu op 1 op 16,5. Ik rij de laatste tijd veel korte afstanden en stadsverkeer en dat merk je. Bij 120 constant loopt de auto 1 op 21. Bij mijn laatste tank met relatief veel snelweg met 120/130 kwam ik op 1 op 18 uit. Het kan zeker zuiniger maar dan is de lol van mij er wel af. Bij de meeste auto's haal je het opgegeven verbruik in de dagelijkse praktijk niet. En ik rij nu eenmaal iets pittiger dan gemiddeld.

RIJDEN & COMFORT
Dit is waarin BMW gewoon heel goed scoort. De auto spoort fantastisch en bochten zijn een feest. Je kan de auto heel goed plaatsen, mede door de fijne directe besturing. Daarbij moet ik vermelden dat de besturing gewenning vraagt. In het begin had ik op de snelweg de neiging teveel te corrigeren. Maar dat blijkt helemaal niet nodig omdat de auto heel erg stabiel rechtuit rijdt. Ik was er snel aan gewend en het valt me alleen op als ik net in een andere auto heb gereden. Ook bij 200 ligt de 116d als een blok op de weg. Er zijn diverse klachten van F20 rijders over een dood punt in de besturing maar daar heb ik geen last van. Ik vind de auto gewoon erg fijn rijden.En met een dosis extra fun vanwege het bochtgedrag. Geen andere auto in deze klasse heeft mij zoveel rijplezier gegeven. Ondanks die sportieve inborst is de auto toch comfortabel genoeg. Vering en demping zijn mooi in balans.

De optionele sportstoelen zitten perfect! Zeer royale verstelmogelijkheden. De zijwangen zijn elektrisch te verstellen, de zitting is uitschuifbaar en de hellingshoek van de stoel is aan te passen. Helemaal top. De stoel op de laagste stand biedt mij de beste zit. Hierdoor voel je je ook meer "één" met de auto. Samen met het rijkarakter geeft dat een meerwaarde aan de beleving van de auto. Iets wat de Golf gewoon mist.

Het schakelen gaat prettig soepel en direct. Enige nadeel is dat de bak wat strak lijkt afgesteld. Bij terugschakelen van 6 naar 5 schiet ie soms bijna in zijn vrij als je de pook te losjes bedient. Koppeling is goed doseerbaar maar het aangrijpingspunt is wel wat langer dan ik gewend ben. Doe mij sowieso maar een automaat :).

INTERIEUR

Zoals in het begin vermeld vind ik het interieurontwerp zeer geslaagd. Zeker het lichte interieur (Oyster) geeft de auto een rijke uitstraling. Jammer genoeg was er geen budget meer voor Fineline "hout"inleg want dat had helemaal af gemaakt. De iDrive is ideaal. Simpel en doeltreffend. De iPod ligt opgeborgen in de middenarmsteun en is via het stuur en de iDrive te bedienen. Alle nummers verschijnen gewoon op het scherm, zeer prettig! Ook het adresboek van de iPhone is te lezen op het scherm. Kwaliteit van de handsfree is OK, maar echt ideaal is het niet. Het scherm toont ook zeer duidelijk de afstand bij het inparkeren. Ik heb bewust PDC voor en achter genomen. Ideaal! Als het systeem rood aangeeft en constant piept is er nog een cm of 30 over. Wat mij betreft mag de marge kleiner maar dit is op zich prima.
Ik heb het basisnavigatiesysteem Business en dat bevalt prima. De bijna 1000 euro extra voor het Professional systeem vond ik het niet waard omdat ik dan andere opties moest laten vallen. Ik ben blij met de Hifi Actief speakers, het geluid is vol en heeft genoeg bas. Het kan aardig hard zonder vervorming. Maar als je het budget hebt: neem Harman Kardon. Dat is echt de bom!

De bediening van de auto is verder zeer eenvoudig. Geen gezoek naar knoppen, het dash is behoorlijk ergonomisch verantwoord ontworpen. Cruise control en radiobediening worden zeer gemakkelijk bediend via het stuur. Ease of use! Airco is gewoon een handmatige versie. Voldoet uitstekend, ik mis de climate control niet (800 euro!). Heb de airco bijna nooit aan (alleen bij regen vanwege het beslaan en als het echt warm gaat worden). Ik heb liever frisse lucht via het glazen schuif/kanteldak. Ik zou niet meer zonder willen! De stoelverwarming heeft 3 standen en staat regelmatig aan. Wat een aangename optie is dat toch.
Qua ruimte is het natuurlijk geen vetpot in de 1. Achterpassagiers hebben het zwaar als je de stoel ver naar achteren zet. Doe je dat niet dan zijn het best bruikbare plaatsen. Maar als gezinsauto is deze auto niet geschikt. Ik zit er meestal alleen in dus voor mij is het geen issue. De kofferbak is prima qua formaat en vorm. Vind het alleen schandalig dat je voor dat opbergpakket moet bijbetalen. Wat een zuinigheid in München!


Het totaalbeeld is uiterst positief en ik heb nog geen seconde spijt van mijn keuze gehad. Ik rij elke kilometer met plezier. De slogan Freude am fahren klopt nog altijd.

PROBLEMEN
Zoals meerdere 1-serie rijders hoorde ik een lichte rammel bij de achteras. Dat geluid werd de afgelopen tijd iets duidelijker hoorbaar. De dealer bevestigde dat na een korte proefrit en heeft de achterschokdempers vervangen. Probleem opgelost!

UPDATE 7 JULI 2012

Teller gaat alweer richting de 11.000 km. De 116d bevalt nog steeds uitstekend. Geen storingen gehad.Volgende maand een flinke rit richting Côte d'Azur. Zin an!

Een paar opmerkingen:

* onnodig dat elke keer als je naar sport of eco-pro overschakelt het grote scherm dat aangeeft en dan je navigatie- of mediascherm tijdelijk verdwijnt. Het is naar kort, maar wel irritant.
* opbergruimte in dashboardkastje houdt niet over.
* de lichte leren bekleding is inderdaad vrij gevoelig voor donkere spijkerbroeken. Een spuitbus van BMW om het leer te reinigen werkt echter supergoed. In 1 minuut is de bekleding weer helemaal schoon.
*het verbruik schommelt nogal. Ik snap niet altijd waar het vandaan komt. Eco-pro lijkt de ene keer veel meer winst op te leveren dan de andere keer. In de praktijk staat ie tegenwoordig standaard op comfort en soms op sport. Eco-pro maakt de motor toch wel wat stroperig.

UPDATE 2 NOVEMBER
Nog 2 maanden en dan ga ik Ludwig, zoals de 116d inmiddels heet, verlaten. Nieuwe toekomst qua werk (ZZP avontuur) en dus moet ik per 31 december de sleutels inleveren. De kilometerstand is inmiddels de 20.000 gepasseerd en de auto bevalt nog even goed en is probleemloos. Ik zal 'm best een beetje gaan missen. De überfantastische sportstoelen, de gadgets, het rijplezier, het design en natuurlijk het gratis tanken :). Er is 1 ding dat ik niet zal missen: het storende traktorgetokkel van de motor bij stationair draaien, optrekken en rijdend tot zo'n 50km/u. Ik begrijp niet dat BMW, een merk dat bij uitstek gespecialiseerd is in het ontwikkelen van hele fijne motoren, niet in staat is dat ding wat manieren bij te brengen. De HDi's, dCi's en TDI's lopen echt fraaier. Boven de 50 km/u daarentegen is de 2.0 diesel 116pk van Beierse huize stil en op de snelweg toont het ding zich van de beste kant: zeer vibratie- en geluidsarm. Top! Misschien komt het door de heerlijke stille 6- en 8- cilinders die ik gewend ben dat het me meer stoort. De ervaren dieselrijder heeft er vast minder last van. Voor het afscheid zal ik nog een laatste update schrijven. De zoektocht naar een opvolger is in volle gang. Gezien het beperkte startersbudget van max 3 mille zit er waarschijnlijk geen 5-serie (e39) in. Ik verwacht dat er aardig wat kans is op iets failliet Zweeds met een turbo uit te komen. Wordt vervolgd!

UPDATE 20 DECEMBER
De laatste anderhalve week met Ludwig. Het waren 11 zeer aangename maanden maar hij gaat terug naar de leasemaatschappij, er is niemand die 'm wil overnemen binnen het bedrijf. Nieuwe medewerkers mogen gewoon iets nieuws uitzoeken. Tsja, in sommige branches ligt het geld nog steeds voor het oprapen....
De zoektocht naar een opvolger is geslaagd. Harald staat sinds 3 weken lekker in de warme garage te wachten tot ie mij trouwe dienst mag gaan bewijzen. Wie is Harald? Een Glaciergrüne 523iA e39 uit december 1997. Met schuifdak, Englischgrüne sportstoelen, PDC, Radio Cassette Bavaria Business, CD wisselaar, cruise control, 15" Styling 32 als zomerset en 16" Styling als winterset. Slechts 118.000km op de teller, altijd dealer onderhouden en van de eerste eigenaar. De beste man was 90 toen ie 'm verkocht. Vanwege de parkeerschades was ie betaalbaar en precies binnen budget. Heerlijke en prachtige auto. Zalige 6-in-lijn.

Eindoordeel:

de 116d is een auto met heel veel pluspunten. Rijplezier met een grote R, design, comfort en kwaliteit. Ik kan er maar erg weinig op aanmerken. Het opgegeven verbruik is niet haalbaar maar dat is geen uniek probleem voor deze auto. Ik ben ook een pittige rijder. Het motorgeluid heb ik al een paar keer genoemd. Ander puntje waar ik net achter ben gekomen: ik ben laatst met 4 man aan boord naar Duitsland gereden. Het was buiten -5...en de achterramen waren beslagen en later zelfs bevroren van binnen. Slechte zaak!

Kleine puntjes, voornamelijk over de iDrive:

-niet de hele belhistorie van je iPhone komt in beeld.
-geen shuffle functie van de muziek op iPod te gebruiken.
-uitspraak van buitenlandse plaatsnamen op de navigatie is lachwekkend slecht.
- navigatie is soms even traag na het wegrijden. Lastig as je meteen al een richting moet kiezen. Update is duur (195 euries) en is al nodig. Soms klopt het echt niet meer of is het adres nog niet bekend.
-opbergruimte armsteun is beperkt, zeker als je je smartphone er in aansluit.
-Als je de Ecopro knop gebruikt dan blokkeert de melding daarvan te lang het beeldscherm.
-Ruitensproeier reservoir mag groter.

Als je een F20 overweegt te kopen raad ik je aan te bestellen:
* uitgebreide Bluetooth. Dan kan je muziek gewoon streamen. Ook kan je dan een Connected Drive abonnement afsluiten. Niet nodig, wel een leuke gadget.
* Het opbergpakket is wel handig. De standaard kofferruimte oogt echt goedkoop en spanbanden en een extra opbergvak zijn handig.
*Sportstoelen. Echt fantastisch!
*HiFi upgrade. Erg goed geluid. Kan je het betalen: trakteer jezelf op Harman Kardon.

Tschüß Ludwig! Ik hoop dat de volgende eigenaar of berijder net zoveel van je zal genieten als ik heb gedaan.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens