BMW 116d Business (2011) #2

autoreview

BMW 116d Business (2011) #2
BMW 116d Business (2011) #2BMW 116d Business (2011) #2BMW 116d Business (2011) #2BMW 116d Business (2011) #2BMW 116d Business (2011) #2BMW 116d Business (2011) #2BMW 116d Business (2011) #2BMW 116d Business (2011) #2BMW 116d Business (2011) #2

Signalement

Uitvoering116d Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf176.500 km
KM-stand laatst289.000 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste drie maanden in bezit

  • 190.000 km

Eind zomer 2018 deze auto aangeschaft vanwege een nieuwe baan waar ik veel kilometers voor moet maken. De eisen waren achterwielaandrijving, niet te groot omdat ik 99% van de tijd alleen rijd, en geen auto met een 'gedownsizede' motor. BMW's spraken mij altijd al aan en deze 1 serie voldeed aan alle eisen. De 116d heeft 2 versies, de 1.6 en de 2.0. Uiteraard ben ik opzoek gegaan naar de 2 liter versie. Dit betreft het N47 blok van BMW dat in de vorige 1-serie waanzinnig veel kettingproblemen heeft gehad. In deze nieuwe wagen hebben ze een ander aandrijvend tandwiel op de krukas gezet dat minder scherp is, de kettinggeleiders van teflon ipv plastic gemaakt en een ketting gebruikt van hogere kwaliteit. In principe zouden alle kettingproblemen daarbij tot het verleden moeten behoren.... Vingers gekruisd.

Eerste 15000 kilometer enorm tevreden over de auto. Comfort is erg goed, de bediening in zijn algeheel is precies zoals ik het zou willen, logisch, en de kleurenstelling past zich met de lichtsensor prettig aan van donkerrood, naar rood, naar fel wit bij veel zon. Qua rijcomfort ben ik tevreden, maar zullen sommige mensen deze auto te stijf vinden. Hobbels worden gevoeld, maar mijns inziens niet tot ongemakken. Deze stijfheid zorgt echter wel voor een auto die enorm lekker in de bochten ligt, mede door de 50/50 gewichtverdeling en de RWD natuurlijk. Het stuurgedrag is strak en communicatief, en geeft meer gevoel dan je van een auto met elektrische stuurbekrachtiging dan je in de meeste (normale) auto's zult terugvinden.

Het iDrive systeem behoeft weinig uitleg. Het werkt allemaal feilloos en snel. De einser is uitgerust met het grote 8,8'' scherm en werkt prettig. Met een simpele handeling is het scherm uit te schakelen, wat fijn is voor de ogen bij rijden in het donker. Ook is er de splitscreen functie wat handig is voor bij het rijden met de navigatie aan. Overigens is dit geen must, want de aanwijzingen worden ook duidelijk weergegeven in de tellerbak.

Het verbruik valt me iets tegen. Gemiddeld kom ik uit op 5,6L/100km waarbij zo goed als elke rit warm gereden wordt (110km per rit). Nu staat er vaak wind in Zeeland en gaat de weg wat op en neer, toch valt het me tegen. Binnenkort wordt de auto gechipt en wordt de EGR dichtgezet voor lijfsbehoud van de motor, hopelijk verbeterd het dan. Wel moet vermeld worden dat bij het rijden over 80 of 100kmh wegen de auto erg zuinig is, 1 op 25 is dan met gemak haalbaar.

Zo goed als probleemloos

  • 207.000 km

Auto is nu ruim een half jaar in bezit en ben er nog steeds zeer tevreden over. Wel viel een aantal maanden geleden het gehele iDrive systeem incl. radio en dergelijke uit. De auto is uitgerust met een systeem waarbij de accu sterk wordt bijgeladen bij het uitrollen van de auto, en de accu niet wordt bijgeladen tijdens accelereren. Dit is uiteraard efficiënt maar zorgt voor piekstromen op het boordnet. Om alle computers te beschermen zit er een spanningsregelaar in de kofferbak, en deze was defect geraakt. Voor 30 euro heb ik van de sloop een 2e hands regelaar gekocht en vervangen waarna alles weer naar behoren werkte.

Nu na zo'n 32000 kilometer heb ik ook wat meer inzicht gekregen in het olieverbruik; dit is nihil. De auto heeft een paar maanden geleden een beurt gehad en ik gok dat ik tot de komende beurt geen olie hoef bij te vullen. De auto verbruikt ongeveer een halve liter per 20.000 kilometer. Ik warm de auto altijd netjes op en laat hem ook een minuutje nadraaien. Klaarblijkelijk is de motor hier erg tevreden over.

Ook is de auto inmiddels voorzien van een nieuwe chip, door ATM-tuning. Het verschil in rijbeleving is dag en nacht (weet het, erg cliché). De auto is van 116pk naar 190pk gegaan en van 240 naar 400Nm koppel. Eindelijk past het uiterlijk van de auto nu ook een beetje bij de prestaties. Het volle vermogen gebruik ik niet continu, maar vooral de extra trekkracht onderin het toerengebied is erg fijn.

Gebruikelijk onderhoud, weinig problemen

  • 233.000 km

Weer erg veel kilometers afgelegd het afgelopen halfjaar. Simpel onderhoud zoals olie en filters heb ik besloten zelf te gaan doen omdat ik dit bij de dealer nogal prijzig vind worden voor een auto met deze km-stand.

Er zijn 2 dingen waar ik tegenaan liep de afgelopen tijd. De uitlaat heeft tussen het roetfilter (bij de motor) tot aan de pijpjes geen enkel ophangingspunt. Dit zorgde voor vibraties bij bepaalde toerentallen tijdens het optrekken. Dit heeft uiteindelijk gezorgd voor een scheurende uitlaat in een bocht waar hij heftig resoneerde. Zelf weer dichtlassen was een mogelijkheid, maar geen oplossing voor het probleem. Ben daarom naar een uitlatenbedrijf gegaan, die hebben een extra ophangingspunt gemaakt en daarmee is alles verholpen. Nieuwere 1-series hebben wél een ophanging in het midden vanaf de fabriek, en ook op forums heb ik meer gescheurde uitlaten gezien. Uiteindelijk was ik voor een paar tientjes klaar dus daar kon ik mee leven, maar eigenlijk niet iets wat je bij een BMW zou verwachten.

Waar ik minder mee kan leven is dat de spanningsregelaar in de kofferbak, waar ik eerder over vertelde, na een rit in waanzinnige regen weer het leven heeft gegeven. Ik ben opzoek gegaan naar de oorzaak en zag dat de luchtuitlaat van de cabine, de rubberen flapjes, gepositioneerd zitten boven de spanningsregelaar, beetje achter de wielkast. Bij erg zwaar regenweer zijn er denk ik wat spetters naar binnengekomen en op de stekker gekomen. Heb geprobeerd het allemaal een beetje te isoleren tegen het vocht en hopen dat het probleem nu wegblijft.

Het klinkt misschien als een negatieve tussentijdse review maar dat is niet mijn bedoeling. De auto rijdt nog steeds fantastisch, gebruikt geen druppel olie en voelt aan alsof hij met gemak over de 3 of 4 ton gereden kan worden.

Mooie mijlpaal, tijd voor vernieuwing

  • 250.000 km

Een mooie mijlpaal voor deze auto die er zeker nog niet uitziet of hij 250k km gelopen heeft. Om de wagen te belonen, en om zijn uiterlijk wat te moderniseren heb ik op een schimmig forum had ik ontdekt dat als je genoeg van de 1-serie afhaalt aan de voorkant, je er een 2-serie voorkant op kunt bouwen. Na veel uitzoekwerk de spullen bij elkaar geharkt van een Engelse 2-serie met M-pakket die aan de achterkant in elkaar was gereden. Een paar dagen vrij genomen van werk, aan het knutselen gegaan en het resultaat mag er zijn. Ik krijg de indruk van de auto in de realiteit nog niet helemaal te pakken op de foto, maar het ziet er enorm goed uit. Naast deze gedaantewisseling de parkeersensoren van de bumper aangesloten, gecodeerd en een grote beurt gegeven aan de auto, in de hoop dat we nog vele probleemloze kilometers mogen maken.

Waterpomp(poelie) kapot

  • 254.000 km

Zo'n 3000km geleden hoorde ik een zacht piepend geluid in de buurt van de multiriem. Dat geluid is nu veranderd naar een stevige ruis. Thuis de riem van spanning gehaald en alle poelies afgegaan en daar bleek ik de waterpomp poelie te kunnen kantelen, oftewel een kapot lagertje. Ik had al een nieuwe riem, spanrol en geleiderol liggen omdat ik deze wilde vervangen (staat gek genoeg niet in het onderhoudsboekje, dit kan toch niet levenslang meegaan?). Ik twijfelde nog om de waterpomp te vervangen, omdat deze er al 250d KM opzit. Twijfelen was nu niet meer nodig, pomp besteld en na vervanging loopt alles weer als een zonnetje.

Facelift achterkant & Dubbelmassa vliegwiel

  • 276.500 km

Sinds de laatste update eigenlijk weinig gebeurd, tot een week geleden. Om de achterkant wat moderner te maken is de achterkant omgebouwd naar de facelift versie. De dikkere zijskirts, mooie blackline achterlichten en M140 diffusor zijn misschien wat overdreven voor een 116d maargoed, zelf vind ik het mooi dus waarom niet.

Kwa onderhoud de oliewissels bijgehouden. Ondanks dat de EGR al 60.000km dichtstaat blijft de olie die uit de motor komt erg vervuild, dit zal oud vuil zijn maar zolang dit aanwezig is blijf ik de olie extra vaak wisselen.

Volgend aandachtspunt is het dubbel massa vliegwiel. Een enkele keer met koude motor voel ik iets in het koppelingspedaal en gezien de km-stand is dit niet heel ongebruikelijk. De koppeling is slechts 75duizend snelwegkm's oud, maar gezien de bak weer vanonder de auto moet vervang ik deze binnenkort gewoon mee, dit kost namelijk maar 100 euro (icm met het nieuwe dubbelmassa vliegwiel). Je begint te merken dat de onderdelen voor deze auto wat goedkoper worden, de set van het vliegwiel met koppeling kostte 600 euro. Natuurlijk een hoop geld maar gezien het merk auto en de kilometerstand valt dit te overzien. Nu maar op naar de 3 ton..

Auto in de verkoop

  • 289.000 km

Inmiddels is (in maart al) het dubbelmassa vliegwiel vervangen, samen met de koppeling. Ik had er niet veel van verwacht, maar over het gehele toerenbereik is de auto rustiger gaan lopen, wel zo lekker op de snelweg. Tegelijkertijd heb ik nog originele M-dempers en veren op de kop weten te tikken voor de achterkant, en deze gemonteerd voor een mooiere stance van de auto. Daarbij is de auto uitgelijnd, voorzien van nieuwe achterbanden en verse remvloeistof. Voor het mooie heb ik de motorkap nog laten spuiten, want de steenslag werd toch steeds erger.

De auto is er klaar voor om richting de 4 ton te gaan, met als enige vraagstuk hoe lang de ketting het vol gaat houden zonder problemen te geven. Ik heb er veel vertrouwen in, maar toch gaat de auto de verkoop in. Hij staat op dit moment te koop, voor mij is de uitdaging uit de auto. Alles is naar wens aangepast en de auto voelt op het moment zo goed aan dat er niks meer aan te verbeteren valt. Als ik er een fatsoenlijk bedrag voor krijg hoop ik er iemand anders blij mee te maken, die hopelijk verder kan kijken dan de kilometerstand onder de kilometerteller. Iemand die begrijpt dat een kilometerstand, net zoals een leeftijd, gewoon maar een getal is, en daarmee eigenlijk maar weinig over iets of iemand zegt ;)

Update: Auto is verkocht aan een collega van me, dus ik kan er nog elke dag naar kijken ;)

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Arval
BMW 116i (5D/6H)
€ 525
 
Alphabet
BMW 118i Business Edition (5D/7A)
€ 599
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens