Audi TT Coupé 3.2 quattro (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | TT Coupé 3.2 quattro |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 37.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb zes jaar lang tot grote tevredenheid rond gereden in een Audi TT 1.8T uit 1999. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik meer ging voor de looks van de TT en minder voor de rij-eigenschappen en het rij-comfort. Want op dat gebied ontbrak wel het één en het ander. Maar de TT heeft mijn hart gestolen.
In augustus j.l. werd mij een nieuw model TT uit 2006 aangeboden door mijn dealer en nadat ik er in had gereden was ik wederom verkocht. Ditmaal voor een Audi TT 3.2 V6 Quattro met een DSG S-tronic zes-versnellingsbak. Opties o.a. magnetic ride, audi navigatie, speciale LM-velgen en diverse interieur verbeteringen. Een verschil tussen dag en nacht. Ik slaap er nog net niet in maar ben nu reeds helemaal verliefd.
Het rij-comfort is belangrijk verbeterd, de stoelen zitten als gegoten en de vering is veel minder hard afgesteld (mijn oude TT veerde helemaal niet!!). Natuurlijk heb ik via magnetic ride de mogelijkheid de auto stugger af te veren, voor het ruigere bochtenwerk.
De DSG versnellingsbak met tip-tronic is een feest om mee te schakelen. Ongelofelijk hoe snel de bak schakelt via de handbediening. In no-time rij je 220 km/u en daarbij ligt de wagen uiterst stabiel op de weg. Ik heb het geluk dat ik dichtbij de duitse grens woon en dan weet je het dus wel….. Het geluid van de motor klinkt als muziek in de oren, je voelt jezelf soms een ‘echte autocoureur’. Opschakelen en terugschakelen is een feest.
De afwerking van de TT is helemaal des Audi. Alles ziet er prachtig uit en ademt een sfeer van rust en comfort.
Kleine minpuntjes zijn: de hoge aanschafprijs (maar wanneer je jezelf niet verwend, doet niemand dat…), de zeer kleine achteruitkijk spiegel en het zicht rondom. Daarnaast ontbrak de telefoonvoorbereiding en dit kost een klein vermogen om dit alsnog in te laten bouwen.
De nieuwe TT is een echte bochten auto, waarbij de kracht van de 3.2 V6 mij elke keer weer verbaasd. Ik verheug me reeds op de komende zondagmorgen, even naar de duitse autobahn en knallen maar. Vervolgens terug via de twentse en achterhoekse binnenwegen waar de ene bocht nog mooier is dan de andere.
Toevoeging 12 november 2007:
Na een dag op het circuit met de Audi driving experience o.l.v. Gijs van Lennep heb ik de mogelijkheden van de wagen nog beter leren kennen. Ik ben een voorstander van ESP, ASR enz. omdat je de auto beter onder controle hebt in extreme situaties. Misschien kan ik beter zeggen dat de auto mij onder controle heeft wanneer ik een verkeerde ’move’ maak. Daarnaast heeft onze race-legende Gijs van Lennep me even laten zien hoe snel je met deze TT rijden kunt (met alle systemen uit!!). En dan denk je zelf dat je er heel wat van kunt. Een dag om nooit te vergeten. Vier dagen later liep ik nog met een big smile rond.
De TT verrast me elke keer weer, de trekkracht onderin, het motor geluid en de looks van de wagen wanneer ik er naar toeloop. Het rijden m.b.v. schakelen met de flippers is haast onbeschrijfelijk. Je kunt de auto laten zingen, dat bose geluid systeem is mooi maar ik rijd constant met de muziekinstallatie uit. Op de Audi driving experience trouwens ook de S4 (8-cyl.), S5 (8-cyl.) en S8 (10-cyl.) meegemaakt, daar zit me een geluid in....... om van te smullen. Ik denk dat ik nooit meer van mijn Audi-syndroom afkom.
Mijn vader van 73 rijdt zelf een BMW 545i (8-cylinder), maar verzint telkens weer een smoes om de TT te lenen. Een beter compliment voor de TT is er niet.
Toevoeging 3 januari 2008:
Begin december winterbanden aangeschaft (zie foto boven). Natuurlijk pasten de oude winterbanden van mijn eerste TT uit 2000 niet, dus heb ik maar een paar nieuwe gekocht. Wel een paar lm-velgen erbij want die lelijke, zwarte velgen halen de looks van mijn TT onderuit. Type band: Contiwinter contact TS 790 V (225/50R 17/98V). Betaald met inruil van mijn oude set: € 750. Max. snelheid 240km/u. Meer lawaai en de auto lijkt wat meer over de banden te gaan in scherpe bochten. Binnenkort naar Oostenrijk ben benieuwd naar de grip.
Toevoeging 10 april 2008
Audi Multi Media Interface laten inbouwen. Oude audio, navigatie, telefoon module laten vervangen door DVD navigatie met extra groot kleurenscherm. Fantastisch...!! Eenvoudige bediening, veel mogelijkheden. De telefoon (bluetooth) klinkt erg goed, de navigatie ziet er beter uit en de audioinstallatie klinkt voor mij goed. Ook de mogelijkheid om geheugenkaarten toetevoegen voor het beluisteren van MP3’s. Kost wat, maar dan heb je ook wat!
PROBLEMEN
Geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.