Audi TT Coupé 2.0 TFSI Pro Line (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | TT Coupé 2.0 TFSI Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 68.200 km |
KM-stand laatst | 70.500 km |
De eerste 4 maanden
- 70.500 km
Goed, ik rij de TT nu een kleine 4 maanden. Tijd voor een eerste beschouwing van de kleine sportieve rakker op 4 wielen.
Laten we daar maar beginnen, de wielen. Standaard geleverd op 16". Kijk naar de auto op 16" en je weet dat het niet kan. Ik vraag me af hoe ze een dergelijke keus hebben kunnen maken bij Audi, maar goed. Momenteel heb ik 18" gemonteerd, originele TT RS velgen. Qua weggedrag niet bijster veel verschil, qua looks wel. En daar doen we het toch een beetje voor he.
Rijden doet de TT heerlijk. Heel soepeltjes kun je je door het verkeer bewegen, tewijl je maar minimaal hoeft te schakelen. Door alle luxe om je heen, heb je niet het idee in een spartaanse sportwagen te rijden. Het weelderige rode leder, de cruisecontrol, de uitstekende Bose-geluidsinstallatie, het handige Audi-navigatiesysteem, de billenverwarming... Maar als je er eenmaal voor gaat zitten, dan blijkt dat Audi concessies heeft moeten doen. De TT wil zeker wel vooruit, maar kan het vermogen niet kwijt op het asfalt. Bij volle acceleratie is de auto zoekende naar grip van links naar rechts, dus houdt uw stuur maar goed vast! Dit was zowel bij 16" als bij 18" het geval.
Bochtengedrag, ook hier blijkt maar weer dat Audi met de TT van de tweede generatie een toegankelijke auto heeft willen neerzetten. De TT stuurt strak, maar helt meer over dan je vooraf zou verwachten. Ik denk dat als je echt een scheurijzer wilt, je beter op je plek zou zijn met de RS versie, of op z'n minst de S. Verder voel je wel heel goed wat de auto doet onder je kont, het stuur is ook heel communicatief, en ligt bovendien heerlijk in de hand.
De motor. Het hart van deze machine. Met 203pk hebben we niets te klagen, maar het bereik waarover deze pk's worden afgeleverd is toch wel erg beperkt. Nu moet ik zeggen dat ik hiervoor een Honda S2000 had, met een maximaal toerenbereik van 9000. Dat schreeuwt om te jagen en er lijkt geen einde te komen aan de gillende Vtec motor. Bij de TT is het wat beschaafder, op het moment dat je het idee hebt echt vooruit te gaan, grijpt de toerenbegrenzer in. Gelukkig ben ik niet zo'n scheurneus, duss veel last heb ik er niet van.
Verbruik: Zoals bekend doet de 2.0 tsfi het heel aardig. Op langeren stukken haal ik met gemak 1:13, met wat moeite is 1:14 ook haalbaar Ga je op 80km wegen cruisen, dan komt de 1:15 in zicht. Voor stadsverkeer is 1:11,5 een goede score.
Er hebben zich geen problemen voorgedaan, sinds ik de auto heb.
Auto verkocht begin oktober.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.