Audi TT Coupé 2.0 TFSI Pro Line (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | TT Coupé 2.0 TFSI Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 30.000 km
Na dik 7 jaar in een TT 225 quattro te hebben gereden werd het tijd voor wat nieuws. Ik heb een donkergrijze met magnetic ride en DSG gekozen en behoorlijk geïnvesteerd in opties als BT tel/Nav/Park sensors/Ipod aansl etc etc.
De auto werd afgeleverd op een regenachtige dag en dat was even schrikken. Het gemis van Quattro kwam met nieuwe banden op glad wegdek wel heel erg naar voren! Gelukkig leer je vanzelf om de eerste meters een beetje rustig aan te doen alvorens je doortrapt en dan valt er aardig te leven met voorwielaandrijving.
DSG is wel de juiste keuze. Geweldig, kantoortje spelen, bellen en navigeren, terwijl je niet meer met zo’n ouderwets schakelpookding jezelf al schokkend en hakkend nerveus zes stappen omhoog werkt. In D maakt ’ie wel heel weinig toeren. Wanneer je rustig rijdt, komt ie amper boven de 2.500.
Zelf schakelen of in S rijden, past beter bij een vlotte rijstijl. Vooral zelf schakelen met flippers aan het stuur is genieten tijdens een actieve rit. Lekker afremmen op de motor door tak-tak-tak terug te gaan naar twee voor een bocht ...mmm.
De auto voelt in zijn geheel rustiger, groter en volwassener. Hij rijdt op hoge bochtsnelheden veel overtuigender dan de vorige. De uitgebreide uitrusting en de betere opbergmogelijkheden worden tijdens dagelijks gebruik erg op prijs gesteld (volwassen kaartvakken in deuren, echte bekerhouders (40,- meerprijs) Het achterbankje lijkt wat groter zodat m’n twee kleine kindjes net
wél passen. Het neerklappen van de achterbank kan nu zónder devoorstoelen te verschuiven.
Door de extra cm’s in de breedte zit de armsteun op het portier nét te ver weg. De stoelen zien er waanzinnig mooi uit maar zijn wat zachter in de rug en bieden onder de bovenbenen te weinig steun. Tel daarbij de niet meer te kantelen hoofdsteunen en concludeer dat de ergonomie een fractie achteruit is gegaan t.o.v. de als gegoten zittende kuipjes van de ’oude’. (1.84 m - 75 kg). Wellicht dat grotere personen daar precies tegenovergesteld over denken.
De remmen zijn aanvankelijk rustig te doseren en worden overtuigend krachtig naarmate er harder wordt getrapt, dan gaan ze van alledaags naar sportief. Klasse.
De wegligging is heerlijk en wordt harder met magnetic-ride in de sportstand. Leuke, maar in verhouding kostbare optie, 2.000,-. Stuur is direct genoeg met in de praktijk erg fijn ’gedempt’ terugdraaien naar middenstand. Wellicht mag er iets meer doorgegeven worden, maar deze setup geeft juist weer rust. De TT is op veel vlakken een soort compomis. Sommigen zullen het ’pure’ missen, maar ik kan het erg waarderen.
De motor is een genot, met een heerlijk koffiebruin ’dotje’ tussengas tijdens de korte schakelmomenten. Geen merkbaar turbogat meer en nu ook op toeren in zijn element. Wellicht dat ik nog ooit ga chippen... Kan de DSG bak het extra koppel aan?
Het Bose geluidssysteem klinkt aardig volwassen, maar kan mij als geluidsfreak niet overtuigen. Met name de bas uit de portieren is irritant als je linkerbeen daar tegenaan ligt. Waarom niet een klein subje op de plaats v.h. reservewiel (dat ontbreekt nl). De bediening van de radio in combinatie met het eenvoudige nav. systeem vraagt gewenning. De draaiknoppen (rechts!) van de radio zijn te glad, maar gelukkig zijn de knopjes op het stuur wel erg fijn.
Wat korte opmerkingen:
Licht uit xenon is maximaal.
Kwaliteit interieur is prachtig
Wegligging heerlijk
19 inch past prima
Doordat de auto voelbaar lichter is past 200pk prima
Wordt vervolgd...
Update aug 2008 18.000 km
Inmiddels is de auto lekker ingereden maar nog niet gechipped.
Het verbruik is rond de 1 op 10 met veel korte ritjes en stadsverkeer.
Zo rond de 10.000 km leek de TT behoorlijk wat olie te verbruiken, maar na het aanmaken van een oliestaatje bij de dealer lijkt het allemaal wel mee te vallen. Inmiddels meldt het display dat de eerste beurt er aan zit te komen.
Na 15.000 km de voorbanden naar achter verhuisd, die waren nog maar 25 %. Ik wil straks in één keer de complete set wisselen want ik vind het een partij herrieschoppers die conti's van Pon. Ik heb ook onder de BMW 5 serie michelins door conti-s laten vervangen en dat bracht aan het licht waarom ik een beetje een onrustig gevoel kreeg op 150km+ in de TT. Dan komt nl de bandenherrie erg op de voorgrond, iets wat bij 120 km/u niet opvalt. M.a.w. de vlgnde set rubber gaat van Michelin komen. (Die bevielen ook op de 'oude' TT veel beter dan de standaard geleverde conti-s.)
Het enige probleem tot nu toe was de verwarming, die deed maar wat. Na vervanging van het complete bedieningspaneeltje is het probleem opgelost. Dank u vd Udenhout, want de storing was niet op te roepen en men vertrouwde mijn klacht zonder deze zelf vast te stellen.
Allemaal leuk en aardig, maar hoe bevalt nou de auto?
Vooropgesteld; het is altijd genieten en ik vind 'm nog altijd even mooi. Echter; op een of andere manier mis ik een beetje het gewichtige gevoel dat een -dikke bak- moet geven. Het is een beetje vreemd, maar doordat de auto behoorlijk licht is waan ik me soms een beetje in een japanner. De
besturing die ook nog wat aan de lichte kant is helpt ook niet echt mee om een wat zwaarder gevoel te geven. Ik weet dat een lichte auto veel voordelen heeft, maar onze dikke, plakkende 5 serie geeft toch ook wel een lekker gevoel. (5 serie = 3 serie geworden (crisis he))
Genoeg gezeurd, ik ga weer lekker verder sturen en ben toch zo'n beetje als snelste weg bij het stoplicht, zonder dat ik daar veel voor hoef te doen. In de bochten hoef ik me ook bij hoge snelheden nergens druk over te maken, de TT blijft heerlijk rustig en vertrouwd aanvoelen. Dat houden er maar weinig bij. Soms is het, in alle rust, net of het andere verkeer stilstaat. Komt mede door de lage toerentallen die de motor draait en dan toch al veel kracht heeft.
Als de auto gechipped wordt volgt er wel weer een update, vragen beantwoord ik graag. Salvé
Update juli 2009 (30.000km)
Inmiddels is de TT bij tunex gechipped naar 250 pk en wat extra Koppel. Hij was al snel, maar gaat er nu echt als een dolle vandoor! Ondanks het extra vermogen is het niet zo dat het tractietekort bij wegrijden zich nu veel duidelijker openbaart. De DSG blijft perfect schakelen en ik kan alleen maar zeggen dat de motor, die al als één van de sterkste punten gold, nu nog lekkerder is. Op de snelweg in 6 even gas geven om te versnellen en hij schakelt niet eens meer terug. Inmiddels ligt er, na een paar vredesteins, een setje bridgestones onder met RS6 velgen. Die Vredesteins vond ik ook erg lekker ‘smeren’. De bridgestone zijn ook best. Olieverbruik is nihil. Geen rammeltjes ofzo, prima auto. Ik las laatst wat meer over het Bose systeem, er zit wel degelijk een klein subje in. Jammer dat ze dan zoveel bas uit de deuren laten komen. Op duitse caraudio-sites zwerft een pdfje rond met een complete test en uitleg van het bose systeem. Hun ervaring is net zo matig als de mijne…
Problemen: 0
PROBLEMEN
Bluetooth was niet te gebruiken tot software opnieuw in audiosysteem was geïnstalleerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.