Audi TT Coupé 1.8 5V Turbo quattro 225pk (1999)

autoreview

Audi TT Coupé 1.8 5V Turbo quattro 225pk (1999)

Signalement

UitvoeringTT Coupé 1.8 5V Turbo quattro 225pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf90.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 21%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 1 jaar rijden op LPG G3 besloot ik op zoek te gaan naar een sportievere auto.
In de vergelijking heb ik onder andere bekeken: Impreza 555, Z3 coupé 2.8 en twee types Audi TT. De TT is ingevoerd uit Duitsland en voorzien van alle opties behalve navigatie.

Rijden:

Het rijden in deze auto is gewoonweg sentioneel. De 225 PK motor zorgt voor een ongelimiteerde trekkracht in iedere versnelling (ook de zesde). Bij 2000 toeren vliegt de turbo erin en is de auto in staat in 6.5 Sec naar de 100 KM te versnellen.
Tussen acceleraties zijn tevens zeer verslavend, vooral de derde versnelling is op snelweg echt iets aparts. Ik krijg het zelfs gepresteerd om op het einde van de invoegstrook met 180 Kmph in te voegen.

Naast deze sportievere prestaties trek ik bijzonder veel aandacht met deze auto. Door de verlagings en verbredings set is hij optisch nét dat beetje anders dan de andere TT’s. Omdat ik 20 jaar ben en deze auto wél zelf heb betaald, is het aantal reacties wat je erop krijgt echt buitensporig veel. Opvallend is wel dat de meeste reacties positief zijn en niet van jaloerse zin. Dat viel mij alleszins mee.

Voor de heren onder ons, ik denk dat er weinig auto’s zijn die door het vrouwelijk geslacht zo gestreeld worden als de TT. Wil je een leuke indruk maken, dan is dit het ultieme hulpstuk.

De dubbele uitlaten zorgen voor een leuk geluid, maar het valt wel een beetje tegen bij een lagere snelheid/ toerental. Dit zou wel wat extra mogen. Het comfort geeft in mijn auto een beetje een vertekend beeld door de verlagingsveren. Super weglegging maar wel eeeerg stug. Het hangt er vanaf wat je wilt maar voor het comfort hoef je de auto niet te verlagen. De Audi TT is fabrieksaf voldoende strak afgeveerd. Een verlagingsset is alleen een optische voorruitgang.

Quattro:

Voordat ik deze auto heb aangeschaft heb ik ook in een TT gereden zonder quattro aandrijving. Achteraf ben ik blij dat ik de versie mét quattro heb genomen. Het verbruik neemt nauwelijks toe in tegen stelling tot de grip die je in de bocht hebt.
De quattro aandrijving zorgt voor zéér direct stuur gevoel en geeft je een zeer gecontroleerd beheersings gevoel zelfs bij snelheden van 200kmph+. Deze auto is dan ook zeer scherp over de weg te manouvreren.

Verder kan ik me positief uitlaten over het brandstof verbruik, enkele cijfers:
Snelweg 120kmph:1-15 140kmph:1-12 160kmph: 1:10. Binnen de bebouwde kom: 1-9. Gemiddeld rijd ik met deze auto (woonwerk verkeer) 1:10 precies! Voor een auto met 225 PK is dit een keurig verbruik lijkt mij zo.

Onderhoud:

Tot nu toe geen onderhoud.

Verlichting:

Ik heb er xenon verlichting in zitten. Een optie die naar mijn zin is aan te raden.
Het geeft enorm veel licht, en ziet er ook zeer chique uit.

Kosten:

Het kostenplaatje wat aan deze auto gebonden zit is zeker niet gering. Het hoge gewicht van 1450 kilo en de zware motor (verzekeringstechnisch) zorgen gewoon voor
hoge vaste lasten. Daarentegen vallen het onderhoud en de brandstofkosten enigsinds mee.

Conclusie:

Voor wie een betrouwbare en mooi afgewerkte sportwagen wil maar toch enigsinds beschaafde indruk wil maken is dit een ideale auto. Ik kan de TT aanraden als leuke auto met een fantastische afwerking en zeer goede rij eigenschappen. Echter voorzichtigheid is geboden bij aanschaf.

PROBLEMEN

Naast mijn enigsinds positief verhaal zijn er ook wat mankementen op deze aan te merken. Toekomstige kopers zouden hier zeker hun aandacht aan moeten besteden.

- Volumeknop van de radio is kapot en tevens zeer duur om te reparen.
- Storing in de elektrische ramen.
- Bevestiging van de bestuurdersstoel, knoept wanneer je een scherpe bocht maakt.
- Aansluiting van ramen in rubberlijst, sluit net niet genoeg af (veroorzaakt geruis op de snelweg)
- Sensor van het koelwaterniveau, geeft alarm wanneer niet nodig.
- Monteer geen andere velgen op deze auto en zeker niet met v-profiel banden, dit veroorzaakt trilling en vervelend omloopgeluid.

Deze problemen hebben het TT rijden mij toch iets minder leuk gemaakt. Het lijkt dan ook verstandig om van te voren deze dingen te checken.

Naast de technische problemen is het raadzaam kilometerstanden na te gaan.
Een optisch nette auto is zeker geen garantie voor een technische goede auto, de poetsdoek met wax doet nog steeds veel oplichters wonderen.
Let bij de aankoop op de stikker voor in het onderhouds boekje en vergelijk het serienummer wat erop staat met dat wat onder motorkap staat. Vraag daarna een NAP uitdraai of ga naar de dealer voor de onderhoudshistorie. Ook de boekjes die bij de auto zitten worden gefraudeerd.

Ik denk hierbij voldoende geinformeerd te hebben.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens