Audi TT Coupé 1.8 5V Turbo quattro 225pk (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | TT Coupé 1.8 5V Turbo quattro 225pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 249.500 km |
KM-stand laatst | 270.300 km |
Leuke ervaring!
- 260.550 km
De Audi TT Quattro Coupé uit 2000 heb ik nu ongeveer een jaar. Ik heb er nu ongeveer 10.000km mee gereden.
Voor de review alvast wat informatie. Deze Audi heb ik gekocht met veel problemen voor een mooi prijsje, momenteel is hij weer top maar er is veel vervangen.
Eerste indruk; Bijzonder goed. Ik heb de auto gekocht met 250.000km op de teller wat wel voelde als een risico. Het blijkt erg goed te bevallen, ik heb weinig kosten aan onderhoud, onderdelen zijn relatief goedkoop. Een familielid werkt bij een garage, en dat maakt mij niet bezuinigen op onderdelen en reparaties.
Het volgende is (preventief) vervangen:
- Distributieriem + waterpomp (onbekend hoe oud deze was)
- Spanrol en multiriem
- Remklauw linksachter
- brandstof filter
- 4 bobines (auto liep slecht bij aanschaf)
- Carterventilatie
- Fan Controle module ( zoog de accu leeg )
- 4 Nieuwe Audi Sport velgen ( Oude hadden schade en had een lekke band)
- N75 klep
- N249 delete
- Turbo drukmeter geinstalleerd
- Haldex service (olie en filter)
- Veer linksvoor (vorige was gebroken)
Dit koste bij elkaar iets van 1500 euro.
Ook het brandstof verbruik valt mij alles mee. Ik rij ongeveer 1 op 10/11 dat maakt dat ik met een volle tank zo'n 600km kan rijden ( ook met een sportieve rijstijl).
De 1.8Turbo van deze generatie voelt nog redelijk soepel en vlot aan, al moet ik zeggen dat ik niet de 225 pk meer voel zoals hij uit de fabriek kwam. Motorisch geen problemen gehad tot dusver. Olieverbruik is ongeveer 1L per 5000 kilometer, dus dat is prima voor dit blok.
Qua opties is hij best prima uitgerust, stoelverwarming, ESP, Achterruitverwarming, Automatisch tank- en achterklep bediening en ga zo maar door. De deurlijst is er niet wat het wel wat sierlijk maakt. Deur zakt een stukje naar beneden bij openen en omhoog bij dichtgaan.
Het is een handgeschakelde 6 bak, ik moet zeggen dat ik de versnellingen relatief kort vind. Op de snelweg maakt hem dat wel zuinig, ongeveer 2500touren bij 100km/u.
Het onderstel en bochtenwerk is erg prettig, ook nog met deze kilometerstand. Deze wagen blijft zeker nog even en zal ooit vervangen moeten worden door een SUV. Tot die tijd geniet ik er nog even van.
Weer een beurtje verder
- 270.300 km
Weer 10.000km verder, en met plezier!
Auto heeft mij sinds aanschaf nog nooit laten staan, geen moeilijkheden met starten of groot onderhoud vereisten.
Olieverbruik nog steeds 1L per 5000km. De auto is nog steeds een erg fijne daily! Zonder achterbank erin (rear seat delete) is echt nog een ruimteschip ook, waar ik echt heel veel in kan vervoeren.
Helaas ook een minpuntje.. Auto loopt een beetje warm bij stilstaan. Tijdens het rijden krijgt hij rijwind koeling dus dan is alles prima. Na wat onderzoeken blijken beide koelventilatoren niet meer te werken (airco fan af en toe wel). Deze staan op de planning om binnenkort te vervangen (kosten ongeveer 250 euro). Verder geen problemen gehad en ondertussen stiekem aan het kijken naar een vervanger voor hierna i.v.m. verhuizing.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren