Audi R8 4.2 FSI quattro (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | R8 4.2 FSI quattro |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 24.750 km |
KM-stand laatst | 34.000 km |
Droomauto of droom van een auto
- 25.500 km
Ik wilde na mijn voorgaande ervaringen nu eens een echte sportwagen. Mijn hart lag eigenlijk al jaren bij de Porsche 911 als auto voor mijn 50ste verjaardag, mits ik hem betalen kon na jaren sparen.
In de loop der jaren heeft het merk Porsche voor mij veel van zijn exclusiviteit en glans verloren doordat ze van pure sportwagenfabrikant nu veel auto's zijn gaan bouwen welke niet verkocht maar veelal geleased worden en weinig met sportauto's te maken hebben. Leuk voor hun omzetcijfers, wat ze gegund is, maar als auto waar een groot deel van je leven voor gespaard is begint het wat exclusiviteit te verliezen, in ieder geval voor mij. Ik zag er inmiddels ook wel erg veel rondrijden en raakte er wat op uitgekeken(gedroomd).
Toch op jacht naar een (midlifecrises :-)) sporwagen gegaan. Lamborghini/Ferrari ed bekeken (uiteraard ook als occasion, nieuw was financieel ook geen optie) en ook weer de Porsche 911 Turbo overwogen. Ik had al eens een Audi R8 gezien en vond hem heel bijzonder, met name de techniek, handgebouwd van aluminium, Duits product en passend in de bouwstijl van de Italiaanse sportwagens maar dan technisch goed en heelblijvend (althans daar ga ik vanuit). Ik heb niets met Audi maar dit vond ik wel bijzonder.
Een exemplaar tegengekomen bij een specialist, eerste eigenaar, weinig km's en altijd bij de dealer geserviced. In de, voor mij, perfecte kleur Meteoorgrijs. En ja hoor, ik raakte "verliefd", onderhandeld en gekocht.
Ik heb inmiddels de eerste 700 km gereden en het is toch wel een bijzondere ervaring. De auto is snel, moet heel erg wennen aan met name het remmen. De remmen zijn zo krachtig dat het met normale snelheden moeilijk doseren is, het remt makkelijker vanaf 200 km/uur als vanaf 80 lijkt het wel. voorlopig verbruik 1:8. Wat wel gezegd moet worden is dat je wel heel veel bekijks hebt met zo'n auto, dit was met een Porsche 911 een stuk minder geweest, maarja....
Het rijcomfort is geweldig goed, door de magnetic ride optie en de automaat, ik wilde al langer een automaat maar er zijn ook veel voorstanders voor handschakelen. Zodra ik meer info heb zal ik dit delen. Ik zal ook wat foto's proberen te plaatsen.
Autobahn
- 26.200 km
Dit weekend naar Duitsland geweest, even op de autobahn uitgeprobeerd met wat hogere snelheden. Het snelste wat ik gehaald heb is net 300 km/uur op de teller, ik had het gevoel dat er nog iets meer in zat maar hier waren de ruimte en het verkeersbeeld niet naar. Wat me opviel was de acceleratie van ca. 230 km/uur naar de top, dit ging behoorlijk vlot, de auto maakte dan ook een krachtige indruk. Uiteraard, in goede Duitse traditie, geheel rammelvrij. Het schitterend afgewerkte interieur en de uitstekende stoelen zorgen ervoor dat je ook op langere ritten je behaaglijk en comfortabel voelt.
Als ik weer wat nieuw te melden heb zal ik de review bijwerken.
Groetjes Mike
videofilmpje
- 26.201 km
Nog even een filmpje bijgeplaatst van de autobahn, niet superduidelijk maarja..
Vervolg beleving supercar
- 34.000 km
Na enige tijd genoten te hebben van de R8 maar weer eens een update.
Wat een geweldige ervaring geeft deze auto. het rijden is een genot, genieten van de Duitse verarbeitung in het interieur en het heerlijke weggedrag. De auto is snel en sportief indien gewenst en comfortabel genoeg voor langere ritten.
Het is een bizarre beleving dat je met een auto zoals deze constant belangstelling hebt. Mensen maken filmpjes bij het langsrijden, foto's als je ergens stopt ect. Ik ben meegereden met de supercarclub waar ook een aantal ferrari's altijd meerijden. Met de audi heb je beduidend meer belangstelling, wellicht omdat er maar weinig op onze wegen rondrijden. Dit is in Duitsland hetzelfde. Wel iets om voor aanschaf rekening mee te houden als je hier niet van gediend bent. Wat ik gemerkt heb is dat er regelmatig olie bijgevuld moet worden. Dit wordt wel minder naarmate er wat meer met de auto gereden wordt. Heb bij navraag wel begrepen dat dit normaal is, zeker de eerste 50000 km, als de auto weinig gebruikt wordt. Er is 2 maal een liter bijgegaan in deze 10000 km.
Mbt onderhoudskosten kan ik nog niets melden daar de auto begin 2016 pas naar de dealer hoeft met mijn km. gebruik. Wel zijn er maar 3 audi R8 partners in Nederland voor zover mij bekent. Amsterdam (waar deze is aangeschaft), Utrecht (waar ik naartoe zal gaan gezien de afstand) en Eindhoven.
Zodra ik meer te melden heb zal ik weer updaten. Overigens valt het verbruik van gemiddeld 1:8 mij erg mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.