Audi Q5 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line (2010)

autoreview

Audi Q5 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line (2010)

Signalement

UitvoeringQ5 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst6.500 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers..........

  • 1.200 km

Na bijna een half jaar wachten was het vorige week (5 oktober) zover dat ik mijn nieuwe Audi kon ophalen in Neckarsulm.
Mijn configuratie is een amethistgrijze Q5 Pro line met de 2.0 TFSI S-tronic 211 pk motor. Opties:
- S line interieur en exterieur
- Lederen bekleding (nappa) met stoelverwarming
- Drive select en variabele demperregeling
- MMI plus
- Telefoon basis
- Audi Music Interface (voor I-Pod)
- Bang & Olufsen geluidsinstallatie
- Panoramadak
- Privacy glas
- Lichtpakket

Kortom een dikke uitvoering, maar dat was ik ook reeds gewend uit de S-Max
De aflevering in Duitsland is op zich een aanrader zeker als je een keer van dicht bij wilt zien hoe de auto's worden geproduceerd. Daarnaast is het zo dat je je echt een gast voelt van Audi en dat ze er alles aan doen om het tot een memorabele dag te maken.
Overigens wordt de Q5 niet in Neckarsulm gebouwd maar in Ingolstadt. Niet getreurd de produktielijn van de A4 sedan en A5 cabrio door elkaar heen is ook interessant.
Opmerkelijk feit is dat mijn auto op Michelin banden werd afgeleverd. In Nederland worden alle auto's namelijk door de importeur op Continental banden gezet.

De eerste 1000 kilometers waren gewoon weg een feest. Wat een comfort en rust in de auto. Alle elektronica werkt en de motor is wat mij betreft sterk genoeg. De vijfcilinder 2,5 turbo van Ford heeft alleen een mooier geluid!
De eerste verbruikcijfers vallen mij niet tegen 1 op 9,5 voor een automaat van 1730 kilo is voor mij niet slecht. Met de Ford kwam ik tot een gemiddelde van 1 op 8,5

Inmiddels heb ik de lak laten verzegelen om er langer plezier van te hebben. Foto's zijn genomen na de lakverzegeling.

De winter in

  • 6.500 km

Inmiddels heeft de auto ruim 6.500 kilometer gelopen en de overall conclusie is dat het een geweldige reiswagen is.
Het vermogen is ruim voldoende en geeft geen aanleiding om deze te voorzien van een relatief dure ABt tuning. De auto is gewoon weg niet sportief om daar eens lekker mee de hoek om te zetten.
De drive-select in combinatie met variabele demperregeling is een absolute aanrader op de auto, mede doordat je zelf kunt kiezen voor een comfortabele of sportieve vering en/of schakelprogramma.
De auto is voorzien van een S-line sportonderstel en dat maakt dat je hierbij vrijwel altijd een goede en prettige combinatie kunt vinden van weg- en schakelgedrag. Daarbij komt dat bij een S line de 19 inch standaardvelgen een wel heel stevig combinatie zijn zonder de variabele demping (de demo had dat toen)

Op dit moment staat de auto op de 17 inch originele wintervelgen met 235/65 Continental Wintercontact banden. De auto is hierdoor wel een stuk weker geworden qua rijgedrag.

Het verbruik blijft rond de 1 op 9,5 liggen, met uitschieters tot 1 op 11 als ik op de provinciale wegen niet boven de 90 km/u uitkom.

Al met al is het een mooie stille auto die ongemerkt zijn werk doet. Het enige grote probleem wat zich heeft voorgedaan was een steen op de ruit die een zodanige put veroorzaakte dat de voorruit al is vervangen. Daarnaast heeft de I-pod wel eens kuren, maar dat is niet duidelijk of dit veroorzaakt wordt door de auto of door de I-pod (6 jaar oud)

Verder gebruikt de auto iets olie, maar dat is niet vreemd in de inloopperiode

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.