Audi Q5 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line (2009)

autoreview

Audi Q5 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line (2009)

Signalement

UitvoeringQ5 2.0 TFSI 211pk quattro Pro Line
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf236.349 km
KM-stand laatst251.500 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

VAN PEUGEOT NAAR AUDI

  • 236.590 km

Onverwachts een ander auto verkocht…. Vlak voor de kerst ging ik alvast maar even rond kijken welke auto’s in aanmerking zouden kunnen komen als youngtimer 2024. Het verlanglijstje bestond uit een Audi A4 Avant of Q5, BMW X1 of X3, Citroën C5 Tourer of een Mercedes C-klasse Estate. En kom ik toch een vroege 2009 Audi Q5 tegen in een zeldzame kleur en was meteen verkocht. De kleur is Dakarbeige die prachtig de lijnen van de auto weergeeft. Opties zijn o.a. S-line exterieur met 19-inch wielen, privacy glas, zwenk trekhaak en Drive Select. En niet te vergeten de 4-wiel aandrijving (Quattro) met de 60/40 verdeling.

De eerste kilometers bevalt uitstekend kun je wel zeggen, je zit heer en meester boven het asfalt en het weggedrag geef je het gevoel van superioriteit. Het interieurgeluid is goed gedempt en de DSG 7-automaat schakelt geruisloos over. De grote buitenspiegels neemt wel het zicht naar voren weg, die trouwens voorzien zijn van dodehoek assistent.
Gelukkig is de auto voorzien van Drive-Select waarbij de schokdemping op comfort afgestemd kan worden want op slecht wegdek is de demping te hard met de 19-inch wielen.
Helaas ontbreekt het aan een onderhoudshistorie, maar gezien de staat van de Q5 en de proefrit ga ik ervan uit dat er altijd goed voor gezorgd is. Gezien de kilometerstand zal de motor al een keer gereviseerd moeten zijn en er zijn geen rare geluiden te horen van de distributieketting. De komende maanden zal ik de nodige data verzamelen o.a. de mate van olieverbruik. Morgen zal de zomerbanden vervangen worden door vierseizoenenband Pirelli Scorpion en de zilverkleurig wielen zullen denk ik gespoten worden naar grijs metallic. Meer foto’s zullen volgen.

MODIFICATIE

  • 239.384 km

Inmiddels 3.000 km en 5 maanden verder en ik kan je melden dat in de tussentijd heel veel gebeurd is. Al snel kwam ik er achter dat de accu te kleine capaciteit had en heb deze vervangen. En bij een motorstoring van 1 bobine heb ik gelijk de 4 (originele) bobines ook vervangen. Verder diverse (optische) verbeteringen zoals een navigatie-update en achterlichten van de facelift model. En ja, ook deze auto moest de afgelopen maanden bij de garage staan om de welbekende TFSI modificatie aan de zuigers uit te voeren om te voorkomen dat deze motor een keer in de soep loopt. Gelijktijdig de distributieketting vervangen uiteraard. Verder zijn ook de waterpomp, condensor, startmotor en de motorsteunen vervangen omdat het motorblok toch was gedemonteerd. De auto rijdt weer als nieuw, echt top, en nu met een verse APK op zak kunnen we in ieder geval een jaar weer ‘zorgeloos’ vooruit. Als het goed is nu het olieverbruik tot een minimum beperkt en het benzine verbruik lijkt met de gereviseerde motor vooralsnog op gemiddeld 1 liter op 10,5 km uit te komen. De fabrieksopgave voor een automaat is gemiddeld 1 liter op 11,6 km. Dit wordt voor mij de uitdaging om te benaderen.

DSG EN VAKANTIE

  • 245.312 km

De DSG-bak begon voor de vakantie een beetje vreemd te gedragen, dus direct een afspraak bij een specialist gemaakt. Nu hebben alle garages erg druk en was voor ons ook hangen en wurgen om het gerepareerd te krijgen voor ons vertrek. Het bleek een veel voorkomende storing te zijn aan de rijstandsensor. Omdat de bak toch open lag, gelijk ook de koppeling vervangen. Tijdens de vakantie in de Alpen heeft de auto zich super goed gehouden. Ook de benzine verbruik is verlaagd naar een gemiddelde van 1 op 10,8 km door de constante snelwegkilometers.

VAN EEN MOEILIJKE START NAAR EEN SOEPEL HALFJAAR

  • 251.500 km

Afgezien van de moeizame start na de aankoop, is het afgelopen halfjaar perfect verlopen. De auto verbruikt geen olie meer en de DSG-transmissie schakelt uitstekend.
Wel grappig om te lezen dat mijn auto als voorbeeld werd genoemd in het artikel van 1 september jl., “Praktijkervaring Audi Q5”. Het klopt dat de verrichte reparaties aan mijn auto een schoolvoorbeeld zijn van problemen waar vele anders TFSI-rijders ook mee te maken hebben. En ja, ik was misschien wat naïef bij aankoop van zo’n auto. Maar dat is maar ten dele waar. Ik was me van tevoren bewust van de bekende problemen en gegokte erop dat deze al waren verholpen. Helaas bleek dat niet het geval.

Dat gezegd hebbende, de kosten zijn zakelijk verrekend, en inmiddels geniet ik elke dag van de auto. Over 13.000 km heb ik het benzineverbruik gemonitord (zie de verbruiksmonitor). Het gemiddelde verbruik is uitgekomen op 10,85 km per liter, wat ik erg netjes vind in vergelijking met de fabrieksopgave van 11,6 km per liter. Nu de motor goed is ingereden, verwacht ik dat dit alleen maar beter zal worden.

De standaard standkachel is trouwens een fijne optie voor de koude winterdagen. Het gemak om ’s ochtends in een voorverwarmde auto te stappen is echter onmisbaar geworden.
Recentelijk heb ik de standaard 5-spaaks velgen vervangen door Wheelworld 2DRV WH34, die sterk lijken op originele Audi-velgen.

In de donkere decemberdagen nog zelf de koplampen gerenoveerd door de kunststof beglazingshuizen en de Xenon lampen te vervangen. Was een aardig klusje omdat de bumper gedemonteerd moest worden.
Oh ja, toch nog een (VAG) kwaaltje: deursloten. Deze schijnen bij bosjes stuk te gaan van deze generatie. Onlangs is de eerste vervangen.

De bedoeling is om de komende twee jaar nog volop van deze auto te genieten. Ik hoop dat grote reparaties nu achterweg blijven. We zullen zien of dat gaat lukken!

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.