Audi A3 2.0 T FSI Attraction Pro Line (2008)

autoreview

Audi A3
Audi A3Audi A3Audi A3Audi A3Audi A3Audi A3Audi A3Audi A3Audi A3Audi A3 - interieurAudi A3 - interieurAudi A3 - interieur

Signalement

UitvoeringA3 2.0 T FSI Attraction Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst66.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 66.000 km

Na bijna drie jaar in bezit gehad te hebben gehad een korte review over deze auto.
Na grote problemen met onze vorige A3 had ik aanvankelijk enige twijfel of we er verstandig aan deden weer voor een A3 te kiezen.
De proefrit met de 2.0 tfsi maakte echter wel wat los. Wat een fijne motor. Veel vermogen en koppel beschikbaar bij ieder toerental, dus enorm lui te rijden, maar ook heel heel vlot.
Minder opvallend dan een Golf GTI, maar wel dezelfde configuratie en dat sprak ons wel aan.

Toch moet ik wel een kanttekening plaatsen bij deze auto waar wij destijds zo hebberig van werden.
Na het aanvankelijk enthousiasme over het vermogen en de elasticiteit van het motorblok begon ik mij in de dagelijkse praktijk te ergeren aan de altijd aanwezige zware bromtoon van motor/uitlaat, het gestuiter door het harde sportonderstel in combinatie met 17inch velgen en de hoeveelheid bandengeluid die in de auto doordrong.
Sterker nog, ik kwam tot de conclusie dat onze vorige A3 met zijn 150pk en 16inch velgen eigenlijk de betere auto was voor de dagelijkse boodschappen en het woon- werkverkeer. Stiller, zuiniger en comfortabeler.
Deze auto komt eigenlijk pas tot zijn recht bij snelheden van 140km per uur en hoger.
Steeds meer werd duidelijk dat je in Nederland maar zelden plezier hebt van een hoog motorvermogen en dat ik mij dus teveel op die sportieve prestaties en weggedrag had blindgestaard. Aan het beschikbare vermogen raak je snel gewend, maar het gebrek aan comfort dat ging mij juist steeds meer opvallen.
Een ander nadeel van deze 2.0TFSI is de beperkte actieradius. De auto heeft een relatief kleine tankinhoud in verhouding tot het verbruik. Rijd je veel dan krijg je al snel het gevoel van pomp naar pomp te rijden.
Het is natuurlijk echt geen straf geweest om drie jaar met deze auto te mogen rijden en we hebben er ook veel plezier aan beleefd, maar bij de keuze van volgende auto's zal voor ons het comfort voorrang krijgen boven vermogen.
Grappig was te ontdekken dat een vriend van me tot exact dezelfde conclusie kwam over zijn autokeuze. Over dezelfde periode dat wij deze A3 reden had hij een in gelimiteerde oplage geproduceerde jubileumuitvoering van de Golf GTI met 240pk. Hij maakte hier de opmerking over; 'Je hebt er alleen maar even pret van wanneer je de Brienenoord oprijdt en het gaspedaal een paar tellen vloert, maar verder ben ik er wel weer klaar mee. Ik heb mijn paarden allemaal te koop gezet'

Kwaliteit
Bijna 70.000km hebben we probleemloos met deze auto gereden en hiermee is duidelijk geworden dat onze vorige A3 echt een maandagmorgen auto is geweest.

Pluspunten
Motorvermogen beschikbaar vanaf heel lage toerentallen.
Goede remmen die passen bij het vermogen.
Representatieve verschijning.
(met een Golf GTI kun je tegenwoordig niet meer zonder commentaar te krijgen voor komen rijden bij klanten blijkt uit ervaring van een vriend van mij)
Rijdt fijn bij snelheden boven de 140km

Minpunten
Veel motorrumoer
Veel bandenrumoer
Je moet van hobbelen houden met dit onderstel
Hoog verbruik
(vorige maand gemeten bij een ritje Gouda Soest - 50km snelweg en 15km N weg, waarbij cruisecontrol werd ingesteld op de toegestane snelheid was het verbruik 12,6L op 100km)
Kleine tank / beperkte actieradius

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.