Alfa Romeo Spider 2.2 JTS (2007)

autoreview

Alfa Romeo Spider 2.2 JTS (2007)
Alfa Romeo Spider 2.2 JTS (2007)Alfa Romeo Spider 2.2 JTS (2007)Alfa Romeo Spider 2.2 JTS (2007)Alfa Romeo Spider 2.2 JTS (2007)Alfa Romeo Spider 2.2 JTS (2007)

Signalement

UitvoeringSpider 2.2 JTS
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf185.000 km
KM-stand laatst195.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opeens nog één

  • 195.000 km

Nu de Spider te koop staat omdat er opeens een andere kleur, de kleur die ik steeds al wou maar niet te vinden was, aangeschaft is, tijd voor een review.

Nu 4 seizoenen in bezit, zomers beperkt mee gereden, af en toe werk, meestal wat toeren in omgeving met dak naar beneden of een weekend in groepsverband.
Het dak is het zorgenkindje voor veel Spider liefhebbers. Weinig (lees: geen) kennis bij dealers gaan veel mensen naar Milaan bij problemen. Daar zit "de" specialist. Beetje onzin, zo moeilijk is het allemaal niet.
Belangrijk is het op tijd vervangen van de flapmoteren (350 Euro per stuk), de dakcilinders (paar honderd Euro samen) en in voorkomend geval de slotplaat (nauwelijks te krijgen, revisie even zoeken onder Peugeot 306 op Marktplaats, is zelfde onderdeel op één beugel na).
Dan is er nog het hydrauliek, daar is meestal weinig mis mee, hooguit moet je vanwege ouderdom preventief de slangen door het dak vervangen.
Daarnaast evt. lastige storingen door gebroken kabeltjes. Het beweegt natuurlijk wel allemaal.
Het goede: ook in Nederland zit iemand die er verstand van heeft. Nunspeet, paar pandjes verder dan die bekende specialist.
Wel handig is om lid te worden van een facebookgroep voor dit soort info en adressen waar zaken te krijgen zijn.
Mijn dak beweegt feilloos. Geen storingen aan.
Vervangen zijn wel de flapmotoren, dakcilinders en de slotplaat.
In eerdere fase is mogelijk het hydrauliek al eens vervangen.

Andere typische Spider issues:
Raammechanisme.
Zwaar raam, beweegt elke keer iets met open/sluiten deur. Revisie setjes goed verkrijgbaar.
Bij mij faalt links af en toe. Wordt tijd voor revisie.

En lastig: vocht in achterlicht.
Nieuwe achterlichten zijn te krijgen, maar peperduur.
Met 3D nieuwe rubberafdichtingen printen wordt gedaan.
Zelf heb ik hier geen last van, auto staat binnen gestald.

Verder is het aan de voorkant een Alfa 159. Met de vergelijkbare problemen en vergelijkbare mooie constructies. Dezelfde discussie of een 2.2 JTS nu wel een Alfa of Opel motor is etc.
Dat stuk sla ik bewust even over, ging me met name om een stukje over het dak.

Het rijden.
Fantastisch natuurlijk.
Dak er af en genieten!
De 939 Spider is geen Sport-Spider maar een Tour-Spider.
Comfortabel genieten, niet racen.
De wegligging is niet slecht, verre van dat zelfs, maar het is geen lichtvoetige auto als een Mazda MX-5, het is een zware auto en dat voel je.
Zie ook de reviews op YT, voor velen teleurstellend, mogelijk niet geheel bij het Alfa imago passend, maar ik vind het heerlijk rijden. Passend bij het karakter van een open auto: relaxen. Italiaanse muziek uit de speakers en genieten.
Het enige wat in mijn geval een storende factor is: het geluid. De niet standaard Ulter sportuitlaat laat zich (net?) wat te veel horen. De auto staat zoals boven beschreven te koop, andere mogelijkheid is dat ik haar hou en dat zij tzt naar zoon gaat. Om die reden inmiddels standaard dempers op de kop getikt.

De kosten.
Niet bij nadenken, een Spider is geen rationele aankoop.
Hetgeen er aan onderhoud heeft plaats gevonden is kilometer afhankelijk, hier heb ik niet op bespaard. Ook al is het 2e auto, zij moest betrouwbaar rijden.
Had ik geweten dat de gewenste blauwe kleur op mijn pad zou komen dan had ik op onderhoud kunnen besparen. Bijv. koppeling. Bijv. draagarmen. Bijv. slotplaat. Kon allemaal nog wel even mee. De bedoeling was dat van deze auto geen afscheid genomen zou worden. Zo half is dat nog de bedoeling vandaar wat voorbereidingen om haar voor te bereiden op verder leven bij zoon.
Mogelijk dat volgend jaar om die reden eens het een en ander gedemonteerd gaat worden voor goede anti-roest behandeling zodat ze nog jaren mee kan.

Samenvatting:
Niet nadenken, genieten!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.