Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Quadrifoglio Verde (2011)

autoreview

Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo Giulietta

Signalement

UitvoeringGiulietta 1.750 TBi Quadrifoglio Verde
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst47.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alfa Romeo Giulietta QV

  • 6.500 km

In juni van dit jaar mocht ik mijn nieuwe auto, een Alfa Guilietta QV, bij de dealer ophalen.
Opties:
- 18 inch turbina velgen (ook 18 inch turbina winterbanden)
- kleur nero etna (zwart metalic)
- lederen sportstoelen met rode stiksels en ribbelpatroon (zwart)
- pack premium plus
- bose geluidsinstallatie
- navigatie met kleurendisplay
- verwarmde vooruit en voorstoelen
- elektrisch verstelbare voerstoelen
- instaplijsten aluminium
- alarm
- geen klavertje vier (dit oogt heel goedkoop)

Mijn vorige auto was een Lexus IS250 en is niet te vergelijken met deze auto. De Alfa is aanmerkelijk lichtvoetiger, vooral in bochten. De Alfa is ook veel sneller en laat dat qua beleving veel meer blijken. In de Lexus was het vooral heel comfortabel rijden.

Na 6.500 kilometer vallen de volgende zaken op:
- gemiddeld verbruik is exact 1:10 (ik rij standaard in rijstand D)
- (nog) geen kraakjes en andere geluiden
- tussen de 130 en 140 km/uur lijkt de auto iets te brommen/trillen, boven de 140 km/uur is dit niet meer het geval (herkennen andere Alfa Guilietta QV-rijders dit?)
- helaas is de beoordeling in autoweek over het gasgeven terecht: ook in de D-stand reageert de auto met enige vertraging op het gas
- de auto blijft tot hoge snelheid (+160)merkbaar versnellen
- de bluetooth telefoon (blue & me) heeft een storing, de ontvanger hoort een zoemende toon op de achtergrond (met een telefoon uit de lijst met een goede beoordeling)
- ik krijg erg veel leuke reacties op mijn auto, tot op heden heeft niemand iets negatiefs over de auto gezegd


Het is lastig om de waarderingen na drie maanden en 6.500 kilometer al te geven. In vergelijking met de Lexus is de auto minder comfortabel en veel sportiever, de prestaties zijn goed (maar conform verwachting). Het verbruik is stevig en over de betrouwbaarheid kan ik nog niets melden (geen storingen tot dusver, maar ook dit mag van een nieuwe auto worden verwacht).

Na 6.500 kilometers heb ik nog geen spijt van mijn keuze. De auto is compleet anders dan mijn vorige auto. Ik heb testgereden in een Volvo S60 (240 pk) en een VW Scirocco R (265 pk). De Volvo was, op basis van de korte testrit, een uitstekende auto (maar leek teveel op mijn Lexus). De VW was waanzinnig snel, maar ook knetterhard en naar mijn mening niet helemaal representatief. Ik ben ook bij Renault geweest (megane RS), maar deze hebben nooit teruggebeld. Opmerkelijk (of toch niet) was de zeer sportieve reactie van zowel de Volvo (Woerden) als de VW (Leidse Rijn) dealer. Een volgende keer ga ik daar zeker nog eens heen.

Een update volgt bij een kilometerstand van ongeveer 15.000.

aanvulling review

  • 25.000 km

Bij een kilometerstand van ongeveer 20.000 is het afdekplaatje van de koppeling gebroken. Dit moet ik nog laten maken.

Mijn eerste review was na 6.500 kilometer. Thans heb ik 25.000 kilometers op de teller staan. Derhalve tijd voor een update.

De Alfa rijdt nog steeds zoals ik had verwacht, en gehoopt. Hij is snel genoeg, waardoor inhalen altijd eenvoudig is. Bij stevig remmen bij hogere snelheden voelt de Alfa niet helemaal stabiel (neiging tot licht 'zwabberen'). Het verbruik is nog steeds 1:10, mijn vorige auto (Lexus) reed voordeliger (1:11). De stoelen zijn inmiddels gewend, maar blijven niet optimaal (de stoelen zijn hard, je zit (iets te hoog) op in plaats van in de stoel). Desalniettemin blijft het een fraaie goed rijdende/sturende auto.

kapotte turbo, tweede keer

  • 47.500 km

In oktober 2012 is de turbo kapot gegaan. Volgens de dealer is de oorzaak een fout in de olieleiding. De kapotte turbo is niet door de berijder veroorzaakt. De turbo is (onder garantie) vervangen.
In mei 2013 is de turbo opnieuw kapot gegaan en wordt deze opnieuw vervangen (eveneens onder garantie). Tevens is de stoelverwarming en de antenne kapot en wordt eveneens vervangen (onder garantie). De kapotte turbo schijnt een vaker voorkomend euvel te zijn.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.