Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 105 Progression (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulietta 1.6 JTDm 105 Progression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 22.000 km |
Een kortstondige affaire met een kwalitatief drama
- 22.000 km
Midden 2013 ging mijn lease-A4 de deur uit, en was ik weer aangewezen op een privé-auto. Alles moest op korte termijn beslist worden, en zo bevond ik mij op een gegeven moment bij een dichtbijgelegen Alfa dealer om de Giulietta eens te bekijken. Het lezen van enkele reviews had mij - onterecht zou later blijken - de indruk gegeven dat het tegenwoordig allemaal nog wel meeviel met de beruchte Alfa-kwaliteit.
De glimmende Giulietta Veloce was een heel mooie verschijning (ondanks haar leeftijd), en de keuze werd dan ook snel gemaakt - met het hart eerder dan met het hoofd. Rationeel gezien moest er helaas wel een diesel motor in, gelet op de voorziene af te leggen afstanden. Dat werd dan de 1.6 jtdm met (toen nog) 105pk.
De aflevering vond plaats midden juni 2013, en de eerste weken bleef de witte-broodsverliefdheid. Die lijn! Die kleur (micazwart, met rode spikkeltjes)! Die achterlichten! Die Alfa-badge! Ook het motortje deed dapper -maar luidruchtig- zijn werk (in de "D"-stand dan toch, met de dna-schakelaar in "N" ging het er allemaal nogal lethargisch aan toe...
Zelfs de kleine Italiaanse grapjes vielen nog wel te vergeven: een handrem die niet kon opgetrokken worden met de armsteun omlaag, een alu-look versnellingspook uit het goedkoopste plastic, enzovoort.
Nog voor het einde van 2013 sloeg echter het noodlot toe: vervelende trillingen bij 1.500 à 2.000 tpm, die zelfs voor een diesel abnormaal waren. Het hele stuurwiel trilde vrolijk mee...
De (zeer behulpzame) Alfa dealer heeft in de daaropvolgende maanden er alles aan gedaan om het euvel te verhelpen. Ik kan niet meer precies navertellen wat er allemaal vervangen is, maar de motor is er twee of drie keer volledig uitgehaald... motorsteunen, onderdelen van de uitlaat, injectoren, de lijst van vervangingsonderdelen was indrukwekkend. Allemaal in samenspraak met de Italiaanse hoofdzetel.
Op een gegeven moment is er zelfs een soort van AR-"flying doctors team" uit Italië overgekomen om het probleem zelf vast te stellen, vermits men het ook in de laars niet meer wist...
Telkens kreeg ik de auto na een kleine week terug mee, en moest ik vaststellen dat het euvel niet verholpen was. Ik heb wel altijd netjes een vervangwagen mogen gebruiken (van MiTo's tot een Fiat Doblo).
Uiteindelijk is het schuldige onderdeel toch gevonden (en vervangen), en was het probleem van de baan. Ik weet helaas niet meer wat nu juist de oorzaak was, zoveel verschillende oplossingen/vervangingsonderdelen heeft men uitgeprobeerd.
Inmiddels was mijn vertrouwen in de "kwaliteit" van Alfa producten helaas gezakt tot ver onder 0. Ik durfde er niet aan denken dat deze problemen zich zouden hebben voorgedaan vlak na afloop van de garantieperiode...
De Giulietta ging dan ook onmiddellijk de verkoop in, en met een afschrijving van 1/3e van de nieuwwaarde op 22.000 km nam ik teleurgesteld afscheid van de Italiaanse. Voor de dealer echter niets dan lof!
De opvolger van de Alfa werd dan een BMW 630i dus ik was snel over de teleurstelling heen, maar het heilige voornemen "nooit meer een Alfa" blijft nog wel even ;)
- Betrouwbaarheid1
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T – 2010 – 320.587 km - Klokje Rond

Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

Alfa Romeo Giulietta 1.7 TBI QV - Op de Rollenbank

Alfa Romeo Giulietta - Occasion Aankoopadvies

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair - Op de Rollenbank
