Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 105 Distinctive (2012)

autoreview

Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 105 Distinctive (2012)

Signalement

UitvoeringGiulietta 1.6 JTDm 105 Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst3.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 3.000 km

DE KEUZE

Mijn nieuwe werkgever bood mij een leasebudget aan. Ik reed toen met een Ford Focus I, waar ik zeer rijplezier aan heb gehad. Ik kan ook vergelijken met de vorige generatie Mercedes E-klasse, de Volvo V40 en de Ford Ka.

Mijn wenslijstje voor een nieuwe wagen beperkte zich al gauw tot de nieuwe Ford Focus, de nieuwe BMW 1 en de Alfa Romeo Giulietta. De Focus vond ik wat te weinig karakter hebben en de BMW bood in vergelijking te weinig waar voor zijn geld. De Alfa was bovendien de mooiste en goedkoopste wagen.

Ik had de keuze tussen de 2.0JTDM 136PK diesel met weinig opties en 1.6JTDM 105PK diesel met veel opties. Ik heb gekozen voor een pastel-witte 1.6JTDM. Na een wachttijd van 8 weken was mijn Giulietta geleverd in de garage. Een week later waren de (Belgische) leasing-papieren in orde en kon ik hem gaan afhalen.

RIJGEDRAG / MOTOR

De 1.6JTDM motor met 105PK en 320Nm is een speciale motor. Enerzijds heeft hij een zeer hoog koppel maar is hij toch zeer beperkt in vermogen. Je merkt dit duidelijk bij het rijden: tussen 1700-3000 toeren voelt hij zeer krachtig aan. Boven 3000 toeren valt het koppel redelijk snel weg. Je voelt dan duidelijk het gebrek aan vermogen. De zesversnellingsbak zorgt er voor dat dit pas een probleem wordt boven 160km/u. Onder deze snelheid kan je steeds in de koppelzone rijden, waardoor de motor zwaarder aanvoelt dan hij is.

Als je de DNA knop in dynamic zet, wordt deze indruk nog versterkt. De motor reageert dan zeer alert op het gaspedaal, ook bij hogere snelheden. Als je rustig wilt cruisen is de wagen ideaal in de normale modus.

De motor maakt een aangenaam en sterk gedempt roffelend geluid. Enkel boven 3500 toeren hoor je de bekende dieseldreun. Hier heb je amper last omdat je toch aangemoedigd wordt om snel op te schakelen. Het verbruik ligt redelijk hoog met 6.5l/100km over een gemengd traject. Het start-stop-systeem werkt snel, maar niet snel genoeg als je als eerste aan de verkeerslichten staat.

Met de optionele sportophanging en de (zeldzame) 17inch elegante velgen voelt de wagen zeer stabiel aan in de bochten. In dynamic mode wordt de stuurbekrachtiging iets zwaarder en wordt het binnenste voorwiel afgeremd bij onderstuur. Het niet-uitschakelbare ESP grijpt dan ook te snel in: de wagen versnelt niet meer. In vergelijking met de Ford Focus I is het rijgedrag meer afgestemd op veilig onderstuur en iets minder op rijplezier. Dit neemt niet weg dat het nog steeds een zeer plezierige wagen is. Het comfort over slechte wegen is goed. De Pirelli P7 banden veroorzaken teveel rolgeluid op slechte snelwegen.

COMFORT / OPTIES

De auto is rijkelijk uitgerust wat het een echte luxewagen maakt. Ik heb bewust niet gekozen voor het populaire sportpakket omdat ik de zijschorten niet passen vindt bij het elegante uiterlijk van de wagen. Bovendien vind ik de Turbina velgen niet zo mooi als de Elegante velgen.

Het optionele visibility pakket bevat automatische dimlichten en ruitenwissers. Dit werkt zeer goed. Je moet de ruitenwisser bij een regenbui wel eens handmatig wakker maken. Dit stoort mij helemaal niet omdat de ruitenwissers amper ongewenst starten.

De duurste lederen zetels met zetel-verwarming zijn comfortabel maar bieden iets te weinig zijdelingse steun. De zetel-verwarming in combinatie met de gescheiden airco-zone is zeer aangenaam, zeker op koude dagen.

De pastel-witte koetswerk kleur vind ik zeer geslaagd. De mooie achterlicht-blokken komen sterk tot hun recht. Ik zie het liefste rood, maar het echte mooie rood kost 2000 euro extra. Het gewone rood vind ik iets te conservatief. Het dashboard heeft dezelfde pastel-witte lak als het koetswerk. Ik had schrik dat dit iets te plastiekerig ging zijn, maar het is zeer geslaagd. Wel zeer krasgevoelig.

Om de cruise control uit te schakelen moet je ofwel remmen, ontkoppelen of de cruise control volledig uitschakelen. In de meeste andere wagens kan je het gemakkelijk even in stand-by zetten.

Het Blue&Me pakket en de semi-ingebouwde TomTom navigatie werken goed. De Blue&Me functionaliteit is redelijk beperkt. Je kan bijvoorbeeld geen muziek doorspoelen of terugspoelen van een usb-stick of mp3-speler. De optionele Bose luidsprekers zijn een absolute aanrader!

De ruimte op de achterbank is beperkt voor een wagen van deze klasse. De beenruimte is beperkt en mensen groter dan 1m85 zitten met hun hoofd vrij snel tegen het dak. De koffer is ook niet erg groot. Ook heb je amper opbergruimte in het interieur.

CONCLUSIE

Na 3000km ben ik zeer tevreden over de Giulietta. Hij ziet er fantastisch uit, rijdt vlot en voelt aan als een luxewagen dankzij de vele opties. De Duitse concurrenten lijken in vergelijking veel saaier en vooral veel minder exclusief! Ik kijk uit naar de volgende kilometers :-)

Wordt vervolgd...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.