Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 105 Distinctive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulietta 1.6 JTDm 105 Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 166.300 km |
Mijn eerste Alfa!
- 105.000 km
Julia en ik, ja zo noem ik haar. Onze eerste maand was een haat liefde verhouding.. Nu naar 4 maanden en dik 15.000 km wordt het steeds meer liefde. Hoe is het zo gekomen..
1 augustus 2013 nam ik Julia over van een ex-collega. Julia is een pool auto, Julia is een auto met veel verhalen en problemen. Spontaan een scheef stuur, rammelen en nog veel andere vreemde problemen waren haar niet onbekend. Tussen de standaard pool Golfjes, Focusjes en Astratjes viel ze me op en samen met een goede deal met mijn werkgever kon het niet anders dat ik aankomend jaar met haar heel wat uurtjes per dag mag besteden.
Julia is een knapperd, bianco ghiaccio (italiaans voor bijna wit), sportonderstel, nette 17" turbine velgen, geblindeerde achterramen en half leren bekleding. Alsof je met het knapste meisje uit de klas op stap bent en iedereen die je ken roept spontaan ohoh wat is ze mooi! Onder de kap ligt een 1.6Jtdm diesel, prima blok die mij aardig heeft verrast maar daarover later meer.
Tja de eerste maand, haat/liefde. Om hier maar snel doorheen te gaan.. Binnen deze maand heb ik alle opties op de koffieautomaat bij de dealer leren kennen, de halve leesmap kunnen doorlezen en heel wat km met haar kleine zusje MiTo kunnen afleggen. In 4 weken totaal 5x bij de dealer geweest met de volgende problemen:
- ESP storing (auto begon automatisch te remmen in bochten -> software update)
- Spontaan scheef stuur (3x voor teruggewenst, voorwiel ophanging was al vervangen door haar vorige baasjes, nu stuurhuis vervangen en opnieuw gekalibreerd)
- Koplamp defect (kan gebeuren)
- Motorstoring -> software update
Dat was de eerste maand... Ik was aardig klaar met haar en zelfs op het punt gestaan op haar weer in te ruilen. Daarna 1 maandje op vakantie geweest en bij terugkomst was het gelukkig alleen maar liefde en kon ik met volle teugen van haar genieten.
Wat een verassende auto! Wegligging is echt top, ik kan met haar echt snoei hard door de bochten, korte, lange doordraaiers het maakt niet uit. De Pirelli's maatje 225 breed icm het sportonderstel plakken werkelijk aan de weg. Motorisch met 105pk en 320nm koppel valt prima te leven. Sterker nog dit blokje klimt heerlijk in de toeren (zeker in dynamic stand). Deze dynamic stand verandert ook direct de zwaarheid van de stuurbekrachtiging wat t sportieve gevoel stimuleert. Blokje is ook redelijk zuinig, haal met gemak 1op15 waarbij ik regelmatig met 150km/h op de cruisecontrol over de snelweg heen zoef. Interieur is qua design zoals je van Alfa verwacht een plaatje! Echter qua degelijkheid houdt het niet over. Harde materialen van mindere kwaliteit dan mijn Polo.. (je moet iets te wensen overhouden). De sportstoelen zitten heerlijk en bieden goede steun. Grootste gemis vind ik fatsoenlijke bekerhouders op logische plekken. Nu zitten de beker houders onder de armsteun, zodat je er 1 niet goed bij kan en 2 niets groter dan een blikje in kan doen omdat anders de steun in de weg zit. Daarnaast mis ik wat opberg vakken. Dit is toch iets wat gaat missen als je meer dan 4 uur per dag in de auto zit. Had de Polo beter voor elkaar.
Al met al groeit mijn liefde voor Julia met de dag. Ik blijf haar mooi vinden en stap nog steeds elke dag met veel plezier achter het stuur. Elke dag weet ze mij weer te verassen met haar heerlijke wegligging en haar lekkere gasrespons. Julia en ik, wij blijven nog even bij elkaar!
Praktische zaken
- 126.765 km
We zijn weer een dikke 5000 probeemloze kilometers verder en het is nog dik aan tussen Julia en ik. Om de twee weken krijgt ze een was beurtje en dan komt de gezegde 'wie mooi wilt zijn moet...' goed van pas. Naast dat ze wit is en zeer snel vies wordt (één ritje door de regen is voldoende op haar kont vies te maken) zijn haar vormen aan de voorzijde zeer moeilijk met de hand schoon te maken. Het is elke keer weer een hele sportprestatie om haar weer te laten blinken. Maar het is het allemaal waard. Andere praktische zaken die mij opvallen. De hoofdruimte is zeer ruim, ook achterin kunnen ook langere personen prima hun hoofd kwijt zonder het dak te raken. De kofferbak is verbazend groot, diep en praktisch. Er passen precies 2 kratjes bier boven op elkaar zonder de hoedenplank te toucheren en er gaat met gemak met een neergeklapte achterbank een fiets mee met de klep dicht. Op de achterbank is het prima toeven, echter achter de de passagierszijde kan het iets krapper zijn. Dit komt doordat het dashboard kastje ver het interieur inkomt en daardoor een passagier met lange benen de stoel iets naar achter moet schuiven. En ik blijf me irriteren aan het gebrek van goed gepositioneerde bekerhouders.. lieve autofabrikanten denk hierover na!
Motorisch ben ik nog steeds tevreden al is het start/stop systeem de slechtste in zijn soort. Waarbij ik bij de Polo BM deze altijd in de stad aanhield gaat hij bij Julia direct uit. Het systeem werkt veel te traag waardoor je vaak alsnog de auto laat afslaan of door de traagheid gaat irriteren bij het wegrijden. Bij 105k km heeft Julia een beertje gehad en ik heb bij 120k km een litertje olie moeten bijvullen. Ik heb geen idee of dit normaal is, maar als ik dit vergelijk met mijn Polo die geen drupje olie verbruikte is dit relatief veel.
Al met al dik tevreden de laatste 20k km doorgekomen. Op naar de 170k km waar ik haar mag inruilen..
Op naar de 170.000km
- 151.345 km
Julia en ik zijn weer een aantal maanden en heel wat kilometers verder.. Wat is er in de afgelopen tijd gebeurd. Rond de 137.000 km moest Julia voor haar eerste APK, omdat deze km stand dicht tegen de 140.000 km aan hikte kreeg ze direct haar eerste grote beurt in mijn 'bezit'. Naast de regulieren beurt kreeg voor nieuw schoeisel, rondom nieuwe blokken en voor nieuwe schijven. Dit laatste zorgt ervoor dat ze niet meer zo snel in de ABS met bijbehorende paniekverlichting springt als ik een beetje fatsoenlijk rem. Kortom na deze beurt konden we er weer tegen aan!
Met gerust hard heb ik haar meegenomen met een trip met als bestemming Ingolstadt. Ja, je leest het goed.. Het hart van het automerk welke ik ook een groot hart toedraag. En tijdens die trip veraste ofwel voor mij was het eigenlijk normaal.. Het veraste mijn pa die normaal een Audi A4 rijdt hoe stabiel Julia ook op hoge snelheden op de weg ligt. Met 170 km/h een lange tijd op de cruise control is met haar geen probleem. Al kan ze met haar 1.6jtdm niet echt meedoen met de grote jongens op de Autobahn.
Een weekje later ging het dan toch mis. Na een iets wat pittige snelweg rit rij ik met haar de afrit af bij mijn woonplaats. En terwijl ik voor het eerste stoplicht wat ik tegenkwam wacht zie ik langzaam steeds meer rook onder haar motorkap uitkomen. Snel ben ik gestopt waarna (later bleek bij de garage) de EGR koeler gescheurd was. Volgens de Alfa monteur een bekend probleem, sterker nog er stond ook een zusje van der in de garage met exact dezelfde symptomen.
Uiteraard is alles weer netjes opgelost.. en ondanks al deze problemen rij ik nog steeds met alle plezier met haar. En ze blijft een plaatje om naar te kijken. Echter is er een tijd van komen en een tijd van gaan.. Haar laatste 20.000km zijn ingegaan, ik ben rustig aan het kijken naar haar opvolgster en dat wordt hoogstwaarschijnlijk geen Italiaan..
Afscheid!
- 166.300 km
We gaan het samen net niet halen de 170.000km.. Ik haar baasje heeft een nieuwe baan en daar wordt weer een andere lease auto bij. Julia gaat precies 1 jaar en 3 maanden en iets meer dan 60.000km terug naar de lease maatschappij en dan waarschijnlijk direct de handel in.
Ik haar missen want ze heeft me verrast. Niet alleen met haar schoonheid. Ja ze ging soms kapot en ja ze voldeed aan alle Alfa kwaaltjes. Maar wat reed ze lekker, wat lag ze als een blok op de weg en wat was elke bocht weer een feest. Het vurige motorblokje, de dna knop en de korte pook ik ga ze missen!
Ben ik een Alfist voor het leven? Nee dat niet. Maar ze zal altijd een plekje in m'n hart hebben. En wie weet als Alfa met een waardigere opvolger komt die me weer weet te verleiden..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.