Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 105 Distinctive (2011)

autoreview

Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo Giulietta

Signalement

UitvoeringGiulietta 1.6 JTDm 105 Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst178.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 6.600 km

Ik heb de auto nu een maand in mijn bezit.
Ik heb de auto besteld in de kleur nero etna met twee optie pakketten.
- business pakket
- sport 1 pakket

Ik heb voor het business pakket gekozen voor de ingebouwde telefoon en de navigatie. Het sport pakket maakt de auto wat leuker om te zien dan standaard. Ik vind de grotere velgen en de side skirts wat toevoegen aan het uiterlijk.

De auto rijdt prima. Ikzelf vergelijk de auto qua vermogen met de 159 die ik hiervoor had. In dynamic is de auto gretiger dan de 159. Het sturen en schakelen gaat soepeler dan in de 159 al vind ik persoonlijk het te licht. De wegligging vind ik beter in deze auto. De ruimte binnenin is vergelijkbaar met de 159 al is er op de achterbank meer plaats dan in de 159. De kofferruimte is kleiner, maar dat is nu eenmaal zo als je een hatchbak neemt. Als je veel ruimte wil hebben moet je geen alfa nemen.

Pluspunten:
- blue en me systeem telefoon
- stil
- wegligging
- je merkt in dynamic niet dat deze auto maar 105pk heeft

Nadelen:
- het faden van een telefoongesprek tijdens navigeren
- sleutel ipv start/stop knop
- iedere keer de auto weer in dynamic moeten zetten na starten. het zou handiger zijn als deze in de laatste stand bleef.

Update

  • 21.500 km

Ik heb de auto nu bijna 4 maanden in mijn bezit. Een van de eisen van het bedrijf waar ik voor werk dat de CO2 uitstoot van een diesel niet meer dan 116 mag bedragen. Als ik het opgegeven verbruik vergelijk met mijn verbruik tot nu toe, wijkt dat behoorlijk veel af. Zelfs ten opzichte van de voorganger, de 159 (120 pk diesel) is deze niet veel zuiniger. 0,35 liter op de 100 km!!! Ikzelf denk dat het veroorzaakt wordt dat ik 95% autosnelweg rij met het woon/werkverkeer. Het verbruik van de auto neemt fors toe tussen 100 km en 120 km/h. (van 4,0 - 5,0 tot bij 120 km 5,5 - 6,5) De auto is wel erg zuinig op 80 km wegen en in de stad.

De auto bevalt erg goed. Stuurt fijn en reageert in d-stand pittig. Tot nu toe geen problemen met de auto gehad. Af en toe staan alle instellingen van de radio/navigatie en airco op afwijkende waarden dan ik ze normaal heb staan. Spontaan begint de i-pod te spelen terwijl de radio bij de laatste rit aanstond. Storend vind ik het niet.
De meest irritante functie, die van de navigatie, de route aanduidingen heb ik eindelijk gevonden hoe ik die kan uitzetten. Bij een telefoongesprek werd er bij het gebruik van de navigatie het telefoongesprek gemute! Meestal verstond ik de beller niet eens en moest vragen om het opnieuw te zeggen. Af en toe zij iemand " ben jer nog, ik hoor je niet meer". Met het uitzetten van het geluid van de navigatie vind ik het prettiger om de navigatie te gebruiken. De kaarten ervan zijn niet helemaal up to date en lopen zeker 2 jaar achter.

Probleemloos

  • 40.500 km

Zoals de titel al aangeeft heb ik geen enkel probleem gehad met de auto. Er zijn geen rammeltjes.

Het "probleem" met het muten van het telefoongesprek tijdens gebruik navigatie heb ik opgelost. Ik heb eindelijk gevonden hoe je het geluid uitzet van de navigatie. In eerste instantie lijkt het menu met de instellingen van de auto vrij eenvoudig. Maar als je echt een instelling wilt wijzigen moet je er toch diep induiken.

Het blue en me systeem communiceert perfect met mijn blackberry 9780. Anders dan de blackberry werkt het blue en me systeem slecht met de i-phone 4s van mijn vrouw. zij kan de telefoon in de auto wel aannemen maar dan gaat het geluid niet via de luidsprekers. Als zij terugbelt dan werkt het wel! Binnenkort de update er maar op laten zetten.

Ik heb op autoweek het verbruik bijgehouden. De auto is niet zo zuinig in het gebruik. Dit wordt veroorzaakt door de vele autosnelweg kilometers. Zodra je onder de 100km/h rijdt is de auto heel erg zuinig. Ik rij nu eenmaal op de snelweg 120km/h en dan is het verbruik beduidend hoger.

Na 1 jaar rijden

  • 71.500 km

Het is een geweldige auto om in te rijden. Iedere dag een genot om met deze bella naar mijn werk of afspraken te rijden.

Eigenlijk heb ik niets te vertellen over de auto. Ik heb geen enkel probleem gehad met de auto. Hij doet het iedere dag probleemloos.

Er is geen olieverbruik. Geen overmatige slijtage van de banden. De auto doet waarvoor hij besteld is.

Prima reisgenoot

  • 102.500 km

Momenteel staat er 102500 op de teller. De volgende beurt komt eraan. Het zal een normale onderhoudsbeurt worden. Er zijn geen problemen, rammeltjes ed.

Het enige wat ik kan bedenken wat wel eens afwijkend is, is dat de instelling van de radio, airconditioning na het starten plotseling anders kan zijn dan bij de vorige rit. De temperatuur staat anders ingesteld en heb dan een andere radiozender dan ik beluisterd had. Het kan ook zijn dat de mediaplayer uit zichzelf gestart is. Storend vind ik het niet. Ik beschouw het als een Italiaanse afwijking.

De auto rijdt nog steeds goed en is een prima reisgenoot.

140000 km beurt

  • 145.250 km

Ik heb de auto nu een paar dagen meer dan 2 jaar in het bezit. De auto heeft tot nu toe geen enkel probleem gehad.

Bij de beurt van 140.000 km moet de distributieriem vervangen worden. Na het vervangen van de riem is het motorgeluid minder geworden. Het was schijnbaar nodig.

De laatste maanden is de auto wel zuiniger gaan rijden. Momenteel haal ik tussen de 900 en 1050 km op 1 tank. Dat komt neer op 1:17,5 - 19,5. Hopelijk valt de Guiletta in 2014 weer in het 20% tarief.
Ik heb vernomen dat ze er wel mee bezig zijn. Dat maakt de keuze voor de opvolger wel makkelijker. Als de auto in het 20% tarief valt wordt het weer een Alfa.

Allerlaatste kilometers met de guilietta

  • 176.500 km

Binnenkort heeft de Alfa zijn kilometers erop zitten. De Alfa is voor de laatste beurt bij de dealer geweest. Van de leasemaatschappij mochten alleen de vloeistoffen bijgevuld worden. Persoonlijk gaat mij dit aan het hart, dat verdient de auto niet. Hij is een betrouwbare en plezierige auto geweest om mee te rijden.

Ik heb wat kleine problemen gehad met de auto. Eigenlijk alleen in de laatste 20.000 km. Ik laat de daarbij de cuppende banden buiten beschouwing doordat dit erg merkgebonden (pirelli) is. Waar heb ik problemen mee gehad:
- bedienpaneel van de airco werkte niet meer
- achterruit verwarming defect
- luidsprekers die brommen bij muziek met
met veel bass ( al vanaf de eerste kilo-
meters )
Ik heb geen last gehad van rammeltjes. Ik kan ook alleen maar concluderen dat het een betrouwbare auto is.

176.500 kilometers zijn wel merkbaar. De matte afwerking rondom het bedienpaneel van de radio/navigatie laat los bij de volumeknop en menuknop. De stuurbediening van de telefoon werkt ook niet meer helemaal vlekkeloos. Soms drie keer drukken eer het systeem reageert.

Ik heb het verbruik bijgehouden. Over 176.500 km is het verbruik 16,3 km/l. Ik moet er wel bij opmerken dat ik erg veel autosnelweg rij. Ik schat dat 90% snelweg kilometers zijn. Ik rij door, dus altijd rondom de snelheidslimiet in Nederland. Je kan zuinig rijden met de auto. Maar dan moet je niet harder gaan rijden dan 100 km/h op de snelweg. Start/stop gebruik ik niet. In het verbruik zijn 4400 kilometers meegenomen waarbij ik met de caravan op vakantie ga. Het verbruik van de auto is schommelt dan tussen 10km/l en 11km/l.

Ik vind de Guilietta nog steeds een van de mooiste auto's op de weg. Ikzelf zou weer een Alfa nemen als er niet meer factoren meespelen.

Laatste kilomters

  • 178.500 km

In de vorige update schreef ik al dat de dealer geen onderhoud mocht uitvoeren van de leasemaatschappij. (persoonlijk vind ik dat een slechte zaak) 3500 km over de beurt is het lampje olie gaan knipperen. De melding geeft weer dat de olie vervangen moet worden doordat de viscositeit te slecht is. Aangezien ik niet de verantwoordelijkheid neem voor schade aan de motor die veroorzaakt wordt door slecht onderhoud heb ik de leasemaatschappij gebeld met de mededeling dat het lampje brandt en er volgens het instructieboekje nog maar 500 km mee gereden mag worden.
Buiten de olie was 1 cuppende band om sommige stukken onder de 0,5 mm profiel. Na deze mededeling werd er gezegd dat ik gerust kon doorrijden. (kan geen kwaad!) De volgende dag werd ik gebeld om de auto om te ruilen voor een poolauto.
De poolauto is een Alfa Romeo Guiletta 105pk limited edition. Nagenoeg dezelfde auto.
Voor mij zijn het voorlopig de laatste kilometers in een Alfa Romeo. Ik draag het merk een warm hart toe. De betrouwbaarheid is dik in orde. Het zijn fijne auto's om in te rijden. Daarbij onderscheiden ze zich ook door een ander uiterlijk.

Aangezien ik ieder jaar 1 of 2 keer met de caravan op vakantie ga kon ik de Volvo V40 business D4 niet negeren. 190 pk en 400 Nm koppel is wel erg aantrekkelijk. Niet dat de Alfa de caravan slecht trek! Helemaal niet zelfs.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.