Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Progression (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Progression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 89.000 km |
- 2.500 km
Om maar meteen de juiste toon te zetten voor dit gebruikersverslag; alle indrukken en gebruikerservaringen- of wensen, positief of minder positief...je vergeeft het haar en zijn ontwerpers / bouwers. Zij geeft je er zoveel voor terug. Jaja, "liefde maakt blind" blijkt waar te zijn, of op zijn minst toch vergevingsgezind. De vraag is natuurlijk, net zoals in het echte leven...duurt liefde eeuwig ;-)
Alfa altijd al een spannend merk gevonden, maar toch is dit mijn eerste echte ervaring met Alfa, en dan is de Gliulietta beslist geen slechte. Proefritten met MiTo en de 159 hadden mij niet kunnen overtuigen (de Mito te klein, teveel play factor, en de 159 teveel "slagschip" gevoel.) De uitstraling en gebruiksmogelijkheden van de Giulietta spraken mij echter wel aan, en de positionering van het model(20% A label, met toch voldoende sporty uitvoering) is een + van jewelste voor lease rijders.
Extra's op mijn auto:
Sportpack-1, privacy glass, Blue&me, Mica lak zwart Etna
1e indruk exterieur:
-Spannende belijning (rondom!), lijkt wel een organisch ontwerp met vloeiende overgangen van bovenste deel naar onderste van het koetswerk. Aantrtekkelijke overgangen op de hoeken.
-Onderscheidend genoeg, gezien de reacties bij andere weggebruikers en veel observerende blikken van omstanders in stadsverkeer en bij parkeren.
-Overgang van motorkap naar front verloopt vloeiend, waarbij de grille (is helaas van plastic) toch een krachtige look waarborgt. Spoiler is mooi vormgegeven, maar op de een of andere manier lijkt de auto van voren nogal "hoog op de wielen" te staan, vooral als je dit vergelijkt met het achteraanzicht.
-Achterkant oogt lekker breed in de heupen i.c.m de 17" wielen en de lage achterruit. Lijkt lekker laag in de veren te staan.
-De auto verleidt anderen tot het uitdagen bij verkeerslichten, en vaak rijden ze net iets te kort achter je....ik laat het meestal maar gaan...
1e indruk interieur:
-Sportieve maar ook luxe(re) uitstraling dan ik had verwacht (std. interieurbekleding + SP1). Ik had meteen voor SP2 of SP3 gekozen als dat fin. haalbaar was geweest
-De afwerking vindt ik wel solide, maar op punten voor verbetering vatbaar (overigens: geen vervelende rammeltjes o.i.d)
Wel loszittende naden, en de binnenbekleding niet overal even mooi afgewerkt en vastgezet. Ik heb de std. dash en vormgeving is prachtig, maar toch wel wat plastiekerig. Kies als het kan de alu uitvoering.
Gebruiksgemak:
-Airco en luchtverversing - prima
-Knoppen dashboard - prima
-Audiobediening - zowel op stuur en op dash - prima
-Menu infodisplay - goed, moest wel even wennen
-Cruisecontrol - goed, reactie bij versnellen/vertragen met CC hendel is ok, memory en uitschakelen vind ik minder. Hendel van CC zit VEEL te laag op de stuurkolom! Zit denk ik in de weg bij langere bestuurders.
-Sleutel - ik vind zelf dat de afstandbediende sleutel niet lekker vlot reageert, en moet ook in de richting van de auto worden gericht voordat de AB geod reageert. Mij is het al gebeurd dat de auto open is blijven staan omdat ik dacht dat ik had afgesloten, maar hij bleek dus niet "gepakt" te hebben
-Opberg en aflegruimte binnen - onvoldoende! 2 kleine deurvakjes, in midencondole 2 flessenhouders die onhandig geplaats zijn onder de midden armsteun waardoor alleen blikjes geen fles geplaatst kunnen worden of de armsteun moet omhoog. Bovendien grote kans dat bij een vlotte rijstijl, het blikje omtuimelt. onder de armsteun een aflegvakje voor munten etc..waar de spullen uitvliegen bij snelle bochten. In de armsteun een afsluitbaar vak (goed) en op het dashboard 2e afsluitbaar vakje (indien geen navigatie) waarvan de scharnieren in de weg zitten bij afsluiten met inhoud. Dashboardkastje (gekoeld)bevat 3 flessenhouders, en heel erg diep zodat kleine spullen helemaal naar achteren schuiven en je er vaak niet meer bij kunt. De flesjes tuimelen vaak ook uit de houders na een sportive rit. Hierin is ook de USB aansluiting hoog en diep, dus onhandig, geplaatst.
-Blue&Me werkt prima, menu's niet echt overzichtelijk, maar goed genoeg, incl spraakcommando's etc... zal misschien beter zijn met de display op het navigatiessysteem
-de waarschuwingspiep voor autogrodels is echt snerpend en hard! maar eens informeren of dat uitgeschakeld kan worden ;-)
-De middelste armsteun zit behoorlijk in de weg bij schakelen en je stoot steeds je elleboog ertegen. Bij cruisen kan je schakelen met de elleboog rustend OP de steun, maar bij een actieve rijstijl zal je dat ding echt weg moeten klappen.
-Stoelen zijn stevig, voor mijn postuur helaas veel te breed waardoor ik geen zijdelingse steun heb. Verder wel comfortabel
-Zitpositie is (voor mijn postuur) niet helemaal perfect in te stellen. heeft te maken met de stoelverstelling, de breedte van de stoel, maar ook met de niet zo heel ruime verstellingsmogelijkheden van het stuur. Ja, hij kan alle kanten op, maar niet met genoeg marge om voor mij de perfecte afstelling te verkrijgen.
-De diameter van het stuur vindt ik ook wat groot, en voor mijn persoonlijke voorkeur ook nEt niet DIK genoeg. Daar zou ik best een sportstuur overwegen. De bedieningsknoppen op het stuur volgen de lijnen van het stuur, en wijken aan de bovenkant van de bestuurder af, dat maakt het niet lekker om te bedienen.
Bij alles wat hierboven is genoemd geldt, het is niet echt storend, en je hebt altijd het gevoel dat het gewoon bij het karakter van de auto hoort. Alles beter dan het degelijke maar o zo saaie interieur van een golf, focus, astra....of het rijgedrag van diezelfde middenklassers. Goed en veilig, maar zoooo saai.
Da's een mooi bruggetje naar het belangrijkste wat de Giulietta te bieden heeft, het plezier van het rijden in een perfecte stuurmansauto.
Dat er "maar" een 1.4 motor in zit zou je niet vermoeden aan de souplesse en kracht waarmee hij zijn prestaties levert. Rustig en releaxed cruisen of een actieve en sportieve rijstijl, zij geeft het je. Eigenlijk heb je gewoon 2 auto's in 1.
tussenverslag
- 13.000 km
De auto krijgt nog steeds goedkeurende opmerkingen en begerige blikken toegeworpen, dus qua styling zit het wel goed. Ook is het niet bepaald een straf om tegen het interieur / dashboard aan te kijken...gewoon goed. Na een behoorlijke aantal km's nog steeds enthousiast, maar wel wat kanttekeningen.
-De benzineklep gaat niet altijd even makkelijk open, vaak blijft hij klemmen en moet je eraan zitten peuteren voordat hij open gaat.
-De ruitenwisser veegt voor mij onvoldoende oppervlak schoon, bij hogere snelheden is de druk op de ruit ook onvoldoende. De intervaltijden zijn slecht gekozen, te snel of te traag, ik mis echt de regensensor (optie die ik helaas niet heb gekozen). Voor een snelle sproei/veegaktie moet je de hendel ook net iets te lang vasthouden.
-De elektronische deuropener vind ik nog steeds te gevoelig voor positie en plaats t.o.v de auto. Je moet vaak de juiste positie kiezen voordat hij "pakt". Best irritant.
-Het viel mij op dat je zo langs de achteruit naar het binnenste plaatwerk van de achterklep kunt kijken. de ruimte tussen de ruit en plaatwerk is daar wat ruim.
-Ik kan (nog steeds) geen echt perfecte zitpositie vinden. Stoelen zijn toch te vlak en te breed waardoor te weinig zijdelingse steun. Stuur is te groot, en staat te verticaal met een te hoog middengedeelte, en te weinig axiale beweging.
-De middelste armsteun irriteert me soms echt.....omdat steeds de elleboog er tegenaan stoot bij schakelen
-gebrek aan opbergruimte binnen blijft lastig. Net als het te diepe handschoenenvak. Probeer maar es snel een USB stick te wisselen bijv., Ook vallen flesje gewoon uit de flessenhouder die in het vakje zitten..
-Uitzicht en overzichtelijkheid naar voren wordt toch behoorlijk geblokkeerd door de dikke raamstijlen.
-kan ook niet wennen aan de rare volgorde van de info.menus voor gebruiksgegevens....
-Start&Stop systeem: vind hem te vlot inschakelen (=motor uit), en in sommige situaties vind ik hem juist weer te langzaam uitschakelen(=motor aan). Bij een koude motor gaat het schakelen van neutraal naar de 1e versnelling niet altijd meteen goed, in combinatie met die trage start&stop reactie zorgt dat voor vervelende situaties.
-Met het slechte weer de afgelopen periode langdurig in A-stand gereden. Ik moet zeggen; het geeft wel een vertrouwd gevoel bij wegrijden, bochten en afremmen. Het gevoel is "controle".
-Ik vraag me wel steeds meer af waarom de N-stand er eigenlijk op zit.....voor mij had alleen D ook goed geweest, ietsjes aangepast qua stuur weerstand, en gas response dat wel. Maar dat is dan ook het enige, voor de rest vind ik de D-stand echt prettiger. in N- vind ik hen bijv. helemaal niet prettig wegrijden vanuit stilstand.
Zoals al eerder gezegd...rustig/vlot rijden gaat met deze auto prima, maar je merkt aan alles dat hij zich prettiger voelt (en gedraagt) als je hem vlot/sportief rijdt en een beetje op de grens rijdt. Dan voel je namelijk pas waarom hij zo goed is.
Afscheid
- 89.000 km
Auto is terug ivm einde contract. Mis hem nog dagelijks, en een groter compliment kan ik niet geven. Zou zo weer Giulietta rijden, maar merk Alfa is niet meer mogelijk en ach een mens wil ook weleens wat anders ;-)
Heb nu tijdelijk een Golf TSi (7-DSG), luxe uitvoering en voldoende power met 160Pk. Een solide auto maar zo niet te vergelijken met Giulietta! Zo saai en gezapig, Val bijna in slaap bij het rijden, en heb niet de neiging om te kijken na het uitstappen ;-( saaiheid troef....!!!)
Ik ga nu waarschijnlijk voor een Volvo D2 business, ja vanwege 14% toch wel. En omdat hij toch wel wat eigenzinnig karakter toont. Ben benieuwd of ik kan leven met magere 120PK....lees her en der dat 120Pk NET voldoet in dit model qua rijplezier. Kon alleen proefrijden met de 190 PK versie, tsja da's geen kunst die doet het wel...
Zal tzt nwe review starten voor de V40 D2 R-Design
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.