Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Limited Edition Sport (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Limited Edition Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 113.000 km |
Eerste indrukken
- 14.600 km
Net als vele andere gebruikers van deze website ben ik ook in de gelukkige positie dat ik een leaseauto mag rijden. Gezien de familiale omstandigheden hebben we al een ruime privé auto dus is er voor mij geen noodzaak om privé met mijn leaseauto te rijden en hoef ik dus ook geen rekening te houden met uitgebreide flexibele (ruimte) mogelijkheden. Daarom volgde ik deze keer mijn gevoel toen ik er achter kwam dat deze Alfa met 170 pk turbomotor en TCT bak tot de mogelijkheden behoorde. In mijn ogen is de Giulietta één van de leukste en mooiste auto’s in dit segment.
Ik heb een Skoda Octavia heel even overwogen, maar ik wilde toch wel graag een fijne en sportief rijdende auto. Vervolgens viel mijn oog op de Audi A3, de Seat Leon en de VW Golf; met 1.4 TSI (140-170 pk) of 1.8 TSI motor en eventueel met DSG bak. Qua design kan er echter weinig op tegen een Alfa in dit segment vind ik. Bovendien heb ik een zwak voor Alfa Romeo en heb ik al meerdere keren een 147 of 156 overwogen en in een verder verleden ook een 145, 155 en 164 (als occasion). Dat heeft nog nooit geleid tot een aankoop of leasecontract in mijn geval dus werd het wel eens tijd. Volgens sommige autofanaten moet je als autoliefhebber toch eens een Alfa hebben bereden.
En zonder hiermee iemand te willen kwetsen, want ik begrijp de fiscale verleidelijkheden maar al te goed, is de Giulietta (alleen de naam al!! ;-) een welkome aanvulling in het segment waarin de Golf, Octavia, Focus, Astra, V40 en niet te vergeten de Prius domineren. Al dan niet geholpen door een interessante bijtelling kunnen dit best aantrekkelijke auto’s zijn, maar het wordt er niet spannender door op ’s lands Heeren wegen.
Dus nu is het er toch een keer van gekomen. De limited edition sport leek me een goede en scherpe aanbiedingen en daarbij komt dat deze auto ook al kant en klaar bij de dealer om de hoek klaar stond. In de kleur nero etna. Als de auto schoon is en de zon schijnt lijkt er een donkerbruine of aubergine achtige gloed zichtbaar te zijn; die kleur dus. Inmiddels heb ik er bijna 15.000 km op zitten. Ik heb de auto vanaf oudejaarsdag 2013 en vooralsnog vooral kilometers met winterbanden gemaakt. De winterbanden reden overigens prima; geen hinderlijke rolneigingen en de grip was prima, maar ik kijk nu wel uit naar zomerse kilometers met uiteraard zomerbanden. Mijns inziens komt de D stand dan als het goed is wat meer tot zijn recht. Over een paar maanden zal ik een update schrijven. Mochten jullie tips, vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik dat graag.
Pluspunten:
- Motor en vermogen
- Rijgedrag; sportief
- Tractie en grip voor voorwielaandrijver
- DNA opties; naar behoefte meer comfort of sportiviteit
- Uitstraling, design
- Interieur; instrumentarium, ergonomie etc.
- Stoelen
- Prima uitrusting
- Parkeersensoren achter werken prima en bijtijds; dat werkt ook wel eens anders heb ik al ervaren met andere / vorige auto's
- Blue & me werkt ook goed; ik heb van diverse mensen al gehoord dat ik goed te verstaan ben en dat terwijl ik niet de beste / mooiste (telefoon)stem heb
Kritiekpunten / puntjes:
- Cruise control kan niet tijdelijk geannuleerd (cancel) worden. Ik heb daar wel een workaround voor door de schakelpaddle te beroeren (terugschakelen). Dit werkt ook als de bak gewoon in D staat
- Navigatiesysteem is niet zo accuraat als ik gewend was in mijn vorige auto met ingebouwd Tom Tom systeem. TMC meldingen vind ik ook niet prettig werken; ze komen te vaak in beeld of geven niet voldoende info
- De D stand van de DNA opties is fijn als de situatie op de weg en de weersomstandigheden dit toelaten, maar liefst zou ik soms wel de gas- en bakrespons willen activeren zonder de andere D settings (steering en Q2 settings bijv.) Dat is niet mogelijk helaas
- Ik vind het jammer dat de usb aansluiting in het dashboardkastje zit; dat maakt het lastig om even iets aan te sluiten
Reparaties / storingen:
- tot nu toe alleen een behoorlijke ruis aan de zijkant bij het bestuurdersportier die goed verholpen is door de dealer; sindsdien heb ik wel het idee dat ik de deur net even iets forser dicht moet doen anders sluit deze niet optimaal
- ik heb inmiddels ook een forse scheur in mijn ruit, maar daar kan de Alfa niets aan doen uiteraard want dit is ontstaan door een rondvliegende steen
Update km stand 41.000
- 41.000 km
Inmiddels heb ik ook een aantal maanden met zomerbanden erop zitten. En mede in verband daarmee heb ik ook veelvuldig de D(ynamic) stand toegepast. Eerlijk gezegd rijdt de Alfa eigenlijk in de N stand ook prima dus is de D niet echt nodig. In de D stand wordt o.a. de VDC mode op "sport" gezet en het Q2 systeem wordt aangezet (tov de N stand). Ook de stuurbekrachtiging wordt aangepast en je moet dan iets harder werken in de D stand. Het sturen verloopt wat “vleziger” zoals bijvoorbeeld ook in BMW’s veelal het geval is naar mijn idee en ervaring. Verder is er meer vermogen (overboost) beschikbaar in de D stand en de TCT bak schakelt alerter en schakelt minder snel over naar een hogere versnelling waardoor er eerder meer power beschikbaar is bij het intrappen van het gaspedaal. Ik kan me wel voorstellen dat het voor liefhebbers van de D stand enigszins vervelend is dat de auto automatisch de N stand weer activeert bij een nieuwe rit (na het verbreken van het contact dus).
Om nog even in te haken op 1 van mijn kritiekpuntjes: in de D stand is er meer vermogen beschikbaar, maar tegelijkertijd wordt de auto voor mijn gevoel ook wat “stugger”. Officieel wordt de demping geloof ik niet aangepast; dat is in ieder geval niet terug te vinden in de brochures, al wordt het in een enkele autotest op internet wel gesuggereerd. Wellicht dat het door het VDC of Q2 komt dat de auto toch wat "harder" aanvoelt. Uiteraard speelt de stuurbekrachtiging hierbij ook een rol denk ik. De combinatie van diverse instellingen is prettig bij sportief rijgedrag, maar er zijn mijns inziens ook situaties denkbaar waarbij je wel het volle vermogen en de gasrespons wil, maar niet de overige instellingen. Het is geen ramp uiteraard, maar dit is dus wel een nadeel aan de beperkte instelbaarheid van het Alfa DNA.
Dan nog even iets over het schakelgedrag van de TCT bak. Het is geen traditionele volautomaat, maar een Alfa manier van schakelen zoals VW het DSG systeem heeft.
Ten opzichte van een “normale” automaat valt het op dat het rolgedrag wat minder is in D stand van de automaat. Mijn ervaring is dat een auto met volautomatische bak wat forser vooruit wil. Ik heb overigens zelf geen voorkeur. Vooral bij een koude start merk ik ook dat de bak nog even op gang moet komen; dat is ook logisch uiteraard. Je merkt dit doordat er langer een versnelling wordt vastgehouden; alsof de bak even wat langer moet nadenken. Dit is overigens slechts een minuut merkbaar. Over het algemeen is de auto ook iets schokkeriger dan een traditionele automaat.
Ik vind zelf deze bak overigens veel gebruiksvriendelijker en makkelijker dan oudere of andere semi automatische transmissies. Zo heb ik zelf wel eens in een semi automaat gereden waarbij je met het gaspedaal moet spelen om de auto over te laten schakelen. Die ervaring heb ik opgedaan in een Peugeot 208 en een Suzuki Swift. Dit is dus absoluut niet aan de orde bij de TCT bak; deze reageert een stuk vertrouwder, maar het is dus geen volautomaat.
Door middel van de schakelpeddels aan het stuur kan je zowel in de normale D stand van de TCT bak als de Sport stand zelf schakelen. In de D stand zal de bak automatisch weer zelf gaan schakelen. In de Sport stand moet je dat echt zelf doen tenzij de beveiligde grenzen worden bereikt, maar die zijn naar mijn idee niet snel bereikt. Je kan echt gas geven tot ver in het rode toerenbereik. Bij overschakelen zijn in de S stand ook kleine plofjes in het uitlaatsysteem hoor- en merkbaar. Heel leuk allemaal, maar eerlijk gezegd maak ik vrij weinig gebruik van de schakelpeddels en de sportstand. Dit omdat de standaard instellingen van de Giulietta mij eigenlijk wel prima bevallen. Van tevoren had ik verwacht dat ik vaker de dubbel D stand zou gaan opzoeken; oftewel Dynamic stand van het DNA systeem in combinatie met de D stand van de TCT bak of zelfs de sportstand van de TCT bak. Maar dit is niet het geval; de standaard, oftewel N stand van DNA en D stand van de TCT bak bevalt prima en eerlijk gezegd heb ik me al afgevraagd wat nu echt de toegevoegde waarde is van het DNA systeem voor mijzelf. Op voorhand was het echt een pre in het voordeel van de Alfa, maar ik betwijfel of ik in het vervolg (bij andere merken) dit ook nog als pre zou zien of dit als optie erbij zou bestellen.
Ik heb een aantal jaar geleden gedurende circa 8 maanden af en toe in een Audi A8 4.2V8 uit 2003 (gezamenlijk bezit vader en mij) gereden. Dit model heeft een adaptief onderstel, een stuk geavanceerder dus tov het DNA systeem van Alfa Romeo; met luchtvering etc, maar ook daarin merkte ik al snel dat de sportievere (lagere) stand niet veel toevoegde. Althans niet als je dat zelf moet instellen. Wat naar mijn idee wel prettig werkt is dat als een auto zelf het karakter van bak, dempers, schakelpatroon etc. aanpast aan de hand van bijv. snelheid en acceleratie. In de Audi A8 werkte dit ook al.
Nog even wat pluspunten na de ervaring tot nu toe:
- het belangrijkste: ik stap nog steeds met veel plezier in voor een nieuwe rit!
- ik weet niet of het te danken is aan mijn rijgedrag, maar de (zomer)banden houden zich nog prima en van afnemende grip is weinig of niets te merken
- op hogere snelheden rijdt de auto eigenlijk alleen maar fijner. Ik heb al eens 220 aangetikt op de meter en toen was het nog niet op
- remmen werken fijn; niet te abrupt of te vaag, maar je kan het goed doseren en bij flink intrappen wordt er ook echt flink vertraagd
- bluetooth verbinding met telefoon (zowel iphone als nokia) werkt prima
- mede door de 18 inch velgen is er geen sprake van Frans comfort, maar het valt me reuze mee
- positieve reacties van collega’s en vrienden, want een Alfa maakt toch meestal wel de tongen los bij autoliefhebbers
Dan nog wat kleine kritiekpunten; bij een Alfa is er uiteraard altijd een beetje sprake van wat concessies al is dat eigenlijk toch ook wel bij alle auto’s van toepassing denk ik.
- Wat betreft de usb aansluiting is het niet mogelijk om in 1 bestand / nummer vooruit of achteruit te spoelen. De usb stick wordt niet altijd herkend, al lijkt het de laatste tijd beter te gaan. Als ik de mappenstructuur aanpas van de “media” dan lijkt het wel weer even goed te gaan. Kwaliteit van de usb stick kan ook meespelen heb ik al eens begrepen van diverse internetfora
- navigatie is soms nog wel eens van slag; er zijn dan geen satellieten beschikbaar waardoor je ineens in het water rijdt of in een bos; volgens het navigatiesysteem dan. Ik heb het al aangegeven bij de dealer en na een update of nieuwe antenne gaat het iets beter, maar toch is het navigatiesysteem nog wel eens de weg kwijt
- afstandsbediening van de centrale deurvergrendeling werkt niet altijd even vlot, met name bij het vergrendelen van de auto moet ik dan soms meerdere malen drukken. Vernieuwen van de batterij heeft enig effect opgeleverd, maar het werkt nog niet altijd even goed heb ik gemerkt
- bij het afremmen rond een snelheid van circa 120 trilt de auto nogal aan de voorkant; vermoedelijk heeft het te maken met (het uitlijnen of balanceren van) de zomerbanden want bij winterbanden heb ik het niet gemerkt.
De 30.000 km beurt is inmiddels ook al even achter de rug zonder problemen, al begreep ik wel dat de bougies vervangen moesten worden. Kosten zijn niet bekend aangezien de nota naar de leasemaatschappij gaat en ik heb (nog) niet de moeite genomen om te achterhalen of het mogelijk is om hier inzicht in te krijgen.
En dan nog kort even iets over het gemiddelde verbruik. In de wintermaanden verbruikt de Alfa circa 7,9l per 100 km. In de zomermaanden was dat circa 7,7l per 100 km. Volgens de boordcomputer van de Alfa zelf overigens. Ik rij met name snelweg kilometers en meestal is dat dan ergens tussen de 100 en 130 km/u.
Update km stand 55.000
- 55.000 km
Het nieuwe jaar is helaas wat minder begonnen met de Alfa. De accu was defect en ik heb inmiddels dus een nieuwe. Kort hierna heeft een bobine het begeven. Ik reed op de snelweg toen ik ineens merkte dat er minder power was en de motor stotterde ook behoorlijk rond de 1500 en 2000 toeren. Dus ben ik maar handmatig gaan schakelen om te zorgen dat het toerental wat hoger bleef, maar los daarvan was er ook aanzienlijk minder vermogen beschikbaar. Dus direct door naar de dealer en daar werd na enige tijd geconstateerd dat het om een defecte bobine ging. Die was niet op voorraad dus was ik de Giulietta weer even kwijt, maar gelukkig reed hij daarna weer als herboren.
Wat ik in de winter al vaker heb gemerkt is dat de motor kort na een koude start bijna af lijkt te slaan als de bak gewoon in D staat en je afremt. Dus je start de auto en rijd weg om vervolgens kort erna af te remmen in verband met een afslag of bocht. De motor komt daarbij in een stationair toerental terecht en de bak schakelt in principe vanzelf terug. Als je dan weer gas geeft merk je dat er even niets gebeurt; alsof de elektronica even in slaap is gevallen. Het is echter ook zelfs een keer voorgekomen dat de motor afsloeg.
Los hiervan is het inmiddels een aantal keer voorgekomen dat het motormanagementlampje gaat branden en dat verzocht wordt om de auto te laten controleren. Bij het uitlezen kwamen heel veel meldingen naar voren begreep ik, maar het was lastig te achterhalen wat nu precies het probleem was. Nadat dit echter een aantal keer in korte tijd voorkwam en een software update geen soelaas bood heeft de garage besloten om de multiair module te vervangen. Hierna is het motormanagementlampje niet meer gaan branden en ook het bijna afslaan van de motor vlak na een koude start heb ik niet meer ervaren.
Update km stand 83.000
- 83.000 km
We zijn inmiddels weer lekker onderweg. De Giulietta gedraagt zich goed en ik rij er nog steeds met veel plezier in.
Het enige noemenswaardige is dit: eerder heb ik al onderstaand probleempje genoteerd:
* afstandsbediening van de centrale deurvergrendeling werkt niet altijd even vlot, met name bij het vergrendelen van de auto moet ik dan soms meerdere malen drukken. Vernieuwen van de batterij heeft enig effect opgeleverd, maar het werkt nog niet altijd even goed heb ik gemerkt
Dit werd wat erger, met name ook in combinatie met een weigerende klep voor de toegang tot de benzinetank. Kan best lastig zijn als je niet kunt tanken….. Na een aantal keren de auto (handmatig) vergrendeld en weer geopend te hebben kan de klep dan ineens wel weer open. Aan de binnenkant zit overigens een trekkoord om de klep te ontgrendelen in geval van nood (??) echter heb ik op diverse internetfora gelezen dat het koord snel ontregelt is dus die heb ik vooralsnog niet willen gebruiken. Het probleem blijkt te maken te hebben met een motortje voor de vergrendeling en ontgrendeling van de tankdopklep. Deze wordt binnenkort vervangen.
Update km stand 113.000 en afscheid...
- 113.000 km
Het moment was toch ineens daar; dat er afscheid genomen moest worden van deze Alfa. Niet vanwege technische problemen of schade, maar ik maak toch wel behoorlijk wat kilometers en de leasemaatschappij heeft daarom geadviseerd om het contract vroegtijdig te beëindigen. Helaas, maar ook wel begrijpelijk. De nieuwe auto wordt een diesel.
Hoe zijn de laatste kilometers dan bevallen...
Eigenlijk heel goed. Het probleem met het klepje van de benzinetank is verholpen en ik heb daar verder geen last meer mee gehad.
Ik merkte de laatste maanden wel dat de winterbanden minder zijn geworden (qua profiel) dus ik heb vrij vroeg de zomerbanden er weer onder laten zetten. Dat rijdt dan toch wel een stuk beter. Vooral bochten waren bij wat natter weer een (relatief) drama met de minder geworden winterbanden. Die verloren simpelweg veel sneller hun grip dan voorheen.
Er is nog wel 1 ding wat een smet werpt op mijn ervaring met de Giulietta en wat ervoor heeft gezorgd dat ik niet heel rouwig was om 'm in te leveren. Op een wat weer betreft gemiddelde Nederlandse dag vloog ineens de temperatuurmeter omhoog en kreeg ik het verzoek in beeld om de auto stop te zetten. Dus ben ik op de vluchtstrook terecht gekomen; auto uit laten rijden; motor afgezet, even af laten koelen en weer gestart en langzaam gereden, maar de temperatuurmeter ging weer omhoog. Dus bij het eerste tankstation (wat gelukkig dichtbij was) het koelvloeistofniveau bijgevuld en vervolgens direct door naar de garage. Daar hadden ze het vermoeden van een lek, maar ze hebben niets kunnen vinden. De dagen erna heb ik angstvallig de temperatuurmeter in de gaten gehouden, maar het probleem heeft zich gelukkig niet meer voor gedaan. Na circa 2 weken kon ik de auto vervolgens inleveren.
Tussendoor waren er ook nog een paar malloten (vandalen) die het leuk vonden om een flinke kras op m'n motorkap te veroorzaken en m'n rechterbuitenspiegel te slopen. Redelijk frustrerend en ook kostbaar want de daders zijn uiteraard niet gevonden. Het is weliswaar een leaseauto, maar het kost dan toch ook je eigen risico. Heel jammer dat zoiets moet gebeuren. Ik was ook niet de enige in de straat / buurt.
Samenvattend: hoe kijk ik terug op de kilometers in deze fraaie auto:
Ik ben niet door Alfa liefde blind geworden voor de gebreken / probleempjes, absoluut niet. En ook ik heb het gevoel dat deze auto gemiddeld wat meer rariteiten had / heeft dan bijv. een VW Golf. Maar desondanks heb ik wel met veel plezier rond gereden in de Alfa Giulietta. Want 1 ding staat buiten kijf; het is een absolute karakterauto. Dat is soms lastig uit te leggen. Het gaat er niet zozeer om of je wat met auto's hebt denk ik. Het is een combinatie van uiterlijk, interieur, rijgedrag, geluid(beleving) en dat alles in een Italiaans sfeertje. Mag ik het zo samenvatten: het voelt ergens als een betaalbare Ferrari..... ;-)
Wordt de volgende auto dan ook automatisch een Alfa? Helaas niet, ik heb heel even een Giulietta diesel overwogen, maar de 2.0 versie was/is niet meer leverbaar als automaat. De Giulia was nog niet leverbaar en daarbij ook een stuk duurder dus de vraag was dan nog geweest of het qua budget had gepast. Maar in de verdere toekomst zou er zeker wel weer een Alfa kunnen komen, privé of zakelijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.