Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 79.500 km |
KM-stand laatst | 93.500 km |
Eerste review na 1 jaar en 14.000 km.
- 93.500 km
ALGEMENE INDRUK
Dit is mijn tweede Alfa, na de 147 waarover ik ook een review schreef. Die ging uiteindelijk redelijk wat kosten, maar dat was gezien de kilometerstand ook niet zo gek (gereden tussen de tellerstanden 154.000 en 195.000 km)
Omdat die auto toch een overwegend positieve indruk heeft achtergelaten, ben ik nu voor de opvolger gegaan.
Ten eerste omdat ik de Giulietta een mooi auto vind. Je ziet 'm lang niet zo vaak als een Golf, A3, V40 etc. Dat heeft ongetwijfeld met de bijtelling in het verleden te maken en misschien ook met het oude imago mbt betrouwbaarheid dat aan Alfa kleeft (later meer)
De achterlichten zijn, wanneer die branden, een waar kunstwerk, van alle kanten klopt de auto. Hoewel, de koplampunits zijn wat mij betreft iets te rond en staan te ver uit elkaar, waardoor de voorkant het minst mooi is. Een front als dat van de Gulia vind ik mooier.
Maar al met al is het een plaatje, vooral met de 18 inch ' Turbina' wielen. Een Giulietta met 16 inch lijkt een wat kolossaal ogende auto met lullig wieltjes, wat mede komt door de grote wielkasten. Minstens 17 inch doet het design van de auto recht aan, kleiner is zonde in mijn ogen.
UITRUSTING
Wanneer je een tweedehands auto koopt, is het altijd in verhouding goedkoper een wat completere uitvoering te nemen, want de meerprijs t.o.v. de nieuwprijs van opties is gering.
De regensensor (In te stellen op 5 standen) lichtsensor (3 standen), gedeeltelijk leren bekleding, cruise control, automatische airco met twee zones, parkeersensoren achter, navigatie, bluetooth, USB en Aux aansluiting verhogen het comfort. Natuurlijk is het de laatste jaren snel gegaan met de technische ontwikkelingen. Zo waren er (modeljaar 2012) nog geen zaken als rijbaanassistent, dode hoeksensor etc. te bestellen. Wel heeft hij 5 Euro NCAP sterren.
Het sportonderstel, met sideskirts, rode remklauwen, aluminium-look spiegelkappen en de 18 inch turbina wielen zijn ook opties en maken het wat betreft uiterlijk wel compleet. Het standaard DNA is ook leuk, hoewel dat zonder aanpassingen erg vervelend werkte (zie verderop)
Over het navigatiesysteem lees ik veel klachten. Maar ik vind 't erg meevallen, het is redelijk vlot. Alleen het updaten is erg duur en moet ik nog (illegaal?) doen. Omdat de software zo oud is, gebruik ik in de praktijk stees vaker Google maps op m'n smartphone.
Het schermpje van de navigatie biedt tijdens het rijden veel info. Zo zit er zelfs een G kracht meter op, en een vermogens/turbodruk meter. Voor het echte sportieve Alfa gevoel dus, leuk!
Verder vind ik de radio wat omslachtig werken als het gaat om voorkeurzenders en het overslaan van mappen van de USB stick is me nog niet gelukt. Daarnaast is bluetooth er alleen voor de telefoon (super makkelijk en niet meer te missen tegenwoordig) maar kan ik via de bluetooth geen spotify vanuit mijn telefoon afspelen.
Tot slot de kleur: ik heb getwijfeld tussen rood en deze kleur (Grigio Magnesio) De andere donkergrijze kleur (Grigio Antracite) lijkt bij bepaalde lichtomstandigheden een groene gloed te hebben, wat de auto geen goed doet wat mij betreft. En in het rood vind ik 'm toch te opzichtig, dus is het toch Grigio Magnesio geworden.
RIJDEN (COMFORT/SPORTIEF)
Na het lezen van reviews / tests was ik hier redelijk enthousiast over en dat ben ik nog steeds. De auto stuurt fantastisch; mooi direct en zonder over te hellen in snelle bochten.
Bij de stand D van DNA wordt het sturen zwaarder en is het maximale vermogen beschikbaar. Alleen het gas geven is erg lastig; het is echt aan of uit, waardoor het moeilijk is om soepel vanuit stilstand weg te rijden. Ook de de koppeling is van het gevoelige soort. Dat doen auto's van Volkswagen groep en bijvoorbeeld een Ford Focus stukken beter, weet ik uit ervaring. In de N stand is de slag van het pedaal juist te lang voordat er uberhaupt iets gebeurd. Dit maakt dat de auto af fabriek op dat gebied teleurstelde, maar de tuning heeft dit totaal veranderd.
Verder gaat het schakelen van de 6-bak gaat mij ook iets te hakerig voor zo'n moderne auto, hoewel het stukken soepeler gaat dan in de 147. Ook dat doen bovengenoemde auto's beter. Hier heeft Alfa nog wel een slag te maken.
De 18 inch wielen ogen mooi, maar zorgen wel dat de auto wat minder comfortabel is als je door de stad rijdt (drempels, putdeksels, klinkerwegen) Dan voel je echt teveel schokken en kan de demping het blijkbaar moeilijk bijbenen. Misschien dat dit met 16 of 17 inch wat scheelt. Ook het bandengeruis is op de snelweg behoorlijk aanwezig voor zo'n moderne auto. wel is dat nu stukken beter met de banden die ik nu heb. Voorheen zaten er Pirelli Zero Rosso's op. Nu de Goodyear Eagle F1 Asymetric 3's erop zitten merk ik duidelijk verschil; Stiller en meer comfort. Maar voor een auto in deze klasse had Alfa wel wat meer werk mogen maken van isolatie van het geluid van de banden.
MOTOR
Ook het motorgeluid is goed hoorbaar en klinkt die wat rauw. Ook loopt de motor niet heel. Sportief misschien, maar zo'n 6 cilinder uit de Nissan Pathfinder die we als huurauto op vakantie reden, zorgt voor veel minder trillingen en rust in de auto. Niet te vergelijken, ik weet het, maar toch zegt dit wat over de Multi-air motor. Ook in vergelijking met andere 4-cilinders is dit namelijk het geval.
De 170 PK is ruim voldoende. Vooral in het midden en hoge toerengebied is 'ie heerlijk rap. Echte sensatie ontbreekt, maar is er sinds (daar is ie weer) tuning meer. De turbo komt vrij laat op gang, over de 2000 toeren begint ie, en bij 2500 toeren voel je ineens de versnelling. In de dagelijkse praktijk merk je dit alleen als je erg langzaam op een rotonde komt aanrijden, hij nog in z'n 2 staat, en je dan gas geeft. Dan wil ie gewoon niet. Maar een Golf 7 die ik ooit een dag heb gereden had hier meer last van.
De tussenacceleratie verloopt snel en soepel, maar voelt dus niet zo snel als de cijfers doen vermoeden. Als je gaat meten en vergelijken met andere auto's in tests, dan is ie op papier lekker vlot. En ik moet zeggen dat 'ie op de afsluitdijk vrij snel richting topsnelheid ging.
Dan het verbruik; dat valt me erg mee, en is na tuning nog beter geworden. De motor heeft standaard 170 PK, en is zuiniger dan de 1.6 met 120 PK uit de 147. Een prachtig resultaat van de ontwikkeling van de Multi-air motor!
In de 6e versnelling draait de motor nog redelijk wat toeren, maar het is heerlijk als je maar 5 versnellingen gewend bent.
DETAILS
- Mooie Alfa Gulietta strips bij het instappen zichtbaar
- Rode stiksels in leren bekleding
- Dashboard lichtsterkte instelbaar
- Dagrijlichten uitschakelbaar en deze zitten in de koplampunits zelf (in plaats van los onderin een voorbumper zoals bij sommige modellen waardoor het Halfords tuning lijkt)
- Een keer een lekke band gehad, wat je haast niet voelt (maar wel hoort) vanwege de platte 18 inch banden. Er kwam geen melding op het dashboard. een bandenspanningscontrolesysteem is tegenwoordig vrij standaard, maar niet bij deze Giulietta (wel na de facelift in 2014 geloof ik)
- Dat de verlichting aanspringt als je de auto op afstand opent, is uitschakelbaar. maar dit is natuurlijk niet aan te raden. Vooral als de auto met de achterkant naar je toe staat, kun je die prachtige achterlichten zien brandenvoordat je instapt.
- Geen ' haaienvin' antenne op het dak. Dus nog ouderwets losdraaien voordat 'ie door de wasstraat gaat.
- Zijspiegels groter dan bij de Alfa 147, veel beter zicht. Ze zijn in mijn auto ook elektrisch inklapbaar. Weinig Giulietta's hebben die optie. Ik gebruik het altijd als ik de auto parkeer.
TUNING
Inmiddels heb ik 'm twee maanden geleden laten tunen (klinkt lekker fout, maar het is een goede keuze geweest). De auto heeft nu 185 PK en bijna 300 NM, ipv 250. En dat voel je. In tussenacceleraties is ie nu sneller. Vooral de explosieve versnelling in de 2e versnelling van 40 naar 70 km/h is heerlijk.
Daarnaast is de de DNA software aangepast. in de D stand is het gas nu veel makkelijker te doseren, waardoor wegrijden soepel gaat. In de N stand reageert ie iets eerder dan voorheen (maar is het vermogen nog steeds geknepen), waardoor ik die stand nu in de praktijk ook vaker gebruik bij rustige ritten.
Ik heb 'm bij Squadra Tuning laten aanpassen. Mijn beeld van tuning was niet zo positief, ik associeerde het met foute gasten die gemakkelijk geld willen verdienen en niet zoveel om de techniek geven.
Echter raakte ik in dit geval overtuigd door de positieve geluiden op internet. En inderdaad, in real life is Stephan een van techniek bezeten, timide man, wat mij vertrouwen gaf. Tot nu toe bevallen de resultaten (zelfs nog iets zuiniger geworden) erg goed, dus kan ik dit iedereen aanraden.
PROBLEMEN
Afsluitend de problemen. Zonde van Alfa is dat het merkimago ooit schade heeft opgelopen door roestproblemen in de jaren 80 en ook nog wel de jaren 90. Echter in de 14.000 km, heb ik geen problemen gehad, afgezien van een losgeraakt bovenste omhulsel van de pookknop. Niet zo goed gelijmd blijkbaar, het schijnt een veel voorkomend probleem te zijn.
De multiair motor blijkt gevoelig. Op tijd olie en oliefilter verversen / vernieuwen (jaarlijks) en het gebruiken van de juiste soort olie is erg belangrijk. Ik heb zelf echter geen motorproblemen gehad.
Binnenkort breng ik 'm voor de eerste beurt naar de dealer, ik ben benieuwd.
Al met al is dit volgens de statistieken een vrij betrouwbare auto. Donload maar eens de Dekra car report app op je telefoon, en vergelijk dan de betrouwbaarheid met andere auto's. Als je kilometerstand 50.000-100.000 selecteert is ie zelfs bovengemiddeld betrouwbaar op bijna alle onderdelen. Dekra vergelijkt op een vrij doortastende manier. Hoe, dat valt in de app te lezen.
CONCLUSIE
Een vlotte, strak rijdende, betrouwbare, prachtige auto, die positief opvalt in de massa en slechts een paar steken laat vallen. Als je onopvallend door het verkeer wilt rijden en je ziet een auto puur om van a naar B te komen, dan moet je deze auto niet hebben.
Wil je sportief rijden, met redelijk wat luxe voor een nette prijs (tweedehands), dan is dit een prima auto waar je erg gelukkig van wordt. (Even omkijken na het weglopen van de auto doe ik nog vrijwel elke keer)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T Business Executive, NL AUTO, NAP LOGISCH, PANO, LEDER, BOSE, NAVI, XENON, ECC-AIRCO, ELEKTRISCHE RAMEN, LICHTMETAAL 18"
- 2013
- 220.000 km

Alfa Romeo Giulietta BWJ 2011 | 1.7 TBi 236PK Quadrifoglio Verde | CLIMA | LED | 18'' LMV | BREMBO | SPORTSTOELEN | CRUISE |
- 2011
- 163.127 km

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T Distinctive (CLIMATE, XENON, CRUISE, SPORTSTOELEN, LM VELGEN, PARKEERSENSOREN, NIEUWE APK, NIEUWSTAAT)
- 2011
- 165.874 km