Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 135.000 km |
Eindelijk weer een smile op mijn gezicht...
- 1.000 km
Misschien ben ik een beetje gekleurd door mijn Alfa-verleden, maar ik zal proberen een objectief verslagje te schrijven...
Mijn vorige Alfa (159 1.8) is één van de mooiste, maar ook de meest 'merk-onwaardige' Alfa's. Te zwaar, minder gecultiveerd en qua rijden doorsnee. Van een Alfa verwacht je nl. sportiviteit, een scherp sturende en lichtvoetig rijdende auto. De Giulietta is weer zo'n Alfa. Het enige waar ik mee zat was de ruimte, maar de binnenruimte is te vergelijken met de 159 (oogt groot, maar heeft absoluut niet de binnenruimte van bijv. een Passat) en dat is voor ons zeker groot genoeg. De kofferruimte is wat kleiner, maar ook dat is voor ons geen probleem.
Mijn eerste kennismaking was het aanbod van mijn dealer om een weekend zijn MultiAir mee te nemen. Na de eerste kilometers was ik al verkocht! Wat een geweldige auto. Toen moest ik mijn configuratie samenstellen en dat is een witte MA Distictive geworden met Sportpack 3, Brembo remmen en Businesspack. Toen ik mijn 'Juul' ging ophalen was ik erg blij met mijn deze configuratie... wat een schoonheid!
Na ruim een weekje sturen kan ik stellig zeggen dat dit de best rijdende Alfa is die ik ooit heb gehad. Een subliem onderstel, een erg fijne motor die met name in de D-stand erg goed oppakt en remmen die goed vertragen maar ook goed doseerbaar zijn. Maar maakt liefde blind? Ja en nee! Natuurlijk zijn en onvolmaaktheden, maar dit vergeef je de Giulietta snel.
Ik zet mijn rose bril nu af en wil het even hebben over deze onvolmaaktheden. De afstelling van de DNA vind ik niet helemaal goed. In de N-stand is de motor teveel 'geknepen' en de gasresponse in de D-stand is weer te fel bij het wegrijden. Meestal rij ik in de D-stand en je leert hier wel mee omgaan, maar bij het wegrijden moet je gedoseerd gas geven. M.b.t. tot het interieur vind ik dat de stoelen iets te weinig zijdelinkse steun bieden en aan de vlakke kant zijn. Verder heb ik optioneel elektrisch inklapbare spiegels besteld. Het vreemde is dat je deze alleen in- en uit kan klappen d.m.v. een knopje bij de spiegelbediening. Raar, want je zou verwachten dat deze werkt op de afstandsbediening van de portieren. Als laatste vind ik het verbruik aan de hoge kant, maar het verbruik is in het begin altijd wat hoger... en uiteraard wordt het verbruik ook bepaald met de rechter voet.
Het interier is een pleziere plek om te vertoeven. Zeer mooi vormgegeven en een mooie afwerking. In de autobladen werd er nog wel eens geschreven over de 'slechte ergononie', maar ik vind dat zwaar overdreven. Alle bedieningsorganen zitten op de goede plaats en je bent snel gewend aan de knoppen van bijv. de navigatie en de radio. O ja... nog één minpuntje: die chagrijnige stem van de 'navigatiedame'.
De Giulietta is denk ik toch wel de best sturende auto in zijn klasse. Het is een erg mooie auto waarmee je je ook nog eens onderscheid van de massa. Qua gebruikersgemak kan je met de Giuletta gemakkelijk met 4 personen op pad en je hebt een je hebt nog behoorlijk wat ruimte voor bagage. Uiteraard zijn er prakischere auto's te koop, maar dit is eindelijk weer een auto waar ik een glimlach van op mijn gezicht krijg! Gewoon een echte 'rijdersauto'... met 20% bijtelling. Ik zal met regelmaat een update plaatsen.
De eerste 6.000 kilometers staan alweer op de teller. We zijn met de caravan (Homecar 45) naar Italië gereden en geen centje pijn! Ook als caravantrekker is deze Giulietta zeer geschikt. Vermogen te over en lekker 'stabiel'. Regelmatig de olie gecontroleerd en alles staat nog maximaal. Hierna nog een trip naar Berlijn gemaakt (zonder caravan) en op de Autobahn voelt deze Giulietta zich ook als een vis in het water. Na 6.000 kilometer heb ik nog steeds een lach op mijn gezicht en ik heb nog geen piepje, kraakje of storinkje kunnen waarnemen. Ook staat de olie en de andere vloeistoffen nog steeds op 'max'.
Bijna perfect
- 20.000 km
Ik rij nu bijna een jaar met de Giulietta en nog steeds met erg veel plezier. Het enige wat is vervangen is de GPS-antenne (een vaker voorkomend probleem). De afgelopen 20.000 kilometer zijn verder probleemloos gereden en het olieverbruik is nihil. Ondanks dat ik het een erg goed sturende auto vind heb ik toch een paar puntjes van kritiek. De stoelen vind ik niet de beste... Ze zijn te vlak, te hard en bieden te weinig zijdlinkse steun.
Een ander puntje van kritiek is toch het DNA systeem. Deze onthoud niet de laatste stand. Bij het starten staat deze automatisch op de N en ik rij het liefst in de D-stand. Maar in de D-stand vind ik het gasresponse bij het wegrijden niet fijn. Gelukkig kunnen deze kleine onhebbelijkheden middels andere software (chiptuning) worden aangepast.
Na 20.000 kilometer kan ik alleen maar concluderen dat het gewoon goed zit met de kwaliteit.
Ervaring van 4 jaar
- 90.000 km
Wat gaat de tijd toch snel. 4 jaar geleden kreeg ik de sleutels van mij Giuletta en deze auto verveelt mij nog steeds niet. Ook heeft hij mij de aflopen jaren nooit in de steek gelaten. Kwalitatief zit deze Alfa erg goed in elkaar. Naast het reguliere onderhoud zijn alleen de gasdrukveren van de achterklep vervangen. Ook is deze vrij van rammeltjes en bijgeluiden. Kortom, degelijk en betrouwbaar.
Ook het rijden is nog steeds een feest. Ik heb wel de software aan laten passen waardoor met name het koppel onderin sterk ik toegenomen. Dit rijdt net wat fijner, zeker op vakantie met een caravan op de haak.Maar het komt ook de sportieve imborst van de Giulietta ten goede.
Ik ben nog steeds erg tevreden met met mijn Giuletta en rij nog lekker een jaar door.
Na 5 jaar afscheid nemen?
- 105.000 km
Mijn Giulietta bevalt nog steeds erg goed! Geen problemen of storingen en hij rijdt nog steeds als de spreekwoordelijke brandweer. Maar het leasecontract loopt bijna af en wat nu? We hebben besloten deze auto te kopen van de leasemaatschappij en gaan deze nu privé rijden. Het is zo'n leuke, rappe en betrouwbare auto dat het zonde is om deze in 'de handel' te laten verdwijnen. De 12 jarige Alfa 147 (ook nagenoeg geen problemen mee gehad) hebben we inmiddels verkocht en wordt vervangen door de Giulietta.
Zakelijk ga ik het over een andere boeg gooien. Als Alfa Romeo liefhebber zou ik het liefst een Giulia willen gaan rijden. Een dijk van een auto die weer barst van de Alfa-genen. Maar ik kom als snel uit rond de 50.000,- en dan die privébijtelling nog... en dat is andere koek dan de Giulietta die ik nu rij.
Nee, na lang wikken en wegen heb ik besloten om zakelijk een youngtimer te gaan rijden. Je betaalt dan privébijtelling over de dagwaarde (35%) en niet meer over de nieuwwaarde (22%), en dat gaat er een wereld voor je open. Ik heb besloten om een uitstapje te maken en een jongensdroom in vervulling te laten gaan en heb een Porsche 996 Carrera cabrio uit 1998 aangeschaft. Betaalbaar en HEEL erg leuk om te rijden/
na 7 jaar afscheid van een ander
- 135.000 km
De Giulietta hebben we nog steeds, naar alle tevredenheid, maar ik heb inmiddels wel afscheid genomen van de Porsche. De Porsche is een fijne, snelle, goed sturende en betrouwbare auto, maar het is gewoon geen Alfa Romeo. Wat ik mis is gewoon een stuk emotie.
Maar hoe staat het met de Gulietta. Nou, nog steeds goed! Het enige probleem wat we hebben gehad is de Multiair module. Deze is inmiddels vervangen. Verder is het nog steeds een erg fijne en betrouwbare auto om mee te rijden. Misschien een saaie aanvulling op mijn review, maar misschien maar goed ook. Een lijst met 'problemen' zou veel tekst opleveren, maar dat is gelukkig niet het geval. Mijn vrouw blijft hier nog wel en paar jaar mee rijden, en inmiddels heb ik een Giulia gekocht ter vervanging van de Porsche.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T Distinctive | LEER | NAVI | CLIMA | STOEL.V | PDC | 17'' |
- 2010
- 163.186 km

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T Distinctive / NL-Auto / Handbak / 170 PK / 197dkm NAP
- 2012
- 197.174 km

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo 170pk Automaat | Leder | Navi | Cruise | Climate | LM-V
- 2013
- 118.964 km