Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive (2011)

autoreview

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive (2011)

Signalement

UitvoeringGiulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf56.200 km
KM-stand laatst95.500 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug bij de Guil

  • 62.000 km

Een nieuwe werkgever, een nieuwe auto. in dit geval van leaseauto naar privéauto.
Dat betekend dat je kan kijken naar wat je wilt en wat je ook betalen kan.
De Mazda6 en Mazd3 GT-M zijn buiten budget want nog te jong en niet beschikbaar op de tweedehandsmarkt voor mijn budget toen ik de auto kocht, namelijk in september 2015.

Mijn shortlist bestond uit de volgende factoren;
- Betrouwbaar. Ik wil geen gezeur met mijn privéauto. Al heb ik dat ook nooit met mijn leaseauto's gehad.
- Beetje leuke motor en rijplezier.
- Bruikbare ruimte.
- Aansprekend uiterlijk en interieur.

Op mijn shorlist stonden de volgende auto's:
Alfa Romeo Guilietta 1.4 MA, Honda Civic 1.8, Peugeot 508 SW THP 156 pk & Volvo V60 T3.
Nogal wat verschillende typen en motoren doordat mijn prioriteitenlijst geen duidelijke positie kenden met voorwaarden die ik belangrijker vind dan de ander.

De Peugeot viel af. Hoewel ik het uiterlijk en interieur tijdloos vind bleek de THP te veel een gok te zijn als het gaat om betrouwbaarheid.
De Volvo V60 was aantrekkelijk omdat ik een goede aanbieding had voor de ex-leaseauto van een ex-collega. In de categorie "Van een oud mannetje geweest". Letterlijk en figuurlijk. Ruim in de spullen, netjes bereden, et cetera.
De Honda Civic viel af. Het uiterlijk kan voor mij niet tippen aan de Alfa en ook een hernieuwde kennismaking tijdens een proefrit zorgde er weer voor dat ik aan het genieten was op de weg.
De looks, het sturen, de 170pk motor, het mooie dashboard; alles voelde aan als een warme, fijne jas.

Na een goede deal bij AthlonCarlease ben ik dan nu 5 maanden eigenaar van een fijne Guilietta.
Wel moest de accu nog vervangen worden en een update uitgevoerd op de radio/navigatie. Deze sloeg met grote regelmaat vast. Na de nieuwe accu en update doet deze het weer feilloos. Ook deed de Start/Stop het niet. Na de nieuwe accu en update werkt het steeds beter.
De vorige bestuurder had waarschijnlijk een trouwring waarmee hij graag tegen de pook aan tikte. Er moet dan nog een nieuwe pook knop op.
Ook komen er op de zomerbanden nieuwe velgen op de Guillieta, namelijk 17 inch Momo Revenge velgen in het antraciet.
Op termijn wil ik nog dubbele uitlaten, andere spiegelkappen en een afneembare trekhaak monteren.

En voor de rest ga ik weer genieten van de Guilietta en zal ik hier met regelmaat bijhouden hoe het de auto vergaat.

Na 9 maanden

  • 68.000 km

Na 9 maanden voornamelijk woon-werkverkeer weer heerlijk genieten van de kracht en souplesse van de motor. Iemand nog even snel inhalen is geen probleem, vermogen genoeg.
Ondertussen heb ik vier Momo 17 inch velgen gemonteerd wat ik graag eerder op mijn lease Guilietta had gehad. Omdat deze in eigen bezit is de stap gewaagd.
De originele 17 inch velgen gebruik ik voortaan voor de winterbanden.

Enig puntje van kritiek blijft dat de iPod af en toe onderbroken wordt. Dit duurt meestal niet erg lang, maar is soms wel storend.

Doordat ik tegenwoordig veel minder kilometers maak, zelfs minder dan gedacht, zet ik weinig kilometers op de teller. Met wat geluk haal ik de 15.000 dit jaar.
We prijzen ons gelukkig met gezinsuitbreiding. De maxi-cosi past prima in de Guil, alleen moeten we de bijrijdersstoel wel erg naar voren doen. Voor lange ritten lijkt mij dit niet erg comfortabel.
Voorlopig rijden we niet naar verre landen, maar als we dat gaan doen moeten we toch eens kijken naar een andere oplossing hiervoor.

Bijna 12 maanden verder

  • 73.000 km

Ondertussen ben ik 12 maanden verder met de Guil.
Hoewel Alfa Romeo aangeeft dat de auto onderhoud kan hebben om de 30.000 kilometer of 24 maanden ga ik toch een afspraak maken met de Alfa Romeo dealer.
Er zijn geen zaken die onderhoud vragen, alles werkt perfect, maar persoonlijk vind ik het net iets te veel van het goede. Ook dient de olie goed bij gehouden te worden omdat de Multiair module gevoel is voor de juiste olie en ook stand.
Wel moet gezegd worden dat ik deze regelmatig controleer en er geen druppel is verbruikt en ook de kleur meer dan perfect is.
Maar de filters kunnen wellicht wel een check gebruiken.

Na de eerdere update werkt het navi systeem vlekkeloos. Hij loopt niet meer vast.
Nu ik 5 maanden een kind heb wordt de ruimte wat meer gebruikt. De voortoel moet wel iets meer naar voren worden gezet als mijn vrouw meerijdt. Gelukkig is daar genoeg ruimte voor, maar comfortabel op langere afstanden is het niet doordat zij lange benen heeft.
De kofferbak is ruim genoeg, al gaan we volgende week een week weg en dan zien we pas echt hoe goed de ruimte is. :-).

Pluspunt blijft het rijden, de power en het relatief lage verbruik en de juiste balans tussen comfort en sportiviteit.
Al met al; trouwe en goede reisgenoot en nog steeds een aanrader!

Afscheid van de Guilietta

  • 95.500 km

Na ruim twee probleemloze jaren heb ik mijn Guilietta ingeruild voor een BMW 528 Touring.

In totaal heb ik 5 jaar gereden in een Guilietta en kan hierdoor het volgende samenvatten;
1. Het rijden is geweldig. Voor mij de juiste mix tussen sportief en comfort. De Multi air motor heeft een beetje een duw rond 2000 toeren en hangt goed aan het gas. Het stuur is net een maatje te groot, maar stuurt prima. En de Guil heeft nog steeds een meer dan gemiddelde wegligging. Ondertussen beginnen de jaartje misschien te tellen, maar persoonlijk vind ik alleen de Mazda3 beter rijden/sturen.
2. De looks vervelen niet. De "stance" (hoe de Afla op de wielen staat) van de Guil in combinatie met de 17 inch Momo Revenge wielen bleef altijd prachtig. De lijnen zijn tijdloos. Wellicht door geldgebrek is de auto iedere keer licht geretoucheerd. En dat is maar goed ook. Italianen hebben soms de neiging om iets wat prachtig is rigoureus zinloos geweld aan te doen.
3. Interieur. Nog steeds vind ik het goed vertoeven. Wel moet ik opmerken dat de navigatie slecht is en ook de graphics ondertussen voorbij gestreefd. Maar na 7-8 jaar productie is dat niet zo raar.
Wel is de vernislaag van de pookknop gevoelig voor slijtage/aanraking.
4. Verbruik. Met de eerste Guil op 16 inch haalde ik met gemak mooie waarden van 1:15,5. Met meer stoplichten en optrekken, in combinaties van veel rotondes en minder kilometers per jaar haalde ik op de 17 inchers ongeveer 1:14. Nog steeds een prima waarde. Richting Oostenrijk haalde ik een actieradius van 1100 kilometer.
Een andere

Wat kan beter? De verlichting. Zelf heb ik xenon laten plaatsen bij topxenon in Amersfoort. De verlichting is ondermaats. Zeker als de weg slecht is, regen en donker is het lastig om goed zicht te hebben. Xenon is wel een goede upgrade.
De navigatie was vanaf de fabriek al niet zo best. Dit moet beter.
Als je met vorst de ruitenwissers omhoog wilt trekken moeten deze omhoog staan, anders raken ze de rand van de motorkap waardoor de lak kan beschadigen.

Let ook op de multiair techniek. Zelf heb ik de flush preventief laten uitvoeren en heb ik er nooit last van gehad.

Een zeer fijne metgezel(lin) die ik iedereen kan aanraden!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.