Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 22.000 km |
- 22.000 km
Verandering van werkgever betekende in mijn geval ook een andere leaseauto. Tijdelijk reed ik een Fiat Bravo uit de pool. Aardige auto, maar kon me niet genoeg bekoren om er nog twee jaar in te blijven rijden.
Mijn shortlist:
Renault Megane Estate diesel
Alfa Romeo Giulietta
Ford Focuse Wagon
Proefrit gemaakt in de Megane en de Giulietta. De Megane reed lekker comfortabel en ziet er nog steeds goed uit, maar na 100m in de Giulietta won het hart het al van het verstand (en sportiviteit van ruimte en comfort).
Een station kan ik altijd nog rijden, een auto als de Giulietta zie ik mezelf over 4 jaar nog niet zo snel rijden ivm de gezinssituatie. Nu of nooit zeg maar.
De nieuwe Focus stond net in de showroom en daar heb ik nog even ingezeten, maar de keus was inmiddels al gemaakt..
Auto besteld bij het Motorhuis met een wachttijd van zo'n 10 weken. Uiteindelijk half augustus 2011 kunnen ophalen.
Uitvoering:
- Pack Sport 3 (met 18 inch Turbina's)
- Pack Premium Plus (oa Xenon)
- Blue & Me TomTom
- Lendesteun
Kleur: Rosso Metallizzato
Inmiddels zo'n 22k km gemaakt, dus tijd voor een eerste review.
Gemiddeld gebruik is 8 liter per 100 km, dus 1 op 12,5. Niet echt zuinig, maar ik rij meestal flink door en altijd in de D-stand. De N-stand kan me niet bekoren; de gasrespons vind ik te wensen overlaten.
Een heerlijke auto waarin een goede zitpositie te vinden is, waardoor lange afstanden geen probleem zijn.
Positief:
- De looks van de auto.
- De motor. Laat zich een beetje als een diesel rijden, maar kan ook flink in de toeren gejaagd worden wat weer een leuke sound oplevert.
- Complete uitrusting met de extra optiepakketten.
- Regen- en lichtsensor zijn aan te passen waardoor deze naar volle tevredenheid functioneren. Xenon geeft een zee aan licht.
- Rijgedrag. Sportief maar niet te hard afgesteld, goed bochtengedrag en zeker in D stand gaat het sturen niet te licht.
- TomTom in combi met Blue&Me bevalt prima en heeft me al flink wat tijd in de file gescheelt.
Minder positief:
- Zomerbanden. Afgeleverd op Pirelli P Zero Rosso, deze zijn erg luidruchtig. Ik rij nu op Goodyear Ultragrip winterbanden en het valt me op dat deze een stuk minder lawaai maken. Terwijl dit eigenlijk andersom zou moeten zijn. Geen Pirelli meer als ze vervangen moeten worden..
- Velgen zijn erg gevoelig voor stoeprandschade. Komt mede door de bandenmaat (18/225/40), maar vooral de Pirelli's hebben nauwelijks een wang. Geen velg is helaas nog zonder schade, blijft oppassen geblazen.
- Climate control; als de climate control aanstaat en het buiten koud is, komt er eerst een hoop vooral koude lucht richting de benen. Gevolg is dat je standaard met koude voeten in de auto zit, tenzij je de verwarming handmatig aanpast of Sorels draagt. Bovendien maakt de verwarming de eerste minuten een hoop herrie.
- Scrollen door de muziek op de USB stick gaat moeizaam.
De Giulietta toont zich tot nu toe erg betrouwbaar, nog geen enkel probleem gehad tot nu toe. Nog een paar duizend km te gaan tot de eerste beurt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.