Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 83.000 km |
Introductie
- 30 km
Middels dit verslag ga ik de aanstaande 3 jaar mijn bevindingen hier delen over de Alfa Romeo Guilietta.
Het is een 1.4 Multiair Distinctive Business Pack geworden. Een hele mond vol.
Dit betekend een uitgebreide uitrusting met een fijne motor.
Na de eerste 1.000 km zal ik hier een eerste verslag gaan schrijven.
Mijn Fiat Grande Punto moest nog een tijdje, maar mijn lijstje bestond uit de Astra, Bravo en wellicht een verrassende auto.
En die verrassing kwam er. Bij de eerste foto's van de Guilietta leek mij deze te zwaar en raar van proportie. Op een zaterdag ben ik de Alfa dealer in Almere binnengestapt. IN het zonlicht was ik verkocht. Wat een fraaie en subtiele lijnen! Het interieur was nog fraaier dan dat.
Verlekkerd ben ik met de boekjes huiswaarts gekeerd. Enkele weken later maakte ik een proefrit in de 1.4 170 pk sterke Multiar. Wat een beest!
Met de 18 inch velgen kon ik het comfort echter wat minder goed inschatten.
Niet te lang daarna de site van Alfa Romeo bekeken, gestruind over de site van alfaguiliettaclub.nl. en toen eens met de leasemaatschappij wat doorgesproken.
Uiteindelijk is het de 1.4 MA Distinctive geworden met een Business Pack, automatisch dimmende binnenspiegel en verwarmde zijspiegels.
Als extra heb ik ook als enige Guilietta rijder een vaste trekhaak genomen. Sommige zullen mij er om verketteren, maar de afgelopen winter twee keer van achter "gekust" met een ander die dacht dat ABS en ESP icm overmoedig gedrag een goede combinatie was. Naast het praktische voor het vervoeren van de racefietsen, ook actieve veiligheid.
De aflevering was prima. Tot nu to met name in de N-stand gereden. Heerlijk comfortabel en super scherp sturend. Ook fijn is de zeer kleine draaicirkel. De D-stand twee keer aan gehad. De Guilietta wordt hier toch wat hijgerig door, de verleiding tot hard rijden is dan wel heel erg aanwezig. Onderdeel van de Business Pack is een navigatie van Navteq. An sich een prima en makkelijk systeem. Het nadeel is wel dat de stem die de Fiat Groep gebruikt voor Blue&Me ook hier de gesproken instructies op zich neemt. Het is niet een bijster fijne stem om naar te luisteren.
De ruimte, het prachtige interieur, de uitstraling, de geweldige motor en de wegligging compenseren dit wel ruimschoots.
+ Wegligging, zowel sportief als comfortabel
+ Uitstraling, elegant, onderscheidend. Er staat echt een mooie, sportieve auto
+ Radio, goed geluid
+ Interieur, fraai met prima materialen
+ Motor, stil als het moet, sportief als het kan en razendsnel als het mag
- Oostblokstem voor Blue&Me en navigatie
Na 3 maanden
- 8.025 km
Na 3 maanden kan ik al voorzichtig een eerste balans opmaken.
De positieve opmerkingen van familie, vrienden en collega's bevestigen wat ik zelf al wist; een mooie, stille en snelle auto icm comfort.
Het interieur is prachtig, net zoals het exterieur.
Geen rare zaken meegemaakt. Het gebruik schommelt nu zo rond de 1:15 tot 1:17 met veel snelwegkilometers.
Het comfort is erg goed. De auto is stil, zeer fijn afgeveerd met een zeer fraaie balans tussen sportief en comfort.
Het geluid wat de radio produceert is ook prima te noemen, wat voor mij van belang is. Extra geld voor betere speakers kan wel, maar is niet per se nodig.
Zijn er dan geen verbeterpunten? Natuurlijk wel!
Het opstarten van de navi gaat te langzaam. Daardoor kan je bij het instappen niet snel de bestemming opgeven. Dit is best irritant.
Ook het stuur vind ik een beetje te groot voor een sportieve Alfa. Deze had een tik of twee kleiner gemogen.
Update
- 18.660 km
Na 7 maanden en nu 18.000 kilometer kan ik nu een redelijk beeld schetsen.
De Alfa Romeo is een betrouwbare en fijne reisauto.
Alfa heeft met de DNA-knop echt een fijne mix weten te maken van de Guilietta van sportief, normaal en veilig.
In de winterse omstandigheden heb ik de A-knop standaard aangehad. In die periode heb ik geen wielspin of verlies van tractie gehad.
De Sport-knop gebruik ik zelden, ook omdat ik veel woon-werkverkeer heb. Bij fijne weggetjes wil ik dit nog wel eens gebruiken en dan is het een waar stuurliefhebbersfeest.
De Guilietta is zowel sportief als comfortabel te noemen. De ruimte voorin en achterin is prima.
Nog steeds krijg ik positieve reacties over het uiterlijk, als mensen de auto instappen zijn ze vaak nog eens extra (positief) gestemd door de fijne vormen.
Het verbruik is in winterseomstandigheden hoger dan gebruikelijk. Momenteel doe ik gemiddeld zo een 1:14. Dit is niet echt heel erg goed. In het begin haalde ik de 1:17.
Voor de rest is het aangenaam stil, een klein brulletje als het moet van de 1.4 MultiAir en de radio voor de aangename muziek icm het Blue&Me.
Jaarreview
- 29.000 km
De Guilietta is vandaag voor de eerste beurt.
Gemiddeld rijd ik nu 1:16. Zo haal ik een fijne actieradius en hoef ik niet te vaak naar de pomp.
Nog steeds is de Guilietta een fijne reisgenoot. Sportief en comfortabel tegelijkertijd.
Tijdens de beurt wordt er door Freeroad in Almere gekeken naar een kraakje in mijn linkerbox en ook naar de automatische ruitenwisserfunctie. Deze heeft het bij mij nooit gedaan. Moet ik wel direct opmerken dat de automatische stand al dermate goed is dat ik eigenlijk ook niet het gevoel heb dat ik echt wat mis op dit moment.
Nog steeds blijf ik het een prachtige auto vinden en blijven de commentaren positief op het uiterlijk.
Het interieur is en blijft prachtig en het navigatiesysteem een irritatiefactor. Maar zoals dat gaat met dingen; ook dat went.
2 jaar update
- 54.000 km
Op de dag af heb ik de Guilietta nu 2 jaar.
Ondertussen heb ik er 54.000 kilometer mee afgelegd. Minder dan gedacht. Dat heeft weinig met de Alfa Romeo te maken. Het rijcomfort, met de fijne motor en de looks blijven een feestje.
Wat gaat goed?
- Olieverbruik, tussentijds heb ik nog geen druppel hoeven bij te vullen. Dit controleer ik regelmatig;
- Rijcomfort. Snel als je wilt, comfortabel voor de rest.
- DNA. Dynamic is echt voor het potje stevig sturen. Dit gebruik ik niet zo vaak, maar als ik het gebruik dan wordt de Guilietta ook echt een bommetje op de weg. De Normale stand gebruik ik het meeste en is voor dagelijks gebruik echt prima. De All weather stand werkte met de heftige winter met sneeuw, ijzel en regen uitstekend. Nergens had ik tractieverlies, in combinatie met winterbanden. Echt een prima systeem, waar je als bestuurder weinig van merkt en daardoor zo knap zijn werk doet
- Ruimte. Een paar keer heb ik de ruimte optimaal moeten benutten en dan blijkt toch dat je de Alfa goed kan volstouwen. Ook achterin is er prima ruimte. De stoelen zijn wat vormloos, maar helpen je wel op de langere afstanden door de juiste steun en vorm als het gaat om comfort.
- Motor. Deze is fel, krachtig en over 54.000 kilometer gebruik ik gemiddeld 14,5 kilometer. Met een redelijk deel stadsverkeer nog steeds goed. Het geluid is trouwens ook erg prettig/sportief.
Wat kan/moet beter?
- Het eerder aangehaalde navigatiesysteem van NAVTEQ is achterhaald, vervelende stem en niet accuraat. Helaas heb ik een batch die niet geupdate kan worden zodat ik alleen op de kaart kan rijden, ipv gesproken instructies. Deze worden anders gedempt, samen met bijvoorbeeld de radio of muziek;
- Materiaal bij de deurlijst aan de binnenkant. Deze is kras-gevoelig, zeker als iemand er niet aan denkt om de gordel tegen te houden ontstaan er krassen in het interieur. Het is hard materiaal, waar het niet van is om je arm op te leggen;
- Sluiten van de achterportieren. Deze vragen erg veel kracht, waardoor mensen die meerijden, de portieren vaak tweemaal moeten sluiten. De tweede keer gaat dan vaak gepaard met veel kracht. Dat zou makkelijker, lichter en beter moeten kunnen.
In totaal; een betrouwbare, prettige reisgenoot die onder alle omstandigheden en persoonlijke voorkeur ( sportief/ veilig/comfortabel ) kilometers kan vreten of fijne weggetjes met je kan pakken.
Voor volgend voorjaar staat er een route in de planning over Alpenpassen en de autobahn. Dat zal dan ook een afscheidstournee zijn voor de Guilietta. Maar eerste nog een fijn jaartje genieten!
2,5 jaar
- 70.000 km
Mijn Guilietta heb ik nu een 2,5 jaar. Doordat ik wat proefritjes heb gemaakt met opvolgers, kan ik de plus- en minpunten benoemen.
Ten eerste is het stuurgevoel bij de Guilietta echt heel erg fijn. Feedback genoeg en het is vrij makkelijk om de auto te plaatsen.
De laatste weken rijd ik iets meer in de D-stand en dan merk ik echt dat het je nog echt heerlijk kan rijden tegenwoordig. Samen met een vriend wat fijne weggetje gereden en de bochtensnelheid ligt hoog, het volle uitlaatgeluid is prachtig en als je wilt, kan je weer in N-stand relaxt doorrijden.
Het verbruik blijft zo rond 1:15, wat ik een nette score vind.
Door vrij snel op te schakelen en snel op de cruisecontrol te rijden, behaal ik in de stad en in files nog acceptabele scores.
Morgen even langs de garage ( Freeroad Almere ) voor twee lampjes, maar dat is regulier onderhoud. Geen druppel olie hoeven bij te vullen en geen slag verkeerd geslagen.
Kortom; een fijne stuurmansauto, deze 1.4 MA.
Slot
- 83.000 km
Gisteren de Guilietta vaarwel gezegd.
Wat een fijne auto, wat een schitterende lijnen, wat een heerlijk onderstel en een zeer fijne motor.
De laatste toch over dijkweggetjes nog genoten van de dumpvalve, het ronkje van de motor en de prestaties en het weggedrag.
Een superauto!
Zoals eerder genoemd geen problemen ervaren. Twee keer een lampje vervangen vind ik regulier.
In Italië en de Alpen heb ik nog kunnen genieten van de wegligging, de motor en het comfort. Op pokdalige wegen niets dan comfort en rijplezier. Door de 60 liter tank een flinke actieradius.
Kortom; de Guilietta is meer dan een fijne reisgenoot en een auto waar ik met heel veel plezier op terugkijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.