Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 114.500 km |
KM-stand laatst | 114.500 km |
Alfa Romeo Giulietta ervaring
- 114.500 km
Sinds een week ben ik eigenaar van deze prachtige italiaanse auto. De Ford Mondeo die ik hiervoor had was een prima auto echter miste ik het sportieve karakter van mijn vorige auto's. Daarnaast hadden wij de Mondeo vooral gekocht omdat deze lekker ruim was. Dit hebben wij ook zo ervaren. Maar na een jaar kwam ik tot de conclusie dat wij hoogstens twee keer per jaar de ruimte echt gebruiken. Ook vond ik het jammer dat de Ford Mondeo een echte 5 bak is. Dit wil zeggen dat bij 120km per uur de toerenteller al redelijk hoog staat en het geluid van de motor goed hoorbaar is.
Om deze redenen ging ik een beetje rondkijken op en kwam eigenlijk bij twee auto's: de Ford Focus ST met 224pk en de Alfa Giulietta 1.4 Turbo Multi Air met 170pk. In eerste instantie dacht ik vooral aan de eerste maar aan deze zitten ook een paar min punten: het verbruik is hoger (zeker als je sportief gaat rijden), gewicht is iets hoger, model is iets meer gedateerd (maar dit is persoonlijk). Met beide modellen in mijn hoofd ging ik eerst proefrijden in de Alfa Giulietta en dat had ik niet moeten doen. ;-) Ik was direct enthousiast! De auto is voorzien van leren bekleding, stoelverwarming, mooie sportieve stoelen, kofferbak is nog redelijk groot, voorzien van isofix, led verlichting voor en achter, start/stop systeem en een zwart dak wat ik persoonlijk heel mooi vind bij deze witte auto,
Dan de eerste rijervaring. De eerste meters in de proefrit vielen mij nog wel mee. Zat alles een beetje te onderzoeken. En kwam vrij snel het knopje DNA tegen. Op dat moment brandde de led bij de N (normal). Ik drukte het knopje eerst maar eens naar de D (dynamic) en wat een verschil: de auto werd echt een stuk pittiger. Normaal zijn zulke knopjes meestal meer voor de show dan dat er echt wat gebeurt, maar bij deze Alfa niet! Sterker nog: ik heb ook een keer chiptuning gedaan bij een Alfa 147 die ik een paar jaar geleden had maar daar merkte ik niet eens zoveel verschil als nu. De auto stuurt lekker de bocht in en geeft geen kick wanneer je de grens een beetje opzoekt. Ook de remmen vind ik beter dan bij mijn ford. Voor mijn gevoel hapt deze veel harder in het asfalt dan de ford. Nou moet ik wel zeggen dat een Ford Mondeo Station met 125pk wel een compleet andere auto is dan een Alfa Giulietta 170pk en die ook nog eens ruim 100kg lichter is.
Na de proefrit moest ik nog een weekje wachten voordat ik de auto kon ophalen. Zaterdag opgehaald en zondag met de vrouw en twee kinderen gezellig naar Batavia Stad. Ideaal: kon ik gelijk mijn nieuwe auto eens proberen op een langere afstand.
Het is in ieder geval weer lachen met de extra pk's die ik nu weer heb. Auto's inhalen of versnellen op de snelweg gaat toch allemaal een stuk makkelijker. De auto trekt ook snel op en bij de sprintjes kijkt menig bestuurder van een snelle Opel, Golf of Renault toch beteuterd op als ze de Alfa zien verdwijnen. De besturing en de gevoeligheid vind ik ook beter en directer dan de Mondeo. Ook het contact met het wegdek is zeer goed. Je voelt wat de auto doet, geen "zoekend" gevoel. Ook op een wat hogere snelheid blijft de Alfa stabiel op de weg liggen. Toch een klein minpuntje: iets meer windgeruis bij deze Alfa dan bij de Mondeo maar daarnaast heeft de Alfa wel een 6de versnelling waardoor de auto lager in toeren zit bij 120/130km per uur. De sportstoelen zitten erg lekker en ook na 1,5 uur zit het nog steeds goed. Ik lees veel over knieën tegen de middenconsole: ik ervaar dit niet maar moet ook zeggen dat ik met 1.75m ook niet de gemiddelde lengte van een Nederlander ben maar meer van een Italiaan. De stoel is in hoogte verstelbaar waardoor je een goede zitpositie kan instellen.
Wat betreft electronica, dashboard en afwerking. Ik moet zeggen dat een Volkswagen een beter kwaliteit materiaal gebruikt maar zoals veel mensen altijd maar denken: ja een Alfa heeft minder kwaliteit.... meer gebreken.... duurder in onderhoud... etc. dan moet ik ze op een paar punten toch teleurstellen. Kwa kwaliteit wint een Volkswagen maar op het gebied van uitrusting, onderhoud, wegligging, stuurgedrag en uiterlijk wint een Alfa Romeo Giulietta het van een Golf. Wat betreft gebreken, dit vind ik altijd een lastig puntje.... misschien dat een alfa iets meer last heeft van kleine elektronische probleempjes maar ook dit is lastig te vergelijken, zeker vanwege het feit dat een standaard uitgeruste Alfa vaak meer uitgerust is dan een Volkswagen. Koop je een "instap" Golf dan heb je er echt niks op.... je mag blij zijn als je ramen elektrisch worden bediend maar daar houd het dan mee op. Bij een Alfa zit er veel meer standaard op, hierdoor kan er ook meer stuk gaan. Daarnaast vind ik wegligging en sportief rijden belangrijk. Deze wegen dan ook zwaarder mee. Vandaar dat ik een Alfa Giulietta erg plezierig vind rijden.
Het verbruik ligt bij mij op dit moment ongeveer 1:11. Dit zal wellicht komt doordat ik naar mijn werk rij wat maar 11 km verderop is. Dit betekend dat de auto pas warm is als ik al op mijn werk ben. Ook door het "stadse" verkeer zal het verbruik niet heel gunstig zijn. Ik denk wanneer ik langere stukken rij, de alfa 1:14 moet kunnen halen. Eerlijk gezegd maakt mij dat ook niet zoveel uit, ik rij ook geen dikke afstanden per jaar dus uiteindelijk na 10.000km per jaar scheelt het een paar tientjes als ik zuiniger zou rijden. Maar ja de auto daagt mij niet uit om zuinig te rijden.
Dan de ruimte in de auto. Deze is prima voor mij en mijn vrouw en twee jonge kinderen. Uiteraard is dit geen grote auto en zeker niet zo groot als de Mondeo. Echter als ik kijk naar afgelopen jaar en dan bedenk hoe vaak ik echt die ruimte nodig ben geweest dan is dat alleen geweest toen ik op vakantie ging en misschien een keer naar de bouwmarkt. Daarnaast kan op deze Alfa ook een skikoffer die ik nog heb staan.
De auto is inmiddels ook bij de garage geweest (nee er was niks aan de hand) want toen ik hem kocht wist ik dat de distributieriem moest gebeuren. De auto inmiddels weer opgehaald en ik was zeer verbaasd over de prijs, nog geen 400 euro incl. btw.
Hiervoor is gedaan:
- Distributieriemset en spanrollen vervangen
- Waterpomp vervangen
- Multiriem vervangen
- Airco service beurt gedaan: gevuld en gereinigd incl. nieuwe binnenfilters.
Dit vond ik reuze mee vallen. Ik heb een ford focus in het verleden gehad en daarbij moest de distributie ook gedaan worden, toen was ik ruim 650 euro verder zonder Airco service.
De volgende update zal ik doen als ik wat meer km's heb gereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.