Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive (2010)

autoreview

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive (2010)

Signalement

UitvoeringGiulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst17.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn fling met de Giulietta

  • 17.000 km

Als vervanger van mijn 207 kwam er in augustus 2010 een Alfa Romeo Giulietta. Ik had mijn vizier al op deze auto sinds de eerste spyshots. Wat een schitterend design! Na lang wikken en wegen heb ik de volgende configuratie gekozen
Kleur: Bianco Ghiaccio
Pakketten: Pack Premium, Pack Sport 2
Extra opties: Lederen bekleding, aluminium inleg in de dorpel, rode remklauwen, privacy glas, stoelverwarming, in hoogte verstelbare passagiersstoel.

Lekker vol dus. Na een verschrikkelijk lange 10 weken kon ik mijn nieuwe liefde ophalen. Het is nu zes maanden verder en de Giulietta is weer weg. Ik heb haar verraden voor een betere baan. Heeft de nieuwe liefde gebracht wat ik dacht. Na 17.000 km heb ik de volgende ervaringen:

Design
Moet ik het hier nog over hebben? Ik vind haar geweldig. Mooie lijnen en vouwen en knikken op precies de juiste plekken. Je kunt merken dat de auto getekend is door iemand die iets meer wilde dan 'just some car'. Opvallend is het kleine raamoppervlak, hierdoor oogt de auto nog dynamischer en scherper. Ook aan het interieur is veel aandacht besteed. Het typische breed georiënteerde dashboard is erg mooi en bevat een hoop mooie details, zoals mooie tuimelschakelaars en grote ronde knoppen voor de airconditioning. De afwerking is niet overal op topniveau, maar het zier er allemaal goed uit. Al met al met afstand de mooiste auto in haar segment. It's a looker!

Comfort
Ze is zowel comfortabel als dynamisch werd mij verteld. Hier ben ik het helaas niet mee eens. De auto is heerlijk stil en is voorzien van veel fijne extra’s zoals stoelverwarming en een goed werkende airconditioning, maar er zijn een paar dingen die het comfort ernstig beïnvloeden. Het belangrijkste punt is hierbij de positie van de bestuurder, de zitting van de stoel is iets te kort, het stuur kan niet ver genoeg naar voren en de middenconsole is te breed. Hierdoor zat ik constant met mijn rechter scheenbeen tegen de middenconsole aangedrukt. Dit is op korte ritjes niet zo erg, maar bij langere ritten en in files kreeg ik al snel last van mijn been. Daarnaast is de hoofdsteun te hard en is het zicht rondom erg beperkt, waardoor de je veel om je heen zit te kijken om een goed overzicht van de situatie te krijgen. Dit was voor mij een zware tegenvaller. Dit is toch niet nodig? Waarom denkt men hier niet wat beter over na? Ik hoor weleens dat dit bij het karakter van de auto hoort, maar ik vind dat het bij een auto van ruim 33.000 Euro gewoon in orde moet zijn.

Prestaties
De 1.4 MultiAir is een goede motor waarmee de Giulietta lekker vlot is. Het koppel is fors (250Nm) en de motor reageert lekker fel op het gaspedaal. Als gevolg van de forse turbo komt het koppel niet heel vroeg beschikbaar, maar daar merk je in de praktijk niet veel van. De prestaties zijn prima, bij het stoplicht ben je snel weg (7,8s. tot de 100km/u) en de topsnelheid ligt hoog genoeg om in Duitsland goed mee te komen. Maar dat is allemaal volslagen onbelangrijk. Waar het bij de Giulietta om gaat is het rijden zelf. Wat stuurt ze fantastisch! Snelle korte bochten, lange doordraaiers, links- rechtscombinaties, je doet alles met een glimlach op je gezicht. Het stuurt misschien wel net zo goed als een Mini en dat is een behoorlijke prestatie! De Giulietta is het soort auto waarmee je in het weekend even een stukje gaat rijden, gewoon voor de lol. Vervolgens kom je terug met een grote glimlach op je gezicht en een verliefde en enigszins woeste blik in je ogen. Dit alles natuurlijk wel in de 'Dynamic' stand. In de ‘Normal’ stand wordt je gelukkig niet de hele tijd opgehitst, wat tijdens woon-werk ritten wel zo prettig en veilig is. Ik vind het goed van Alfa Romeo dat ze je de keuze laten om ook normaal met het verkeer mee te rijden.

Betrouwbaarheid / Kwaliteit
De problemen bij Alfa Romeo zijn voorbij! Althans, dat is wat de dealer je verteld als je interesse toont in de Giulietta. Misschien is dat zo, maar ik heb toch wel een paar opmerkingen en dat terwijl ik slechts 17.000 km heb gereden in de auto. Hieronder een overzicht:
- Na ongeveer een maand en 3.000km wilde de auto ineens niet starten. Er bleek een storing in de accu te zijn. Dit is overigens vlot verholpen en het schijnt dat dit de beste kan gebeuren
- De tankdop klemt regelmatig
- De stoelverwarming ging stuk binnen de eerste 1.000 kilometer.
- De eerste rammeltjes zijn al te horen na 17.000 km en het onderstel kraakt bij drempels (ook als het niet vriest).
Al deze punten leiden mij ertoe te stellen dat de auto wellicht betrouwbaar is en je niet in de steek zal laten, maar het doet allemaal wel af aan de kwaliteitsbeleving. Ter vergelijk: we hebben in onze Mini, 207 en C30 minder problemen hebben gehad in 4 jaar, dan bij de Giulietta in zes maanden. Betrouwbaar misschien wel, maar er is nog voldoende terrein te winnen.

Kosten
Buiten de eerder genoemde reparaties (welke onder de garantie vallen) heb ik geen onderhoudskosten aan de Giulietta gehad en kan hier zodoende niet over oordelen. Wel kan ik vertellen dat de benzinekosten een stuk hoger zijn dan het opgegeven verbruik doet vermoeden. Gemiddeld verbruikte de Giulietta zo'n 9 liter op 100 km, terwijl een verbruik van 5,8 liter belooft wordt. Nu hebben alle auto's wel een afwijking, maar dit is wel heel extreem. Een voordeel is dat de auto in de 20% bijtellings categorie valt, waardoor de auto relatief gunstig is als lease. Ik denk dat de Giulietta qua kosten een redelijk goede aanbieding is, maar ik heb niet voldoende kilometers gemaakt om dit te verifiëren.

Conclusie
De Giulietta was een fantastische auto en ik mis haar, zeker op zonnige zondagen als je zo fijn met haar op stap kunt. Objectief gezien is de auto verre van perfect, maar de Giulietta is een auto waar je verliefd op wordt. Alles is vergeven en vergeten op het moment dat je een mooi slingerweggetje hebt gevonden of op het moment dat je haar ziet staan op het parkeerterrein. Dan ben je zo blij dat ze van jou is, want ze is zo mooi en ze stuurt zo fijn. Als men bij Alfa Romeo voortaan nog wat meer aandacht aan de details besteed, dan worden ze onverslaanbaar. Nu is het 'slechts' een goed alternatief voor de andere auto's, een alternatief dat vooral liefhebbers kopen.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.