Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo Distinctive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulietta 1.4 Turbo Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 22.000 km |
KM-stand laatst | 28.000 km |
Geen aanrader
- 28.000 km
Ik zal maar met de deur in huis vallen: dit is geen blijvertje. Ik ben erg kritisch tegenover deze Giulietta, en kan er maar weinig positiefs over melden. Ik heb de auto ook maar tijdelijk en ik heb dus geen uitgebreide voorselectie gemaakt. Deze review kan mensen hopelijk helpen een bewuste keuze voor of tegen de Giulietta te maken, of om te weten waar je eens op kunt letten voor de aanschaf. Ik kan mij goed voorstellen dat hij anderen wel bekoort, en dan kun je vast veel plezier aan de auto beleven.
Bij sommige auto's vind ik het niet erg als er iets mankeert, als de auto als geheel iets speciaals heeft dan kan ik de mankementen met de mantel der liefde kan bedekken. Deze Giulietta krijgt van mij geen mantel ook al vriest het. En daardoor tellen alle kleinigheidjes op tot een slecht eindoordeel. Aan jou om te beoordelen of je er wel mee zou kunnen leven.
Alfa Romeo heeft mij als merk altijd zeer aangesproken, zeker met het design van de vorige generaties (156, 159 en 147). Het leek mij wel eens wat om in een Alfa te rijden. Toen ik een tijdelijke auto nodig had diende deze Giulietta zich aan, door de combinatie van eindelijk eens een Alfa te rijden en de pittige motor (170pk) was de keuze snel gemaakt. Ik lease de auto slechts tijdelijk dus veel onderzoek vooraf heb ik er niet naar gedaan.
Qua design is Alfa helaas niet helemaal meer mijn smaak, de agressieve priem-ogen hebben plaatsgemaakt voor een uilskuiken-blik die ik maar niets vind. Maar afgezien van de voorkant vind ik hem wel mooi. Van achteren is ie lekker dik met bijzondere lichtunits. Van de zijkant een mooie lijn, alleen de lijn bij de achterdeur is wat vreemd (ik denk steeds (onterecht) dat iemand er een deuk erin heeft gereden). Je moet er wel grotere wielen onder leggen, de 16" die ik heb zijn te klein.
Het interieur wordt gedomineerd door erg mooi ontworpen stoelen, met een mooi patroon, Alfa logo's en rode stiksels. Aparte schakelaars, wat fratsen met oplichten van tellers bij het starten en de mooie klokken spreken erg aan. Al met al heb je wel wat moois om je heen, totdat de navi met het geluid van oud LEGO speelgoed omhoog komt draaien. Wat een oude rommel hebben ze daarin geschroefd. Het systeem is op enkele menu's na ontzettend jaren '80, zowel op het gebied van display als de computer stem. De muziek komt echter heel goed uit de boxen, mooi geluid!
De airco is fraai om te zien en bedienen, maar werkt helaas niet naar behoren. De airco wist totaal geen raad met de eerste warme dagen van het jaar. Handmatig de blazers bedienen hielp.
En zo zijn er nog wel wat klachten over het interieur, om er niet teveel tekst aan te verspillen maar een lijstje:
- de cruise control kan niet losgelaten worden met een knopje, alleen met de koppeling of rem (niet zo comfortabel voor je passagiers).
- de ruitenwisser gaat (meestal) niet aan bij het sproeien.
- de radio herkent weliswaar iPods e.d., maar kan er niet fatsoenlijk in bladeren. Je moet iedere dag weer bij artiest A beginnen met handmatig doorklikken naar je favoriet van de dag, je kunt niet gewoon even scrollen/browsen. Ook bediening van bijvoorbeeld voorkeuze zenders is reuze omslachtig.
- de stoelen en stuur zijn slecht verstelbaar, ik zit altijd te hoog en met mijn benen tegen hard plastic.
- het interieur bevat veel hard plastic, ook op contactpunten zoals in de deur.
Maar goed. Genoeg gezeken over kleinigheidjes, het is een Alfa en die moet rijden als een dolle! De Alfa heeft een DNA systeem, Dynamic, Normal of All weather.
Normal
De auto is in Normal vrij zacht geveerd, wat je vooral in de bochten merkt met behoorlijk overhellen. Verder zorgt het systeem ervoor dat je ruim voor het rode bereik met je neus tegen de voorruit gedrukt wordt door hard ingrijpen van de begrenzer. Verder is dit gewoon een fijne stand om in te rijden, je merkt weinig van oneffenheden en je hebt toch altijd een goede partij koppel en vermogen ter beschikking. Op snelwegen prima totdat je een beetje hobbelige wegdek in een bocht tegenkomt, dan voelt het niet zo zeker.
Dynamic
Anders is het in de dynamic stand, dan ligt ie een stuk steviger op de weg en is van overhellen nauwelijks meer sprake. Ik moet zeggen dat ik dit de fijnste stand vind op de snelweg, jammer dat je hem onder de 100km/h ingeschakeld moet hebben anders doet ie het niet. Buiten de snelweg is het minder om twee redenen. Eerste reden is het volstrekt binaire gaspedaal. De gasrespons is zodanig 'verbeterd', dat het aan of uit is. Snel maar soepeltjes optrekken is er gewoon niet bij. De tweede reden is dat alle ribbels en hobbels sterk doorgegeven worden met knallen in het interieur.
Ik heb nog geen natte/koude omstandigheden meegemaakt, de All weather stand lijkt weinig te veranderen tov Normal.
Qua settings zit de ideale Alfa er voor mij niet bij. Overigens is de motor (die allicht slecht is ingereden) erg hakerig en klinkt ie weinig bijzonder. Het vermogen groeit niet mooi mee hoog in de toeren, er is veel vermogen vanaf het begin beschikbaar. Daarmee ontbreekt het wat mij betreft wat aan de beleving die bij zo'n potente auto hoort. Al met al is het daarmee een stuk minder fijne motor dan de 160pk TSI die ik in mijn Scirocco had. Die was niet springerig onderin en maakte meer vermogen bovenin de toeren. Daarbij was de geluidsbeleving ook een stuk beter. De Alfa is op papier sneller, in de praktijk vind ik de prestaties onder de maat en ontbreekt het in ieder geval bij mij aan de beleving.
Problemen tot dusver, die ik zsm ga laten nakijken:
- de remmen piepen als een malle
- er zit soms een schelle rammel rechtsvoor. Mogelijk de stabilisatorstang.
- er lekt regelmatig vloeistof die ik niet kan plaatsen
Waardering
Echt waardering heb ik dus niet voor deze auto. De Alfa heeft niet dat beetje extra waardoor ik hem alles kan vergeven. Hij is even duur als de Scirocco en verbruikt meer benzine bij dezelfde rijstijl. Als je rekent met de (autoweek) opgave van 1:19 dan kom je toch behoorlijk van een koude kermis thuis. Ik haal maximaal 1:13 bij zeer rustig snelweg tuffen.
Als ik nu 32k te besteden zou hebben zou ik weer voor de Scirocco gaan, die is beter gebalanceerd, bijzonderder van binnen en buiten en levert veel meer plezier. Maar goed, it's up to you.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T Distinctive 170PK | DNA | NAVI | DNA | NW. DISTRIBUTIE
- 2012
- 137.349 km

Alfa Romeo Giulietta 1.7 TBi Quadrifoglio Verde | 236-PK | PANO | LEDER | NL - AUTO
- 2011
- 177.390 km

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T Distinctive (NAVIGATIE, CLIMATE, XENON, LEDEREN SPORTSTOELEN, PARKEERSENSOREN, CRUISE, NIEUWE APK, NIEUWSTAAT)
- 2011
- 223.041 km