Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo 120 Distinctive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulietta 1.4 Turbo 120 Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 118.300 km |
KM-stand laatst | 126.000 km |
Voor de liefhebber
- 125.000 km
EDIT: per ongeluk de 120 pk variant aangeklikt, ik heb de 170pk variant.
Begin dit jaar mijn eerste auto aangeschaft, na veel twijfelen tussen de BMW 1 serie en Giulietta, toch voor de Giulietta gekozen omdat deze voor het bedrag 'meer auto' leek te zijn en bovendien moderner oogt, blijk toch gevoelig voor design.
De eerste 4 maanden zijn me wisselend bevallen. Vooral in de kosten wat flinke tegenvallers. Ja, dat is het risico bij een auto, tegelijkertijd maakt het er niet leuker op. Ik som ze op, zodat jullie ze ook bij een evt. aanschaf direct kunnen checken in de historie.
De negatieve punten:
Een week na aanschaf bleek dat de bekabeling in de achterbak vervangen moest worden (merkte ik doordat de achterruitenwisser het niet meer deed na 3 dagen wel een werkende unit gehad te hebben); de bekabeling is een bekend probleem volgens menig Alfa-rijder en was al eens eerder vervangen bij deze auto. En de koplampjes waren afwijkend in kracht (dat ligt niet zozeer aan de auto zelf). Ook zag ik in de historie dat de MultiAir module een beurt had gehad, iets wat je vaker tegenkomt bij deze uitvoering. Vaak door verkeerd oliegebruik. De distributieriem was voor aanschaf vervangen.
Iets later na aanschaf (c.a. anderhalve maand) bleek het verkoelingselement van de airco niet te werken. Dit was mij voorheen niet opgevallen, gezien de temperaturen buiten, dus ik weet niet op welk moment dit is gebeurd. Hier kwamen ze achter na het begeven van de hydraulische lager (hulpkoppelingscilinder + lagers, als ik het goed heb begrepen): koppelingsset vervangen en tijdens reparatie kwamende stuurkogel en één draagarm ook naar boven. Een totaalfactuur van € 1.350,- Enorm dure uitgave gezien deze boven de 10% van de aankoopprijs zijn gekomen. Gelukkig hoefde ik 'slechts' de 650 euro af te rekenen i.v.m. garantie op bepaalde onderdelen. Ook het spiegelglas van de zijspiegel liet bij mij na 3 maanden los, best apart.
Deze enorme tegenvallers gaan gepaard met al hoge verbruikskosten (met zo'n 60 snelwegkilometers rond 100km/h per dag en slechts zo'n 15 km binnen de bebouwde kom) van 1 op 13. Hier heb ik me toch enigszins op verkeken, ik dacht dat 1 op 15 mogelijk zou moeten zijn, de fabrikant geeft volgens mij 1 op 17 of 19 aan bij gemengd gebruik, daar had ik al niet op gerekend.
Verder merk ik dat de koppeling soms vervelend wil doen als het Start/Stop-systeem aanstaat, wat lastig schakelen naar z'n 1. Op diverse fora wordt een update/modification die beschikbaar is genoemd, echter met hoge kosten. Is het voor mij niet waard.
Verder
Rijgedrag: hij rijdt super lekker; enorm sportief. Of ik dat over 5 jaar leuk vind is een ander verhaal, voor nu past het bij mijn onbevangen levensstijl ;)
De D van Dynamic is lekker op rechte stukken, maar voor het eerste deel van het optrekken blijf ik toch liever in Neutraal i.v.m. de gevoeligheid van het gaspedaal. All Weather heb ik nog niet echt kunnen testen.
De power van deze motor is een fijne toevoeging op de snelweg, waarbij ik in vorige auto's (niet van mijzelf) soms twijfelde om in te halen vanwege de aankomende auto's en de minimale koppel, heb ik dat extra stukje zekerheid bij deze auto m.b.t. mijn vermogen.
Qua design vind ik het een prachtige auto. Zowel van binnen als van buiten. Ik word ook altijd happy als ik achter een Giulietta mag rijden en kijk nog altijd eventjes om naar mijn geparkeerde auto, vooral na een wasbeurt. Simpelweg een dikke bak.
Wat me aan de audio tegenvalt is dat het niet mogelijk is om op een eenvoudige wijze mijn muziek af te spelen (geen AUX of BT connectie met Android mogelijk voor muziek), al is dit iets wat ik van tevoren had moeten bedenken (dus mocht je dat willen: bij deze). Dat gezegd te hebben, is de kwaliteit van het geluid uit de speakers voor een auto vrij goed. De voice control vind ik minder goed werken en geen toegevoegde waarde tijdens het rijden.
Op basis van rijbeleving, (zit)comfort en uiterlijk scoort deze auto enorm goed in mijn boeken.
Tot nu toe zijn het de, naar mijn mening relatief te hoge, onderhoudskosten die het ultieme plezier weghouden - ik kijk alweer tegen de volgende beurt op. Ik ben bang dat de aankomende grote beurt een flinke domper kan zijn, tegelijkertijd is dan zo'n beetje alles wel vervangen als je naar de lijst kijkt..
Ik begrijp dat een Alfa vaker voor de liefhebber is (dat mag overigens geen excuus zijn voor hoge onderhoudskosten) en ik zou niet perse zeggen dat ik spijt heb van mijn aankoop. Mogelijk heb ik me zelf iets verkeken op de maandelijkse kosten, echter vind ik het belangrijk voor potentiële kopers om al mijn ervaringen te delen.
Hopelijk halen zij hierdoor wat mankementen vóór aankoop naar boven.
Ik zal na de grote beurt (eind deze maand) een update geven m.b.t. de gevonden punten. Laten we hopen dat het meevalt!
Jammer, maar helaas.
- 126.000 km
Helaas, de auto heeft na een paar extra reparaties rondom het thermostaathuis dit weekend weer een foutmelding gegeven. Ik ben inmiddels overgestapt tot verkoop van de auto, omdat ik de auto niet meer vertrouw. Was meer onverschillig dan boos.
Er zat garantie op de auto (deels gezien Km), dat was in een van de comments wat feedback. Vanwege de leeftijd niet alle onderdelen, voor mij is het echter einde verhaal voor nu.
Het is niet zo zeer de kostenpost die hem de nek omdeed; daar had ik tot op zekere hoogte vrede mee, echter meer de frustratie rondom weer naar de garage, weer iets anders verwachten, weer een paar dagen zonder, weer twijfel aan wat er nu weer zou gebeuren. De auto was volledig nagekeken en dan poppen er kort daarop weer onderdelen op ter vervanging. Het leek voor mijn gevoel niet op te houden. De garage kan hier wellicht ook schuldig in zijn geweest, maar die hebben lokaal een goede reputatie.
Ik hoop in de toekomst zeker weer een Alfa te rijden, voor nu kies ik het OV, iets minder luxe, als vervoersmiddel. Voor de toekomst weet ik in ieder geval dat ik een volledige garantie of wellicht zelfs private lease zal nemen, om het stukje 'Onderhoud' niet als frustratie of variabele te moeten behouden.
Sorry, helaas geen goed einde te melden. Erg jammer, bij het weglopen na verkoop had ik er toch wat moeite mee, want het blijft een prachtige auto om te zien. Voorlopig blijft het dus bij kijken.
- Betrouwbaarheid2
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Alfa Romeo Giulietta 1.4 T – 2010 – 320.587 km - Klokje Rond

Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

Alfa Romeo Giulietta 1.7 TBI QV - Op de Rollenbank

Alfa Romeo Giulietta - Occasion Aankoopadvies

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair - Op de Rollenbank
