Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo 105 Veloce (2013)

autoreview

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo 105 Veloce (2013)

Signalement

UitvoeringGiulietta 1.4 Turbo 105 Veloce
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst35.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een eerste indruk

  • 2.300 km

Na vijf jaar in een 147 te hebben gereden, wilde ik wel eens wat anders. Ik was het een beetje zat om op nieuwe modellen van Alfa te wachten en heb een Seat Leon overwogen: sneller (122 pk voor hetzelfde geld; nu heb ik 105), zuiniger, lichter, ruimer en meer garantie dan de Giulietta. Objectief gezien waarschijnlijk de betere keus. Maar toen het erop aankwam, ben ik toch weer voor een Alfa gegaan. Waarom? Puur op gevoel. Een Alfa vind ik toch wat minder standaard en met meer gevoel ontworpen dan een Seat. Hoewel het imago natuurlijk ook een rol speelt, Alfa vind ik gewoon een mooi merk. Overigens niets ten nadele van de nieuwe Leon, dat blijft ook een fraaie wagen.

Na ruim 2300 km heb ik denk ik wel een aardige eerste indruk van de wagen. Uiteraard kan ik nog niets vertellen over storingen ed, maar ik zal proberen te updaten in de toekomst. De twee grootste verschillen met de 147 zijn de motor en de auto is in zijn geheel volwassener. Hoewel de wagen evenveel vermogen heeft als de 147, is het karakter totaal anders. Bij de 147 TwinSpark moest je flink toeren maken om de gang erin te houden, de Giulietta begint bij lage toeren al flink te versnellen, de motor is echt soepel. Critici zullen zeggen dat daardoor karakter verloren is gegaan, maar in de dagelijkse praktijk is dit natuurlijk veel fijner. Als je bijvoorbeeld een stuk 50 rijdt, kun je rustig in zijn 5 rijden en hij pakt vervolgens ook nog op, hoewel je geen hele vlotte acceleratie moet verwachten natuurlijk. Hij voelt echt veel vlotter aan dan 105 pk. Verder voelt de Giulietta zoals gezegd volwassener aan dan de 147. Het is een beetje gevoel, maar hij is stiller, zit degelijker in elkaar en ook bij 160 km/u (afgelopen weekend middagje Duitsland gedaan; de top ga ik wel proberen als hij meer is ingereden) is hij erg stabiel en niet lawaaiig.

Verder rijdt hij erg goed. De wegligging is redelijk vergelijkbaar met de 147, ook al een zeer fijn rijdende auto. Maar met de Giulietta neem je toch net weer wat gemakkelijker een afritje en hij is net weer wat comfortabeler. Het stuurgevoel is ook goed, want ik vreesde het ergste met elektrische stuurbekrachtiging. Mijn ervaringen in andere auto's waren daar niet zo goed mee, zelfs een Mito haalde het lang niet bij 147. Gelukkig is de besturing van de Giulietta gewoon prettig en direct, zoals ik van Alfa gewend ben. Voor nog meer stuurgevoel, nog betere wegligging en fellere reactie op het gaspedaal, kun je de auto in "Dynamic" zetten. Leuk voor een bochtige weg, maar bij dagelijkse ritten wordt hij er wel wat nerveus van. De uitrusting van mijn "Veloce" uitvoering is in orde met oa climate control, blue & me, etc. Ook een compliment voor de standaard stereo; prachtig geluid!

Dan nog een paar nadelen: de ruimte op de achterbank is voldoende, maar houdt zeker niet over voor dit formaat auto. Verder moet je de ramen achterin nog naar beneden slingeren, staat wel een beetje goedkoop. Ook een lichtsensor was wenselijk geweest. Overigens was mijn auto een voorraadauto, dus kon ik niet meer zelf de opties uitzoeken. Verder is het motorgeluid niet geweldig in vergelijking met de Twinsparks. Vooral bij de lagere toeren klinkt hij wat dieselachtig. Ik besef mij echter wel, dat het ongetwijfeld veel beter is dan veel moderne auto's met minder cilinders. Of misschien was ik een beetje verwend op dat gebied met de 146 en 147 TwinSpark...

Het gemiddelde verbruik ligt op 1:13,6 van de eerste drie tankbeurten, het stuk autobahn is hier nog niet in meegenomen. Vind ik netjes voor een nog niet ingereden auto, maar ik heb ook een redelijk rustige rijstijl (denk ik).

Al met al dus nog steeds een tevreden Alfa rijder en ik zal proberen jullie op de hoogte te houden bij bijzonderheden of bij een hogere kilometerstand.

Afscheid

  • 35.000 km

Veel eerder dan gepland heb ik afscheid genomen van de Giulietta. Normaal rijd ik altijd minimaal 5 jaar met een auto, maar nu dus helaas niet. Toen ik de auto kocht, had ik verwacht niet meer dan zo'n 7000-8000km per jaar zou rijden, net als met de 147. Nu zijn er dingen in mijn situatie veranderd, waardoor de kilometerstand na ruim een jaar op 35000km staat. En ik heb heus meer geld voor een auto over dan gemiddeld, maar er zijn grenzen. Dus toch maar eens gekeken naar een alternatief, maar ik wilde natuurlijk niets of niet teveel bijbetalen, anders had het geen zin. Ik kon een goede deal sluiten en het alternatief is er dus gisteren gekomen in de vorm van een Alfa Mito Esclusivo JTDm.

Daar zal ik over een tijdje natuurlijk ook nog wel een stukje over schrijven, maar ik denk dat men hier wel graag wil weten hoe de Giulietta het heeft gehouden in dit jaar. De positieve punten zijn ten eerste het rijden. Het is een hele fijne auto om mee onderweg te zijn, zowel op een bochtige weg als een trip door Europa en dat vind ik knap gedaan. Hij is erg comfortabel, maar de wegligging is ook nog eens geweldig, de D stand heb je eigenlijk niet eens nodig. Op hoge snelheden rijdt hij heerlijk rustig en stabiel en hij rijdt vloeiend over drempels. Verder vind ik het een hele fijne aandrijflijn. De motor pakt lekker vroeg op, 80 kan prima in zijn zes en mini rotondes pak je rustig in 3. Schakelen gaat trouwens prima, er zit een fijne bak in. Doortrekken tot boven de 4000tpm heeft geen zin. Voor mij zijn de prestaties ruim voldoende, maar de auto kan duidelijk meer aan. Verder is het natuurlijk een mooie auto om te zien, van binnen en van buiten en ik vind het leuk om in een Alfa te rijden. Het verbruik bleef in de zomer steken op zo'n 1:14, in de winter zo'n 1:13. Gezien de fabrieksopgave niet verkeerd, maar ik denk dat het tegenwoordig beter moet kunnen, de T-jet is in de basis ook al weer heel wat jaren oud en het is een vrij zware auto.

De minnetjes: achterin is de ruimte voldoende, maar niet meer dan dat. Wat verder vervelend was, was dat de auto soms niet wilde starten, nadat je hem op het contact had gezet. Ook liep dan de mediaspeler vast. Erg irritant, enige oplossing was gewoon in 1 keer starten, zonder op het contact te zetten. Ook viel het geluid van de box in de deur linksvoor soms uit. Beide euvels deden zich niet constant voor en daardoor kon ik bij de dealer niet aantonen dat er defecten waren. De dealer zei er dus niets aan te kunnen doen. Verder is het onderstel niet vrij van rammels, vooral in koude toestand. Ook was er een kraakje aanwezig in de A-stijl links op een hobbelige weg.

Al met al had ik de auto graag gehouden, maar ik had er niet zoveel geld meer voor over. Op de (kleine) defecten na, was het een hele fijne auto. Bij de Mito ga ik in ieder geval de vijf portieren missen...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.