Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulia 2.0T 200pk Super |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 23.500 km |
KM-stand laatst | 85.000 km |
Toch weer een Alfa
- 23.500 km
Mijn vorige auto, de Seat Leon, was bij lange na niet aan vervanging toe. Maar als auto- en Alfa Romeoliefhebber is er eigenlijk toch maar één auto die je wilt; de Alfa Giulia. De Leon was rationeel gezien de beste auto die ik ooit heb gehad, maar wat een gave auto is zo’n Alfa Giulia toch! Er moest één komen in Misano Blu of Alfa Rosso met adaptive cruisecontrol en ondersteuning voor Android auto. Ander voordeel van dit exemplaar vind ik de grotendeels stoffen bekleding. De originele velgen waren 17 inch, door mij direct vervangen door deze 19 inch exemplaren. De km stand bij aanschaf was 24000.
Design
Mooi of lelijk is natuurlijk altijd subjectief, maar ik vind het een geweldige auto om te zien, zeker in een tijd waar veel “overdesign” wordt toegepast. Hij is echt herkenbaar als Alfa, zonder teveel drukke lijnen en zonder dat de voorkant op een rijdende grille lijkt. De verhoudingen van de auto kloppen gewoon, je ziet ook duidelijk dat het een achterwielaandrijver is. Ook aan de binnenkant vind ik het een mooie auto met twee analoge tellers, display ertussen en een scherm dat mooi geïntegreerd is in het dashboard. Gelukkig heeft Alfa bij de Giulia nog de verleiding kunnen weerstaan om de tellers volledig digitaal te maken en het scherm als een losstaand element op het dashboard te zetten. Gevolg is wel dat het scherm daardoor wat aan de kleine kant is. De schermen kennen wel minder mogelijkheden dan bij de Seat.
Uitrusting
Een onbegrijpelijk iets is dat de achterbank niet neerklapbaar is. Volgens mij is dat een kleine moeite en het maakt de auto toch meteen een stuk praktischer. De uitrusting is verder eigenlijk helemaal niet zo uitgebreid voor een auto in deze klasse, maar (voor mij) het belangrijkste als ACC, climate control, Android auto ondersteuning en een goede geluidsinstallatie zijn aanwezig. Ook navigatie, xenon en achteruitrijcamera zitten erop, maar dingen als stoelverwarming, draadloze telefoonlader, lane assist of led koplampen zijn niet aanwezig.
Rijden
Het rijden is geweldig, ik weet niet wat voor tovenarij ze hebben toegepast op het onderstel en de besturing, want de wegligging is top en het blijft ook nog comfortabel. Ik heb nog nooit in een auto gereden die zo lekker rijdt, echt top. Qua prestaties is het dik in orde, maar 200pk op 1400kg is ook meer dan genoeg. Ik heb denk ik niet echt een rijstijl die past bij een rode Alfa Giulia met 19 inch wielen, met 150 pk en een handbak was het voor mij ook prima geweest. Maar daar waar het kan en mag is het natuurlijk wel leuk om even door te gassen, in Duitsland heb ik even 225 op de teller gereden, dat was toen ook wel even snel genoeg. Bij dergelijke snelheden ligt de auto trouwens nog steeds erg rustig en stabiel op de weg, je kunt er rustig in een dag half Europa mee doorkruisen zonder vermoeid uit te stappen. Gaan we dus zeker een keer doen.
Verbruik
Het verbruik komt gemiddeld rond de 1:12 uit. Volgens de boardcomputer rijd ik in de bijna 5000km dat ik de auto nu heb 1:11,1, maar hier zitten best wat autobahn ritten tussen op wat rustige tijden. Als je een beetje je best doet, kun je de 1:13 halen, maar dan is het ook wel gebeurd.
Automaat
Ik heb altijd in auto’s met handbak gereden, dus de automaat was even wennen. Het heeft zeker zijn voordelen, vooral als het wat drukker is in combinatie met ACC en het is een prima automaat. Bijzonder is ook dat de auto dan uit zichzelf stopt. Door het DNA systeem in D te zetten, schakelt hij nog wat later op, maar hij houdt het toerental dan wel weer hoger als je weer langere tijd een vaste snelheid rijdt. Ik denk dat ik een handbak vooralsnog toch nog wat prettiger vind; puur gevoel denk ik. Er zijn diesels met handbak geleverd, maar die zijn amper te vinden.
Betrouwbaarheid
Qua betrouwbaarheid kan ik er nog niet zoveel over zeggen, maar het is wel opvallend dat het startstopsysteem al de geest lijkt te hebben gegeven. Nadat ik even een tijdje had stil gestaan met draaiende motor, kreeg ik even later een foutmelding in het systeem en ging even het motorstoringslampje branden. Na een keer opnieuw starten waren beide storingen weg, maar het strartstopsysteem heeft het natijd nog slechts één keer gedaan. Nu vind ik het op zich niet zo’n probleem, maar het hoort natuurlijk niet. Ik zal proberen updates bij te houden in de toekomst.
Samenvatting
Al met al is het wel duidelijk dat er alles aan gedaan is om de auto zo fijn mogelijk te laten rijden en er zo fraai mogelijk uit te laten zien, zodoende zijn er wat concessies gedaan. Maar als Alfa liefhebber is dit natuurlijk DE auto die je wilt hebben. Hij rijdt geweldig en telkens als ik deze sportsedan met rode lak en donkere 19 inch wielen alleen al zie staan, word ik al blij. En je moet het geld ervoor over hebben natuurlijk, want het is geen goedkope hobby. Dan nog even in het kort op een rijtje:
+ Rijdt geweldig
+ Mooie auto
+ Prestaties
+ Het is een Alfa
- Niet heel luxe
- Niet erg zuinig
- Geen handbak leverbaar
- Niet heel ruim
- Geen neerklapbare achterbank
Update na een jaar
- 40.000 km
De auto is nu wat langer in mijn bezit en heeft onlangs ook zijn eerste 15000km beurt gehad. Ook heb ik wat langere ritten gemaakt (week Normandie, paar dagen Zwarte Woud, Nurburgring, retour Hamburg; alles vanuit Assen), dan leer je je auto ook echt goed kennen vind ik.
Storingen: bij de melding dat de motorolie vervangen moest worden werd ook meteen de melding "laat motor controleren" en "storing startstopsysteem" gemeld. Meldingen waren na een paar dagen ook weer weg, behalve die van de motorolie natuurlijk en bij het uitlezen werd er niets bijzonders gevonden.
Wat verder positief opvalt is de cruisecontrol bediening op het stuur, bij al mijn voorgaande auto's was dit een los stengeltje. Ook handig is dat de navigatiemeldingen van de Android auto worden weergegeven in het schermpje tussen de tellers. En het blijft ongelofelijk lekker sturen, iedereen rijdt standaard te zacht over afritten voor je. De auto ligt ook erg stabiel op serieus hoge snelheden bij onze oosterburen, waar je op de wat rustiger tijdstippen soms nog lekker kunt doorrijden. Ik vind de auto zelf met 200pk nog steeds achterlijk snel, maar ben ook niet zo'n coureur. Ik heb geen behoefte aan tuning. Verder vind ik het leuk dat ik zoveel complimenten op de auto krijg.
De mindere dingen: op langere ritten merk je dat de stoelen niet geweldig zijn; wat vlak met weinig steun voor de bovenbenen. Het is niet dat het echt drama is, maar de stoelen uit de Giulietta waren bijvoorbeeld een stuk fijner. Hetzelfde geldt voor het geluid van de audio; goed te doen, maar beter bij de Giulietta. De auto is ook erg breed, wat geen goede combinatie is met krappe parkeergarages en 19 inch velgen heb ik helaas op pijnlijke wijze al vernomen... De ACC herkent alleen auto's recht voor hem, links voor niet, waardoor je soms onbedoeld rechts inhaalt, vooral als je al langer rijdt en eigenlijk niet meer doorhebt dat je op de ACC rijdt. De rijstrookassistent is erg irritant, door de piepjes is normaal muziek luisteren er niet bij, het staat nu dus standaard uit. En wat ik heel irritant vind, is dat er maar 1 USB aansluiting is.
Dan nog even de automaat. De automaat op zich werkt erg fijn, niets op aan te merken en ik ben er inmiddels aardig aan gewend. Met name als het wat drukker is met ACC en stop and go functie is het zelfs wel fijn. Maar met een handbak weet je net wat beter hoe je auto reageert, want in N (van de DNA stand) blijft hij soms net wat te lang in een lage versnelling hangen met een wat brommerige motor tot gevolg. In D (Dynamic) heb je dit soort dingen niet, maar dan blijft hij weer in een te lage versnelling hangen als je weer een stuk op de snelweg snelheid rijdt.
Misschien nog wel even leuk om wat over het verbruik te zeggen. De vakantie naar Normandie was in totaal ruim 2600km met een verbruik van precies 1:13,0. In de loop van de zomer is het zowaar opgelopen tot 1:14,1. Na het weekendje Nurburgring onlangs is het verbruik weer gedaald tot 1:12,9.
Al met al nog steeds erg tevreden; ik heb denk ik de meest fijn rijdende auto die je voor dit (en misschien nog wel meer) geld kunt kopen en het is een prachtige Alfa Romeo om te zien, van binnen en buiten. Als ik de auto alleen al zie staan, geeft hij je toch wel een speciaal gevoel.
Update 71000km
- 71.000 km
Onderhoud/storingen
Ik noemde bij de vorige update al de vage motorstoring. De melding is nog een paar keer teruggekomen en verdween ook weer vanzelf na een paar dagen, aan de auto was verder helemaal niets te merken. Ik had hem laatst tweemaal redelijk dicht achter elkaar. De accu blijkt een zwak punt te zijn van de Giulia, dus deze even bekeken en min pool (plus pool is onvindbaar?) was helemaal gecorrodeerd en sloeg wit uit. Dit schoongemaakt en de melding was weg, ook leek de auto wat vlotter te starten. Verder krijgt de auto elke 15000km of 1x per jaar een beurt, daar komt nooit wat bijzonders uit. Kost bij mijn Alfa specialist meestal tussen de E 400 en 500. Binnenkort moeten er nieuwe remblokjes op en een tijdje geleden zijn er twee nieuwe achterbanden op gekomen a E 460. De eerste zijn zo'n 40000km mee gegaan (Bridgestone Turanza; zitten er nu ook weer onder). 1 Keer liep de motor erg onregelmatig na het starten, na 100 meter ofzo was het ook weer over, is later ook niet weer voorgekomen.
Stoelen
Er zitten nu onder de voorstoel aan de voorkant (het zijn dus geen Veloce stoelen) twee "blokjes" waardoor deze aan de voorkant hoger staat. Dit maakt een groot verschil in zitcomfort, de stoel is veel minder vlak met als gevolg meer steun voor de onderbenen, echt een aanrader. Verder heb ik op de bestuurdersstoel achteraf stoelverwarming in laten bouwen.
Multimedia
Het "probleem" met de USB aansluiting is opgelost door een USB hub te gebruiken; zo kan ik gewoon muziek luisteren via de USB stick als ik de telefoon niet gekoppeld heb. Wel jammer dat Android Auto maar 2/3 van het scherm gebruikt. Dit zit echt in de auto en is op geen enkele manier aan te passen. Op Amazon heb ik een kastje gekocht die de AA draadloos maakt en meteen breedbeeld ervan maakt. Dat ding maakte vaker niet dan wel verbinding en is dus teruggestuurd. Gebruik je Apple Carplay, heb je overigens wel gewoon breedbeeld.
Ruimte
Voorin meer dan prima, maar we zijn een paar keer met vier personen op pad geweest. Ik ben zelf ruim 1,90 meter en moet wel een stuk naar voren als er iemand achter me moet zitten, wat op een lange rit naar België niet heel fijn was. Het hoort bij de constructie van de auto (de motor staat ver naar achter voor een betere gewichtsverdeling), maar wellicht iets om in de gaten te houden als er vaak mensen achterin zitten.
Verbruik
Het verbruik is gestabiliseerd tot rond de 1:13. Is wel veel snelweg waar ik me gewoon aan de snelheid houd, maar ook zitten er wel aardig wat kilometers in Duitsland bij. Sommige SUV's met ingewikkelde hybride techniek doen het overigens vaak niet beter, voor zo'n grote auto met 200pk is dat dus eigenlijk best redelijk.
DNA
Tegenwoordig rijd ik steeds vaker in de D (Dynamic) stand, met name om het schakelgedrag, anders schakelt hij net te snel op en te laat terug. Het is me opgevallen dat de D stand ook bij een koude motor prima werkt; als je met 50 de wijk uit rijdt in N (Normal), rij je in zo'n hoge versnelling, dat hij voor je gevoel bijna afslaat. Bij een warme motor is dat beter. Op de snelweg gaat hij weer in N, dan rijd je immers telkens een constante snelheid en blijft hij in D weer net wat in een te hoge versnelling. Een handbak had ik ook prima gevonden trouwens, ook nu ik al wat langer automaat rijd.
Toekomst
Voor zover het nu lijkt, is de Giulia een blijvertje. De auto bevalt prima en als ik een andere auto zou kopen, zou het toch weer een Giulia worden. De auto heeft nu 71000km gereden, veel snelweg, ik ben er zuinig op en ga er dus niet van uit dat hij binnenkort al aan het eind van zijn Latijn is.
Kosten en kwaaltjes
- 85.000 km
We beginnen met goed nieuws; de motorstoring waar ik het hiervoor over gehad heb, is verholpen. Het vervangen van een paar relais in de buurt van de koplamp was voldoende. Kosten: zes tientjes.
Minder goed nieuws was het inhouden van de motor net na een koude start, het stopt na ongeveer max tien seconden. Het begon eind van de winter. Volgens de garage gaat het om een zogenaamde misfire en is het niet urgent genoeg om er nu iets aan te doen. Het schijnt ook goed te zijn om de motor even goed te laten werken, want in Nederland kom ik amper boven de 3000 toeren. Dus even naar Duitsland geweest even flink aan het doorrijden geweest in de sportstand (Dynamic). Het werd op dat moment ook weer wat warmer en heb er sindsdien geen last meer van gehad. Afwachten wat er gaat gebeuren als het van de winter weer kouder wordt.
Vervolgens nog het probleem waar veel Giulia en Stelvio eigenaren mee te maken krijgen; de achterruit- en spiegelverwarming werken niet meer. Dat kan komen door een slechte accu of defecte IBS sensor (sensor die meet hoeveel stroom er naar de accu gaat). Maar de kans bestaat ook dat het probleem blijft als de accu en IBS sensor vervangen zijn. Een echte oplossing is dus eigenlijk nog niet. Een mogelijke oplossing zou zijn om de IBS sensor los te koppelen van de accu, maar dan heb je standaard een melding van een storing in het start/stop systeem en ik weet niet welke gevolgen dat verder heeft. Het schijnt dat de spiegel- en achterruitverwarming weer gaan werken als je een stuk gereden hebt, maar dan heb je het vaak niet meer nodig... Ik zou nog een keer weer de accupolen weer kunnen schoonmaken, dat kan geen kwaad. Op de site van Squadra tuning is hier ook wat over te lezen.
Een paar maand geleden heeft de auto een beurt gehad bij zo'n 83000km. Er zijn nieuwe remblokken rondom gekomen, nieuwe schijven voor, uitlijnen, airco bijvullen en alle gebruikelijke dingen bij een beurt. Kosten ruim E 1400. Even later moest de auto voor de APK en daarbij bleek dat er droogtescheurtjes in de voorbanden zaten en de koplampen waren niet goed afgesteld. Dus moesten er nog "even" twee nieuwe 19 inch Bridgestone Turanza's komen. Al met al ben ik dit jaar dus al bijna E 2000 aan onderhoud verder. Maar goed, je weet dat dit niet de goedkoopste auto's zijn om mee te rijden en hopelijk zijn we weer heel wat kilometers verder, voordat er weer groot onderhoud nodig is.
Maar je krijgt er natuurlijk ook veel voor terug. Het blijft een enorm fijne rij-auto die ook op langere afstanden comfortabel genoeg is. Overigens heb ik ook een set 17 inch winterbanden aangeschaft, waarbij de auto duidelijk een stukje comfortabeler, maar vooral stiller is. Voor normaal dagelijks gebruik eigenlijk fijner, maar met de 19 inch wielen rijdt het toch wat sportiever en het ziet er vooral veel dikker uit natuurlijk. Aan het eind van de zomer zijn we met de Giulia naar Sardinië geweest en op die brede, rustige bergwegen merk je pas echt hoe fijn het sturen is met deze auto! Uiteraard grotendeels in Dynamic gereden. En men kan het daar wel waarderen dat je in een Alfa rijdt, her en der wel een complimentje gekregen. Zo stond er bijvoorbeeld op een redelijke lege parkeerplaats bij terugkomst ineens een andere fraaie Giulia naast mij geparkeerd (zie laatste foto). Voor de rest functioneren alle functies van de auto nog steeds gewoon prima. 1 keer is de Android Auto vastgelopen, dus dat mag geen naam hebben.
Overigens krijg ik hier in Nederland ook nog steeds wel een eens een compliment op de auto en dat is natuurlijk altijd leuk! Ook rijd ik steeds vaker in Dynamic ipv Normal, de auto reageert gewoon veel directer en houdt het toerental wat hoger. Het gevoel dat de auto soms te weinig toeren maakt, is dan geheel verdwenen. Enige nadeel is dat het verbruik ook wat hoger wordt, maar het is volgens de bc nog steeds rond de 1:12,5. Op de snelweg zet ik hem vaak wel weer in Normal. Tot zover deze update, mochten er bijzonderheden zijn, zal ik het melden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.