Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2017) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulia 2.0T 200pk Super |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 204.000 km |
Superauto
- 204.000 km
Over smaak valt niet te twisten! Dat klopt, de Alfa Romeo Giulia is de mooiste sedan van de 21e eeuw. Ik ken niemand die de auto niet mooi vindt. Nou ja …Jeremy Clackson dan! “It is not a particularly handsome car, the wheels are too small and for some reason they’ve chosen to make the front look like a Wolseley.” Maar ja, …wat weet hij nou over auto’s??
Signalement:
Carrosserie: Alfa Romeo Giulia
Type : 200T
Bouwjaar: november 2017
Kleur : wit
Extra : Veloce-uitvoering (rood lederen Veloce stoelen)
In bezit sinds: November 2021 – 135.000km. Kilometerstand juli 2025: 204.000
Ik ben geen Alfa Romeo fan per se. Zeker het zijn mooie auto’s, maar ik vond het interieur soms echt spuuglelijk. Dat veranderde bij de moderne Giulia. Het bedrijf waar ik werk least geen auto’s maar koopt ze. Na 4 jaar of 120.000 km worden ze weer verkocht en heeft een werknemer de eerste keus. Op deze witte Giulia met rood lederen interieur was ik direct verliefd en na 4 jaar wachten – eind 2021 – kon ik de auto overnemen voor een – anno 2025 – belachelijk lage prijs. Ik betaalde in 2021 voor deze toen 4 jaar oude Alfa Romeo Giulia Super uit november 2017, met Veloce pakket en 135.000km op de teller €17.000.
Eind november 2021 stap ik dus vanuit een 2006 Lexus IS250 met bijna 3 ton op de teller in een Alfa Romeo Giulia. Beide 200pk, maar wat is de Giulia een totaal andere auto. Italiaans temperament tegenover Japanse perfectie. De Lexus biedt comfort, robuuste degelijkheid en straalt 100% betrouwbaarheid uit. De auto staat in dienst bij jou. No way dat de Lexus je ooit in de steek laat. Als je gaat rijden met de Giulia ben je opeens op stap met een mooie Italiaanse vrouw. Je krijgt opgestoken duimpjes, je wordt tijdens het tanken spontaan aangesproken over je mooie auto en mede-alfisti begrijpen wat je meemaakt en groeten elkaar. Maar al snel begint het wat te knagen; je merkt dat die mooie vrouw veel meer in petto heeft en op een dag in december 2021 sta je bij Squadra Tuning op de stoep om weer de volle potentie uit deze Italiaanse schone te halen, want wat heeft Alfa Romeo deze vrouw geketend om aan de Europese regelgeving te voldoen. Nu vind ik een opgepimpte vrouw helemaal niks, maar hier zie ik dat toch anders. Hier wordt de “schade” hersteld die Alfa bewust heeft aangebracht en wat knapt de Giulia hier van op; resultaat; 313pk en 480Nm. Zo hoort te auto te rijden.. Voor iedereen met een standaard Giulia; …laat het motormanagement terugzetten naar waar de auto voor ontworpen is.
Als je deze review leest ga ik er een beetje van uit dat je iets over auto’s weet en vast al wel eens iets gezien en gelezen hebt over hoe de Giulia rijdt. Het is allemaal waar; de auto is licht, stuurt messcherp en is een rijdersauto pur sang. De Veloce-stoelen zitten perfect en bieden enorm veel steun. De ZF-automaatbak schakelt soepel en licht. Na de tuning is het DNA-profiel fors veranderd. D is de snelle stand; de volle 300pk op de achterwielen. Er is geen mogelijkheid de ESP uit te schakelen en dat is misschien maar goed ook. De N-stand is de stand waar ik het vaakst in rijd; veel vermogen en goede schakelmomenten. A-stand is niet prettig; de auto gaat zeilen als je het gas loslaat; niet helemaal mijn ding.
Ik heb letterlijk alleen maar Shell V-power getankt (anders hoef je ‘m ook niet te laten tunen) en het verbruik is 1:13. Veel korte ritten resulteert in 1:11/12, maar een lange rit naar Zwitserland resulteert in 1:15 en geloof me; ik heb niet altijd 100km/h gereden.
Maar hoe zit het dan met die beruchte betrouwbaarheid? Nou, …gewoon prima in orde. Ik heb er nu (juli 2025) iets meer dan 60.000km mee gereden en de Alfa heeft me 1 keer laten staan. Vorig jaar bleek de eerste, originele accu na 7 jaar de geest te geven te hebben; kosten €400 bij de dealer. Of ik verder ooit bij de dealer ben geweest? Ja, 1 keer toen ik de auto een jaar in bezit had en toe was aan een onderhoudsbeurt. Verder is de auto altijd bij een Alfa-specialist in onderhoud geweest.
Natuurlijk heeft de auto dus gewoon zijn beurten gehad en natuurlijk is er wel eens iets vervangen. Een jaarlijkse onderhoudsbeurt kostte me tussen de €300 en €550. Bij kilometerstand 160.000 heb ik de automaatbak en differentieel laten spoelen bij ZF; kosten €900 (…auw). Mei 2025 heb ik nieuwe Brembo schijven en remblokken rondom laten vervangen; kosten €1600 (nog meer auw). Ok, tis best geld, maar gewoon regulier onderhoud.
Daarnaast heb ik nog wel wat dingen aan de auto gedaan. Nieuwe originele Alfa Romeo hoefijzer velgen incl zomerbanden (€3000), Squadra Tuning (€800), Android Auto laten monteren (€550). En dan natuurlijk het ongewilde onderhoud; zoals gezegd de accu en twee keer een lekkage aan de koeling van de turbo-intercooler. Eerste keer slecht gerepareerd bij Alfa dealer en tweede keer dus wel goed gerepareerd. Kosten 2x €250. En verder is het gewoon echt heerlijk rijden met een zorgeloze auto.
Ik denk er over de auto in te ruilen. Na 4 jaar vind ik het ook wel weer eens tijd voor iets anders. Gaat ie dan met pijn in het hart weg? Beetje wel. Zou ik een Giulia terugkopen? Waarschijnlijk niet; het zou “dezelfde” auto worden … Kan ik je een Giulia aanraden? Duizend procent ja, maar koop een goed exemplaar. Vraag me niet waar je die aan herkent, maar een sluitende onderhoudshistorie lijkt me een goed begin.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Giulia 2.0T Super Leer,Schuifdak,20Inch,Navi,Camera Bj 2018 Dealer Onderhouden
- 2018
- 184.332 km

Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio | Manual | 2e eigenaar | Harman/Kardon
- 2017
- 25.502 km

Alfa Romeo Giulia 2.0T 310PK | Squadra | Ragazzon | Carbon | Veloce-bumpers | Rode remkl. | Cruise
- 2018
- 125.652 km