Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Elegante (2008)

autoreview

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Elegante (2008)

Signalement

Uitvoering159 Sportwagon 2.2 JTS Elegante
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst60.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Una Bella Machina

  • 500 km

Na een uitgebreide zoektocht naar een nieuwe auto waarbij vervolgens een A4 1.8, de Lexus 250, de Passat CC, de BMW 320 uitgebreid bekeken werden is uiteindelijk toch mijn keuze op de Alfa Romeo 159 SW 2.2 JTS gevallen. Zal U verder niet vermoeien waarom ik deze keuze gemaakt heb maar in een vogelvlucht: de A4 vond ik een te gehard veerde stuiterbak, de BMW viel af want de dealer had na meermaals vragen geen tijd om een proefrit te regelen, de Lexus kreeg ik een benauwd gevoel en de Passat viel af omdat ik gedwongen werd om allerlei pakketten te kopen. De Alfa was de auto die alles in zich had; techniek, uitstraling, emotie en rijplezier ..

Heb dus aantal maanden gelden een AR 159 SW 2.2 JTS Elegante mogen aanschaffen ( prive overigens ) .. met als extra´s ..

* Carbo Nero metaal lak
* Sport Utiliy Pakket
* I-Pod/USB aansluiting in het dashboard kastje
* Bose Installatie
* Parkeersensoren
* 17´lm velgen ( model 2009 )
* Verwarmde voorstoelen
* Elektrisch inklapbare buitenspiegels
* Leren bekleding (zwart)
* JVC Navigatie-audio tiptoets systeem( 7´inch ingebouwd scherm met afneembaar front) type NW-KX7000

Wil bij deze de lezers op de hoogte stellen van mijn mening, bevindingen voor wat betreft de eerste 5000 km, uiteraard zullen verdere reviews volgen naar mate ik de auto langer in bezit heb.

De Alfa rijd .. mmmm .... begrijp nog steeds niet waarom ik uberhaupt uitstap, wil blijven rijden .. Ok, heb inmiddels wel door dat deze jongen een flinke slok lust ( de auto bedoel ik ) maar dat wist ik vantevoren; op dit moment is het verbruik rond de 1 op 7.5 en dat omdat ik voornamelijk in de stad rondrij en omdat de airco altijd aanstaat ( en wellicht ook beinvloed door het JVC navigatiesysteem wat flink "trekt" op de accu of dat invloed heeft op het verbruik hoor ik graag van een expert maar als de motor uitstaat en ik gebruik de JVC dan is de accu binnen half uur leeg ) Hou overigens gebruikscijfers bij op de site www.autoverbruik.nl; handige site als je inzicht in je kosten wilt houden, maar dit terzijde.
Ben dus benieuwd naar het verbruik als ik van de zomer de lange rit naar Zwiterseland en Italie ga maken.

Alleen de bediening van de JVC ( telefoon, I-Pod etc ) op het stuur werkt nog niet helemaal perfect dus moet ik even naar laten kijken en er wordt nog een oplader in de armsteun gemonteerd voor mijn Nokia E71, die via Bluetooth perfect werkt met de JVC. De telefoon zelf werkt via het JVC tiptoets systeem, bluetooth en geluid zowel gebeld worden als zelf bellen is perfect. Gebruiksvriendelijk en via de tiptoets/touchscreen simpel te switchen tussen tuner, I-Pod en telefoon.

De 6 versnellingsbak heeft korte versnellingen, wat maakt dat je snel door moet schakelen om de AR op toeren te houden, daarbij is de trekkracht/koppel stuk minder dan bv de 1.9JTD en wat meer koppel had ik eigenlijk wel prettig gevonden. Naar de wintersport had ik een leen Alfa 1.9 JTD mee die wat dat betreft een stuk prettiger reed. Overweeg nu een tuning; een chip tuning dan wel een tuning door Autodelta, maar daar wacht ik nog even mee vanwege de karakeristiek van de JTS motor en de te verwachten winst in pk en koppel. Experts zeggen dat de winst niet opweegt tegen de kosten, dus ik moet daar nog even over nadenken. Topsnelheid heb ik nog niet gereden maar zal rond de 225 km per uur liggen, lijkt me niet handig om dit soort snelheden in Nederland te rijden, dus maar even wachten tot ik in Duitsland ben.

Stoelen zitten perfect en kunnen geheel naar wens ingesteld worden, dit in combinatie met de stoelverwarming maakt het een super combinatie, had ik in eerdere auto's ook al moeten hebben. Wat overigens ook geldt voor de elektrisch inklapbare buitenspiegels, met name in parkeergarages heel handig om schade te voorkomen.

Wegligging is strak, ook al heb je wel de neiging te hard door de bochten te gaan. Zijn gewicht draagt absoluut bij aan de wegligging. Heb echter wel het gevoel dat met name bij lagere snelheden de auto "schommelt", moet ik nog eens naar laten kijken. Een uitlijnen kan dit wellicht wegnemen en anders ligt het aan de draagarmen. Bij hogere snelheden verdwijnt dit gevoel. Wat de snelheid betreft; Je moet echt oppassen met deze bolide simpelweg omdat je voor dat je het in de gaten hebt ruim boven de "wegmisbruikers" limieten zit. Gelukkig kan je de JVC zo instellen dat je automatisch een waarschuwing krijgt. Of je daar naar luistert is dan een ander verhaal .. Overigens is de ingebouwde Bose installatie een lust voor het oor, zo zuiver en knalhard als je dat wilt, super zeker in combinatie met de ingeboude usb aansluiting waar de I-Pod op aangesloten is. Uren lang muziek en geen losslingerende CD's. Die je toch niet kwijt kan want opbergruimte is meer dan beperktl eigenlijk is er geen
opbergruimte.

Achterin als deel van het utlity pakket zitten `bagage` netten en die doen prima hun dienst, want er zijn dan geen rondschuivende spullen, jammer alleen dat bij de eerste keer de achterbank neerklappen het scharnier van de achterbank losschoot, dealer heeft dat overigens snel hersteld. Er zit geen reserve wiel in maar daarentegen wel een reparatie setje om eventueel een lekke band snel te repareren. Heb er nu Goodyear 225 onder zitten en die bevallen voorlopig prima, interieur is stil, verder ook geen bijgeluiden van de banden. Uiteraard gescheiden airco aanwezig die meer dan zijn werk doet, zelfs als de temperatuur door warmte/zon flink opgelopen is, dan is het zo weer een aangename temperatuur. Zal U verder op de hoogte houden van wat ik ervaar, meemaak etc. en uiteraard als er vragen-opmerkingen zijn over bepaalde aspecten dan hoor ik dat graag.

Update

  • 8.500 km

Even een tussenberichtje, net terug uit Zwitserland en zo'n 3500 km verder. De AR rijdt super, ok, "gebrek" aan koppel tov bv de 1.9 JTD is duidelijk aanwezig maar dat is wellicht inherent aan de benzine versie. Deze 185 pk uitvoering heeft echter voldoende snelheid om meer dan goed mee te komen in het verkeer. De Franse Gerdarmerie was het daar ook mee eens, zeker toen ze me lieten zien op hun lasergun hoe hard ik over de AutoRoute had gereden. Max was 130, gereden 153 met als gevolg een prent van slechts Eur 45, wellicht mede beinvloedt door dat ik goed Frans spreek en direct zonder tegensputteren de Gerdarme gelijk gaf en schuld bekende. Zonde van het geld, direct hierna nog twee keer geflitst in Frankrijk. In Zwitserland aangekomen over de Furka pas gereden met stevige stijgingspercentages en daar merk je dan wel dat de AR zo'n 1750 kg weegt en met bagage en inzittenden moest de AR toch stevig werken. Allemaal geen probleem maar sommige stukken toch in de 3e versnelling moeten rijden, wegligging echter superb, bochten nemen, snel doortrekken, allemaal geen probleem. Over de gehele rit echter een verbruik van 1 op 9 en dat valt toch weer tegen.
Soms schokt de AR bij het schakelen wat denk ik komt door de electronica, die wat lauw reageert op het schakelen en gas geven waardoor hij soms licht schokt voordat de "opdracht" doorkomt. Daarnaast vindt ik de AR toch wel wat lawaai maken zeker bij hogere snelheden wat wellicht komt door de niet zo beste geluiddempende materialen, maar wellicht heeft iedere auto dat bij hogere snelheden. Niet echt lawaaierig maar wat stiller zou wel prettig zijn geweest.

Weggedrag in de bochten was perfect, net als de wegligging, kan niet anders zeggen. Snel doortrekken is geen probleem en van 5 naar 6 nauwelijks terug hoeven schakelen, natuurlijk is de korte koppel dan duidelijk aanwezig dan wel verschillend met de JTD versie maar dat weet je vantevoren. Als ik over een paar jaar de nieuwe AR 159 ga aanschaffen dan zal dit ongetwijfeld allemaal sterk verbeterd zijn, hoop ik dan maar.

De JVC navigatie is super, heel Europa zit erin en dus is een ritje van Zwitserland naar Italie een eitje. Even in tikken en voila .. waar ik wel gek van wordt is de eeuwige automatische stem van het systeem dat ik weer te hard rijd, kan er niet uitgehaald worden dus kwestie van wennen en vooral negeren. De telefoon via Bluetoot en de aangesloten I-Pod werken super, geen cd's wisselen, auto voice mail ( je weet wel naam roepen en het systeem draait het telefoon nummer ) doen het echt perfect.
Denk echter wel dat de JVC in combinatie met de climate control ook bijdragen aan het stevige gebruik. Zou ik de motor uitzetten en de JVC aan laten staan dan is de accu binnen 30 min leeg, al dat grafische spul verbruikt dus flink wat energie. Ben geen techneut maar kan me voor stellen dat een bijdrage is aan het stevige verbruik, of heb ik het verkeerd ? ...

Bagage voor 2 personen is uiteraard geen probleem waarbij de aanwezige bagage netten als zeer prettig zijn ervaren. Ben inmiddels op zoek naar passenden allesdragers want als we aan het einde van het jaar weer naar de bergen rijden dan zal ik aanzienlijk meer bagage hebben dus een voorbereid AR rijder telt voor 2.

Update OCT 2009

  • 12.500 km

Pfff .. zoef ik daar over ´s Heren wegen begint ineens het koelvloeistof lampje te branden. Toch maar stoppen, lijkt me een strak plan. Aan de kant gezet en vervolgens de Alfa Hulp gebeld, want je hebt een nieuwe auto en dus recht op Alfa hulp, dacht ik. " Goedemiddag Alfa Hulp, hoe mag ik U van dienst zijn .. " .. Ok, vertel het verhaal, ik sta daar in de computer maar vervolgens blijktdat ik geen recht heb op Wegenwacht hulp. Achteraf blijkt dat in de overgang van Kroymans naar AR Nederland er iets is misgegaan, waarschijnlijk heeft Frits wat dossiers laten verdwijnen. Wat te doen ? Inderdaad je dealer bellen, die komt direct in actie en een monteur verschijnt half uurtje later. Blijkt een ontluchtingsnippeltje gescheurd te zijn, een auto van Eur 50k komt tot stilstand omdat een onderdeeltje van Eur 20 cent kapot gaat, hoe simpel en desastreus kan techniek zijn, uiteindelijk in de garage gekomen, auto is gerepareerd en al met al na een paar uur kon ik weer op pad. Hulde voor de dealer Zeeuw in Hendrik Ido Ambacht. Als het niet goed is mag je kritiek leveren als het wel goed is dan moet je het ook zeggen ..
Overigens is er vanuit de dealer naar AR Nederland gebeld om het hul dienst probleemn op te lossen, zou teruggebeld worden door de importeur en U raadt het al .. ik wacht nu nog ..rijst de filsosofische vraag wat is het belangrijkste kwaliteit van de auto, de dealer of de importeur ? voorwaar een interessante vraagstelling .. wij wachten af wat AR Nederland zal doen, maar ik heb er een zwaar hoofd in .. Ondertussen zoef ik weer over de weg en ben ik nog steeds blij met mijn bolide..

Update Maart 2010

  • 18.000 km

Waar was ik gebleven ? Oh ja, bij het verhaal over Alfa Romeo en de mobiliteits hulp. Na wat heen en weer gebel en gemail, is Alfa Romeo toch eindelijk tot de ontdekkking gekomen dat het niet helemaal correct was en dus is de mobiliteitshulp met een extra jaar verlengd en zou - in het geval van pech - dus nu direct aanspreekbaar kunnen zijn. Heb nog geen pech gehad dus ik heb nog geen idee of dat dus inderdaad zo is of niet, maar het service probleem is in ieder geval naar tevredenheid opgelost en daar gaat t dan toch maar om.

Ondertussen brand te pas en te onpas een icoontje op het dashboard display hetgeen dan na een dag of zo weer verdwijnd, wellicht veroorzaakt door het weer. Wordt tenslotte warmer en dus zal de Alfa vanuit zijn genetische achtergrond daar wel op reageren, maar blijft wel vreemd om ineens een alarmlichtje te zien branden en weer te zien verdwijnen. Afhankelijk van welk icoontje brand rij ik even langs de dealer die t dan direct oplost, als dat nodig mocht zijn, dus vindt ik t wel prima. Wat ik wel minder vind is dat mijn leren bekleding na zo´n 18.000 km ineens begint te schilferen en scheuren als ware het een te lang gedragen spijkerbroek, nog niet een grote plek maar toch voldoende om langs de dealer te rijden en eea onder de aandacht te brengen want dit mag natuurlijk niet.
Verbruik blijft ondertussen schommelen tussen 1 op 7 en 1 op 8, afhankelijk van mijn rijstijl en stemming maar zoals eerder gezegd dat wist ik vantevoren al dus daar zeur ik dan ook niet over. Wel als ik zo´n leuk papiertje van het CJIB binnenkrijg of erger nog van het Baseler Kantonal Polizei, blijft zonde ..

En .. ondanks alle kleine onregelmatigheden, geniet ik iedere dag van de Alfa .. vooral als ik weer naast zo´n suffe lease bak sta, zo´n honderd in een dozijn bak waarvan je op t eerste gezicht niet kan zien wat het eigenlijk is. Mooi he die Alfa .. grinn ..

Update

  • 60.000 km

We zijn nu een flink aantal km’s verder met de bolide – diverse keren in het buitenland, zomer alsook in de winter, geweest en hebben ondertussen aantal mankementen mogen meemaken waarvan ik meen dat dit een van de nadelen is van een Italiaans merk:
• Achterbank die soms losschiet
• Waarschuwingslampjes die branden en dan blijkt dat t alleen de sensor is
• Diverse malen lampje auto management ontbrand: niets aan de hand maar toch ..
Verder geen grote problemen. De auto rijdt perfect, snel maar niet zuinig met een gemiddeld verbruik van 1 op 7/8. Dit heeft uiteraard te maken met de rijstijl maar toch ook met de motor zelf. Deze uitgeknepen motor zit tegen zijn max aan en verbuik daarom simpelweg wat meer. Met de huidige benzine prijs is het wellicht toch de moeite om een nieuwe auto aan te schaffen. Overigens maakt het niet echt een verschil uit of de auto op winter- of zomerbanden staat, verbruik blijft hoog.
Overigens geniet ik nog iedere dag van de Alfa; ook al is het smaak toch – in vergelijk met andere middenklassers – blijft de Alfa een lust voor het oog en ontstijgt qua styling de grauwe meerderheid.
Maar zoals gezegd zo langzamerhand begin ik toch te kijken naar een andere auto: de Audi A4, Audi A, BMW 3, Mercedes C, Passat zijn toch wel modellen waar ik naar kijk, zeker ook omdat Alfa in zijn oneindige wijsheid besloten heeft om de opvolger van de 159 pas in 2013/2014 op de markt te brengen. Sterker nog als ik Alfa zou willen blijven rijden dan wordt ik gedwongen om naar een Giuletta te kijken want een andere model – behalve de Mito – is er niet.
Zo komen we dan op de rondgang langs diverse merken om op prive basis mogelijkerwijs een nieuwe auto met een aanschafprijs van +/- Eur 45 aan te schaffen:
VW – gaan kijken voor een Passat station en de dealer had geen tijd om een inruil prijs te berekenen. Geeft niet want de Passat heeft maar een nieuw prijs van zo’n Eur 45k. Uiteindelijk na veel 5en en 6en toch een prijs gekregen: Eur 13k “ omdat t een liefhebbers auto is, meneer “
Mercedes – ook hier na veel 5en en 6en per mail prijs gekregen, Eur 13k. Goh verrassend toch zo’n inruil prijs. Mail teruggestuurd en nooit meer wat gehoord. ( Sterker nog mijn mail is nooit gelezen door de Mercedes, had om ontvangst- en lees bevestiging gekregen dus zo kon ik dat zien ) Dan maar geen Mercedes
BMW dealer had geen tijd en aan de lichaamstaal te zien ook geen zin om een Alfa in te ruilen.
Audi: op basis van een Audi A4 of een Audi A5 Sportback ( vergelijkbare prijs ) inruil prijs te krijgen van Eur 17.5k. Overigens kon de Eur 17.5 ook gekregen worden als ik via deze dealer de VW Passat zou bestellen. Kreeg in ieder geval het gevoel dat ik serieus genomen werd.
Na lang beraad, veel rekenen en met inachtname van de staat van de auto, de km stand enz maar besloten om voorlopig even door te rijden in de Alfa. Of ik in deze periode Eur 30 op tafel leg of volgend jaar Eur 35 maakt tenslotte niet zoveel uit, bovendien kunnen we dan even zien wat voor plannen de regering – in de context van alle a.s. bezuinigingen - ten uitvoer gaat brengen en eerlijk is eerlijk, blijf met veel plezier in de Alfa rijden.

Update

  • 60.000 km

Volgende update komt zo spoedig mogelijk

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.