Alfa Romeo 159 Sportwagon 1750 Turbo Distinctive (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 159 Sportwagon 1.750 TBi Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 160.000 km |
Eerste ervaringen
- 9.000 km
Lang zitten dubben wat een waardige opvolger zou kunnen zijn voor mijn 156 GTA. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat er op dit moment niets vergelijkbaars is, dus we gaan hier geen appels met peren vergelijken. ;-)
Het wensen en eisenpakket is door de gezinssamenstelling ook wel veranderd dus ging ik op zoek naar iets meer comfort, ruimte en milieuvriendelijkheid. Ik sta altijd open voor alternatieven en heb dealers van verschillende merken bezocht maar niets (betaalbaars) kunnen vinden wat mij kon bekoren; in vergelijking met Alfa Romeo allemaal te zakelijk, te functioneel, met te weinig stijl en karakter.
Weer een Alfa dus, en de nieuwe 1750 TBI motor was voor mij uiteindelijk dé reden om voor weer voor een Alfa te gaan: enorm veel trekkracht al vanaf 1800 toeren maar ook bij hogere toerentallen blijft ie maar gaan. Geweldig.
Het design behoeft weinig betoog; vooral een beetje verlaagd is dit naar mijn mening nog steeds de mooiste middenklasser van het land. Dashboard en interieur zien er ook gelikt uit. Enige minpuntje zijn de wat lompe vierkante spiegels (passen de 156 spiegels er niet op?).
Binnenin is het niet groot, maar beslist ruimer dan in een 156 (of BMW 3, of Audi A4). De voorstoelen zijn goed verstelbaar en mijn 1,93m is geen enkel probleem. Fraaie leren bekleding, tri-zone AC, Blue&Me Nav, Cruise Control, etc. maken het geheel compleet en comfortabel. De auto is geleverd met Pack premium en Sport Pack 2. Het laatste voorziet onder andere in 18 inch wielen en een verlaagd onderstel. De auto rijdt lekker, stuurt strak (zoals je verwacht van een Alfa) en helt nauwelijks over in snel genomen bochten. Ook snelweg rijden is een genot: inhalen is een fluitje van een cent en als je het gas ingetrapt houdt gaat de fut er pas ver boven de 200km/u een beetje uit. Nooit krijg je het idee dat de motor aan zijn grens zit. Het verbruik is met 1 op 11 redelijk.
Minpunten/tegenvallers zijn er ook.
- Het onderstel is verlaagd maar volgens mij niet harder afgeveerd. Resultaat is dat je heel erg voorzichtig over de alom aanwezige verkeersdrempels moet.
- Bij het wegrijden uit stilstand is de response op het gaspedaal niet optimaal; het duurt (heel) even voordat ie 'oppakt'
- De naden van de carrosserie zijn niet overal even fraai. Dat verwacht je niet meer in deze tijd en hier liggen andere (Duitse) merken ver voor.
Het Blue&Me Nav systeem is een hoofdstuk apart. Spraakbesturing en SMS lezer maken het handsfree bellen in principe een genot. Het Navigatiesysteem heeft een duidelijk scherm (3D) en routeberekening (met TMC) gaat zeer snel. Tot zover dus OK maar het systeem laat ook een paar forse steken vallen:
- Wat spelen met de instellingen resulteert regelmatig in een 'reset' of 'hang' van het hele Blue&Me Nav systeem. Motor uit en 5 minuten wachten is de enige manier om het weer aan de praat te krijgen. De dealer erkent dat er nog wat bugs in zitten en wacht op een update.
- Het is niet mogelijk te navigeren ZONDER gesproken instructies (licht irritante vrouwenstem welke niet is te wijzigen). Je kunt het volume wel apart regelen (en dus op 0 zetten) maar de muziek van je radio, CD of USB stick wordt dan toch iedere keer onderbroken door stiltes. De muziek gaat namelijk niet zachter tijdens gesproken instructies maar gewoon helemaal uit.
- Zo af en toe kiest de navigatie niet voor de meest logische route en zit er ineens een 'binnendoortje' in.
- De geluidskwaliteit van de stereo (6 speakers) is voor een muziekliefhebber teleurstellend. Oké, de 156 had een Bose systeem maar toch... Toch eens kijken of een setje andere speakers hier verbetering in kan brengen. Heeft iemand hier ervaring mee?
- De Bluetooth verbinding werkt goed met Blackberry en iPhone, maar een Sony Ericsson geeft wat problemen. De voorlopige oplossing is hier om de toetsen op de telefoon te gebruiken om een gesprek te beginnen of te beëindigen.
Zo zijn er nog wat kleine puntjes dus ik hoop dat die Blue&Me Nav update er gauw komt want het systeem is naar mijn mening nu nog niet af.
Problemen:
- Het indrukken van de Start/Stop knop brengt de motor niet altijd tot leven. Even de auto ver- en ontgrendelen alvorens nogmaals te proberen lost het probleem dan weer even op. Hier moet de dealer nog eens naar kijken.
- Aan de positieve kant: dit lijkt mijn eerste Alfa te worden die NIET iedere 3 á 4 duizend kilometer een litertje olie nodig heeft. :-)
Al met al dik tevreden met mijn nieuwe Italiaanse schone. En ja, ze heeft weer karakter - en eentje met plussen en minnen.
Update (na 23000 km)
- 23.000 km
10 maanden en 23,000km verder voldoet de auto nog prima. Minder spannend dan de 156 GTA natuurlijk maar vlot en comfortabel. Hij stuurt strak en als je wilt kun je met deze auto echt hard; de turbo voel je vooral bij lage toeren maar ook hoger in het toerental blijft ie maar gaan. Desondanks nodigt de auto niet echt uit tot gooi-en-smijt werk; rustig rijden gaat ook prima. Hinderlijk blijft (met het verlaagde onderstel) de gevoeligheid voor drempels... voorzichtigheid geboden!
Problemen? Niets wat de bruikbaarheid beperkt, maar voor de volledigheid;
- sinds kort gaat af en toe het motormanagement lampje branden en krijg ik de melding: laat de motor controleren. De volgende keer dat ik start is het verdwenen. Toch maar eens naar de dealer.
- na 10 dagen (buiten) stil te hebben gestaan, zitten de remmen wat 'vast' en moesten ze even op gang komen.
- half litertje olie bijgevuld. Niet slecht (pas na 23000km) voor een Alfa. ;-)
Update (56.000 km)
- 56.000 km
De garantieperiode loop binnenkort af maar ik heb niets kunnen bedenken waarvoor ik even terug naar de dealer zou moeten gaan. Twee jaar probleemloos gereden dus.
Ook na twee jaar valt het me nog iedere keer weer op hoe krachtig en soepel de motor is: bij weinig toeren al heel veel koppel en als je wil is de gemiddelde rotonde in de 3e versnelling goed te nemen. Op de snelweg zit je indien gewenst binnen een mum van tijd op 160 km/u of meer, waarbij het comfortabel toeren is - de auto ligt strak op de weg en het motorgeluid blijft beperkt.
Het verbruik blijft steken bij 1 op 10, als je echt je best doet misschien 1 op 11.... niet geweldig.
Inmiddels heb ik TomTom op mijn smartphone gezet: tien keer goedkoper en tien keer beter dan de af fabriek aanwezige Alfa navigatie (waarbij een kaart update al enige honderden Euros kost!)..
Update: 75.000 km gepasseerd
- 75.000 km
Inmiddels de 75.000 km gepasseerd. Geen problemen of bijzonderheden sinds de laatste update. Alles werkt naar behoren.
Het valt me steeds weer op hoe soepel en sterk de motor eigenlijk is.
Een grappig detail: met de 18-inch wielen is de snelheidsmeter akelig nauwkeurig. Controle met een GPS leert dat niet alleen 50km/u ook echt 50 is, maar ook 160 op de teller klopt echt. Na twee jaar toch de top eens opgezocht op de Duitse autobaan en jawel, 235 km/u (echte kilometers) wordt vrij eenvoudig gehaald - wellicht zit er nog wat meer in.
Een naschrift met betrekking tot het eerder beschreven drempelleed: ik had nagelaten te vermelden dat dit vooral met de 17-inch winterbanden optreedt. Dat verklaart e.e.a. natuurlijk.
Update: 115.000 km
- 115.000 km
Deze maand de eerste APK-keuring (zoals verwacht) probleemloos doorstaan. Buiten een defect lampje (kentekenplaatverlichting) geen problemen. Wel zijn de banden (Uniroyal RainSport 2) wat rumoerig omdat ze volgens de kenner ietwat 'cuppen', ondanks correcte bandenspanning, balancering en uitlijning.
Nog steeds goed
- 160.000 km
Inmiddels na 5 1/2 jaar de 160.000km gepasseerd. Kort geleden liet de airco het afweten (defecte pomp). Dat was vrij vlot te repareren al was de nieuwe pomp niet goedkoop. De navigatie heeft soms moeite met locatiebepaling (antenne?), maar aangezien de TomTom op mijn smartphone het veel beter (en goedkoper) doet laat ik het niet repareren.
Verder valt er niets te melden en ik ben dan ook onder de indruk van de betrouwbaarheid van deze auto. Geen enkele keer aan de kant gestaan, en de motor loopt nog even soepel als 5 jaar geleden. Voor mijn gevoel kan ie makkelijk nog 100.000km aan.
Veel snelwegkilometers en altijd het voorgeschreven reguliere onderhoud (door de dealer) helpen wellicht, maar toch: het vooroordeel van onbetrouwbaarheid wat bij sommigen leeft blijkt ook hier weer onterecht.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.7 T Distinctive > Lees Advertentie <
- 2011
- 215.959 km

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTD
- 2009
- 272.115 km

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS TI // door ons nieuw geleverd // // Clim. control - Cruise control - PDC v+a - E-Pano dak - Radio/CD - MF LStuurwiel - ML - LMV - L-Bekl. - CD+AB - Ramen E-v+a - Spiegels E-v+v - V-stoelen V - B-stoel IHV //
- 2008
- 139.135 km
Lees ook

Occasion Test: Alfa Romeo 159 (2008) vs Ford Mondeo (2008)

Test: Alfa Romeo 159 Sportwagon 1750 Turbo - Renault Laguna Estate 2.0 16V

Alfa Romeo 159 SW 2.0 JTDm 16V Progression (2009)

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’
