Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V (2001)

Alfa Romeo 156 Sportwagon

Uitvoering156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2003

Een rijdersauto waar ik als ik ’m door de wasstraat heb
gereden en de 5 gaats 17 inch velgen weer glimmen apetrots op ben. Hij blijft mooi en hij rijdt als een waanzinnige. Geen auto voor vaak lange afstanden; op de snelweg is het toerental irrintant hoog; je wil ’m telkens in z’n 5 zetten, maar daar staat hij dan al in...

Rijdt vooral in het gebied tussen 30 en 140 als een zonnetje; ga 30 rijden in z’n twee (2500 toeren), trap het gas in en je sleurt in één keer naar de 100 (waar de begrenzer zijn werk doet), even schakelen en weer gassen en je zit op de 140.
Dan is het grote trekwerk wel over. Je doet het niet vaak in Nederland maar vanaf de 180 wil ’ie niet echt meer verder; dan heb je de nodige kilometers nodig om boven de 200 te komen; maar goed, dat doe je tegenwoordig één keer op de nieuwe A5 en dan hou je het voor gezien. Stoplichtraces verlies je gegarandeerd van diesels, tenzij je als een waanzinnige het gas er op houdt tijdens het wachten op het groene licht. Heerlijke auto om mee over bochtige klinkerweggetjes te rijden.

De beste eigenschap van deze auto is dat je precies aanvoelt hoe ver je kan gaan; privé heb ik een A4 die toch wat lomper is en opeens gaat schuiven. De Alfa kan je messcherp een bocht doortrekken.

Airbag problemen. Drama. Airbag vervangen (na 10 weken
backorder!!), ik rij de garage uit, 5 minuten later ging ie weer aan. Toen de centrale regeleenheid vervangen, hielp ook niet. Tenslotte een kabeltje vervangen: opgelost!

Versnellingsbak synchronisatie van 4e versnelling is defect geweest.

Katalysator vervangen wegens veelvuldig op de grond klappen na drempel (dat is echt de makke van een sportonderstel).