Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 156 1.8 T.Spark 16V Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 14.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn tweede 156.
Auto gekocht bij Milano. Daar zou ik normaal gesproken niet een auto kopen maar het prijsverschil met de dealer en het feit dat er nog bijna een jaar fabrieksgarantie opzat maakte de koop risicoloos. Voor goed 500 euro de garantie met 2 jaar verlengd.
De nieuwe neus maakt de auto nog mooier. De rijeigenschappen zijn (gelukkig) niet gewijzigd. Goede wegligging en pittige prestaties. De 1.8. motor is meer dan genoeg om vlot en sportief te rijden maar ook in de file loopt het motortje lekker, geen horten en stoten bij lage snelheden/stapvoets rijden. Op benzine een gemiddelde van 1:12,5 is ook niet slecht. Bij 22.000 km een G3 installatie laten plaatsen. Alfa dealers bouwen geen gas meer in en eventuele defecten die terug te voeren zijn op het gebruik van lpg vallen nu buiten de garantie. Geen probleem want dat wordt weer gedekt door de fabrikant van de lpg installatie. Door de nieuwe techniek van G3 installaties merk je helemaal niets meer m.b.t. verminderde prestaties. De wegenbelasting is maar 3 tientjes hoger dan bij benzine, dat komt omdat je korting krijgt als je een G3 installatie in laat bouwen. Verbruik is nu gemiddeld 1:9,3. In 8 maanden tijd heb ik mijn installatie terugverdient. De auto loopt perfect er moet alleen iedere twee maanden een half litertje olie bij. Er zit een 60 liter tank in en dat komt er op neer dat je om de 330 km moet tanken. Vaker dan als je op benzine rijd. Maar na het afrekenen loop je lachend terug naar je auto; vol voor 14 euro!
Het model loopt al vanaf 1998 dus de afwerking is inmiddels dik voor elkaar. Natuurlijk, het is geen Duitser dus af en toe een enkel rammeltje maar niets storend. Het model is tijdloos mooi en blijft stijlvol ook al rijdt zijn opvolger (de 159) inmiddels rond, dit in tegenstelling tot b.v. Duitse auto’s die al snel sjonnie-bakken worden als ze niet het laatste model zijn.
PROBLEMEN
Km-teller is bij 11000Km vervangen door de dealer in opdracht van AR NL. Officieel aangetekend in onderhoudsboekje.
Verder geen problemen gehad.
Een minpuntje is wel het ’gemak’ waarmee je een lampje kunt vervangen. Buiten zeer kleine handjes heb je ook nog een extra gewricht nodig om er bij te komen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.