Alfa Romeo 147 1.9 JTD 120pk Distinctive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 147 1.9 JTD 120pk Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Op mijn verlanglijst stond de 147 hoog. In 2006 verscheen een actiemodel met de naam Collezione. De luxe distinctive uitvoering met lederen bekleding en fraaiere velgen tegen een zacht meerpijsje. Ik was nog in staat om een van de laatste Colleziones in Nederland te bemachtigen in de door mij gewenste kleurstelling.
Nodeloos om te zeggen dat de aanblik bij elke gang naar de auto de dag fraaier maakt. Het design is in zijn klasse ongeëvenaard. De Seat Leon komt qua exterieur in de buurt, maar legt het vervolgens volledig af door haar plastic interieur.
De 120 pk diesel is vlot genoeg (0-100 binnen 10 seconcen) en trekt met name in drie en vier heerlijk door. Alleen in de eerste versnelling zou je een benzine uitvoering wensen. De limiet op 4500 toeren is dan wel erg snel bereikt.
Het onderstel laat je heerlijk genieten van wat autorijden is: gevoel met de weg en aanvoelen wat ze kan hebben. Door de brede banden (215/45) ligt ze heerlijk in de bocht en met de 17 inch velgen oogt ze zoals het een Alfa betaamt: fraai! Daarbij schakelt de bak gelukkig als on-Alfa: kort en vlot zonder wel eens de verkeerde versnelling in te leggen. Met een verbruik van 1 op 15,2 sinds de start (boordcomputer) kom je niet al te vaak aan de pomp (750 km op een tank), ondanks mijn snelheid op de A12.
Binnen is er weinig te wensen over. Alles zit erop en eraan. De lederen bekleding is echt een enorm pluspunt. Het oogt niet alleen fraai, het zit ook nog eens prinsheerlijk. En koop die middenarmsteun. De beste ontspanning in een auto die denkbaar is! Elleboog erop en volle controle over het stuur.
Wel wat kleine minpunten:
1. Het rechterraam opent wel helemaal met één druk op de knop, maar sluit alleen als de knop ingedrukt blijft;
2. Er is weinig ruimte om je spul op te bergen in het interieur. De passagiersstoel heeft inmiddels een dubbele functie;
3. De bediening van de cruise control is verborgen aan een hendel achter de hendel voor de richtingaanwijzers.
4. De airco werkt niet onder 4 granden Celcius. Hoewel de verwarming het dan prima doet, moet je er wel op bedacht zijn dat je de circulatie niet op intern zet (=beslagen ramen);
5. In 2009 staat haar opvolger al weer klaar en in 2007 volgt de volgende facelift.
Ik kan er mee leven, gemakkelijk zelfs. Wat een auto!
PROBLEMEN
Transportschade bij aflevering aan de voorbumper is vlot hersteld.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark Distinctive 150pk LEDER
- 2006
- 235.228 km

Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark Collezione Selespeed
- 2006
- 168.194 km

Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark Progression Clima, Cruise control, Radio, Mistlamp, Lichtmetalen velgen Bij de verkoop van gebruikte voertuigen door CD-Cars wordt geen standaard garantie verstrekt. De koper aanvaardt het voertuig in de staat waarin het zich bevindt op het moment van aankoop, in
- 2005
- 288.626 km