
Lancia Delta
2.0-16V HF Integrale EVO I | 1 of 500 Homologation
Prijs op aanvraag
199297.386 kmHandmatig
Benzine
Hatchback
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Bouwjaar | 1992 |
KM stand | 97.386 |
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handmatig |
Carrosserie | Hatchback (5 deuren) |
Kleur | Rood |
Aantal zitplaatsen | 5 |
Datum eerste toelating | 1 januari 1992 |
APK | 8 maart 2026 |
BTW aftrekbaar | nee |
Import auto | ja |
Wegenbelasting/3mnd | € 192 - € 211 |
Lancia Delta HF Integrale Evo I Rosso Monza
Unieke uitvoering. Unieke historie. Unieke (concours)staat. Van deze bizar mooie, volledig originele (!) en subliem onderhouden Lancia Delta HF Integrale Evo 1 uit 1992 is er geen tweede. Zo mooi. Zo perfect. Zo fabelachtig. Ondanks de oogverblindende conditie lijkt deze grootheid uit de autosport rechtstreeks van het parcours te zijn overgewaaid, want het betreft hier één van de slechts 500 officiële homologatiemodellen. Voor de kenners: dit betekent dat de Rosso Monza Delta is uitgerust zónder katalysator en mét water spray unit om de intercooler van extra koeling te kunnen voorzien. Direct gerelateerd aan de rallysport of niet, de legendarische Lancia op uw scherm heeft vermoedelijk nog nooit onverhard terrein gezien. Hoe houd je anders een ruim 30 jaar oud icoon zó strak?
Historie
Tegenwoordig spreken we van ‘karaktervol’ als de Delta HF Integrale in beeld komt. Maar ooit was de mythe op wielen bovenal erg succesvol. Het record van 6 constructeurstitels op een rij in de WK-rally is anno 2022 nog immer niet verbroken. Lancia deed het enkel met de Integrale en Integrale Evo I gedurende de periode 1987-1992. Opvolger Evo II heeft officieel nooit meegedaan aan de befaamde Group A World Rally Championship. Wat dit specifieke exemplaar nóg een stukje specialer maakt is zijn achtergrond: het betreft hier een origineel Italiaans geleverde High Fidelity Evoluzione, gebouwd eind 1991. De Lancia dealer in Bolzano registreerde het compacte kanon op 31 januari 1992 voor het eerst, waarna het in 1993 aan de vorige eigenaar verkocht werd. De auto ging van vader op zoon en is zodoende tot voor kort in handen gebleven van één en dezelfde Italiaanse familie. Het oorspronkelijke serviceboekje verkondigt louter goed en trouw gedrag in onderhoud. In 2021 verkochten we de auto aan een vaste klant.
Exterieur
We hoeven dus niet uit te leggen dat deze familie uit échte liefhebbers bestaat. De Delta Evo ziet er dan ook uit alsof hij altijd met een fluwelen voet is bediend. En dat is extra knap, aangezien we weten hoe verleidelijk het kan zijn om met dit rallyicoon de grens op te zoeken. Het Rosso Monza lakwerk is in al die jaren slecht één keer overgedaan. Voor de rest is alles nog precies zoals hij af-fabriek is geleverd. Dus inclusief de originele raampartijen, verlichtingsunits en ook het elektrisch bedienbare schuif-/kanteldak hoort daarbij. De hoekige koets, brede spatborden, 15 inch lichtgewicht wielen en uitbundige dakspoiler zijn synoniem aan HF Integrale. Wij houden ervan.
Interieur
Dit mag dan een racer pur sang zijn, Lancia wilde duidelijk niets weten van een sobere uitrusting. Binnenin onderscheidt de opper-Delta zich van zijn ‘mindere’ soortgenoten aan de hand van uitstekend zittend sportstoelen, geperforeerde aluminium sportpedalen en prachtige Alcantara grijze stoel-, portier- én hemelbekleding. Niet alleen de afwerking is de moeite waard, ook de algehele conditie laat niets te wensen over. De HF Integrale Evoluzione mag dan nauw aan de autosport verwant zijn, in deze cockpit is duidelijk niet heel hard gewerkt. En dat bedoelen we op een positieve manier.
Techniek & performance
Die 6 wereldtitels in de rallysport zijn uiteraard niet met de looks behaald. De ongeëvenaarde prestaties van de Evo 1 hangen samen met de krachtbron: voorin de vierwielaangedreven Lancia Delta ligt een beul van een 16-kleps 2,0 liter turbomotor inclusief 210 pk. Behalve bloedsnel, bleek de techniek uiterst betrouwbaar – vandaar ook de toevoeging HF: een afkorting voor High Fidelity. In dit exemplaar blinkt de aandrijflijn uit in zowel power als degelijkheid. Met dezelfde passie en zorgvuldigheid als waarmee de Italianen het optische deel voor hun rekening namen, werd het onderhoud uitgevoerd. Wie wil daar binnenkort optimaal van profiteren?
Met vriendelijke groet,
team Prins.
Modelreeks: apr. 1994 - feb. 1995
Laadvermogen: 441 kg
Wielbasis: 248 cm
Interieurkleur: Donker grijs
Emissieklasse: Euro 0
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Aantal eigenaren: 2
Aantal sleutels: 2
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handmatig |
Carrosserie | Hatchback (5 deuren) |
Kleur | Rood |
Aantal zitplaatsen | 5 |
Aandrijving | Voor_en_achterwiel |
Transmissie | Handmatig |
Aantal cilinders | 4 |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Max. vermogen | 152 kW (207 pk) |
Massa | 1.309 kg |
Max. toelaatbare massa | 1.750 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.200 kg |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,7 s |