BMW 3-Serie

323i

PoweredBy
BMW 3-Serie
323i
€ 39.900197984.012 km

Kenmerken

BrandstofBenzine
TransmissieHandmatig
CarrosserieSedan (2 deuren)
KleurBruin (Metallic)
Aantal zitplaatsen5
Datum eerste toelating 23 januari 1979
BTW aftrekbaar nee

Omschrijving

BMW 323i E21 Topaz Brown Metallic

Klaar voor een throwback naar de seventies? Deze uniek mooie (!) BMW 323i E21 is een ware tijdmachine: volledig origineel, volledig uitgerust met period-correcte extra’s en volledig in de stijl van de jaren 70 geconfigureerd. Mét fraai Topaz Brown Metallic lakwerk waarvan het overgrote deel nooit is overgespoten. Het geeft meteen aan met hoeveel liefde dit topmodel van de 1e generatie 3 Serie al die jaren bewaard is gebleven… Door slechts 2 eigenaren! Zij gingen voor niets minder dan perfectie en kozen ervoor om de BMW E21 zowel optisch als technisch verder te finetunen: van originele Kamei spoilers tot aan Alpine-look velgen, een 5-bak conversie én een sperdifferentieel. Kortom, een BMW 3 Serie klassieker die rijp is voor het museum, maar té leuk is om enkel in de etalage te zetten. Hierbij doen we een oproep…

Historie
In het huidige straatbeeld valt de BMW 3 Serie niet weg te denken. Eind 2018 werd de 7e generatie van de immens populaire sportsedan gepresenteerd. Een sportsedan is het altijd geweest, al werd de auto in eerste instantie enkel als 2-deurs geleverd en daardoor ook wel coupé genoemd. Generatie 1 van de 3 Serie heeft codenaam E21 en volgde in 1975 de 2 Serie op: eveneens een 2-deurs sportieveling. De karakteristieke “Sharknose” waarbij het front schuin naar binnen toeloopt, werd rechtstreeks van de 2 Serie overgenomen. Net als de 4-cilinder lijnmotor. Totdat in 1977 BMW de E21 beschikbaar maakte met extra krachtige 6-cilinder aandrijflijnen. Daarvan is de 323i het topmodel. De onze kreeg een bijpassend uitrustingsniveau inclusief Alpine radio-/CD-speler, koplampwissers en een luxe Sierra Beige interieur, en werd in 1979 nieuw geleverd in Zweden. Technisch gezien is de BMW klassieker ook in staat om liefhebbers en verzamelaars warm te laten draaien: onderhuids is de conditie immers net zo top als het optische deel. Originele onderhouds- en instructieboekjes bevestigen dit op de best mogelijke manier.

Exterieur
Over conditie gesproken: de zeldzame Topaz Brown Metallic carrosserielak is écht om door een ringetje te halen zo strak. Het overgrote deel is nooit opnieuw gespoten, wat de originaliteit uiteraard ten goede komt. De warme en chique bruintint had geen beter design kunnen opsieren dan het typische jaren ’70 ontwerp van BMW met de iconische Sharknose – inclusief scherpe knik naar binnen toe. Aan de achterzijde onderscheidt hij zich van latere 3 Serie modellen aan de hand van een brede geribbelde kunststof band in antracietkleur, welke de achterlichtunits met elkaar verbindt. De kentekenplaat vindt zijn positie in de bumper, onder de chromen finish die niet van nieuw te onderscheiden is en via de zijkanten helemaal doorgetrokken is tot en met de voorbumper. De twee dubbele ronde koplampunits per zijde is een handelsmerk van BMW dat zich met een beetje fantasie altijd staande heeft weten te houden. De beroemde Hofmeister-knik had zijn voorganger ook al. Extra unieke en sportieve kenmerken zijn er in de vorm van koplampwissers, period-correcte Kamei spoilers voor én achter van originele makelij, Alpina-look multi-spaakwielen, chromen spiegels, BMW spatlappen en zelfs de 323i 6-cilinder sticker op de achterruit mag niet ontbreken. Stoer is een understatement!

Interieur
De kans dat u nog een BMW 323i G21 in een dergelijk ongerepte staat aantreft is tamelijk klein. Dat deze over super stijlvolle Sierra bekleding beschikt zowaar nog kleiner. Dit is geen droomconfiguratie. Dit is een combinatie die u nooit had dúrven dromen. Zó strak, zó onberispelijk, zó (mooi) hoort een tijdmachine te zijn! Hemelbekleding en vloer zijn eveneens licht van kleur, waardoor het contrast met het volledig intacte, zwarte dashboard en dito lederen 3-spaaks stuurwiel des te fijner is. De Alpina audio met hoogwaardige speakers doet zijn uiterste best om de smeuïge 6-cilinder ‘zoem’ te overtreffen. Tevergeefs…

Techniek
Immers, niets gaat boven de kenmerkende sound van compleet vertroetelde 6-cilindertechniek. De klassieke lijnmotor is decennialang één van BMW’s belangrijkste troeven geweest om het autohart van de sportieve rijder te veroveren. Freude am Fahren: daar hadden ze in de seventies ook al echt wel verstand van. De 323i was destijds het topmodel van de E21-reeks.
Maar wat als de aandrijflijn nóg beter kan, moeten uw voorgangers gedacht hebben? Een 5-versnellingsbak conversie en montage van een sperdifferentieel tillen het rijplezier naar een nóg hoger niveau. Terugbouwen naar het originele concept kan echter ook, voor wie daar bij zweert. Eerst maar eens proefrijden om de kracht van de 2,3 liter motor überhaupt een keer zelf te ervaren, dachten we zo…

Met vriendelijke groet,
team Prins.

Meer informatie

Modelreeks: jul. 1978 - jan. 1983
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Wielbasis: 257 cm
Interieurkleur: Sierra Beige
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Aantal sleutels: 2

Specificaties

BrandstofBenzine
TransmissieHandmatig
CarrosserieSedan (2 deuren)
KleurBruin (Metallic)
Aantal zitplaatsen5
Aandrijving Achterwiel
Transmissie Handmatig
Aantal cilinders 6
Cilinderinhoud 2.316 cc
Max. vermogen 105 kW (143 pk)
Max. koppel 190 Nm
Massa 1.110 kg
Inhoud brandstoftank 58 l
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s

Autobedrijf Wim Prins

Galvaniweg 1
8071 SC Nunspeet

    Wat kost de autoverzekering?

    Kenteken
    Independer

    Je proefrit is aangevraagd!

    De verkoper neemt zo snel mogelijk contact met u op.

    Vraag een proefrit aan!

    Je bericht is verzonden

    De verkoper neemt zo snel mogelijk contact met je op!
    Er is iets mis gegaan

    Jouw vraag aan Autobedrijf Wim Prins

    Je wordt teruggebeld

    De verkoper neemt zo snel mogelijk contact met je op

    Bel mij terug...

    Je bod op BMW 3-serie is geplaatst

    De verkoper neemt zo snel mogelijk contact met je op

    Doe een bod op BMW 3-serie